Är det tacky med oäkta konst?

Mitt svar på frågan - gillar man det man har på väggarna är det väl inget som är jätte-tacky. Det är bara ens egen stil.

Det var min första tanke också. Tacky borde ligga i betraktarens ögon och jag vill nog påstå att det finns (i mina ögon) extremt många som har tacky av allt möjligt, konst borträknat och älskar det. Då ska man ha det!

Dessutom kan jag med stor glädje trivas hos andra, hemma hos dem, med både värme och kärlek till deras inredning men fortfarande tycka det är tacky och aldrig vilja ha det hemma.
 
Jag är inte konstintresserad, så jag struntar i om det är print eller original. Jag intresserar mig bara för om det är ett vackert eller intressant motiv. Det jag kan tycka är lite tacky är när vissa tavlor blir poppis och syns precis överallt, för att de sålts på IKEA eller Dollar Store eller någon poster-store på nätet. Då känns det lite oigenomtänkt och hastigt, på något vis.

Vi letar tavlor till nya lägenheten nu och jag vill inte lägga jättemycket pengar på det eftersom jag som sagt inte är superintresserad. Men det är också lite svårt att hitta snygga prints tycker jag. Får se vad det blir!
 
Jag tycker det beror lite på sammanhanget. Har någon hängt upp lite affischer för "att ha något på väggen" eller har något framställt det som att det är äkta konst men egentligen är det fejk. Stor skillnad kan jag tycka. Om någon har en affisch på Mona-Lisa så är det ju så alldeles uppenbart att det är just det liksom.

Om det är något som däremot stör mig så är det att allting ska heta PRINT numera :p På väggarna har man tydligen "prints" och tapeter och tyger har tydligen inte längre mönster utan "prints" :cautious:

Jag röstar för att man får ha precis vad man vill på väggen så länge man inte kallar det "print" :D
 
Nja... det beror ju lite på tycker jag. Men som det mesta så passar det någonstans hos någon. Jag stör mig annars mest på när folks tavlor/planscher osv inte har nån personlighet.

Jag har lite blandat. Några originalmålningar som en släkting gjort. Ett numrerat tryck. Några inramade planscher.
 
Det jag kan tycka är lite tacky är när vissa tavlor blir poppis och syns precis överallt, för att de sålts på IKEA eller Dollar Store eller någon poster-store på nätet. Då känns det lite oigenomtänkt och hastigt, på något vis.

Just tacky vet jag inte men kan hålla med om att det känns hastigt och oigenomtänkt (och tråkigt!) med ikeatavlor på väggarna. Men det resonemanget stannar ju inte vid tavlor. Det är lite att kasta sten i glashus att sitta i sin Ektorpsoffa och klaga på grannarnas zebratavla. (Menar inte att just du gjort det!)
 
Jag är inte konstintresserad, så jag struntar i om det är print eller original. Jag intresserar mig bara för om det är ett vackert eller intressant motiv. Det jag kan tycka är lite tacky är när vissa tavlor blir poppis och syns precis överallt, för att de sålts på IKEA eller Dollar Store eller någon poster-store på nätet. Då känns det lite oigenomtänkt och hastigt, på något vis.

Vi letar tavlor till nya lägenheten nu och jag vill inte lägga jättemycket pengar på det eftersom jag som sagt inte är superintresserad. Men det är också lite svårt att hitta snygga prints tycker jag. Får se vad det blir!
Ibland kostar det mer att köpa dussinvara än att köp grafik t.ex.
En riktigt duktig konstnär här i bygden säljer småtavlor (akvareller) för ett par hundringar. Inramade och klara.
En hel del av det jag har på väggarna kostar småsummor men är väldigt bra.

Lite handlar detom var man hittar det. Hemma hos konstnärer (t.ex. på konstrundor och "öppen ateljé" ) hittar man en hel del intressant.

Ett tag kollade jag Ulrica Hydman Valliens grafik. De gick för några hundra på nätet.

Googla. https://www.grafikivast.se/ https://enjoyscandinavianart.com/ m.fl. m.fl.
 
Jag tänker lite grand på hur det är att bli sambo. Vissa typer av konst skulle jag ha väldigt svårt att kompromissa upp på våra gemensamma väggar. Typ "Är det din fina sammets-Elvis, jag tror att jag fått jobb i Tirgizien. Adjö" eller "Oh, Cindy Shermans Body Farm bilder - de och dina övriga tillhörigheter hittas i trapphuset!"
 
Jag skulle inte ha något emot att köpa en kopia om det var någon konst som jag verkligen gillade. Jag har även såna där "klassiska" IKEA tavlor för att jag gillade dem där och då :D
Men härnäst är jag riktigt sugen på att köpa på tex redbubble.com där många artister kan samlas och sälja sin konst, då kan man ju rota och leta upp saker som man älskar och samtidigt hjälpa mindre konstnärer. Där finns även kopior av kända konstverk dock, skulle som sagt inte ha något emot någon av dem heller om jag gillade den.

Har tyvärr ont om utrymme nu dock :cautious::mad: (mest pga en stor IKEA canvastavla :rofl:)
 
Jag vill tex ha den här någon gång :angel::D:D
ffp,small,black,bright_white,box20,wall_texture,product,750x1000.u2.jpg

Så populärkultur är också konst/tavlor att hänga upp på väggarna tycker jag :D
 
Jag tänker lite grand på hur det är att bli sambo. Vissa typer av konst skulle jag ha väldigt svårt att kompromissa upp på våra gemensamma väggar. Typ "Är det din fina sammets-Elvis, jag tror att jag fått jobb i Tirgizien. Adjö" eller "Oh, Cindy Shermans Body Farm bilder - de och dina övriga tillhörigheter hittas i trapphuset!"

Jag skulle ha svårt för den gamla 70/80tals-tavlan med det gråtande barnet... nope... kommer inte in här. Jag vill bli glad när jag tittar på det jag har på väggarna.
 
Jag tycker det beror lite på sammanhanget. Har någon hängt upp lite affischer för "att ha något på väggen" eller har något framställt det som att det är äkta konst men egentligen är det fejk. Stor skillnad kan jag tycka. Om någon har en affisch på Mona-Lisa så är det ju så alldeles uppenbart att det är just det liksom.

Om det är något som däremot stör mig så är det att allting ska heta PRINT numera :p På väggarna har man tydligen "prints" och tapeter och tyger har tydligen inte längre mönster utan "prints" :cautious:

Jag röstar för att man får ha precis vad man vill på väggen så länge man inte kallar det "print" :D
Nej jag vet ursäkta. Insåg dessutom en bit in i tråden att just "print" tydligen är ett vedertaget uttryck för en typ av kopia? När jag skrev det så såg jag liksom en massproducerad affisch framför mig men affisch kändes liksom som fel ord och jag kom inte på något annat på svenska så körde på print helt enkelt :D
 
Det är lite att kasta sten i glashus att sitta i sin Ektorpsoffa och klaga på grannarnas zebratavla. (Menar inte att just du gjort det!)

Det behöver det inte vara. Jag tänker att vad som är smakfullt eller inte, eller i detta sammanhang då smaklöst, ligger helt i betraktarens ögon. En kan ju alltså tycka att en Ektorpsoffa är stilig, och en zebratavla är smaklös. Medan en annan tycker tvärtom, och det inte finns någon rätt eller fel i sammanhanget. Personligen väljer jag inte saker till mitt egen hem som jag själv tycker ser tacky ut (givet) men struntar i om någon annan tycker att vår massproducerade soffa är smaklös. Det kommer alltid finnas folk med annan smak. Skulle jag klä mig så jag blev godkänd av en fashionista och ha ett hem som blev godkänt av en inredningsdesigner så hade jag.. ja, framför allt behövt mer pengar :D Och mer tid, som jag hellre lägger på annat. Men det fråntar mig ju inte rätten att då och då få anse (i tystnad) att någonting annat är tacky.
 
Jag tycker man kan ha vad man vill på väggarna. Personligen skulle jag inte vilja ha Mona-Lisa. Men kan absolut tänka mig att ha prints på äkta tavlor om något faller mig i smaken. Men det får ju vara tydligt att det är prints och inte något försök att framställa dem som äkta så tycker jag att det ändå ser bra ut. I mitt barndomshem fanns prints på monet-och dali-verk. Och det tyckte iaf vi såg bra ut och något vi verkligen gillade. Jag har den där zebratavlan från Ikea, men den är så jag och passar dessutom väldigt bra färgmässigt tycker jag. Om andra tycker det är tacky, ja det får stå för dem. Men jag varvar det med numrerat digital tryck, kopparformar, egna förstorade foton och souvenirer så det mesta på mina väggar har någon typ av historia och koppling till mig och mitt liv och det tycker jag är viktigare än att man kostat på en äkta tavla som inte passar in.
 
För mig tar det emot just att det är en Mona- Lisa som det refereras till. Finns många andra kända tavlor som jag inte hade brytt mig ett skvatt om det hängde inramade på väggen. Men just Mona- Lisa känns så där.

(Kan ha göra med att tavlan i sig är pytteliten men framställs ofta som större än vad den är. Är jag en closet konst-snobb?)
 
För mig tar det emot just att det är en Mona- Lisa som det refereras till. Finns många andra kända tavlor som jag inte hade brytt mig ett skvatt om det hängde inramade på väggen. Men just Mona- Lisa känns så där.

(Kan ha göra med att tavlan i sig är pytteliten men framställs ofta som större än vad den är. Är jag en closet konst-snobb?)
Jag blev tvungen att googla men 77+53 cm kändes väl inte så jättelitet ändå?

Just det här tycker jag varit svårt. Jag gillar stora tavlor. Har sett ett par där jag tycker om själva motivet men så visar det sig att själva tavlan är ungefär i A4-storlek så då står jag över. Stora tavlor är ju oftast otroligt mycket dyrare.
 
Det behöver det inte vara. Jag tänker att vad som är smakfullt eller inte, eller i detta sammanhang då smaklöst, ligger helt i betraktarens ögon. En kan ju alltså tycka att en Ektorpsoffa är stilig, och en zebratavla är smaklös. Medan en annan tycker tvärtom, och det inte finns någon rätt eller fel i sammanhanget. Personligen väljer jag inte saker till mitt egen hem som jag själv tycker ser tacky ut (givet) men struntar i om någon annan tycker att vår massproducerade soffa är smaklös. Det kommer alltid finnas folk med annan smak. Skulle jag klä mig så jag blev godkänd av en fashionista och ha ett hem som blev godkänt av en inredningsdesigner så hade jag.. ja, framför allt behövt mer pengar :D Och mer tid, som jag hellre lägger på annat. Men det fråntar mig ju inte rätten att då och då få anse (i tystnad) att någonting annat är tacky.

Självklart kan man tycka att en tavla från Ikea är snygg och en soffa ful, och tvärtom. Jag menade mer att jag tycker att fenomentet "köpa billig massproducerad tavla" och "köpa billig massproducerad soffa" är precis samma sak, och det därför är att kasta sten i glashus som Ektorpssoffeägare att klaga på zebratavleägaren (eller tvärtom).

Såklart handlar det bara om tycke och smak! Jag försöker inte påstå att jag har rätt utan bara vad jag tycker :) Jag har förresten ett helt gäng ikeamöbler hemma. Ingen är vald efter tycke och smak utan efter budget och praktikalitet. Ibland handlar det ju om sånt också :)
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 902
Senast: Niyama
·
Tjatter Wild Kids är ett överlevnadsspel likt Expedition Robinson, men istället för att vara på en öde ö utanför Europa befinner sig deltagarna...
18 19 20
Svar
381
· Visningar
14 130
Mat Jag vet att jag kanske inte framstår som en muntergök när jag skriver en del om min autism och anorexi här på buke, men jag läser dom...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
10 695
Senast: MiniLi
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 652
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp