Abortmotståndare - jag?

Sv: Abortmotståndare - jag?

Jag tycker att det ofta rör sig om gamla användare i ny förpackning.
De vill inte att gamla åsikter skall färga diskussionen.

Vilket inte är likställt med att någon annan ska vara tvungen att upplåta sin kropp till denne.

Vi kommer inte komma dit av den enkla anledningen att livsdugliga prematurer ska vi försöka rädda.

Varför tror du det?

Jag har inte svårt att se problematiken, jag är mycket väl medveten om den men att aborter i v. 20-21 ligger i en etisk gråzon berättigar inte att vi sänker gränsen för fri abort.

Det förekommer att svenskor åker till andra länder och utför abort efter v. 22. Saken är den att efter v. 22 finns även möjligheten att avbryta graviditeten och sedan försöka rädda barnet.

Det behöver inte explodera. Det vore olyckligt nog om några anser sig vara tvungna att ta till osäkra abortmetoder pga. ett irrationellt abortförbud efter v. 12.

Det finns betydligt bättre sätt att sätta press på sjukvården.

Men det finns ingen vetenskaplig grund för att sänka gränsen för fri abort till v. 12.

Det är väl femte/sjätte gången du tar upp det. Det spelar öht ingen roll. Lagstiftningen är formulerad så att den fungerar väl även i dagens samhälle.

Du får ursäkta men det är så svårt att få ett bra sammanhang när du hackar upp texten sådär. Det blir så svår överskådligt. Så jag vet inte om jag svarar på allt.

Du förutsätter att våra abortlagar i Sverige är de som är korrekta. Det är därifrån du har att de tidsgränser du tycker är korrekta och de gränserna baseras på 40 år gammal vetenskap.

Du tar hela tiden upp att 12 veckor inte bygger på någon vetenskap men jag har lagt fram en massa vetenskapliga anledningar till varför jag tycker vecka 12 är en mer korrekt tidsgräns.

Var har du dina vetenskapliga underlägg för att det inte är det? Du stödjer dig bara på 40 år gamla tidsgränser vars bas är "Det är då de flesta kvinnor börjar känna rörelser". Från en tid där knappt UL fanns. Inte mycket vetenskap där inte.

Vill du prata kostnader? Isf ska inga förtidigt födda barn som behöver vård räddas, där har du en stor besparing.

Som vanligt så missar du den stora bilden och kan bara se en liten ruta.

Om du försöker låta bli att bara ta en liten bit ur det stor sammanhanget så blir saker och ting klarare.

Jag skrev att alla är vinnare på så tidiga aborter som möjligt. Kvinnan, fostret, personalen och sjukvården. Svårare än så är det inte. Man sparar resurser där på alla sätt.

Att kostnaden blir högre var att ta upp alla nackdelarna med sena aborter och varför det faktiskt görs så mycket som möjligt för att undvika dom. Bl.a. att man försöker få fram medel för fosterdiagnostik redan i vecka 5-6. Detta görs ju inte för att någon tycker det är så roligt att forska på det utan för att en tidigt abort är så mycket mindre resurskrävande och säkrare för alla.

Du hakar upp dig väldigt mycket på "vetenskap för 40 år sedan". Det finns massa vetenskap som är mer än 40 år gammal som funkar även idag, trots att orsaken till samma ingrepp är en annan idag. T ex utfördes hjärnoperationer redan på stenåldern (!!!), sk trepanering, vilket de antagligen gjorde för att människan hade ont i huvudet och de trodde en ande bodde där och man ville släppa ut den. Idag vet man att det vid den typen av skada blir ett enormt tryck i hjärnan som gör att man måste öppna kraniet så hjärnan kan svälla utan att man dör, men det är samma typ av operation idag. Ska vi sluta med sånt bara för att man på stenåldern grundade dessa operationer på andar i huvudet?? Samma logik du för i den här diskussionen..

De flesta borde hinna märka att de är gravida på den tiden.
Vid fosterdiagnostik så har man ju sedan särskilda skäl om man vill göra abort och då så är 16v lämpligt.
Men naturligtvis så måste man avbryta en graviditet även senare om moderns liv är i fara.
Vilket man också kan göra om man säkert vet att fostret inte är livsdugligt, t.ex. saknar lungor.

Ja eller hjärna. Upptäcktes i vecka 19. En av mina bästa vänner råkade ut för det. Fruktansvärt för på något sätt så händer ju sådant alla andra och inte en själv eller någon i ens närhet.

Nyligen har minst två som i stort sett aldrig skriver på senior börjat skriva om abortfrågan. Samtidigt som det på insändarsidorna dyker upp ungefär samma frågor. Kan vara att någon plötsligen blir engagerad, trots att frågorna diskuterats många gånger tidigare, eller så är det organiserat.

Att det är organiserat, betyder ju lika lite som när SD utsända skriver, att man inte skall eller behöver diskutera ämnet. Men det är likväl viktigt att veta deras dagordning och se hur de vill att diskussionen ska handla om problem som egentligen inte finns.

Det finns ju en exakt likadan tråd på familjeliv oftast brukar det då vara något skumt med dom. Speciellt när nästan identiska svar dyker upp på båda ställena. Jag brukar tröttna fort på dom då det dessutom ofta går rundgång i frågorna och svaren och så roligt är det inte att svara på samma frågor om och om igen.

Denna tråd förstod jag dock som om det var en spinn off på den andra tråden.

Mitt vetenskapligt grundade argument är att foster upp till v. 18 (och lite till) inte är livsdugliga utanför livmodern, därför kan de aborteras fritt. Efter v. 18 har man sedan en marginal på 4-5 veckor innan fostren kan klara sig utanför och det är en rimlig marginal då vi idag har bra metoder för att åldersbeständiga foster.

Du hakar upp dig väldigt mycket på "vetenskap för 40 år sedan". Det finns massa vetenskap som är mer än 40 år gammal som funkar även idag, trots att orsaken till samma ingrepp är en annan idag. T ex utfördes hjärnoperationer redan på stenåldern (!!!), sk trepanering, vilket de antagligen gjorde för att människan hade ont i huvudet och de trodde en ande bodde där och man ville släppa ut den. Idag vet man att det vid den typen av skada blir ett enormt tryck i hjärnan som gör att man måste öppna kraniet så hjärnan kan svälla utan att man dör, men det är samma typ av operation idag. Ska vi sluta med sånt bara för att man på stenåldern grundade dessa operationer på andar i huvudet?? Samma logik du för i den här diskussionen..

Men det har ju ingenting med varandra att göra. Hur får du det till det? Även om själva grundprincipen kan vara den samma så har ju metoderna, resultatet och tillvägagångssättet ändrats genom åren. Saker och ting utvecklas och förändras hela tiden. Abort fanns då och abort finns nu men förutsättningarna har ändrats.

Grejen är att dom gränserna sattes på den kunskapen man hade då och på de möjligheter man hade att rädda för tidigt födda barn på 70-talet. Detta har ju ändrats något enormt de senaste 40 åren. Och kommer fortsätta ändras i framtiden.

Kl

Det som jag även tycker är intressant är att många tycker att Sveriges abortgränser är de som är korrekta. Har Sverige monopol på att vara den som har rätt och visa resten av världen vad som är korrekt?

Länder världen över både höjer och sänker sina gränser. Har de bara rätt gränser när de har samma som Sverige?

Dessutom är det inte dubbelmoral att påstå att kvinnan har rätt till sin kropp och får bestämma precis som hon vill över den men bara fram till vecka 18? Borde man egentligen inte då tycka att kvinnan alltid har rätt till sin kropp att hon alltid har rätt att avbryta en graviditet när som hon önskar oberoende av orsak?

Abort är en mycket komplicerad fråga med kompicerade moroliska och etiska frågeställningar och inte så svart eller vit som så många påstår här.

Mitt vetenskapligt grundade argument är att foster upp till v. 18 (och lite till) inte är livsdugliga utanför livmodern, därför kan de aborteras fritt. Efter v. 18 har man sedan en marginal på 4-5 veckor innan fostren kan klara sig utanför och det är en rimlig marginal då vi idag har bra metoder för att åldersbeständiga foster.

Tja när man satte de gränserna så var marginalerna ca 12 veckor för fri abort och 8 veckor för undantagen.

Det är en enorm skillnad mot vad det är idag (5 veckor mot fri och 1 vecka för undantagen). Och dessa gränserna kommer med stor sannolikhet att minska ytterligare i framtiden.

Jag tycker inte de marginalerna är okej. Och frågan kommer att komma upp oftare och oftare i framtiden ju bättre sjukvården blir. Tänk vad mycket som har hänt bara de senaste 10 åren. Vad kommer inte hända om 10 år till?

Jag är 38 år och datorer kom först när jag var 18. För att inte prata om mobiltelefoner.

Fast det är ju klart det kanske kommer en total kollaps av hela det moderna samhället. Så konstigt skulle det inte vara. Civilisationer har uppstått och försvunnit hela tiden genom historien. Då kommer självklart frågan i ett helt annat läge.

Men det har ju ingenting med varandra att göra. Hur får du det till det? Även om själva grundprincipen kan vara den samma så har ju metoderna, resultatet och tillvägagångssättet ändrats genom åren. Saker och ting utvecklas och förändras hela tiden. Abort fanns då och abort finns nu men förutsättningarna har ändrats.

Grejen är att dom gränserna sattes på den kunskapen man hade då och på de möjligheter man hade att rädda för tidigt födda barn på 70-talet. Detta har ju ändrats något enormt de senaste 40 åren. Och kommer fortsätta ändras i framtiden.

Fast nej, det är precis samma sak. Metoden har förfinats givetvis och man har enormt mycket mer kunskap idag men grundprincipen är precis samma. Man gjorde på samma sätt på stenåldern fast grundad på annan "vetenskap".

Och du kan inte ändra reglerna nu för vad som kanske kommer kunna hända i framtiden.

I framtiden så tror jag att det kommer att finnas konstgjorda livmödrar så att barnlösa kan adoptera ett foster.
Då så kommer frågan om abort i ett helt annat läge.

Det blir ännu mer komplicerat.

Dessutom är det inte dubbelmoral att påstå att kvinnan har rätt till sin kropp och får bestämma precis som hon vill över den men bara fram till vecka 18? Borde man egentligen inte då tycka att kvinnan alltid har rätt till sin kropp att hon alltid har rätt att avbryta en graviditet när som hon önskar oberoende av orsak?
I så fall är din åsikt lika mycket dubbelmoral. Är inte foster yngre än tolv veckor också början på människoliv? Borde inte fostret ha rätt att leva från det att det bildas - vid befruktningen? Vad är det som gör att det plötsligt får ett egenvärde i vecka tolv när det fortfarande har många veckor kvar till att vara livsduglig utan att vara i parasitförhållande till en annan kropp?

KL

Är det bara jag som nu på buke-reklamen enbart får reklam om att adoptera amerikanska barn sen den här tråden kom upp :P?

Att barnen får stora problem är inte sant. De flesta klarar sig utan fysiska och psykiska men. Några får lättare handikapp. Självklart finns det även sådana som får stora problem men det får även normalfödda barn också. Generellt verkar det dock som om flickor klarar av en för tidig födsel bättre än pojkar.

Fast nu talar du inte om foster som till varje pris ska räddas från vecka 20, eller hur? För det är knappt ens genomförbart i dag.
och det är ju vad som är relevant här - de extremt för tidigt födda barnen. Jag hade inte velat utsätta ett barn för det.

Tja när man satte de gränserna så var marginalerna ca 12 veckor för fri abort och 8 veckor för undantagen.

Det är en enorm skillnad mot vad det är idag (5 veckor mot fri och 1 vecka för undantagen). Och dessa gränserna kommer med stor sannolikhet att minska ytterligare i framtiden.

Jag tycker inte de marginalerna är okej. Och frågan kommer att komma upp oftare och oftare i framtiden ju bättre sjukvården blir. Tänk vad mycket som har hänt bara de senaste 10 åren. Vad kommer inte hända om 10 år till?

Jag är 38 år och datorer kom först när jag var 18. För att inte prata om mobiltelefoner.

Fast det är ju klart det kanske kommer en total kollaps av hela det moderna samhället. Så konstigt skulle det inte vara. Civilisationer har uppstått och försvunnit hela tiden genom historien. Då kommer självklart frågan i ett helt annat läge.

När vi börjar närma oss möjligheten att rädda foster på 19 veckor kan vi se över gränsen för fri abort. Vi är inte där än, inte ens nära.

Jag tycker att man ska ha fri abort så långt in i graviditeten som möjligt, jag anser inte att man "ska" ha en marginal om 8 veckor bara för att. Varför är 8 veckors marginal okej? Varför duger inte 5 veckor? Vi har bra metoder för åldersbestämning, bättre än vad vi hade för 40 år sedan och därför kanske det också är rimligt att vi har en mindre marginal än vi hade för 40 år sedan? En stor marginal har ju inget egenvärde i sig så vilka är skälen till varför du vill ha 8 veckor istället för 5 veckor? 5 veckor är fortfarande en stor marginal.

För min del skulle vi i dagsläget gärna kunna ha fri abort fram till v. 20, men jag nöjer mig med fram till v. 18.

Ha rätt att avbryta graviditeten när som helst anser jag att varje kvinna borde ha.

Ja och någonstans måste man även börja ta hänsyn till fostret. Det är också humant. Redan idag klarar de flesta av att göra aborten senast vecka 10. Det är 2 veckor marginal till vecka 12. Sen kan man alltid söka dispens men då måste man ange anledning och inte göra det helt fritt.

Fast det är ju lite märkligt att argumentera så hårt för en tidsgräns som du personligen tycker känns naturlig. Det finns inget annat stöd för vecka-12-gränsen än just dina egna känslor för fostret.
För mig är ett foster i vecka 12 ett 7 centimeter långt foster. Inget barn. Det är inget barn på flera veckor.

Vad är det som gör att det plötsligt får ett egenvärde i vecka tolv när det fortfarande har många veckor kvar till att vara livsduglig utan att vara i parasitförhållande till en annan kropp?

Jag ser det mest som ett etiskt vårdproblem.
För vårdpersonalens skull så bör gränsen sänkas.
Det blir annars ett arbetsmiljöproblem.

Kvinnor som gör en sen abort kan också må mycket dåligt av den.

Man måste väga nyttan mot alla kostnader även de mänskliga.
Hur dåligt skall vårpersonalen behöva må för kvinnans rätt till sen abort?

Det går nog att hitta folk som ser mammans liv som det viktigaste.

Och sen måste det förstås pratas om, hela tiden.

KL

Det är inte så enkelt att adoptera bort ett barn som är fött i Sverige. Är pappan till barnet känd har han rätt att stoppa en adoption oavsett om han är vårdnadshavare eller inte. Han är däremot inte tvingad att ta hand om barnet praktiskt.

Det finns barn i Sverige som deras mamma vill adoptera bort men inte deras pappa. Dessa barn bor i familjehem och har instabil situation. Beslutet om familjehemsplacering ska omprövas var sjätte månad, familjehemmet kan säga upp placeringen om de vill, barnet har inte samma stabila juridiska situation som ett adopterat barn.

Men där kanske det skulle till en lagändring? Jag är inte jurist och kan inte riktigt se att det skulle finnas några negativa konsekvenser av att ändra på detta. (Lagen skulle i så fall säga ungefär att den förälder som vägrar adoption automatiskt övertar vårdnaden om barnet.) Familjehem är helt uppenbart ingen bra lösning. Det är bra att det finns - det finns många familjehem som är otroligt bra och ger barnen en fantastisk och kärleksfull miljö att växa upp i - men som du säger, det är en instabil tillvaro. (Säger jag utan att egentligen veta hur många barn som på något vis farit illa i familjehem respektive adoptivfamiljer eller helt vanliga biologiska... men just som du säger, de kan sägas upp placeringen när som helst; och många som har kommit fram i media på senare år och berättat hemska historier om familjehem.)

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela... 12 13 14
Svar
265
· Visningar
13 654
Senast: sardellen
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
1 312
Senast: Bison
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns... 6 7 8
Svar
151
· Visningar
24 424
Senast: Gunnar
·
Ridning I stället för att kapa en annan tråd så startar jag en egen. Skillnaden är jag är betydligt äldre än den andra trådstartaren. Jag är 45... 7 8 9
Svar
176
· Visningar
15 362
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka