Bukefalos 28 år!

Är beaglar skarpa hundar???

R

Rigoletto

Mitt ex hade en beagle hane som var ca fyra år när vi träffades. Han var så j*vla otäck rent ut sagt, fruktansvärt aggressiv, speciellt mot folk han inte kände.Morrade och reste ragg och hade fradga kring munnen...
Ingen i mitt ex familj vågade säga till hunden att gå ner från ex. soffan om han låg där, eller ta ifrån han maten/ett ben.
När hunden åt reste han ragg från nacke till rygg=ingen vågade vara i närheten.
Jag är relativt hundvan, men denna hunden var jag rädd för, då han gjort utfall mot mej ett antal gånger.
Han försvann under en jakt (kan inte säga att jag blev speciellt ledsen :crazy: ) så jag och mitt ex köpte en ny beagle, en tik den här gången.

Go´are hund får man leta efter, inte så speciellt lydig eller lättlärd, men hemskt snäll glad och rolig.Visade aldrig en tendens till misstänksamhet mot någon.Min lilla älskling, hade med henne överallt.

Nu flyttade ju jag ifrån mitt ex för sex månader sen och har fått träffa hunden MAX fem gånger sen dess, och till min stora besvikelse har hon nu blivit väldigt reserverad mot folk (morrar, reser ragg), morradeoch visade tänderna mot min pappa en gång när han skulle lyfta ner henne från sängen m,m.

Är beaglar svåra hundar egentligen?? Jag har fått för mej att det är tvärt om, och att det är mitt ex. som är en högst olämplig hundägare :mad:
 
Sv: Är beaglar skarpa hundar???

Rigoletto skrev:
Mitt ex hade en beagle hane som var ca fyra år när vi träffades. Han var så j*vla otäck rent ut sagt, fruktansvärt aggressiv, speciellt mot folk han inte kände.Morrade och reste ragg och hade fradga kring munnen...
Ingen i mitt ex familj vågade säga till hunden att gå ner från ex. soffan om han låg där, eller ta ifrån han maten/ett ben.
När hunden åt reste han ragg från nacke till rygg=ingen vågade vara i närheten.
Jag är relativt hundvan, men denna hunden var jag rädd för, då han gjort utfall mot mej ett antal gånger.
Han försvann under en jakt (kan inte säga att jag blev speciellt ledsen :crazy: ) så jag och mitt ex köpte en ny beagle, en tik den här gången.

Go´are hund får man leta efter, inte så speciellt lydig eller lättlärd, men hemskt snäll glad och rolig.Visade aldrig en tendens till misstänksamhet mot någon.Min lilla älskling, hade med henne överallt.

Nu flyttade ju jag ifrån mitt ex för sex månader sen och har fått träffa hunden MAX fem gånger sen dess, och till min stora besvikelse har hon nu blivit väldigt reserverad mot folk (morrar, reser ragg), morradeoch visade tänderna mot min pappa en gång när han skulle lyfta ner henne från sängen m,m.

Är beaglar svåra hundar egentligen?? Jag har fått för mej att det är tvärt om, och att det är mitt ex. som är en högst olämplig hundägare :mad:
Beaglar kan vara svåra hundar så till vida att de kräver mkt arbete och aktivering - helst iform av jakt (enklast så). Man får nte glömma att det rör sig av den minsta stövarrasen hur små och söta dom än är, och jag tror inte det är många som skulle köpa en stövare för att ha som ren familjehund?
Annars är beaglen känd för att vara psykiskt och fysiskt frisk och lätthanterlig varför den används som försöksdjur bla vid smittskyddsinstitutet.

Mvh
Björn - fanatisk beaglevän och ägare ;)
 
Sv: Är beaglar skarpa hundar???

En sak till;

Är Beaglar skarpa?

Jag skulle svara nej. Om man jämför med andra jakthundar som ses som skarpa (tex Laika och Wachtel) är Beaglen rena vitsippan.
Trevligare goare sundare hund får man leta efter....... så länge de får vad de behöver iform av aktivering.

Mvh
Björn
 
Sv: Är beaglar skarpa hundar???

Hm, okej, då förstår jag varför hundarna blivit så...
Hans första hund, hanen som var så aggressiv, stod i en löplina från februari-september, fick kanske komma ut på promenad en gång varannan vecka, jagade på helgerna vintertid.

Vår gemensamma tik hade jag ju hand om mestadels medans han jagade med henne på helgerna så hon fick ju stimulans varje dag, medans hon nu, sen jag flyttade sitter i en hundgård sju dagar i veckan... :cry: , därav hennes ändrade beteende antagligen.

Säger ju sej självt egentligen...
 
Sv: Är beaglar skarpa hundar???

Jag funderar på att åka ut och sno henne...

Han är ju så egoistisk så han låter henne hellre sitta ensam i tolv timmar i sträck än att låta mej ha henne :mad:
 
Sv: Är beaglar skarpa hundar???

Eftersom tiken börjat visa konstigt beteende nu först när han har hand om henne ensam så skulle jag sätat en femma på att det är han som är en dålig hundägare.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 889
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
35 200
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
22 181
Senast: Sel
·
Övr. Hund Kom och tänka på detta nu när jag på kvällen hjälpte pappa att scanna in gamla dia-bilder. Jag känner normalt sett obehag inför riktigt...
Svar
15
· Visningar
3 105
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 8 månader
  • Uppdateringstråd 29
  • Äter hundar småfåglar?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp