Hade du en enkel, problemfri uppväxt, noll mobbning? Har du sluppit stress och social ångest? Du blev inte konstant tillsagd när du försökte uttrycka dina behov? Tilllsagd att "bete dig"?
Jag menar inte Trauma som i "såg sin mamma bli mördad" utan alla de där små tillfällena som skapar starka känslor, starka negativa minnen, och stark rädsla inför att prova det igen.
Jag förklarar inte det här jättebra, men grundidén (inte min egen) är att det neurotypiska samhället är såpass hostilt mot autistiska behov att många, eventuellt alla, får cptsd av att försöka "göra rätt och vara rätt".
Men vad är då egentligen definitionen av ett trauma? Är det något som påverkade stort tidigare, eller något som kanske är mindre men fortfarande påverkar en flera år senare? Om man som i ditt extrema exempel såg sin mamma bli mördad som liten, men som vuxen inte alls är påverkad av det, är det då ett trauma eller bara en händelse?
Jag har överlag haft en bra uppväxt. Familjen har haft en okej ekonomi, inga bråk hemma, bra relationer till alla släktingar, inga missbruk, sjukdomar eller så. Jag hade kompisar och fritidsintressen. Helt enkelt en perfekt "grund".
Men jag var (är) också tjock och blev mobbad för det, min mamma var väldigt mån om att jag skulle gå ner i vikt så det blev mycket kommentarer, synpunkter om hur jag skulle klä mig och bete mig osv. Allt var av välvilja, hon var inte medvetet elak men det tillintetgjorde min självbild så grovt att jag först nu när jag börjar närma mig 40 faktiskt börjar inse att jag har ett människovärde.
Det här är något jag fått insikt i med hjälp av bla terapi. Min mamma har traumatiserat mig något fruktansvärt och jag kämpar med det än idag. Trots det har vi alltid haft och har fortfarande en god relation, det har aldrig orsakat mig "direkt" skada på det sättet.
Trauman är otroligt komplext tror jag överlag, och många vet nog inte ens om att de kanske har ett, eller får reda på det först långt senare. Som någon annan var inne på tror jag det är extremt få förunnat att aldrig vara med om något som påverkar så djupt och länge att det blir traumatiserande och ingenting som skulle vara specifikt för just NPF.
Tillägger också att ett trauma ju inte måste vara problematiskt hela livet. En gång för över 20 år sedan fick jag en spindel på mig när jag skulle torka mig efter duschen, det var fruktansvärt och har lett till att jag mer eller mindre omedvetet än idag alltid skakar lite på handduken innan jag torkar mig. Det är ett "läkt" trauma, men där det inlärda avvikande beteendet troligtvis bara är svårt att bli av med för att det där del av hjärnans automation av simpla uppgifter, inte för att jag fortfarande är orolig för spindlar i handduken.