Är det hälsosamt att fasta? (utbruten från Gillar du eller ogillar du att laga mat och baka? Varför?)

Mabuse

Trådstartare
Jag tycker det är tråkigt både att laga mat och baka. Kan klara mig flera dagar utan mat trots att jag tränar ordentligt varje dag + jobbar. Har barn + man (som inte kan gå utan mat lol) så tvingas ju laga mat men oftast gör min man det. Jag gör matlådor då och då. Sen kan de stå i frysen i flera månader och jag köper istället en avokado och äter till lunch 🤷🏼‍♀️ Äter aldrig frukost heller, hoppar helst över lunch med.
Hur menar du att du klarar dig flera dagar utan mat? Äter du bara var tredje dag eller så, och däremellan ingenting alls?

Det låter lite orimligt att du skulle klara dig dagar i sträck på bara vatten utan att bli hungrig, såvida du inte har någon åkomma som gör att du inte känner hunger?
 
Hur menar du att du klarar dig flera dagar utan mat? Äter du bara var tredje dag eller så, och däremellan ingenting alls?

Det låter lite orimligt att du skulle klara dig dagar i sträck på bara vatten utan att bli hungrig, såvida du inte har någon åkomma som gör att du inte känner hunger?
Ett par tre dagar klarar jag mig utan mat. När jag bodde själv kunde jag gå runt en vecka utan. Rent generellt äter vi ju alldeles för mycket idag, det är inte farligt att fasta emellanåt. Handlar mkt om inställning om man tycker det är jobbigt eller inte.
 
Ett par tre dagar klarar jag mig utan mat. När jag bodde själv kunde jag gå runt en vecka utan. Rent generellt äter vi ju alldeles för mycket idag, det är inte farligt att fasta emellanåt. Handlar mkt om inställning om man tycker det är jobbigt eller inte.

Njae. Rent generellt äter vi nog inte för mycket. Och det handlar ganska mycket om kroppens reaktioner på fasta och hur bra man klarar av dessa. ”Inställning” tänker jag blir lätt om man klarar av det utan jobbiga symptom.

Men varför man ska klara av det blir en obesvarad gåta. En missad måltid är en missad chans till en upplevelse som aldrig kommer tillbaka ;)

Jag gillar för övrigt känslan av hunger och tycker inte att den är jobbig utan bara en känsla i registret.
 
Ett par tre dagar klarar jag mig utan mat. När jag bodde själv kunde jag gå runt en vecka utan. Rent generellt äter vi ju alldeles för mycket idag, det är inte farligt att fasta emellanåt. Handlar mkt om inställning om man tycker det är jobbigt eller inte.
Du levde på enbart vatten en vecka, och blev inte hungrig?

Absolut är människan gjord för att klara svältperioder, men en vecka helt utan näringsintag är knappast hälsosamt, även om man inte dör.

Det handlar knappast ”bara om inställning” att klara svält. Människor kan inte leva på luft, så normalt är ju att man blir hungrig och matt om man inte äter på en vecka.
 
Ett par tre dagar klarar jag mig utan mat. När jag bodde själv kunde jag gå runt en vecka utan. Rent generellt äter vi ju alldeles för mycket idag, det är inte farligt att fasta emellanåt. Handlar mkt om inställning om man tycker det är jobbigt eller inte.
I princip håller jag med, problemet för mig är dock att det man lagar själv från grunden oftast blir så himla gott även med enkla råvaror.
 
Du levde på enbart vatten en vecka, och blev inte hungrig?

Absolut är människan gjord för att klara svältperioder, men en vecka helt utan näringsintag är knappast hälsosamt, även om man inte dör.

Det handlar knappast ”bara om inställning” att klara svält. Människor kan inte leva på luft, så normalt är ju att man blir hungrig och matt om man inte äter på en vecka.
Det är väl inget fel i att vara hungrig emellanåt?
 
Du levde på enbart vatten en vecka, och blev inte hungrig?

Absolut är människan gjord för att klara svältperioder, men en vecka helt utan näringsintag är knappast hälsosamt, även om man inte dör.

Det handlar knappast ”bara om inställning” att klara svält. Människor kan inte leva på luft, så normalt är ju att man blir hungrig och matt om man inte äter på en vecka.
Jag har också haft perioder när jag var ung student när jag knappt åt eftersom jag inte orkade motivera mig nog för att laga mat. Jag åt när jag hade råd att köpa färdigmat vilket inte var varje dag. Hunger är ingenting farligt för de flesta av oss och jag gillar fortfarande känslan att vara småhungrig bättre än att vara mätt. Men det kan iof vara inlärt. Enda anledningen till att jag började äta mer regelbundet var för att magen knorrade så högt på föreläsningarna om jag bara drack kaffe :o. Sen började jag träna och då behövdes det bättre matplanering men jag äter fortfarande oftast för att jag borde på en viss tid.
 
OT fastediskussionen: intressant dokumentär om fasta: https://sverigesradio.se/artikel/7569561
Var och en må ju göra som den vill, men jag är anhängare av teorin om att det mest hälsosamma är att försöka hålla blodsockret någotsånär jämnt, dvs äta 3 huvudmål om dagen och ett par mellanmål därtill.
Lika väl som det finns folk som äter för mycket finns det folk som äter alldeles vanvettigt lite och fel. Kronisk trötthet beror t.ex ofta på för lågt energiintag. Nej, man blir inte full av energi för att man svälter sig.

Nåja, till ämnet: jag gillar att laga mat, i synnerhet att bjuda in vänner och laga mat och bjuda på ett lämpligt vin till.
Är väl genomsnittligt bra på matlagning. Kan laga det mesta, men är absolut inte på restaurangkocksnivå.

Bakning är mysigt och jag bakar gärna när tillfälle ges. Dock blir det inte speciellt ofta, några gånger i året eller så.

Diskmaskinen sköter om disken efter matlagning och bakning.
 
OT fastediskussionen: intressant dokumentär om fasta: https://sverigesradio.se/artikel/7569561
Var och en må ju göra som den vill, men jag är anhängare av teorin om att det mest hälsosamma är att försöka hålla blodsockret någotsånär jämnt, dvs äta 3 huvudmål om dagen och ett par mellanmål därtill.
Lika väl som det finns folk som äter för mycket finns det folk som äter alldeles vanvettigt lite och fel. Kronisk trötthet beror t.ex ofta på för lågt energiintag. Nej, man blir inte full av energi för att man svälter sig.

Nåja, till ämnet: jag gillar att laga mat, i synnerhet att bjuda in vänner och laga mat och bjuda på ett lämpligt vin till.
Är väl genomsnittligt bra på matlagning. Kan laga det mesta, men är absolut inte på restaurangkocksnivå.

Bakning är mysigt och jag bakar gärna när tillfälle ges. Dock blir det inte speciellt ofta, några gånger i året eller så.

Diskmaskinen sköter om disken efter matlagning och bakning.

Jag har inga problem med varken energi eller koncentration de dagar/perioder jag inte äter/äter lite. Mår faktiskt bättre när jag äter mindre. Kan utan problem köra aptung styrketräning + jobba långa dagar.

Deltar just nu i ett forskningsprojekt där vi ska äta väldigt lite. Har glukosmätare som jag inte får se värdena på förens projektet är slut men det ska bli intressant.
 
Jag har inga problem med varken energi eller koncentration de dagar/perioder jag inte äter/äter lite. Mår faktiskt bättre när jag äter mindre. Kan utan problem köra aptung styrketräning + jobba långa dagar.
Hur har du kommit fram till att du inte ska äta, och på vilket sätt mår du bättre när du inte äter?

Jag menar det inte som kritik, men jag är nyfiken eftersom det är ett faktum att vi behöver mat för att överleva.
 
Hur har du kommit fram till att du inte ska äta, och på vilket sätt mår du bättre när du inte äter?

Jag menar det inte som kritik, men jag är nyfiken eftersom det är ett faktum att vi behöver mat för att överleva.

Fast jag äter, även om jag inte äter lika ofta som andra kanske. Äter helst bara middag. Under 2020 åt jag normalt (dvs frukost, lunch, middag) och dels tycker jag det är tråkigt, det är jobbigt behöva äta så mycket och laga så mycket och sen tycker jag att jag bara känner mig däst typ.

Klart vi behöver mat, men inte så mycket som många äter idag. Men man får ju faktiskt välja själv hur mycket och ofta man vill äta 😄
 
Fast jag äter, även om jag inte äter lika ofta som andra kanske. Äter helst bara middag. Under 2020 åt jag normalt (dvs frukost, lunch, middag) och dels tycker jag det är tråkigt, det är jobbigt behöva äta så mycket och laga så mycket och sen tycker jag att jag bara känner mig däst typ.

Klart vi behöver mat, men inte så mycket som många äter idag. Men man får ju faktiskt välja själv hur mycket och ofta man vill äta 😄

Jag kan också gå utan mat ett par dagar utan att fara illa av det, gjorde det absolut när jag hade stora problem med att motivera mig till att laga mat pga hatade det förr. :p
 
Jag kan också gå utan mat ett par dagar utan att fara illa av det, gjorde det absolut när jag hade stora problem med att motivera mig till att laga mat pga hatade det förr. :p
Ja jag tror faktiskt de allra flesta klarar det, om man vill. Och ja det är så tråkigt laga mat 🙈

@Invicta men överdriv lagom. Fasta har ju funnits sen urminnes tider.
 
Ja jag tror faktiskt de allra flesta klarar det, om man vill. Och ja det är så tråkigt laga mat 🙈

@Invicta men överdriv lagom. Fasta har ju funnits sen urminnes tider.

Men det är svintråkigt att inte äta mat också om man låter bli flera dagar i sträck, alltså mer som mentalt långtråkigt än att hungern är någon fysisk plåga. Men sedan är det också ljuvligt att sinnena liksom vässas extra mycket så att den där första portionen jordgubbar eller gröna ärtor, eller vad man nu väljer, som bryter fastan smakar så mycket härligare än om man ätit som vanligt.
 
Jag tänker definitivt att det är något fel om man kan gå så länge utan mat som det beskrivs i tråden. Sen om det är något kroppsligt fel, ätstörning eller kassa måltidsrutiner som sabbat kroppens hunger- och mättnadskänslor det kan jag ju inte veta. En vecka utan mat är väldigt ohälsosamt.

Den fasta som en del anser vara hälsosam är ju kortvarig fasta, där man dessutom oftast inte fastar helt ens.
 
Nej, men normalt hinner man ju bli hungrig mellan normala måltider. Jag är hungrig flera gånger om dagen. Men att gå utan mat i flera dagar eller till och med en vecka är definitivt inte hälsosamt.
Det vet man inte riktigt, en del inom medicinen anser att det kan finnas hälsofördelar med regelbunden fasta.
 
För ett par år sedan var det en kille som cyklade från treriksröset i norr till smygehuk i söder, 205 mil har jag för mig att det är, i ett svep utan att äta något alls.

(Det senaste var en som cyklade samma sträcka på bara lite över tre dagar, 70 mil per dag, men då med mat förstås).
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Mat Mat behöver ju vi alla ha i oss. Jag har funderat på varför det är så olika bland människor varför de gillar eller inte gillar att laga...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
5 514
Senast: lil-sis
·
Kropp & Själ Okej, lite kul att jag startar den här tråden direkt efter en tråd om favoritpasta, men jag har fnurlat länge på detta. Innan ni går...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
14 219
Senast: mrkarisma
·
Mat Jag vet att jag kanske inte framstår som en muntergök när jag skriver en del om min autism och anorexi här på buke, men jag läser dom...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
10 647
Senast: MiniLi
·
Mat Jag tänkte först skapa ett anonymt nick men sen kände jag nej, jag tänker inte skämmas för att jag har ett problem som jag söker hjälp...
Svar
4
· Visningar
1 070
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp