Bukefalos 28 år!

Ännu en välja ras tråd.

C

Chiqitita

Är inne på att skaffa hund och då söker jag en lite mindre hund men som ändå kan hänga med på ridturer o.s.v.
Jag vill ha en hund som:
  • kan följa med på ridturer
  • kan följa med på skoterturer
  • inte behöver så jätte mycket pälsvård
  • inte är jätte vaktig, lite är ok men vill inte ha någon som av rasen skäller hysteriskt då någon är i trapphuset.
  • är aktiv och rätt på men som kan trycka på off knappen och koppla av
  • lättlärd och arbetsvillig

Jag vet att de beror mycket på individen men vissa raser har starkare beteenden än andra.

Några raser jag är intresserad av är:
  • labrador
  • jack russel
  • Dansk/svensk gårdshund
  • pinscher
  • grand danois (jag vet, en gigantisk ras men så grymt fina och gillar de utseendet.)
Schnauzrar av olika slag ratar jag direkt.

Jag vill alltså ha en hund att ta med mig på äventyr som orkar hänga med hela dagen på lite tuffare aktiviteter men som ändå är nöjd om den får vanlig daglig motion, promenader o.s.v. en vanlig skoldag t.ex.

Funderar på att skaffa hund till sommaren så jag har hela sommarlovet till valpen och uppfostran. En bekant till mig tyckte då att jag skulle skaffa valpen tidigare så jag hade hela sommarlovet åt den tiden då hunden förmodligen behöver mig mest, trotsen. Hur skulle/har ni gjort?

Hjälp mig nu! :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ännu en välja ras tråd.

Schnauzrar av olika slag ratar jag direkt.

Av rena utseendemässiga skäl då eller ?

Ang sommarvalp.
Ja det är super om man kan hitta en uppfödare som time:ar in valpkullen så precis ( men jag anser att man inte ska välja uppfödare efter enbart valpkulltid )
Däremot är ju valpen långt ifrån redo att lämnas ensam längre stunder när sommaren är slut så där måste man ha en bra lösning om man jobbar eller går i skolan.

Följa med på skoterturer, hur menar du då?
Springa bredvid eller vad?
 
Sv: Ännu en välja ras tråd.

Av rena utseendemässiga skäl då eller ?

Ang sommarvalp.
Ja det är super om man kan hitta en uppfödare som time:ar in valpkullen så precis ( men jag anser att man inte ska välja uppfödare efter enbart valpkulltid )
Däremot är ju valpen långt ifrån redo att lämnas ensam längre stunder när sommaren är slut så där måste man ha en bra lösning om man jobbar eller går i skolan.

Följa med på skoterturer, hur menar du då?
Springa bredvid eller vad?

yes, bara utseendemässigt. Annars tycker jag de är trevliga hundar.

Självklart har/kommer jag lösa så inte valpen kommer vara ensam. Men de jag menade var att jag har som mest tid under sommarlovet, och min fråga var egentligen när valpen behöver mig som mest.

ang. skoterturer så menar jag att hunden ska kunna följa med i pulkan/kälken och sen vara med hela dagen ute i snön. Alltså funkar det inte med en alltför frusen ras, fast numer finns det ju overaller till de mest frusna också.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ännu en välja ras tråd.

Av dom raserna du nämner är det bara en som klarar av kyla bättre och det är Labradoren.

Jag har en Staffordshire Bullterrier och hon har ungefär samma päls som de övriga raser du har på förslag.
Är det kallt har hon täcke och är det riktigt riktigt kallt och vi ska vara ute länge finns ju overaller.

Jag tycker inte det är jobbigt att täcka, vi har inga mängder ( 2 vintertäcken, ett regntäcke osv ... )

Så det beror på hur du ser på ev täckning av hunden :)
 
Sv: Ännu en välja ras tråd.

Nog kan jag täcka alltid. Många i min omgivning som täckar sina hundar då de blir lite kallare.

Kom gärna med förslag på raser utöver de jag nämt, då de finns flera underbara raser. Har funderat lite på en tollare också. Dock behövde de tydligen vääldigt mycket motion?
Jag vill alltså ha en hund som kan ta de lite lugnare en dag eller 2 utan att den kryper ur skinnet, men hunden kommer självklart komma ut på dagliga promenade + att den lär följa med till stallet eller någon annan aktivitet.
 
Sv: Ännu en välja ras tråd.

Tollare är en jakthund, dvs den kräver rätt mycket motion och jag rent personligen tycker att dom är för vassa många ggr..
 
Sv: Ännu en välja ras tråd.

hmm, okej då gick ju den bort direkt.
 
Sv: Ännu en välja ras tråd.

Dansk/Svensk gårdshund tycker jag personligen passar alldeles jätte bra in på vad du söker för ras.

Har du kollat mer på den?

Pratat med uppfödare och "forskat" runt lite ? :)
 
Sv: Ännu en välja ras tråd.

Av de raser du föreslagit skulle jag nog bara föreslå labrador och dansksvensk gårdshund.

schnauzer är en helt underbar hund. (dvärg och mellan) riesen har jag inte träffat nån trevlig. Men dom kräver ju en del pälsvård.

Jag har själv en Staffordshire Bullterrier och han är väldigt behändig och lydig. har inte haft med han ut när jag rider. men tror inte de skulle vara något problem heller.
 
Sv: Ännu en välja ras tråd.

Jack russell Tror jag passar bra, men iaf dom släthåriga måste täckas om det är kallt, vet inte riktigt hur dom strävhåriga är.
 
Sv: Ännu en välja ras tråd.

Definitivt en Jack Russell! Våra pssar precis in på de krav du har!
De är med i stallet, på ridturerna, på skoterturer, dvs en ras som är pigg på det mesta!!
Om du inte vill ha så mycket pälsvård, en slät eller en broken. De sträva kräver lite mer men fryser å andra sidan mindre!

Gällande tidpunkt skulle jag satsa på vintern eller våren. På sommaren är man oftast mer aktiv och då är hunder stor nog att hänga med på äventyr (OBS! Inte regelrätt motion)

Mitt råd, välj ett par raser och åk och hälsa på några uppfödare och känn efter!
 
Sv: Ännu en välja ras tråd.

så jag har förstått det hela rätt.. du vill ha en hund som ska motioneras väldigt mycket men du är inte intresserad av den mentala stimulansbiten? välj då en ras som är avlad för att springa, fort och länge, men som inte har så stor jaktinstinkt. spontant tänker jag på dalmatiner, men de har ju inte så mycket päls. någon lapphund kanske?
 
Sv: Ännu en välja ras tråd.

svarar lite till alla

jag har bara läst lite löst om dansk/svensk gårdshund. Försökt hitta uppföder uppe i landet där jag bor men de finns ont om dem här uppe. Ska läsa vidare.

Jack russel gillar jag också, finns flera i närheten som har jätte fina jack russel. Nästan lite liten för min smak men jag vet av egen erfarenhet att de orkar hänga med på mycket trots sin storlek.
Då är de ju bara de att jag är en sån som inte vill ha likadant som alla andra, ;) och eftersom de finns många som har den rasen så hänger den lite löst.

Pinscher då? De sägs vara rätt hårda va? Tycker de är så otroligt vackra och lagom till storlek. Alltså inte dvärg nu utan den större av de.
 
Sv: Ännu en välja ras tråd.

jo jag är intresserad av den mentala biten också såklart :) Tränar just nu mycket lydnad o.s.v. med våran jämtis här hemma.
Men precis som du säger så vill jag ha en som orkar hålla igång ett bra tag men inte en ras som är "på tårna" hela tiden utan kan slappna av relativt snabbt. Och som jag skrivit tidigare ska hunden kunna klara sig utan riktigt aktiv motion nåon dag och endast klara sig med promenader + lydnad då.
 
Sv: Ännu en välja ras tråd.

Vår JRT är givetivs aktiv och oerhört energisk. Hon följer med på allt, även på norska fjällturer. Hon fryser oerhört lätt och då behövs det täckas och i andra fall också har fjällskor då hon har mycket tunn hud. Speciellt oerhört kalla dagar och om hon ska vara ute hela dagen.

Det är en skarp ras, en tuff jägare. Hon kan koppla av utan problem, men kräver mycket fysisk och mental träning för behålla lugnet och just kunna koppla av. Det är underbar ras - man behöver vara beredd på att den är tuff, orädd och en jakthund som lätt hittar på egna äventyr.
 
Sv: Ännu en välja ras tråd.

kl

puttar upp tråden lite!

Skulle vilja veta mer om pinscher och dansk/svensk gårdshund! Finns det någon här som har en någon av dessa raser som kan berätta mer om dem?
 
Sv: Ännu en välja ras tråd.

Jag tror inte på pinscher.
De jag träffat av den rasen har varit väldigt vaktiga, och behövts passivitetstränas massvis för att ens kunna ta det lugnt någorlunda. Samt inte varit särskilt arbetsvilliga, utan ganska svårmotiverade och envisa.

Jag tycker dansk/svensken verkar passa jättebra!
Annars kan jag rekommendera sheltie. Inte alls så mycket pälsvård som man kan tro, vi borstar igenom våran varje eller varannan vecka och badar honom 4 ggr/år.
De är aktiva, samarbetsvilliga, lättlärda, håller sig gärna kring sin ägare och ointresserade av vilt. Därför bra att ha med på ridturer.
 
Sv: Ännu en välja ras tråd.

oh, en Sheltie. De är vackra, och trevliga de jag träffat. Men inte riktigt min typ. Jag vill ha "släthåriga" hundar. Alltså inte massa päls, golden är på sin höjd
 
Sv: Ännu en välja ras tråd.

Jag har ju bara erfarenhet av en ras och den prickar in på alla dina punkter.
En Australisk Terrier.

Pigg och glad, lättlärd, följsam. På och av knapp. Lite pälsvård, fäller inte mycket vad jag har märkt. Dock har den ju lite mer päls än en JRT eller DSG. Lagom vaktig, dvs tittar ut genom fönstret och om det kommer någon på infarten voffar hon till.

Jag har iofs inte tagit henne som valp så jag vet hur de är i valpstadiet. Mer än att de nog är som valpar i allmänhet...
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 274
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 509
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 340
Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 617
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp