Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Änterliiiigen har jag bestämt mig på riktigt. Och nu när beslutet är helt avgjort så gör det mig så ledsen. Men egentligen kanske inte för avslutet. Utan för det som aldrig kommer igen.
För det vackra och fina som långsamt vissnat.
Nu finns det inte mer.
Sakta, sakta ska jag resa mig.
Hej då P ❤️

Vidare funderar jag på att finna sätt att minska ner kostnader på.
Tycker det är svårt. Men tänker alla bäckar små.
Svårt storhandla. Får inte plats så mycket i en sån där rullkorg. Måste ha barnvagnen med och den den bakom mig. Oftast blir den överfull. Bara blöjor tar upp massa plats i en sådan.
Problem man inte visste att man skulle få innan de kom 😂

Men iaf inte köpa någonting onödigt och hålla utkik över bra erbjudanden. Vilket jag iofs redan gör.

Minska ner övriga kostnader. Största utgiften är helt klart elen. Det är den som gör att jag nu gått back senaste tiden. Det går inte runt. Det går back. Pga alldeles för små marginaler.

Betala för att dom ska packa påsarna åt dig, hos många är det mindre än 100kr. Då kan bebis sova i babyskyddet medans du hämtar påsarna och packar bilen, eller sitta i sele/sjal.

Och du sparar både pengar och stress på att kunna sitta hemma och välja vad du ska handla i lugn och ro.

Elen är dock svårlöst och jag tror tyvärr att det här är det nya normala.

Betala för att dom ska packa påsarna åt dig, hos många är det mindre än 100kr. Då kan bebis sova i babyskyddet medans du hämtar påsarna och packar bilen, eller sitta i sele/sjal.

Och du sparar både pengar och stress på att kunna sitta hemma och välja vad du ska handla i lugn och ro.

Elen är dock svårlöst och jag tror tyvärr att det här är det nya normala.
Det blir även mycket mindre onödiga grejer för mig när jag beställer online. Och enkelt se vad som är på erbjudande.

Testat med att handla online och sen hämta. Visst delvis lättare men så måste jag passa en tid. Plus att det inte blivit direkt billigare.
Så nja. Men absolut om det krisar. Lidl är annars smidigt då det ligger nära bebisgruppen osv. Men blir inget storhandlande där direkt.
Närmaste affären är inte jättebillig men de brukar ha erbjudanden då och då. Och om det är något akut som behövs.
City Gross har jag nästan slutat handla i. Handlade alltid där förut. Det känns som dyrare där. ICA är inte heller jättebilligt. Testat Willys några gånger och ska försöka handla där ibland. Är inte säker på hur mycket billigare det är där men lite kanske.

Testat med att handla online och sen hämta. Visst delvis lättare men så måste jag passa en tid. Plus att det inte blivit direkt billigare.
Så nja. Men absolut om det krisar. Lidl är annars smidigt då det ligger nära bebisgruppen osv. Men blir inget storhandlande där direkt.
Närmaste affären är inte jättebillig men de brukar ha erbjudanden då och då. Och om det är något akut som behövs.
City Gross har jag nästan slutat handla i. Handlade alltid där förut. Det känns som dyrare där. ICA är inte heller jättebilligt. Testat Willys några gånger och ska försöka handla där ibland. Är inte säker på hur mycket billigare det är där men lite kanske.
Nu varierar det kanske över landet, men jag tycker att Willys är REJÄLT billigare än ICA!

Köpte några bodys på Lidl och byxor och en tjockare tröja. Plus gjort lite annat.
Budade på tradera men orkar inte hålla koll på budgivningen så blev inget där.
Men Lidl vart ändå betydligt billigare än Lindex och Kappahl!
Tänkte ville bara tipsa om det.

Sen har jag fixat nytt abonnemang eller vad det heter på tv. Betalat så onödigt mycket. Tittar ju knappt på tv ens men tänker det är nog bra att ha ändå. Ink bredbandet då.
Nu vet jag inte vilken storlek du är ute efter men jag har en hög kläder i storlek 74-80 som jag kan skänka mot fraktkostnad. Det är ärvda kläder så skicket är därefter men de är fullt funktionsdugliga. Jag har dock enbart pojkar så det är mest ”pojkkläder”. Hör av dig via pm om du är intresserad. Vill du vara anonym kanske du har en kompis vars namn och adress du kanske kan få ”låna”

Nu vet jag inte vilken storlek du är ute efter men jag har en hög kläder i storlek 74-80 som jag kan skänka mot fraktkostnad. Det är ärvda kläder så skicket är därefter men de är fullt funktionsdugliga. Jag har dock enbart pojkar så det är mest ”pojkkläder”. Hör av dig via pm om du är intresserad. Vill du vara anonym kanske du har en kompis vars namn och adress du kanske kan få ”låna”
Det är verkligen jättesnällt ❤️
Men jag har så svårt att ta emot sånt här utan att få dåligt samvete. Så har inte så mycket med anonymitet att göra men lite det också men mest att jag vet inte. Nånting vill jag ge dig också då. Men vad skulle det vara?

Ekonomin kommer att bli bättre. Det måste den bara bli. Skriver nog mest om det för att peppa mig själv lite. Och se över vilka delar det går att spara in på.
Vi överlever. Finns de som har det mycket värre.
Nu har hon kläder för ett tag och det går mot varmare tider så slipper snart alla tjocka plagg förhoppningsvis.

Ekonomin kommer att bli bättre. Det måste den bara bli. Skriver nog mest om det för att peppa mig själv lite. Och se över vilka delar det går att spara in på.
Vi överlever. Finns de som har det mycket värre.
Nu har hon kläder för ett tag och det går mot varmare tider så slipper snart alla tjocka plagg förhoppningsvis.
Jag handlade mycket småbarnskläder på loppisar. Orkade inte springa runt bland olika utan fokuserade på den storloppis som anordnades två gånger per år (folk fick lämna in och loppisen sålde, fanns MASSOR av kläder).
Köpte superfina kläder för 10-15 kronor plagget.

Så mitt tips är väl att kolla om det finns något sådant i dina trakter, om du pratar med föräldrarna i föräldragruppen du träffar ibland kanske de vet något?

Vidare funderar jag på att finna sätt att minska ner kostnader på.

Minska ner övriga kostnader. Största utgiften är helt klart elen. Det är den som gör att jag nu gått back senaste tiden. Det går inte runt. Det går back. Pga alldeles för små marginaler.
Ja du, då är det bara att börja.

Lägg om kosten och ät billig mat.
Det finns massor av tips på nätet.
Använd blöjor som man tvättar, det sparar massor av pengar.
Sluta dejta, det kostar bensin och tar tid från aktiviteter som sparar pengar.
Köp begagnade barnkläder på nätet.
Ofta finns det hela kassar med kläder för en billig peng.

Nu så vet jag inte säkert vad du använder el till.
Men jag har på 8 år halverat elförbrukningen på min gård med olika åtgärder.
Belysning bytt från halogen och kvicksilver till LED.
Satt in luftvärmepumpar i alla bostadshusen .
Installerat en pelletskamin i största bostadshuset.
Och så en solcellsanläggning.

Mitt värsta år vad gäller elförbrukning låg på 65 000 kWh nu är det 25 000 kWh.
Det som lönade sig bäst var pelletskaminen.
Den ersatte egentligen oljeeldning på 1 m² = 10 000 kWh.
Solcellsanläggningen är definitivt överkurs.

Starta en tråd om besparingar på Bukefalos.

Det är verkligen jättesnällt ❤️
Men jag har så svårt att ta emot sånt här utan att få dåligt samvete. Så har inte så mycket med anonymitet att göra men lite det också men mest att jag vet inte. Nånting vill jag ge dig också då. Men vad skulle det vara?
De här kläderna ligger ute på en lokal säljsida på Facebook för 100kr till barncancerfonden men ingen har visat intresse än. Det är svalt intresse för begagnat här där jag bor. Jag tycker mest att det är tråkigt att behöva slänga bort kläder som visserligen har tecken på slitage men som fortfarande går att använda. Jag har själv fått det mesta gratis. Vill du ge något tillbaka så skänk valfri slant till barncancerfonden 💜

Maten kan jag bli bättre på helt klart. Ett tag köpte jag nästan bara färdiga rätter. Men har slutat med det nu.
Går igenom frysen för att se vad som finns där. Hittade 5 FEM oöppnade förpackningar med pyttipanna som jag inte visste att jag hade O_o

Blöjor av tyg låter väldigt ohygieniskt. Tveksamt om det blir billigare. Dyra i inköp och måste tvättas separat i maskin.

Byter ut lampor allteftersom men vissa är av den äldre sorten. Vill byta ut dem också.

Pelletskamin. Vart ska den få plats?

Luftvärmepump finns i bostadshuset. En sådan.

Blöjor av tyg låter väldigt ohygieniskt. Tveksamt om det blir billigare. Dyra i inköp och måste tvättas separat i maskin.
Det är definitivt inte ohygieniskt men däremot litet äckligt.
Men en hästtjej som är van att mocka boxar borde klara av det, kan jag tycka.

Besparingen är gigantisk.

Vi var tvungna att ha tygblöjor till äldsta barnet då hon inte tålde vare sig pampers eller libero och motsvarande.
Och det var överraskande hur mycket pengar som vi sparade.
Det brukar finnas begagnade att köpa billigt.

"Oavsett vilka slags tygblöjor du väljer kommer du kunna spara pengar på det. Det är möjligt att köpa tygblöjor som räcker hela blöjperioden för mindre än 2000 kr. Ett barn använder i snitt fem engångsblöjor per dag, om det har engångsblöjor i tre år blir den totala summan mellan ca 7-20000kr beroende på märke."
https://blojupproret.se/tygblojor/

Senast ändrad:
Det är definitivt inte ohygieniskt men däremot litet äckligt.
Men en hästtjej som är van att mocka boxar borde klara av det, kan jag tycka.

Besparingen är gigantisk.

Vi var tvungna att ha tygblöjor till äldsta barnet då hon inte tålde vare sig pampers eller libero och motsvarande.
Och det var överraskande hur mycket pengar som vi sparade.
Det brukar finnas begagnade att köpa billigt.

"Oavsett vilka slags tygblöjor du väljer kommer du kunna spara pengar på det. Det är möjligt att köpa tygblöjor som räcker hela blöjperioden för mindre än 2000 kr. Ett barn använder i snitt fem engångsblöjor per dag, om det har engångsblöjor i tre år blir den totala summan mellan ca 7-20000kr beroende på märke."
https://blojupproret.se/tygblojor/
Hästar använder i regel inga blöjor :laugh:
Och köpa begagnade blöjor :wtf:
Skulle du vilja använda någons använda blöjor när du sitter på ålderdomshemmet??

Hmm ja det skulle du nog..

Hästar använder i regel inga blöjor :laugh:
Och köpa begagnade blöjor :wtf:
Skulle du vilja använda någons använda blöjor när du sitter på ålderdomshemmet??

Hmm ja det skulle du nog..
Bara de är rena så.
På sjukhus så använder man ju trosor som andra har haft på sig tidigare.

Rent är rent.
Vad är då egentligen problemet med att någon har använt det tidigare.
F.ö. så märker inte en bebis av den skillnaden.

Om man behöver spara pengar så behöver man ju göra det.
Så vad är dina alternativ?

Jag är nyfiken på hur snabbt du kände av besparingarna efter installeringarna? När började det gå plus? Det måste ju kosta en hel del att sätta in luftvärmepumpar, pelletskamin och solceller? Har man inte kontanter att köpa detta för, måste man ta lån och sen betala ränta på lånen. Alltså - det här är ingen kritik utan en fundering. Själva sparar vi mest på att köpa ved och elda i en bra braskamin centralt i huset. Den hade vi köpt ändå, för mysfaktorns skull, men den har visat sig vara värd massor även ekonomiskt om vintrarna. Den varma skorstenen värmer upp övervåningen också. (Hur miljövänlig den är vågar jag inte tänka på....)

Bara de är rena så.
På sjukhus så använder man ju trosor som andra har haft på sig tidigare.

Rent är rent.
Vad är då egentligen problemet med att någon har använt det tidigare.
F.ö. så märker inte en bebis av den skillnaden.

Om man behöver spara pengar så behöver man ju göra det.
Så vad är dina alternativ?
Nej nättrosor slängs.
Trosor kan aldrig bli helt rena efter lång tids användning. Du får googla på det. Därför rekommenderar man att byta ut sina trosor relativt ofta. Och definitivt inget som ska gå i arv. Och de är dessutom inget man bajsar i men ändå lägger sig bakterier där.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Presenterar mig i efterhand
  • Stort TACK i efterhand!
  • Min resa till läkning - ny gnista!
  • Ensam och ledsen

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund