Är det hälsosamt att fasta? (utbruten från Gillar du eller ogillar du att laga mat och baka? Varför?)

För ett par år sedan var det en kille som cyklade från treriksröset i norr till smygehuk i söder, 215 mil har jag för mig att det är, i ett svep utan att äta något alls.

(Det senaste var en som cyklade samma sträcka på bara tre dagar, 70 mil per dag, men då med mat förstås).
Och enda intaget var då vatten, inga juicer eller buljonger? Tillåt mig tvivla. 🙄
 
Men det stod också att det var för mycket, han blev tvungen att ransonera maten även efteråt för att gå ned till normalvikt .
Ja det stärker ju bara uppfattningen att hela grejen är definitionen av ohälsosam idioti.
Först överäta 20 kg, för att cykla 230 mil utan mat, för att inse att man efteråt måste ransonera mat för att gå ner till normaltvikt. Dummare kan det knappast bli.
 
Ja det stärker ju bara uppfattningen att hela grejen är definitionen av ohälsosam idioti.
Först överäta 20 kg, för att cykla 230 mil utan mat, för att inse att man efteråt måste ransonera mat för att gå ner till normaltvikt. Dummare kan det knappast bli.
Jag tycker det var en prestation som många nog inte trodde var möjlig, därmed inte sagt att jag rekommenderar andra att försöka gör om det.
 
Jag är en sådan där människa som i perioder kunnat "glömma bort" att äta några dagar utan större bekymmer - det var helt enkelt livet i perioder i ungdomens glada dagar. Andra prioriteringar bara, och efter egen analys inte relaterat till min ätstörning. Det liksom bara hände för att jag var intresserad av annat och jag upplevde att jag fungerade helt okej i vardagen... sedan skulle jag aldrig lobba för att det var hälsosamt.
 
Jag tycker det var en prestation som många nog inte trodde var möjlig, därmed inte sagt att jag rekommenderar andra att försöka gör om det.
Prestationen ligger i att han åt en daglig supermix av 3-4 deciliter grädde, en liter vaniljglass, 150-200 gram jordnötssmör, två bananer för smakens skull och några skvättar mjölk - utan att kräkas upp allt! Så vidrigt och ingen kan ju kalla den kosthållningen för hälsosam.
 
Jag tycker det var en prestation som många nog inte trodde var möjlig, därmed inte sagt att jag rekommenderar andra att försöka gör om det.
Mina patienter med svår ätstörning håller på med ganska mycket saker som många tror är omöjliga.
Det har ingenting med hälsa att göra, tvärt om. Inga friska människor klarar sånt, med normala kroppsfunktioner och normal inställning till kroppen så säger det stopp långt innan.
 
Prestationen ligger i att han åt en daglig supermix av 3-4 deciliter grädde, en liter vaniljglass, 150-200 gram jordnötssmör, två bananer för smakens skull och några skvättar mjölk - utan att kräkas upp allt! Så vidrigt och ingen kan ju kalla den kosthållningen för hälsosam.
Ja den biten var lite underlig, det finns ju annat bättre han kunde ätit.
 
Jag är en sådan där människa som i perioder kunnat "glömma bort" att äta några dagar utan större bekymmer - det var helt enkelt livet i perioder i ungdomens glada dagar. Andra prioriteringar bara, och efter egen analys inte relaterat till min ätstörning. Det liksom bara hände för att jag var intresserad av annat och jag upplevde att jag fungerade helt okej i vardagen... sedan skulle jag aldrig lobba för att det var hälsosamt.
Varför tror du inte det var relaterat till ätstörningen? Eller hur vet du det?
Det är ju inte särskilt normalt att ”glömma” mat i flera dagar.
 
Jag har kört juicefasta i 5 dagar emellanåt.
Har ett aktivt jobb, men ja, utöver det orkar jag ingen träning alls = negativt.

Positivt är väl mindre vätska i kroppen.

Jag kör en viss fasta nu på lunchen och dricker bara en hemmagjord smoothie + 2 kokta ägg.
 
Men det stod också att det var för mycket, han blev tvungen att ransonera maten även efteråt för att gå ned till normalvikt .
Varför cyklade han inte bara 230 mil tillbaka så hade han ju fått ordning på vikten utan att ha behövt ransonera+ att om det nu ansågs som en bedrift och hälsosamt, tja, då hade han ju all anledning att göra det igen? Slogs han inte ens av den tanken, eller den kanske är för ohälsosam.
 
Varför tror du inte det var relaterat till ätstörningen? Eller hur vet du det?
Det är ju inte särskilt normalt att ”glömma” mat i flera dagar.
Min ätstörning omfattar inte självsvält, och det var verkligen inte ett val på något vis. :) Det bara blev ibland. Jag kan gå utan mat någon dag nu också om jag inte ser upp, särskilt på sommaren när det är varmt, men har mer koll och ser till att äta.
 
Min ätstörning omfattar inte självsvält, och det var verkligen inte ett val på något vis. :) Det bara blev ibland. Jag kan gå utan mat någon dag nu också om jag inte ser upp, särskilt på sommaren när det är varmt, men har mer koll och ser till att äta.
Mest att det är ganska vanligt bland de som har ätstörning. Långt ifrån alla skippar mat medvetet sas. Oavsett typ av ätstörning 😊
 

Liknande trådar

Mat Mat behöver ju vi alla ha i oss. Jag har funderat på varför det är så olika bland människor varför de gillar eller inte gillar att laga...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
5 612
Senast: lil-sis
·
Kropp & Själ Okej, lite kul att jag startar den här tråden direkt efter en tråd om favoritpasta, men jag har fnurlat länge på detta. Innan ni går...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
14 348
Senast: mrkarisma
·
Mat Jag vet att jag kanske inte framstår som en muntergök när jag skriver en del om min autism och anorexi här på buke, men jag läser dom...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
10 739
Senast: MiniLi
·
Mat Jag tänkte först skapa ett anonymt nick men sen kände jag nej, jag tänker inte skämmas för att jag har ett problem som jag söker hjälp...
Svar
4
· Visningar
1 076
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Senast tagna bilden XV
  • Roliga bilder och memes om katter!

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp