Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Änterliiiigen har jag bestämt mig på riktigt. Och nu när beslutet är helt avgjort så gör det mig så ledsen. Men egentligen kanske inte för avslutet. Utan för det som aldrig kommer igen.
För det vackra och fina som långsamt vissnat.
Nu finns det inte mer.
Sakta, sakta ska jag resa mig.
Hej då P ❤️

Om du visste hur jag har njutit idag av helt vanliga vardagssaker!
Fågelkvitter, hästar och bebis ❤️
Gjort en grovrengöring av tvättmaskinen. Alla skrymslen och bakom den. Det var tillfredställande :)
Jag har noll behov av någonting annat. Alltså jag menar utöver vad någon annan tycker är ok. Och skulle det vara så så är det den personens problem snarare än mitt.
Med all vänlighet. Vill bara poängtera detta.
Det var inte vad mitt inlägg handlade om. Och jag tror du vet det :)

Det är bara så jobbigt att få en stämpel på sig. 90 % av tiden gör jag helt normala grejer.
Visst får jag hjärnspöken ibland. Och jag undviker fortfarande Systembolaget tyvärr. Alltså att gå förbi ett sådant om jag verkligen inte måste. Men försöker att se det som en preventiv åtgärd snarare än att jag är dålig.
Ingen har sagt eller tycker du är dålig för du har en beroendesjukdom. Det är enbart du som lägger det på dig.

Du är sjuk, svårt sjuk. Inte dum. Inte dålig. Inte ointelligent. Inget sånt. Men du har inte sjukdomsinsikt riktigt och sjukdomen slåss med näbbar och klor för att behålla det så.

Det kommer att bli bättre. Det vet jag.
På något sätt.
Visst finns det vissa delar som nog inte är helt sunt men jag mår ju bra för stunden och efteråt. Däremot gillar jag inte alls att jag måste förklara mig. Få frågor. P är expert på just det. Fråga en massa. Han tror att jag går på massa AA möten och hit och dit. Men det gör jag inte. Jag vill inte såra honom så det är lättast så här. Även fast vi endast är vänner numer. Jag vill inte att han ska få en ännu sämre bild av mig. Vet faktiskt inte hur jag ska göra med nånting. Får ta allting vecka för vecka.
Det här har jag funderat på. Du brukar skriva att P är din bästa vän. Och nu skriver du att du ljuger för honom, om att du går på möten fast du egentligen träffar andra män. Vad är det för sorts vänskap? Och tycker du inte själv att det är något som är tokigt när du har för vana att göra saker som du inte kan stå för?

Det här har jag funderat på. Du brukar skriva att P är din bästa vän. Och nu skriver du att du ljuger för honom, om att du går på möten fast du egentligen träffar andra män. Vad är det för sorts vänskap? Och tycker du inte själv att det är något som är tokigt när du har för vana att göra saker som du inte kan stå för?
Jag vet inte :(

Och jag tycker verkligen inte om att säga grejer som inte stämmer för att kunna göra vissa saker.
Men jag vill inte såra någon. Någonsin. Det är därför jag inte kan säga precis som det är.
Plus att jag skäms.
Det är omöjligt att aldrig såra någon. Och för varje gång du väljer att ljuga för att inte såra någon annan så sårar du dig själv. Värdesätt dig själv mer. Du är värd att slippa ljuga. Och om det står mellan att behöva ljuga eller inte kunna göra saken så gör den inte. Det är också en lösning.

Men just det här med att behöva ljuga för att man inte vill behöva hantera reaktionerna från den andra personen är en del av det destruktiva. Jag och de flesta med mig behöver inte ljuga om våra förehavanden till nära och kära. Dels pga att de nära och kära är rimliga människor som mår bra i sig och inte försöker kontrollera eller liknande. Dels för att vi inte gör saker vi inte kan stå för.

Skämmas ska du inte göra! 💙

Senast ändrad:
Det är bara så jobbigt att få en stämpel på sig. 90 % av tiden gör jag helt normala grejer.
Visst får jag hjärnspöken ibland. Och jag undviker fortfarande Systembolaget tyvärr. Alltså att gå förbi ett sådant om jag verkligen inte måste. Men försöker att se det som en preventiv åtgärd snarare än att jag är dålig.
Ingen har väl skrivit att du är dålig för att du undviker systembolaget?

Jag ska försöka göra 100 % vettiga saker. Inte 90 %
Det är mitt mål.
Bara bra och stärkande aktiviteter och tankar.
Fast det är nog ett omöjligt mål det där, det handlar mer om hur man hanterar dom saker som man gör som kanske inte är alltid helt sunda eller vettiga.
Fast vi alla göra väl lite sådant i livet, tänk vad många som inte kan gå förbi godisavdelningen i affären ens för att dom inte kan låta bli att köpa något gott. Det är inte fel eller dåligt att vara lite preventiv när det gäller ens hälsa. Vissa har svårare för det ena och andra har svårare för det andra.

Att hålla en god hälsa med goda vanor brukar innebära att, många iallafall, måste undvika vissa saker för att inte bli triggade att falla tillbaka till dom gamla vanorna.

Det jag reagerar på är att du verkar ha ett svajigt mående. Det svänger vilt. Utöver det så har du en som det verkar utifrån min bubbla en rörig tillvaro med många relationer, jag tycker en relation är mer än tillräckligt. Den där känslan av tomhet blir lätt bara större om man fyller den med män/mat/sex/missbruk osv.

Alltså inget fel att ha många relationer, jag skulle bara aldrig orka.

Det finns en del grejerna skulle vilja lyfta eller skriva om. Men det känns som fel. Att jag gör eller tänker fel om jag skriver om det.
Kanske för att jag själv inte riktigt ser det ni ser (eller ja ni ser ju inte utan utifrån vad jag skriver).
Men på er låter allting så skadligt och fel. Lite oavsett vad jag gör.
Eller så är det bara min känsla som är sådan.
För mig är mycket av det ni tycker verkar konstigt, onormalt eller skadligt totalt harmlöst för mig.
Så länge jag inte dricker vill säga.
Vilket jag givetvis inte gör eller kommer att göra.

Så länge du är trevlig mot andra här och inte medvetet provocerar som kickar är det väl ingen som brukar motsätta sig att du delar med något djupare? Inget som du behöver skämmas för. Du skrev en hel del galet när du var i aktivt missbruk som säkert kan framkalla behov av en skämskudde så dit vill ingen igen (;)) men om du delar med dig något av kampen mot att hålla dig från suget, vem skulle döma?

Därför att den är kaos! Läs nedan.
Jag undrar faktiskt vad du egentligen vet om alkoholism och beroende?
Inlägget av @Alexandra_W beskriver mycket bra vad man vet inom vården och behandling av beroende.

Jag har en enorm erfarenhet av att vara närstående till en alkoholist och ser därför i dina inlägg precis var du befinner dig i beroendet.
Och det är många här som har samma kunskap.

Ditt trixande fram och tillbaka är typiskt innan nykterheten är stabil.
Vi ser det - för att vi vet hur det fungerar.
Gör du?
Vet hur det fungerar alltså.

Det behöver du veta för att kunna vara nöjd och glad som nykter och kanske t.o.m. lycklig.
För om du inte vet det så kommer beroende-hjärnan att fortsätta att försöka lura dig och din energi kommer att gå åt till hantera det i stället för att göra roligare saker.

Och jag tycker verkligen inte om att säga grejer som inte stämmer för att kunna göra vissa saker.
Men jag vill inte såra någon. Någonsin. Det är därför jag inte kan säga precis som det är.
Plus att jag skäms.
Grejen är att hålla sig till att göra saker som man inte skäms för.
Problemet för dig är ju just det.
Att du skäms och att du måste ljuga.

Man mår inte bra av det.
Det har t.o.m. visat sig att man kan bli dement i förtid av att ljuga.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Presenterar mig i efterhand
  • Stort TACK i efterhand!
  • Min resa till läkning - ny gnista!
  • Ensam och ledsen

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund