Är det tacky med oäkta konst?

För mig tar det emot just att det är en Mona- Lisa som det refereras till. Finns många andra kända tavlor som jag inte hade brytt mig ett skvatt om det hängde inramade på väggen. Men just Mona- Lisa känns så där.

(Kan ha göra med att tavlan i sig är pytteliten men framställs ofta som större än vad den är. Är jag en closet konst-snobb?)

Tänker att Mona Lisa blir referensen inte så mycket för själva tavlan utan just faktumet att det är typ världens mest kända tavla?

Sen är den väl framför allt pytteliten på en vägg på Louvren? I random vardagsrum skulle den nog se helt proportionerlig ut :)
 
Självklart kan man tycka att en tavla från Ikea är snygg och en soffa ful, och tvärtom. Jag menade mer att jag tycker att fenomentet "köpa billig massproducerad tavla" och "köpa billig massproducerad soffa" är precis samma sak, och det därför är att kasta sten i glashus som Ektorpssoffeägare att klaga på zebratavleägaren (eller tvärtom).

Håller inte med om att det är riktigt samma sak. I alla fall för mig handlar möbler mycket om det praktiska, soffans främsta uppgift är att jag ska kunna glo på film och fika komfortabelt. Utseendemässigt räcker det med att den inte är direkt anskrämlig.

En tavla är för mig något som i mycket högre grad väljs efter utseende och därmed signalerar personlig smak. Den fyller ju ingen annan funktion, så om en inte faktiskt gillar utseendet på en specifik tavla är det ju rätt poänglöst att hänga upp den på väggen.:D
 
Okej. En fråga som har diskuterats lite i min närhet det senaste.

Är det tacky med fejkkonst? Säg en print av typ Mona Lisa på väggen? De flesta jag pratat med säger ja men ingen kan riktigt motivera varför, det liksom bara känns så.

Hur är det med andra tavlor som kanske "konstfolk" direkt skulle känna igen men gemene man vet knappast vad det är, är det mer eller mindre "okej"?

"Får" man ha prints alls eller är det originaltavlor som gäller? På ett sätt känns det ju mer genuint men samtidigt har man ju ibland någon favorit som man kanske gärna skulle vilja ha på väggen men då är det fejk som gäller.

Den här tråden är inte menat att vara dömande åt något håll utan det här är av nyfikenhet. Som sagt jag tycker det är ett intressant ämne där många jag pratat med verkar ha en åsikt de inte riktigt vet vad den är baserad på och de flesta tänker till lite.
I min bekantskapskrets så ja, absolut ok. Ingen av de jag frivilligt umgås med som direkt bryr sig om statusprylar.
 
Håller inte med om att det är riktigt samma sak. I alla fall för mig handlar möbler mycket om det praktiska, soffans främsta uppgift är att jag ska kunna glo på film och fika komfortabelt. Utseendemässigt räcker det med att den inte är direkt anskrämlig.

En tavla är för mig något som i mycket högre grad väljs efter utseende och därmed signalerar personlig smak. Den fyller ju ingen annan funktion, så om en inte faktiskt gillar utseendet på en specifik tavla är det ju rätt poänglöst att hänga upp den på väggen.:D

Fast för mig är soffan lika viktig som det jag har på väggen. Jag led verkligen av min gamla soffa för den var så anskrämlig, det var en total energislukare. Eftersom jag behövde prioritera andra utgifter (och jag ville inte köpa första bästa soffa) så väntade jag tills jag hade råd att köpa något jag ville ha.
 
Fast för mig är soffan lika viktig som det jag har på väggen. Jag led verkligen av min gamla soffa för den var så anskrämlig, det var en total energislukare. Eftersom jag behövde prioritera andra utgifter (och jag ville inte köpa första bästa soffa) så väntade jag tills jag hade råd att köpa något jag ville ha.
Men då hade du förmodligen inte den gamla soffan som något uttryck för din stil och smak. Skulle du ha haft enligt dig anskrämlig, energislukande konst på väggarna om du inte haft tillgång till något du egentligen ville ha?
 
Ibland kostar det mer att köpa dussinvara än att köp grafik t.ex.
En riktigt duktig konstnär här i bygden säljer småtavlor (akvareller) för ett par hundringar. Inramade och klara.
En hel del av det jag har på väggarna kostar småsummor men är väldigt bra.

Lite handlar detom var man hittar det. Hemma hos konstnärer (t.ex. på konstrundor och "öppen ateljé" ) hittar man en hel del intressant.

Ett tag kollade jag Ulrica Hydman Valliens grafik. De gick för några hundra på nätet.

Googla. https://www.grafikivast.se/ https://enjoyscandinavianart.com/ m.fl. m.fl.

Det gäller ju även att man ska hitta något man uppskattar på det sättet att man vill ha det på väggen, och att det funkar i det hem man har. Jag letade i närmare 10 år innan jag kom fram till det jag har nu. Original (foto-) prints startar på 7000:-/st. Då hade åtminstone jag uppskattat om de fanns i någon posterversion...
 
Men då hade du förmodligen inte den gamla soffan som något uttryck för din stil och smak. Skulle du ha haft enligt dig anskrämlig, energislukande konst på väggarna om du inte haft tillgång till något du egentligen ville ha?

Fast du uttryckte att det är inte så himla viktigt hur soffan ser ut så länge den inte är katastrofal. Det räcker inte för mig, den ska verkligen kännas "min". Jag hade kunnat köpa en billig soffa som var finare än den ursprungliga (ursprungliga var ärvd när jag ärvde huset av pappa) men som inte var vad jag verkligen ville ha och då var det ingen idé att byta ansåg jag.

Kan tillägga att jag velade i några år över vilken stil jag ville ha på soffan också :D

Konsten på väggarna som jag inte gillade åkte ner tämligen omedelbart :laugh:
 
Jag har beställt en "print" av en digital konstnär.. eller om det är ett orginal ;)

Tycker man ska ha vad man vill.
Jag tycker disskusionen om det skulle vara tacky eller ej inte är så trevlig. Blir lite provocerad av de som vill hävda vad som är ok att ha hemma eller tycka om. Många gånger handlar det även om hur mycket pengar man har att spendera på konst och alla har inte råd med orginal.
 
Jag har beställt en "print" av en digital konstnär.. eller om det är ett orginal ;)

Tycker man ska ha vad man vill.
Jag tycker disskusionen om det skulle vara tacky eller ej inte är så trevlig. Blir lite provocerad av de som vill hävda vad som är ok att ha hemma eller tycka om. Många gånger handlar det även om hur mycket pengar man har att spendera på konst och alla har inte råd med orginal.

Jag tror inte det har så mycket med pengar att göra faktiskt. Det har mer att göra med hur duktig man är på att se vad som passar ihop. Sen handlar det om smak. Man kan ha en svindyr smaklös tavla och man kan ha en billig plansch som passar jättebra i hemmet och med den boendes stil.

Sen tror jag också att det allra mesta skulle se fint ut i rätt sammanhang.
 
Många gånger handlar det även om hur mycket pengar man har att spendera på konst och alla har inte råd med orginal.
En hel del av det jag har hemma har jag skaffat via konstring. Dvs man väljer sitt verk och sedan betalar man tio gånger. Lättare att pytsa upp 300 i månaden än 3000. Annat har jag från konstkllubben Våga Se ( https://www.konstsallskapetvagase.com/ ) Man betalar sin årsavgift och kan sedan välja ett verk.
 
Jag har typ 10 oljemålningar i källaren och har... posters på väggarna 😅😅 Kan omöjligt bestämma mig för vilken tavla jag ska rama in 🙄 Dessutom har jag en gigantisk, enligt min ömma moder: fruktansvärt ”tacky” franslampa. Och jo jag har ett gäng porslinshundar också :angel: :D

A3DDB4E9-A280-4917-B7CD-CC49BFCE2976.jpeg


Alla kör väl sin grej. Men kan ha lite svårt för typ väggord med ”budskap” eller posters med typ ”Chanel”. Vad är syftet? :p
 
Jag har typ 10 oljemålningar i källaren och har... posters på väggarna 😅😅 Kan omöjligt bestämma mig för vilken tavla jag ska rama in 🙄 Dessutom har jag en gigantisk, enligt min ömma moder: fruktansvärt ”tacky” franslampa. Och jo jag har ett gäng porslinshundar också :angel: :D

Visa bifogad fil 51853

Alla kör väl sin grej. Men kan ha lite svårt för typ väggord med ”budskap” eller posters med typ ”Chanel”. Vad är syftet? :p

Alltså!! Så tacky... men så fantastiskt vackert och så där underbart, som jag verkligen kan uppskatta.
Det är inte jag, inte något jag skulle ha hemma men...........så förbannat häftigt, vackert och passar dig som handen i handsken.

Det är det jag menar, att tacky är inte alltid något man tycker är fult eller opassande. Tacky, som osmakligt tycker jag är fel att tänka även om jag kan tycka samtidigt att det är precis så det kan kännas men ändå vara helt rätt.
 
Jag har inte prioriterat konst. Jag prioriterar renovering. Jag har 3-4 tavlor av fred Lundgren av arbetshästar som jag verkligen gillar. Sen finns det en tavla av min mormor och morfar som någon har målat, jag hoppas att jag får ärva den någon gång, jag har dock tre syskon till som säkert vill ha den.

Sen har jag en kompis som gjort två tavlor med budskap på som sitter i badrummet. Dom får hänga kvar där tills vi ska renovera det rummet. Och jag har två ikeatavlor nere, i väntan på att vardagsrummet ska göras om. Dvs, dom tilltalar mig inte speciellt mycket, men fyller ut tomrummet som skulle uppstå utan dom tills jag har råd/lust att byta ut dom.

Jag vill ha en Törnis-print i sovrummet, tillsammans med min "tacky"tavla med en Sverigekarta med ett hjärta och ett citat på :laugh:
 
@tornblomma: Väggord gör mig lite skeptisk... mycket för att jag inte är en speciellt klämkäck person. Skulle jag mötas av något peppigt varje morgon är det stor risk att något går sönder och mitt blodtryck stiger :D

Men som sagt, gillar man det så är det givetvis ok.

Jag tänker att samma personer delar typ ”livets mening” och ”visdomsord”’ på Facebook. Samt gör inlägg i stil med ”dela om du ogillar cancer”.
 
Alltså!! Så tacky... men så fantastiskt vackert och så där underbart, som jag verkligen kan uppskatta.
Det är inte jag, inte något jag skulle ha hemma men...........så förbannat häftigt, vackert och passar dig som handen i handsken.

Det är det jag menar, att tacky är inte alltid något man tycker är fult eller opassande. Tacky, som osmakligt tycker jag är fel att tänka även om jag kan tycka samtidigt att det är precis så det kan kännas men ändå vara helt rätt.

❤️

Jag tror mycket på ”ta tillbaka det”. Är ju som med mode, ett konstruerad fenomen
 
Okej. En fråga som har diskuterats lite i min närhet det senaste.

Är det tacky med fejkkonst? Säg en print av typ Mona Lisa på väggen? De flesta jag pratat med säger ja men ingen kan riktigt motivera varför, det liksom bara känns så.

Hur är det med andra tavlor som kanske "konstfolk" direkt skulle känna igen men gemene man vet knappast vad det är, är det mer eller mindre "okej"?

"Får" man ha prints alls eller är det originaltavlor som gäller? På ett sätt känns det ju mer genuint men samtidigt har man ju ibland någon favorit som man kanske gärna skulle vilja ha på väggen men då är det fejk som gäller.

Den här tråden är inte menat att vara dömande åt något håll utan det här är av nyfikenhet. Som sagt jag tycker det är ett intressant ämne där många jag pratat med verkar ha en åsikt de inte riktigt vet vad den är baserad på och de flesta tänker till lite.
Nä, jag tycker inte det skulle vara mer tacky än något annat. Det är klart att det är kul med orginalmålningar men vem har råd med Chagall. Jag har en salig blandning på väggarna, köper ofta posters eller stora vykort av olika konstverk från mer eller mindre kända konstnärer. Det är ju ett jättebra sätt att stötta konstnärer om man nu inte har råd med orginalet och går på en utställning kan man köpa deras tryckta produkter istället.
 
Jag har beställt en "print" av en digital konstnär.. eller om det är ett orginal ;)

Tycker man ska ha vad man vill.
Jag tycker disskusionen om det skulle vara tacky eller ej inte är så trevlig. Blir lite provocerad av de som vill hävda vad som är ok att ha hemma eller tycka om. Många gånger handlar det även om hur mycket pengar man har att spendera på konst och alla har inte råd med orginal.
Alltså!! Så tacky... men så fantastiskt vackert och så där underbart, som jag verkligen kan uppskatta.
Det är inte jag, inte något jag skulle ha hemma men...........så förbannat häftigt, vackert och passar dig som handen i handsken.

Det är det jag menar, att tacky är inte alltid något man tycker är fult eller opassande. Tacky, som osmakligt tycker jag är fel att tänka även om jag kan tycka samtidigt att det är precis så det kan kännas men ändå vara helt rätt.
För mig är tacky nåt nervärderande. Många har en annan smak än jag har, men det är just stil och inget bättre eller sämre.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 902
Senast: Niyama
·
Tjatter Wild Kids är ett överlevnadsspel likt Expedition Robinson, men istället för att vara på en öde ö utanför Europa befinner sig deltagarna...
18 19 20
Svar
381
· Visningar
14 130
Mat Jag vet att jag kanske inte framstår som en muntergök när jag skriver en del om min autism och anorexi här på buke, men jag läser dom...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
10 695
Senast: MiniLi
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 650
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Fototråd del II
  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp