Bukefalos 28 år!

3åring som backar och slår mot skänkeln! Hjälp?

ericsonlinn

Trådstartare
Jag har ett sto efter De la gardie som är ganska skarp. Har jobbat henne mycket från marken med t.ex. tömkörning för att i första hand hon ska förstå mina hjälper. Vi har ju självklart haft vissa diskussioner på tömmen men nu har hon accepterat att det är jag som bestämmer, men såklart testar hon ibland för att vara säker.. Hon har varit okomplicerad i inridingen och är skrittad och travad på, är väldigt lugn och självsäker i sin uppgift.

Men nu har hon börjat testa även i ridningen. Om vi rider iväg (med hästkompis som draghjälp såklart) så kan hon helt plötsligt stanna, och så börjar hon backa! Ju mer jag smackar och går på med skänkeln, ju fortare backar hon och sparkar mot skänkeln och om jag går på "för hårt" så ställer hon sig. Har såklart också testat att bara sitta på långa tyglar och inte göra nått, tills hon stannar, men då backar hon direkt igen när jag ber henne att gå fram. Brukar ju få sitta av och gå bort och rida hem och då är hon oftast glad som ett ljus, men kan även börja backa när jag rider hemåt! Vissa dagar kan jag trava bortåt på vägen med värsta framåtbjudning men en annan dag kan hon agera såhär!

Vad gör man?!
 
Sv: 3åring som backar och slår mot skänkeln! Hjälp?

Hur många dagar i veckan arbetar du med henne?

Det bästa du kan göra är att ta steg tillbaka. Börja om från marken 2-3 dagar i veckan. Sen när det känns bra, rid 1 dag i veckan, men fortsätt arbeta få dagar/vecka. Det är lätt att man går lite för fort i händelserna, och arbete få dagar/vecka brukar vara ett bra sätt med unga hästar :)
 
Sv: 3åring som backar och slår mot skänkeln! Hjälp?

Jo men absolut, jag varvar ju med arbete från marken såklart och absolut max 3 dagar/veckan och lägger såklart in vila! Men just, vad ska jag göra vid själva tillfället när hon gör såhär? För jag kan ju inte låta henne "vinna"..
 
Sv: 3åring som backar och slår mot skänkeln! Hjälp?

Hur många dagar i veckan arbetar du med henne?

Det bästa du kan göra är att ta steg tillbaka. Börja om från marken 2-3 dagar i veckan. Sen när det känns bra, rid 1 dag i veckan, men fortsätt arbeta få dagar/vecka. Det är lätt att man går lite för fort i händelserna, och arbete få dagar/vecka brukar vara ett bra sätt med unga hästar :)

Jo men absolut, jag varvar ju med arbete från marken såklart och absolut max 3 dagar/veckan och lägger såklart in vila! Men just, vad ska jag göra vid själva tillfället när hon gör såhär? För jag kan ju inte låta henne "vinna"..
 
Sv: 3åring som backar och slår mot skänkeln! Hjälp?

jag skulle backa, arbeta från marken ett tag. Sedan rida ut med en annan häst och med en människa på backen som går med utrustad med ett dressyrspö och ett grimskaft. När hästen stannar så kopplar medhjälparen fast grimskaftet och leder fram hästen så långt som det behövs.

På en sådan här ung häst så handlar det inte om att vinna eller förlora. Jag tror till och med att det sällan handlar om att "testa". För det mesta handlar det om någon form av otrygghet hos hästen inför att förstå eller våga genomföra uppgiften. Därför så skulle jag inte lägga någon vikt eller något värde i att den stannar och backar - bara försöka se till så att vid varje tveksamt tillfälle så löser man situationen på ett sätt som är tydligt och tryggt för hästen. -Den ska känna sig nöjd, modig och duktig. Och framförallt trygg. Trygg i att veta att det alltid är mysigt, roligt och trevligt att göra som människorna säger och att de aldrig kommer att sätta henne i skiten.

Nu vet jag inte hur länge du har ridit henne men jag skulle kanske jobba på marken i någon vecka och sedan rida ut med sällskap 3-4 gånger bara för att få några positiva upplevelser och sedan släppa hästen på bete. Att få gå och vara häst och smälta alla intryck i lugn och ro kommer i största sannolikhet ge dig en häst som är positivare och lydigare när du sätter igång i september igen än den är nu.
 
Sv: 3åring som backar och slår mot skänkeln! Hjälp?

Förstår hästen verkligen skänkeln? När en såpass ung häst gör på det viset är det mycket möjligt att det är det som behöver läras in pånytt.
När skänkel är bekräftad och jobbad med, så kan man fortsätta utbildning med saker som att rida ut en normal tur. Pga vana lär hästen göra samma sak igen- men vänd då hästen så den backar åt det hållet ni ska åt. Då får du som du vill och hästen upptäcker förhoppningsvis att det inte är nån ide att backa för man kommer åt samma håll ändå..
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 610
Senast: Fiorano
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 225
Senast: Stergo
·
Ridning Hejsan! Jag rider på ridskola just nu som jag trivs väldigt bra på. Finns vissa hästar jag klickar med direkt och som jag får en jätte...
Svar
2
· Visningar
1 468
Senast: Ananazen
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
4 928
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp