Är det hälsosamt att fasta? (utbruten från Gillar du eller ogillar du att laga mat och baka? Varför?)

Mest att det är ganska vanligt bland de som har ätstörning. Långt ifrån alla skippar mat medvetet sas. Oavsett typ av ätstörning 😊
Jag vet inte, jag tycker inte att det är dunderkonstigt att hoppa över mat någon dag om man inte tänker på det, och tror inte att det alltid måste vara relaterat till en ätstörning. Att aptiten går ned när det är varmt eller man är stressad och har mycket att göra är inte hälsosamt, det säger jag inte, men det kan krävas att man är aktivt medveten om det för att komma ihåg att äta ibland - och glömmer man det kanske man fastar en dag. 🤷‍♀️ Det händer.
 
När jag var i yngre tonåren glömde jag ofta äta på sommaren. Blev kanske typ frukost och om jag hade pengar en glass på väg hem från stallet på kvällen. Hästarna var ju så mycket roligare än mat 😅 Nuförtiden blir jag fruktansvärt hangry om jag missar bara ett mellanmål 🙈 huvudvärk, svårt att koncentrera mig, otrevlig.. ja you name it,..så mao blir jag en hemsk person om jag är hungrig 😆 är övertygad om att världen hade varit en bättre plats (på så många sätt) om fler fick regelbunden tillgång på bra och nyttig mat ^^
 
Jag vet inte, jag tycker inte att det är dunderkonstigt att hoppa över mat någon dag om man inte tänker på det, och tror inte att det alltid måste vara relaterat till en ätstörning. Att aptiten går ned när det är varmt eller man är stressad och har mycket att göra är inte hälsosamt, det säger jag inte, men det kan krävas att man är aktivt medveten om det för att komma ihåg att äta ibland - och glömmer man det kanske man fastar en dag. 🤷‍♀️ Det händer.
Tycker inte heller det är konstigt. Tycker det är mer konstigt att vara sån beroende av att äta varenda dag att man helt omöjligt kan klara nån dag utan. Med tanke på hur mycket mat- och viktrelaterade välfärdssjukdomar vi har idag så skulle nog många må bättre av att minska sitt intag. Men man gör som man vill, det är ju det fina. Jag kommer inte börja äta frukost och lunch osv bara för att någon på internet blir förfasad.

För övrigt gjordes blodprov inför forskningen jag är med i och jag hade jättebra resultat. Trots att jag tydligen är ätstörd och kommer dö av svält snart 😅 äter vegetariskt (typ mest quorn och ris) och absolut inga kosttillskott. Hade ändå sjukt högt järnvärde. Varken jag eller läkaren förstår hur det går ihop. Äter typ inget som innehåller järn. Åt ibland broccoli förut men inget under detta år.
 
Senast ändrad:
Jag kan glömma bort att äta.
När jag var yngre så kunde det hända några dagar i rad.
Jag får ingen sänkt prestation av det, snarare höjd.
Men jag kan också vara oerhört hungrig i perioder och bli redigt hangry.
Jag har definitivt ingen ätstörning på något vis alls.
Jag gillar mat men är inte det minsta fixerad utan blir ganska så lätt distraherad av roligare saker.

Jag tror att det inte är så himla noga med det där med måltider och regelbundenhet. Människan är nog mer flexibel än så.
 
Tycker inte heller det är konstigt. Tycker det är mer konstigt att vara sån beroende av att äta varenda dag att man helt omöjligt kan klara nån dag utan. Med tanke på hur mycket mat- och viktrelaterade välfärdssjukdomar vi har idag så skulle nog många må bättre av att minska sitt intag. Men man gör som man vill, det är ju det fina. Jag kommer inte börja äta frukost och lunch osv bara för att någon på internet blir förfasad.
Fast problemet är väl sällan att man äter för ofta, utan snarare vad man äter och mängd i förhållande till hur aktiv man är.
Jag väger inte för mycket för att jag äter för ofta, utan snarare för att jag äter för energirik mat. När jag gått ned i vikt och vägt mindre har jag snarare ätit oftare men mindre energirik och rört mig mer.

Jag har bara fastat hela dagar jag haft magsjuka, när jag är frisk skulle jag inte palla.
 
Prestationen ligger i att han åt en daglig supermix av 3-4 deciliter grädde, en liter vaniljglass, 150-200 gram jordnötssmör, två bananer för smakens skull och några skvättar mjölk - utan att kräkas upp allt! Så vidrigt och ingen kan ju kalla den kosthållningen för hälsosam.
Åt han det medan han cyklade så var det ju ingen fasta, åt han det som förberedelse borde han ska läkare, för att kolla psyket.
 
Tycker inte heller det är konstigt. Tycker det är mer konstigt att vara sån beroende av att äta varenda dag att man helt omöjligt kan klara nån dag utan. Med tanke på hur mycket mat- och viktrelaterade välfärdssjukdomar vi har idag så skulle nog många må bättre av att minska sitt intag. Men man gör som man vill, det är ju det fina. Jag kommer inte börja äta frukost och lunch osv bara för att någon på internet blir förfasad.

För övrigt gjordes blodprov inför forskningen jag är med i och jag hade jättebra resultat. Trots att jag tydligen är ätstörd och kommer dö av svält snart 😅 äter vegetariskt (typ mest quorn och ris) och absolut inga kosttillskott. Hade ändå sjukt högt järnvärde. Varken jag eller läkaren förstår hur det går ihop. Äter typ inget som innehåller järn. Åt ibland broccoli förut men inget under detta år.
Jag håller inte alls med om att vikt-och välfärdssjukdomar har någonting att göra med att vi äter för regelbundet eller att det skulle vara mer hälsosamt om människor hoppade över fler måltider, men jag kan relatera till att det för mig är en o-grej att gå utan mat en dag. För andra är det jättejobbigt. Som du säger är det tur att alla är olika, men att påstå att det är Hälsosamt att glömma bort att äta vette sjutton alltså. Där går vi isär. Jag tror att regelbunden kosthållning är bäst.
 
Fast problemet är väl sällan att man äter för ofta, utan snarare vad man äter och mängd i förhållande till hur aktiv man är.
Jag väger inte för mycket för att jag äter för ofta, utan snarare för att jag äter för energirik mat. När jag gått ned i vikt och vägt mindre har jag snarare ätit oftare men mindre energirik och rört mig mer.

Jag har bara fastat hela dagar jag haft magsjuka, när jag är frisk skulle jag inte palla.
Ja utan att vara någon expert, men jag har försökt lyssna på föreläsningar med experter och läsa vetenskapliga artiklar av experter, så har jag fått uppfattningen att för många människor är det bästa att styra upp sina matvanor så att de äter "normal mat" (dvs lite av varje utan att maten är speciellt laddad) i rimliga mängder.

Många med överviktsproblem försöker tyvärr äta alldeles för få gånger per dygn vilket är misslyckat eftersom det är jobbigt (för de flesta) att gå omkring och vara småhungriga hela tiden.

Att äta 1 gång om dagen, eller 2 är knappast eftersträvansvärt ur medicinsk synpunkt man t.ex tänker på blodsockret. Det finns en anledning till att diabetiker typ 1 håller sitt födointag på en jämn nivå.

Och oavsett om man är överviktig, underviktig eller något mitt emellan så tycker jag att maten ska vara något man inte ska ha en massa jobbiga måsten kring. Att inte äta ska knappast vara något eftersträvansvärt, något "få klarar av", liksom den ultimata kontrollen över kroppen?!
Jag fattar faktiskt inte det här, är väl trög.
Ja den som känner att den mår bra av att inte äta får väl ägna sig åt det, men jag är inte övertygad.
 
För övrigt gjordes blodprov inför forskningen jag är med i och jag hade jättebra resultat. Trots att jag tydligen är ätstörd och kommer dö av svält snart 😅 äter vegetariskt (typ mest quorn och ris) och absolut inga kosttillskott. Hade ändå sjukt högt järnvärde. Varken jag eller läkaren förstår hur det går ihop. Äter typ inget som innehåller järn. Åt ibland broccoli förut men inget under detta år.
Hemoglobin (järnvärde) är framförallt ärftligt. Så om dina föräldrar har bra hemoglobinvärden är det mer sannolikt att du också kommer att ligga på högre värden.

Höga värden indikerar också bl.a uttorkning men även sjukdom, så Hb enbart i sig ska man kanske inte titta på.
 
😳 Glömma bort att äta i flera dagar? Det hade lett till dödsfall i min omgivning 😂 Jag kan glömma att äta lunch när jag är ensam hemma och jobbar på. Men då har jag oftast ätit en rejäl frukost, fikat på något på förmiddagen och äter en macka på eftermiddagen när jag börjar bli hungrig. Så rent krasst har jag ätit det jag behöver, bara inte ett lagat mål mat. ;)
 
När man idealiserar olika typer av ganska extrema sätt att förhålla sig till mat blir det ett problem. Därför att det finns människor med ätstörningar som är väldigt mottagliga för att stärka sin egen sjukliga syn på sin kropp och sin kost och vad man ska klara av.

Så om man nu ägnar sig åt sånt som ligger en bra bit utanför det vi vet om vad som är hälsosamt, ligger problemet inte i att man ägnar sig åt det för egen del, utan problemet ligger mer i påståenden om att det borde fler ”klara”, det handlar om ”inställning” och att idealisera den typen av extrema experiment med hälsan (som cyklisten som omnämndes).
 
Ja utan att vara någon expert, men jag har försökt lyssna på föreläsningar med experter och läsa vetenskapliga artiklar av experter, så har jag fått uppfattningen att för många människor är det bästa att styra upp sina matvanor så att de äter "normal mat" (dvs lite av varje utan att maten är speciellt laddad) i rimliga mängder.

Många med överviktsproblem försöker tyvärr äta alldeles för få gånger per dygn vilket är misslyckat eftersom det är jobbigt (för de flesta) att gå omkring och vara småhungriga hela tiden.

Att äta 1 gång om dagen, eller 2 är knappast eftersträvansvärt ur medicinsk synpunkt man t.ex tänker på blodsockret. Det finns en anledning till att diabetiker typ 1 håller sitt födointag på en jämn nivå.

Och oavsett om man är överviktig, underviktig eller något mitt emellan så tycker jag att maten ska vara något man inte ska ha en massa jobbiga måsten kring. Att inte äta ska knappast vara något eftersträvansvärt, något "få klarar av", liksom den ultimata kontrollen över kroppen?!
Jag fattar faktiskt inte det här, är väl trög.
Ja den som känner att den mår bra av att inte äta får väl ägna sig åt det, men jag är inte övertygad.
Men blodsockret blir ju inte för lågt hos en frisk person bara för att den inte äter? Det är väldigt tight regulerat av kroppen för att hålla sig inom normala nivåer även i perioder av svält, så du kan inte jämföra en frisk persons födointag/icke-födointag med en diabetikers.
 
Ja utan att vara någon expert, men jag har försökt lyssna på föreläsningar med experter och läsa vetenskapliga artiklar av experter, så har jag fått uppfattningen att för många människor är det bästa att styra upp sina matvanor så att de äter "normal mat" (dvs lite av varje utan att maten är speciellt laddad) i rimliga mängder.

Många med överviktsproblem försöker tyvärr äta alldeles för få gånger per dygn vilket är misslyckat eftersom det är jobbigt (för de flesta) att gå omkring och vara småhungriga hela tiden.

Att äta 1 gång om dagen, eller 2 är knappast eftersträvansvärt ur medicinsk synpunkt man t.ex tänker på blodsockret. Det finns en anledning till att diabetiker typ 1 håller sitt födointag på en jämn nivå.

Och oavsett om man är överviktig, underviktig eller något mitt emellan så tycker jag att maten ska vara något man inte ska ha en massa jobbiga måsten kring. Att inte äta ska knappast vara något eftersträvansvärt, något "få klarar av", liksom den ultimata kontrollen över kroppen?!
Jag fattar faktiskt inte det här, är väl trög.
Ja den som känner att den mår bra av att inte äta får väl ägna sig åt det, men jag är inte övertygad.
Jag håller med. Från mitt perspektiv så pratar man inte på det sättet (att det är ngt bra att kunna hoppa över/glömma mat) om man har en normal och sund inställning till kropp och mat. Ett sånt resonemang är ju rätt ätstört.

(inte sagt att man då har en ätstörning, men man har isf tankar och beteenden som man delar med de som har en ätstörning)
 
Jag vet inte, jag tycker inte att det är dunderkonstigt att hoppa över mat någon dag om man inte tänker på det, och tror inte att det alltid måste vara relaterat till en ätstörning. Att aptiten går ned när det är varmt eller man är stressad och har mycket att göra är inte hälsosamt, det säger jag inte, men det kan krävas att man är aktivt medveten om det för att komma ihåg att äta ibland - och glömmer man det kanske man fastar en dag. 🤷‍♀️ Det händer.
Jag tycker nog det är rätt konstigt.. Då har man ju antingen problem med sina hunger- och mättnadssignaler eller så ignorerar man totalt kroppens signaler av ngn anledning.

Jag tror att många kan glömma enstaka måltider men då mår man generellt apa också. Och jag tror att många skippar mat för att de inte orkar/hinner etc men ändå är hungriga.
 
Tycker inte heller det är konstigt. Tycker det är mer konstigt att vara sån beroende av att äta varenda dag att man helt omöjligt kan klara nån dag utan. Med tanke på hur mycket mat- och viktrelaterade välfärdssjukdomar vi har idag så skulle nog många må bättre av att minska sitt intag. Men man gör som man vill, det är ju det fina. Jag kommer inte börja äta frukost och lunch osv bara för att någon på internet blir förfasad.

För övrigt gjordes blodprov inför forskningen jag är med i och jag hade jättebra resultat. Trots att jag tydligen är ätstörd och kommer dö av svält snart 😅 äter vegetariskt (typ mest quorn och ris) och absolut inga kosttillskott. Hade ändå sjukt högt järnvärde. Varken jag eller läkaren förstår hur det går ihop. Äter typ inget som innehåller järn. Åt ibland broccoli förut men inget under detta år.
Kroppen är beroende av regelbundet intag. Det är så vi är skapta. Ditt uttalande är ju som om jag skulle ”det är så konstigt att människor måste sova regelbundet, vi sover ju så mycket så det borde man utan problem kunna hoppa över några dagar”. Eller som att det vore konstigt att vi måste kissa osv.

Har aldrig påstått att just du är ätstörd eller något. Men ditt resonemang hade lika gärna kunnat komma från någon som har ätstörning, du verkar ha en hel del gemensamt med personer som har ätstörning.
 
Kroppen är beroende av regelbundet intag. Det är så vi är skapta. Ditt uttalande är ju som om jag skulle ”det är så konstigt att människor måste sova regelbundet, vi sover ju så mycket så det borde man utan problem kunna hoppa över några dagar”. Eller som att det vore konstigt att vi måste kissa osv.

Har aldrig påstått att just du är ätstörd eller något. Men ditt resonemang hade lika gärna kunnat komma från någon som har ätstörning, du verkar ha en hel del gemensamt med personer som har ätstörning.

Och att vara vaken flera dagar i sträck klarar också de flesta om behovet är akut. Särskilt om man preppar lite och sedan tillför olika typer av tillskott.

Men det är verkligen inte hälsosamt. Att utsätta kroppen för extrem stress är inte något ideal i hälsoväg.

Även om man kan tro det om man läser någon valfri pseudovetenskaplig träningsblogg av övertygad fanatiker (eller bluffmakare).
 
Och att vara vaken flera dagar i sträck klarar också de flesta om behovet är akut. Särskilt om man preppar lite och sedan tillför olika typer av tillskott.

Men det är verkligen inte hälsosamt. Att utsätta kroppen för extrem stress är inte något ideal i hälsoväg.

Även om man kan tro det om man läser någon valfri pseudovetenskaplig träningsblogg av övertygad fanatiker (eller bluffmakare).
Ja precis. Att man inte faller ihop och dör betyder ju inte att det är något bra..
 
Jag tycker nog det är rätt konstigt.. Då har man ju antingen problem med sina hunger- och mättnadssignaler eller så ignorerar man totalt kroppens signaler av ngn anledning.

Jag tror att många kan glömma enstaka måltider men då mår man generellt apa också. Och jag tror att många skippar mat för att de inte orkar/hinner etc men ändå är hungriga.
Fast signalerna kanske helt enkelt inte är så starka alla gånger. Jag har absolut ingen aptit när det är väldigt varmt ute till exempel, och som många andra människor dricker jag kaffe som ju är aptithämmande. En del röker också - samma effekt. Att glömma bort att äta är något som händer för en del människor helt enkelt.
 
Jag tycker det var en prestation som många nog inte trodde var möjlig, därmed inte sagt att jag rekommenderar andra att försöka gör om det.
Det är väl en prestation som alla som dött av svält och undernäring gjort innan de dog? Det finns ju massor av situationer i historien och världen där folk svultit, så vi vet ju vad som händer, rätt bra. Man behöver inte testa. Vi vet att det går. Det tar ett tag innan man dör av svält.
 
Jag har aldrig låtit bli att äta i flera dagar, jag äter alltid frukost på morgonen, men de andra målen kan det bli lite si och så med. Det är hundra procent kopplat till ett stört ätbeteende i mitt fall. Hemma har vi aldrig ätit varm mat mitt på dagen och jag kan inte göra det, jag mår direkt dåligt om jag någon gång varit tvungen. Skolmatsalen var en plåga, jag har aldrig ätit i skolmatsalen sen jag i första klass kräktes ner hela bordet och läraren som försökt tvinga mig att äta. Jag har ju dock för det mesta ätit middag när jag kom hem, eller som efter skolan ett mellanmål då.

Eftersom jag har gått större delen av mitt liv utan att äta mellan frukost och middag är ju min kropp van vid det. Då har det aldrig varit några problem att hoppa över lunch när jag tidigare haft jobb, främst sommarjobb, där det varit omöjligt att ta lunch. Mina dåvarande kollegor blev typ sjuka/fick feberkänsla/blev helt rabiata om de inte fick mat, det har jag aldrig känt. Men visst är det jag som är konstig, det är jag fullt medveten om.
 

Liknande trådar

Mat Mat behöver ju vi alla ha i oss. Jag har funderat på varför det är så olika bland människor varför de gillar eller inte gillar att laga...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
5 613
Senast: lil-sis
·
Kropp & Själ Okej, lite kul att jag startar den här tråden direkt efter en tråd om favoritpasta, men jag har fnurlat länge på detta. Innan ni går...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
14 348
Senast: mrkarisma
·
Mat Jag vet att jag kanske inte framstår som en muntergök när jag skriver en del om min autism och anorexi här på buke, men jag läser dom...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
10 739
Senast: MiniLi
·
Mat Jag tänkte först skapa ett anonymt nick men sen kände jag nej, jag tänker inte skämmas för att jag har ett problem som jag söker hjälp...
Svar
4
· Visningar
1 076
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp