Är det tacky med oäkta konst?

Jag har typ 10 oljemålningar i källaren och har... posters på väggarna 😅😅 Kan omöjligt bestämma mig för vilken tavla jag ska rama in 🙄 Dessutom har jag en gigantisk, enligt min ömma moder: fruktansvärt ”tacky” franslampa. Och jo jag har ett gäng porslinshundar också :angel: :D

Visa bifogad fil 51853

Alla kör väl sin grej. Men kan ha lite svårt för typ väggord med ”budskap” eller posters med typ ”Chanel”. Vad är syftet? :p

Lampan är to die for :love:
 
Jag har knappt inget på väggarna för allt är fult. Såväl posters som oljemålningar. Har en stor tavla i två delar i vardagsrummet å barnen har någon var i sitt sovrum som de själva valt. Föredrar tomma väggar utan en massa som bara ska sitta där för sakens skull. Nix, inga foton uppe heller eller porslinstallrikar :nailbiting:
Jag har däremot två klockor eftersom de faktiskt är användbara.

Jag tänker att alla är fria att sätta vad de vill på sina väggar, om man vill ha något.
 
Jag har två motiv av George Stubbs hos mig, Pangloss och Whistlejacket. Vansinnigt smidigt med fejkkonst! Whistlejacket är ju en jättefin tavla men det verkar besvärligt att försöka stjäla den från National Gallery och dessutom tycker jag att storleken (ca 3m x 2,5m) är lite väl saftig för min lägenhet på 18kvm, då trivs jag bättre med min pyttevariant ;) Fuskprint duger fint för mig, om jag så gärna vill beundra penseldrag och detaljer så går jag på museum och kollar. De "väggprydnader" jag har i mitt hem har jag för att de på ett eller annat sätt skänker glädje/för att jag gillar att ha dem omkring mig, inte pga det konstnärliga värdet. :)
 
Sen så har jag känsliga öron så tomma väggar ger ofta en akustik som stör mig.
Gärna tyg på väggen, stora mattor på golven och bokhyllor osv.
Så konst kan ju fylla en akustisk funktion också.
 
Jag har typ 10 oljemålningar i källaren och har... posters på väggarna 😅😅 Kan omöjligt bestämma mig för vilken tavla jag ska rama in 🙄 Dessutom har jag en gigantisk, enligt min ömma moder: fruktansvärt ”tacky” franslampa. Och jo jag har ett gäng porslinshundar också :angel: :D

Visa bifogad fil 51853

Alla kör väl sin grej. Men kan ha lite svårt för typ väggord med ”budskap” eller posters med typ ”Chanel”. Vad är syftet? :p


Min lampa är lite star-struck och vill gärna dricka vin med din lampa. :love:

20200602_185616.jpg


(Resten av rummet är inte så grågulbeige som det ser ut, knallcerise lampa och växtbelysning i hela fönstret får vitbalansen att vilja gå hem och lägga sig på soffan resten av dagen...)
 
Alltså!! Så tacky... men så fantastiskt vackert och så där underbart, som jag verkligen kan uppskatta.
Det är inte jag, inte något jag skulle ha hemma men...........så förbannat häftigt, vackert och passar dig som handen i handsken.

Det är det jag menar, att tacky är inte alltid något man tycker är fult eller opassande. Tacky, som osmakligt tycker jag är fel att tänka även om jag kan tycka samtidigt att det är precis så det kan kännas men ändå vara helt rätt.
Ja men precis! Jag tittar lite på olika tavlor och motiv inför framtiden, och vissa som jag sparat är tacky iom de är shabby chic (samma stil där käcka ord kan sättas upp på väggen :D:D) och jag skulle kanske inte gilla dem i sig själva. Men med den stil jag tänker mig så passar de perfekt in och jag vill ha dem där :up:
 
Jag tänker att samma personer delar typ ”livets mening” och ”visdomsord”’ på Facebook. Samt gör inlägg i stil med ”dela om du ogillar cancer”.
Jag kan vara undantaget från din hypotes! :laugh::D Jag gillar såna där tavlor och ord, men delar typ aldrig sånt på Facebook eller andra sociala medier.
Och ogillar starkt såna där inlägg som den sista du skrev :wtf:
 
Absolut.
Tycker det känns low class och wt.
Men lite som @monster1 säger så är det ju egentligen bara andra skällsord med samma innebörd typ. Jag tänkte mer på motivationen bakom. Om det liksom är för att man låtsas att man är något man inte är?

Vad tycker du man "bör" ha på väggarna om man inte drunknar i pengar? Är det liksom bättre med en dussintavla från IKEA eller en populär desenio-poster? Jag tänker att de är ju oftast inte "konst" på det sättet att de är namngivna tavlor av kända målare utan det är liksom bara motiv som ska se fina ut typ :)
 
Är det tacky med fejkkonst? Säg en print av typ Mona Lisa på väggen? De flesta jag pratat med säger ja men ingen kan riktigt motivera varför, det liksom bara känns så.
De mest intressanta hem jag varit inne i har en blandning av allt möjligt. Och det är väl det man är ute efter - sin egen stil?

För mig ska ett hem spegla personerna som bor där. Det ska infinna sig en känsla när jag går in i någons hem att "Ja, här bor Antonie, det syns". Att komma in i någons stilrena hem som varken har personliga ägodelar eller egen stil är lite tråkig. Lite väl praktiskt liksom.

Jag gillar när människor inte följer något mode, utan har grejer i hemmet de mår bra av. Saker som betyder någonting för dem. Om det så är en original-Picasso eller ett plansch från IKEA är verkligen skitsamma, det är helheten på hemmet som räknas.
 
Nu har jag inte mycket konst öht pga att jag har bokhyllor, massor av bokhyllor, men det jag har reflekterar mig, en batik från Kenya där jag bodde i många år och har familj - själva batiken är inte på något sätt ett dyrt original utan mer turistproduktion och att rama in den i Sverige kostade nästan tio gånger så mycket, men jag gillar den, punkt slut.

Samma sak med en målning, reproduktion av en 1600-tals Koreansk målning, målad på liknande material. Som adopterad från Korea är det en annan del av mig. Sedan en målning av min syster som jag alltid gillat. Nu har jag också en reproduktion/kopia av Damen Med Slöjan som hänger på något museum. Jag älskade den när den hängde hos min mormors syster och älskar den fortfarande. Den passar tyvärr inte alls in i min lägenhet så var den ska hänga har jag ingen aning om.

Konst är subjektivt, när det börjar handla om 'äkta konst' och det monetära värdet, då har vi kommit långt från vad konst är. Konst ska beröra och fascinera. Sedan om det är Van Gogh (som fö ingen uppenbarligen tyckte var värt något alls eftersom han inte sålde en tavla under sin livstid) eller vad som brukade hånfullt benämnas Hötorgskonst spelar ingen roll.

För mig är det en social osäkerhet som ger sig uttryck när man behöver berätta att man har äkta konst som att poängtera sin socioekonomiska klass i jämförelse med andra. När konst blir en handelsvara då har det upphört för mig att ha någon mening. Extremen är väl när man köper en Picasso eller Degas på Sothebys och sedan låser in den i något kassaskåp som investering.
 
Men vilken märklig tråd tycker jag. Som väl är har jag nog inga vänner som ser ner på mig på grund av vad jag har på väggarna, eller som skulle tycka bättre om mig för att jag hade den eller den tavlan. Jag har inte ens tänkt på att det skulle vara en grej, jag hoppas att folk har det de vill ha och inte tänker så mycket på vad andra har för åsikt om hur det ser ut i ens hem.

Visst, jag kan också skoja om Carpe diem, men jag känner supermysiga människor som har det på väggarna även om något dylikt inte skulle komma över min tröskel.

Bra att den som tycker att en viss tavla är likställt med att jag är white trash sorterar bort sig själv.
 
Vi har det vi tycker om på väggarna. Möblerna är en hel del designmöbler, en del(hyllor etc) är specialtillverkadr osv. Vi gillar inredning och design helt enkelt. På väggarna har vi en salig men väldigt omtyckt blandning av Annie Leibovitz(äkta), Lisa Rinnevou(tre stora målningar), några mindre kända svenska och utländska konstnärer(bla står en 200x180cm fantastisk målning som vi köpte på ArtBasel av en svensk konstnär som heter ElisabethFrieberg ouppackad och väntar på att hängas- hemma eller i fritidshuset). Vi lägger pengar på konst helt enkelt. Men vi har också en hel vägg med inramade vackra bilder på växter och blad som följde med en veckotidning, en jättestor filmaffisch, foton(inte alltid estetiska-en hel del från olika fester osv), en inramad indisk sidenduk som vi fått av en vän osv.
På alla väggar sitter sådant som vi tycker om och som vi tycker passar i vårat hem och speglar vilka vi är.
Skulle aldrig lägga ngn värdering i vad andra har på väggarna- men jag gillar när jag kan se(eller att ngn förklarar) varför man har det man har. Ofta finns det en historia bakom eller så är det helt enkelt bara att det är en klockren matchning mellan objekt och innehavare.
Det är som att titta i någons bokhylla- det berättar ngt om personen(som absolut inte behöver ha med “klass” eller “status” att göra)
 
... och “tacky” eller “kitsch” uttrycker vad någon tycker om konsten. “Pretentious” säger något om innehavaren.😉
 
Jag glömde, maken har ju en fototavla på sig själv a la Mona Lisa stil :D
Inte för att han är egenkär utan han fick den av en tävlingsarrangör förra året när han tävlade och det var deras sätt att presentera länderna (EM, alla länder hade sitt lands deltagare på tavla). Men den ligger gömd i källaren nu då den kändes lite väl egocentriskt :rofl:
Kanske skulle sätta upp den, ingen annan lär ju ha en likadan :p
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 021
Senast: Niyama
·
Tjatter Wild Kids är ett överlevnadsspel likt Expedition Robinson, men istället för att vara på en öde ö utanför Europa befinner sig deltagarna...
18 19 20
Svar
381
· Visningar
14 184
Mat Jag vet att jag kanske inte framstår som en muntergök när jag skriver en del om min autism och anorexi här på buke, men jag läser dom...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
10 731
Senast: MiniLi
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 793
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp