Bukefalos 28 år!

Ännu en ras-väljar tråd

Y

Yazmine

Jag ska förmodligen skaffa en hund nästa år om allt går som det är tänkt. Jag har haft en blandras rottis/dobberman som jag fick ta bort för 1½ år sedan och har sedan dess velat ha en men det har inte passat. Men nu så finns det både tid & ekonomi för en hund.

Det är tre raser som det står emellan. Golden, Labrador och Cavalier King Charles Spaniel.

Jag vill ha:

  • En aktiv sällskapshund
  • Vill träna lydnad och viltspår
  • Kan tänka mig att lägga ner max 3 timmar/dag av psykisk och fysisk stimulans av hunden
  • Vill prova på utställning
  • Gå lite kurser, minst valpkurs och allmänlydnad, ev. tävlinglydnad

Hunden kommer att få följa med på semestrar, besök hos vänner, och ibland till mitt jobb med (arbetar i hemtjänsten) så en lättanpassad hund behövs, gärna följsam med "will to please", . Människoglad, lättmotiverad hund som tycker om att arbeta med huvudet. Vänlig och tillgiven.

Mer som ni vill veta för att kunna ge förslag på vilken av dessa raser som passar bäst? Inser att Cavalieren ligger lite efter på lydnadsfronten men jag tror att det går om man tränar tillräckligt:)
 
Sv: Ännu en ras-väljar tråd

Jag har en döv cavalier jag tränar spår, lp3 och freestyle med. Han är aktiv, glad och med på allt. Fast sen har jag träffat cavalierer som inte varit lika aktivitetsgalna som han är. Han blir helt överlycklig när han vet att han ska få träna och vänder i princip ut och in på sig själv för att göra rätt :)

Jag tror även att både golden och labrador skulle passa dig, men även flatcoated retriever. Tror mer på den sista i samband med träning då jag upplever dom som mer "på".

Sen finns welsh springer spaniel, eftersom du verkar gilla det utseendet, och de är rätt positiva hundar till träning. Kanske inte sm i lydnad men nog är de väl jämnställda med cavaliern åtminstone som jag uppfattat det. Lite mera fart och krävande kanske.

Tror du kommer kunna välja i princip vilken som helst av de tre raser du själv angett, då du tydligt kommer vara engagerad i din hund :). Cavaliern är väl den av dessa som nöjer sig med minst aktivitet av de du kikat på.
 
Sv: Ännu en ras-väljar tråd

Tror att alla raser passar dig utmärkt, Cavalieren kräver väl mindre än de andra två. Om du väljer Golden så skulle jag rekommendera en DP eller jakt golden i och med att du vill jobba så mycket med din hund.

Jag uppfattar golden som mer lugn än labben, har träffat många labbar som är flamsiga. Både golden och labben älskar ju att arbeta så det funkar säkert utmärkt. Jag har en arbetskompis som har en cavalier, och hennes syster föder upp dom. Jättefina hundar, tror att cavaliervalpar är det sötaste som finns faktiskt! De tränar spår med sina, tror absolut att de skulle funka i lydnad med, verkar vara lättlärda hundar.

Pälsvården på alla tre är relativt enkelt, labben kräver ingen alls, golden och cavalieren behöver borstas igenom någon gång/vecka.
 
Sv: Ännu en ras-väljar tråd

Om du går in på labbe/golden så hade jag faktiskt helt avstått från jaktvarianten på iaf labben, de nöjer sig definitivt inte med att vara aktiv sällskapshund - inte i mina ögon iaf.

Däremot kommer jag att tänka på cockerspaniel som nog hade passat dig utmärkt.
 
Sv: Ännu en ras-väljar tråd

Jaktvarianten är helt utesluten på labben, finns dock i tankarna om det blir en golden.

Cockerspaniel är ej ett alternativ, för mycket pälsvård.
 
Sv: Ännu en ras-väljar tråd

Det man ska tänka på när det gäller Cavalier king charles spaniel är deras sjukdomar. Det första man brukar tänka på är blåsljudet på hjärtat och att man måste välja hjärtfriska föräldrar ( gärna äldre föräldrar som lämnat några valpar som man kan följa deras hälsostatus).

Men det är många som inte pratar om är att det finns ännu en sjukdom som kallas för Syringomyelia (SM), som drabbar främst cavalier. Det är en sjukdom som är ärflig och inte går att bota. Bara kunna ge smärtlindring med kortision.

Jag själv förlorade min älskade cavalier i denna sjukdom för ca en månad sedan. Och det är inget jag önskar andra att få vara med om. Jag fick ta bort henne pga. sjukdomen. För att få veta om hon hade sjukdomen fick jag en remiss till strömsholm, där de gjorde en MRI-scanning. Där visade det att hon hade kraftig SM och jag fick senare ta bort henne pga. att hon hade så ont. Hon blev bara 3 o 9 mån gammal.

Annars är det en underbar ras som är mycket lätt att ha göra med. Mycket anpassningsbara, glada och pigga. Men jag skulle i dagsläget inte välja att köpa cavalier förrän man vet mer om SM. På strömsholm sa dom att om de får in 20 cavalier så har 18 st denna sjukdom.

Vad du en väljer för ras, läs på ordentligt om sjukdomarna!

Lycka till med ditt rasletande!
 
Sv: Ännu en ras-väljar tråd

Vill du att det ska gå iaf hyfsat i utställningsringen så är det ju cavalieren som blir bäst tror jag, den rasen är inte uppdelad på samma sätt som labbe och golden. Annarts så kan du nog välja vilken du vill av dem tre.

Även flatte och welsh springer/engelsk springer spaniel kan passa. Har själv en welsh och hur mkt jag än vill att det ska vara en fungerade jakthund får jag väl inse att i sverige idag så är det inte det, iaf inte i första hand.
 
Sv: Ännu en ras-väljar tråd

Jag har läst lite om den, men hade ingen aning om att den var så vanlig. Läste någonstans att symtomen på SM oftast visar sig innan hunden blivit tre år, så om man köper valp efter friska föräldrar som är över tre år med friska föräldrar/syskon så borde väl risken att valpen får SM minska?

Har cavalierer will to please?

Tror att jag räknar bort labrador, tycker egentligen inte om deras utseende. De flesta är för stora och klumpiga.
 
Sv: Ännu en ras-väljar tråd

Utan att själv ha en så ja generellt så har dom mkt will-to-please. Det har alla spaniels! Sedan varirar det rätt mkt hur intresserade de är av att jobba. Min kompis har två stycken, den äldre är väldigt lättlärd och rar och tycker det är rätt kul med träning men tja det funkar bra med gos och promenader också. Hennes andra däremot är en riktig liten arbetsmaskin! Älskar att träna och allt ska gå fort fort fort.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 880
Senast: Myrten
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 261
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Va några år sen jag va aktiv här i hunddelen men nu har det börjat rycka ordentligt i hundsugsnerven och även om det är nått år tills vi...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 553
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Jag ska inte skaffa hund. Nej, det ska jag alltså inte. Nix, näpp, nein. Inte alls. Men... Som förberedelse inför den dagen jag känner...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 126
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp