Är folk mer respektlösa nu i trafiken än förr?

Jag har haft körkort i 43 år. Kört mycket i stort sett hela tiden.

En stor förändrig är att det blvit så mycket mer trafik. Mer trafik gör att det är mer trängsel på vägarna. Folk stressar och kör om fast de inte vinner något all på det.
Hur många gånger som helst har jag blivit omkörd av bilar som en km längre fram svänger av in på mindre väg. Vad vann de på det? Några sekunder.

Men det finns bra bilister också. Ganska många gånger har jag varit med om att man legat i rad under många många mil och när den ena till sist svänger av så blinkar eller vinkar man. :)

Tycker ocklså det blivitmer spriding på hastigheterna. Alltför många som kör längt under hastighetsbegränsningen och många som kör fruktansvärt fort. Tycker nog att folk höll sig närmare begränsningarna förr? Var det 90 så körde folk runt 100-110. Nu kan man komma ikapp 60-70-bilister och bli omkörd av sådana man knappt hinner se färgen på.
 
Jag upplever inte att det blivit värre, men däremot att det finns olika ”trafikkulturer” i olika städer. Sedan jag tog körkort har jag bott på 5 olika orter i Svealand och Götaland och körsättet har skilt sig åt på alla orter. Små orter har generellt sett varit lugnare att köra i.
 
Har inte koll på den biten, jag svänger av strax efter Timrå :D Dvs mot kostigarna... :cautious:

Jag med, men även på kostigarna (dvs grusvägar) är det ju SJUKT vad folk kör! Full platta oavsett om det är fri sikt eller skymda kurvor, nylagt grus eller stora hål....
Sen är det tydligen så att bilförarnas behov av att komma fram fort trumfar cyklister och fotgängares behov av att komma fram säkert. Som om vägarna är deras.
Skönt nu när mångas semestrar är över och det blir lite lugnare härute.
 
Jag har haft körkort i 43 år. Kört mycket i stort sett hela tiden.

En stor förändrig är att det blvit så mycket mer trafik. Mer trafik gör att det är mer trängsel på vägarna. Folk stressar och kör om fast de inte vinner något all på det.
Hur många gånger som helst har jag blivit omkörd av bilar som en km längre fram svänger av in på mindre väg. Vad vann de på det? Några sekunder.

Men det finns bra bilister också. Ganska många gånger har jag varit med om att man legat i rad under många många mil och när den ena till sist svänger av så blinkar eller vinkar man. :)

Tycker ocklså det blivitmer spriding på hastigheterna. Alltför många som kör längt under hastighetsbegränsningen och många som kör fruktansvärt fort. Tycker nog att folk höll sig närmare begränsningarna förr? Var det 90 så körde folk runt 100-110. Nu kan man komma ikapp 60-70-bilister och bli omkörd av sådana man knappt hinner se färgen på.

Det där med olika hastighet har jag också tänkt på. Förr när jag körde så kom man ikapp lastbilar/bilar med släp på motorvägen, alla körde om i kö med bra avstånd och ingen tokkörde. Tycker skillnaderna kom i samband med 2-1 väg och 80 som mer standardhastighet. ”Måste om innan det går ihop” och ”jag kör 60 på enfiligt och 130 på tvåfiligt” är det absolut vanligaste på 2-1 väg. Medans ”det har minsann alltid varit 90 här jag ska köra 100 som jag brukar” och ”oj de har sänkt till 80 här då kör jag 60” krockar vilt på 80 sträckan.... :cautious::down:
 
Jag med, men även på kostigarna (dvs grusvägar) är det ju SJUKT vad folk kör! Full platta oavsett om det är fri sikt eller skymda kurvor, nylagt grus eller stora hål....
Sen är det tydligen så att bilförarnas behov av att komma fram fort trumfar cyklister och fotgängares behov av att komma fram säkert. Som om vägarna är deras.
Skönt nu när mångas semestrar är över och det blir lite lugnare härute.

Fast det finns ett gäng cyklister som borde bete sig bättre. De är inte mina favorittrafikanter direkt...
 
Jag kör ju väldigt mycket bil och jag tror folk litar för mycket på tekniken i bilarna och skiter i att verkligen KÖRA bilen. Säkerhetssystemen är jättebra men det enda 4WD kommer att göra när det är riktigt halt är att sätta dig ännu längre in i skogen när det släpper. Plus att man bromsar inte bättre för att man har 4WD...
Det där tror jag mycket på, tyvärr. Har tex hört personer i min närhet prata glatt om alla tekniska pryttlar i sina bilar, om hur skönt det är med tex farthållare och även avståndshållare (eller vad det nu heter), så att bilen hela tiden ligger i önskad hastighet och håller inställt avstånd till bilen framför så att man inte behöver göra något själv. "Synd att de inte har ännu mer funktioner" brukar det heta. Och så kombineras det med lite prat om att det är så tryggt och bra i stor bil, skämt om "störst går först" osv. Nu är det väl på ett sätt jättebra med många av de tekniska funktioner som finns i bilarna, men just det där när människor litar så mycket på dem att de faktiskt slutar köra...

Kan tillägga att de gånger jag åkt med förare som haft väldigt tekniska bilar, så har jag känt mig betydligt mer otrygg än med förare som haft "vanliga" bilar. Helt enkelt för att de med de mest tekniska bilarna känts så ouppmärksamma i sin körning (något jag även påtalat för dem ibland, vilket inte varit uppskattat).
 
Fast det finns ett gäng cyklister som borde bete sig bättre. De är inte mina favorittrafikanter direkt...

Ja men inte de cyklister som helt fredligt cyklar längs en grusväg ute på landet och blir prejad för att bilen bakom skulle om trots möte, va? ;)
Annars verkar cyklister i stadsmiljö tycka att de står över väjningsplikten.
 
Jag har kört bil i Sthlmstrafiken i drygt 25 år och på E4:an norr om Sthlm är det värre än någonsin de sista 3 åren för att i år verkligen gå käpprätt åt helvete. Folk kör som de har dödslängtan, sin egen eller andras. 😱😱😱
 
Jag tycker definitivt att trafiken blivit mer stressad och egoistisk. Nästan inga håller avståndet, man gör helt galna omkörningar (även på 30-väg) och anser att folk ska flytta på sig för en. Som när man ligger på omkörning på mororväg och det kommer bilister bakom och blinkar med helljuset för att man ska släppa fram just dom.
Denna sommar är hemsk, man märker att folk stannat hemma och att många som kanske inte är så van, kör bil.

Nu kör jag också ett fordon, förvisso myclet bättre skyddat än MC, som lockar folk till många konstigheter. Jag har börjat köra lite med bilkamera för att kunna bevisa vid ev olycka.

Alldeles för många kör efter filosofin störst kör först... även när de inte är störst. Att folk inte håller avståndet håller jag på att bli tokig på. Vad hände med 3-sekundersregeln? Och varför i hela friden ska man om på en 30-sträcka? Finns ju en anledning att man ska ta det lugnt där det är 30-40-50.

Jag önskar att jag hade kamera och filmat den senaste händelsen. För det var alldeles för nära dödsolycka för 2 av oss. I dagens körning såg jag att när det är 400 m kvar till enfiligt så åkte den förare som var längst bak i ledet ut och blockerade vänster körfält så att vi inte skulle råka ut för samma sak som gårdagen. Inte lagligt att göra så och ett jäkla otyg för de som vill köra om men tar omkörningsträckan slut så kan man faktiskt vänta tills nästa. Jag har inte lust att dö 25 år gammal för att någon hade bråttom till nästa rödljus.

Visst körde du buss? Du lär ju se många underligheter varje dag.
 
Alldeles för många kör efter filosofin störst kör först... även när de inte är störst. Att folk inte håller avståndet håller jag på att bli tokig på. Vad hände med 3-sekundersregeln? Och varför i hela friden ska man om på en 30-sträcka? Finns ju en anledning att man ska ta det lugnt där det är 30-40-50.

Jag önskar att jag hade kamera och filmat den senaste händelsen. För det var alldeles för nära dödsolycka för 2 av oss. I dagens körning såg jag att när det är 400 m kvar till enfiligt så åkte den förare som var längst bak i ledet ut och blockerade vänster körfält så att vi inte skulle råka ut för samma sak som gårdagen. Inte lagligt att göra så och ett jäkla otyg för de som vill köra om men tar omkörningsträckan slut så kan man faktiskt vänta tills nästa. Jag har inte lust att dö 25 år gammal för att någon hade bråttom till nästa rödljus.

Visst körde du buss? Du lär ju se många underligheter varje dag.

Ja, jag kör buss. I Stockholmstrafiken. Nu kör jag på den vägen som verkar ha minst antal olyckor av infarterna, så kanske inte dagligen. Men ett par gånger i veckan är jag själv med om eller ser saker som gör att håret nästan ställer sig på ända. Inte för att jag är perfekt själv, men vissa saker man ser är ju utstuderat livsfarliga. Inte misstag.
 
Jag har kört bil i Sthlmstrafiken i drygt 25 år och på E4:an norr om Sthlm är det värre än någonsin de sista 3 åren för att i år verkligen gå käpprätt åt helvete. Folk kör som de har dödslängtan, sin egen eller andras. 😱😱😱

Jag kör E18 Norrtäljevägen och vi har det trots allt himla bra. Troligen den infarten med minst antal trafikolyckor. Så himla skönt.
 
Två gånger per år kör vi långt, drygt 45 mil med häst, och åker då på E4, E22, mindre väg utan mittmarkering de sista 3 milen, grusväg de sista 3 km, och ibland väg 55 (om man redan i Norrköping vet att det är packat genom Tokholm), och jag måste säga det att håller man 80 med hästtransport så BLIR man omkörd... av alla... inklusive andra fordon med släp, både personbilar och lastbilar, och de försvinner i fjärran.
Det är bara på den mindre vägen där man inte blir omkörd av andra med släp, och på grusvägen går det ju knappt att mötas...

Så att någon kör 130 med släp förvånar mig inte...tyvärr....

Om det beror på dumhet, oförstånd eller okunskap.... men jag tror faktiskt att folk skiter i hastighetsgränsen och tänker inte på varför det är så att man inte får köra hur fort som helst med släp.

Söderut kring de största städerna är det helt sanslöst. Men ändå kunde jag hålla mig lugn när jag åkte förbi både göteborg och stockholm förra året då vi åkte runt med husvagn. Vi höll ett lugnt tempo. Visst att bilar körde om men det var inte i närheten av lika många livsfarliga situationer då på 7 dagar som jag upplevde förra helgen på 8 timmar. Förra helgen då vi bilade ner till Stockholm satt jag med hjärtat i halsgropen en stor del av vägen. Inte på grund av föraren i min bil utan på grund av alla andra.

Jag tror att bilen med släp igår måste ha legat på minst 140 men mest troligt 150 för hen fick tvärnita för att inte krascha in i bakdäcket på hojen framför mig och jag som låg en billängd bakom kompanjonen hade änglavakt.

Egoism kanske?
 
Jag kör E18 Norrtäljevägen och vi har det trots allt himla bra. Troligen den infarten med minst antal trafikolyckor. Så himla skönt.
Jag är ändå förvånad att det inte händer fler olyckor än vad det gör på E4:an norrut från Sthlm, där gäller det verkligen att ha koll på omgivningarna och vara beredd på allt. Det är många gånger jag väljer bort E4:an för att jag tar hellre en omväg och det tar längre tid för mig att komma fram än att inte komma fram alls. :(
 
Hade 4 motorcyklar i familjen. Vi har inte kvar nån av dom, efter vänners bortgångar la min bror ner helt, han såg ingen glädje i det längre. Försökte sig på bankörning ett tag men det var inte helt detsamma. En del bilister verkar tro man sitter på en cykel, dom fattar inte att det är helt annorlunda med en motorcykel vs en cykel.

Jag upplever det som att det är mer tung trafik än förr, trängre på vägarna och folk ska komma sig fram. Tror folk kör som förr men det är mer trafik så av den anledningen blir det farligare. Tycker väl samtidigt det är rätt mkt idioti ute på vägarna med farliga omkörningar, folk som kör ut i vägarna, kastar sig ut i rondeller, klipper av i svängarna, kör för fort etc :/

Ibland tänker jag iof att folk har en lite annan attityd nu för tiden, dvs jag först och mindre omtanke för andra. Tror det är mkt som påverkar det, stress, media etc. Ett samhällsproblem med så många stressade personer. Tycker stress förvandlar många till ofrivilliga ovetandes idioter. 🙄

Lite tråkigt att behöva ge upp en sån härlig hobby på grund av stressade människor. Funderar själv på att ge upp trots att jag blev färdig med mc-kortet för en månad sedan.
 
Jag har haft körkort i 43 år. Kört mycket i stort sett hela tiden.

En stor förändrig är att det blvit så mycket mer trafik. Mer trafik gör att det är mer trängsel på vägarna. Folk stressar och kör om fast de inte vinner något all på det.
Hur många gånger som helst har jag blivit omkörd av bilar som en km längre fram svänger av in på mindre väg. Vad vann de på det? Några sekunder.

Men det finns bra bilister också. Ganska många gånger har jag varit med om att man legat i rad under många många mil och när den ena till sist svänger av så blinkar eller vinkar man. :)

Tycker ocklså det blivitmer spriding på hastigheterna. Alltför många som kör längt under hastighetsbegränsningen och många som kör fruktansvärt fort. Tycker nog att folk höll sig närmare begränsningarna förr? Var det 90 så körde folk runt 100-110. Nu kan man komma ikapp 60-70-bilister och bli omkörd av sådana man knappt hinner se färgen på.

Det där brukar jag alltid fråga mig när jag funderar på att köra om. Vinner jag något på att köra om just den här bilisten just här? Kommer jag att riskera någons liv? Hur långt är det kvar tills att jag ska svänga av? Finns behovet att köra om?
 
Var är det olagliga i det?
Olagligt kanske det inte är men då skulle man väl kunna köra om så med bil också?
men o andra sidan så går det ju inte att hålla koll på om de kör så, dvs mellan bilar i köbildning, sicksackar osv. Det är inte konstigt det händer olyckor.
Lika väl som jag tycker bilister ska sakta ner, hålla avstånd och ta det lite jäkla lugnt i trafiken.
 
Och avstånd!!!! Det kan inte folk hålla heller, måste köra mig o bil lilla bil precis i baken när vi kör lagligt.
Upplevde att det blev stor skillnad på hur nära folk körde när jag gick från Clio till RAV4. Helt plötsligt låg de inte precis i arslet på mig längre
 
Olagligt kanske det inte är men då skulle man väl kunna köra om så med bil också?
men o andra sidan så går det ju inte att hålla koll på om de kör så, dvs mellan bilar i köbildning, sicksackar osv. Det är inte konstigt det händer olyckor.
Lika väl som jag tycker bilister ska sakta ner, hålla avstånd och ta det lite jäkla lugnt i trafiken.
Största problemet med olyckor mellan bil och MC beror inte på att de ligger mellan filerna vid köbildning utan att bilister misstar dem för mopeder eller inte ser dem alls när bilisterna kör ut i korsningar. Majoriteten av olyckorna vill jag påstå beror på bilisterna även om det finns några rötägg som kör MC men då handlar det oftare om singelolyckor.
 
Men så skrev du ju inte i trådstarten. Du körde ju i 130 när du höll på att bli prejad.

Oj, 130 på 110 väg. Den som är utan synd får kasta första stenen för det var få som höll 110 just den dagen. Förutom de med släp som höll allt mellan 80 och 100.

Alltså så förtjänar jag att hamna under samma släp som jag körde om minuten innan bara för att det gick fortare än tillåtet? Så helt plötsligt är det tillåtet för bilen med släpet att preja sig fram i 150 precis där vägen går ihop till enfilig väg med mitträcken bland ett gäng motorcyklister för att hen blev omkörd? Vi prejade inte. Vi kollade bakåt och framåt, blinkade och körde om och sedan höll vi det tempot en stund vilket de flesta brukar göra. Ska komma ihåg det när jag ligger på marken med inälvor och blod utsmetad över asfalten att det är bilistens fulla rätt att preja oavsett hastighet och fordonstyp. Typ som lastbilen gjorde mot farfar som körde traktor till skogen när jag var liten. Prejade tills hjärnan låg utsmetad över isen. Förlåt men jag blev lite irriterad då få har hållit laglig hastighet den här sommaren och om jag själv har gjort det så har jag alltför ofta haft en kofångare någon meter från bakdäcket.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
3 801
Senast: Vallmo
·
Relationer Ja, min sambo är en ganska hetsig bilförare som väldigt ofta kör för fort och beter sig (idiotiskt) i trafiken. Han ÄR bra på att köra...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 191
Senast: Kilauea
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I och med att jag bytte jobb fick jag väldigt mycket längre resväg till jobbet. Vägen går dock nästan hela vägen genom skogen, och min...
Svar
0
· Visningar
436
Ridning Detta med hästar och annan trafik kommer ju upp lite då och då. Det är nonchalanta bilister eller ryttare som är ute med olyckor som...
2
Svar
39
· Visningar
5 409
Senast: lady_mike
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp