Är folk mer respektlösa nu i trafiken än förr?

Häromtaget körde vi på en 90-väg. En extremt kurvig väg med dubbla heldragna linjer på långa sträckor. Der var en del trafik, men det flöt på i lagstadgad hastighet. Trots detta blir vi, på ett par mil, omkörda av fyra olika idioter som alltså struntar fullständigt i skymd sikt och hastighetsbegränsning. :rage: Varför så bråttom?

Sen ska vi inte tala om alla dessa som inte kan hålla avstånd utan ligger och slickar dragkroken på framförvarande bil. I 100 km/h när det är enfiligt och man ändå inte kan köra om. :rage:

Det låter som min pendlarväg till jobbet.... häromveckan var det en olycka där då ngn hade blivit påkörd bakifrån....
 
Där jag kör regelbundet så märks det tydligt att det börjar göras en massa dåliga omkörningar när det blir sommar. Antingen folk som bara kör i stan annars och håller samma avstånd och marginaler trots att de kör i dubbla hastigheten, eller folk som inte kör speciellt mycket annars, är mina teorier.
De som inte inser att det är skillnad att köra med och utan släp sprider mer ut sig över hela sommarhalvåret.
Antalet puckon på vägarna är helt klart färre på vintern. (eller märks mindre då...?)

Jag kör bil och räknar med dåliga omkörningar som en av de saker man alltid får ha med i tanken att folk kan ta till. Tycker man ganska hyfsat kan ana vilka som kan vara potentiella kandidater för det och värda att hålla extra koll på redan när de kommer upp bakom en, beroende på hur bilen beter sig.

Jag kallar dem söndagsbilister. Antingen kör de med för små marginaler eller så är de livrädda så fort det går snabbare än 70 (ett jävla otyg det också). På en fin sommarväg och bra väder är det f-n inte befogat att ligga 20 under. Då följer man inte trafikrytmen vilket är fel i sig (nu snackar jag givetvis inte släp etc som har vissa maxhastigheter utan normala personbilar).

Är man rädd för att köra bil och inte har koll på sin bil ska man inte vara ute på vägen, så enkelt är det.
 
Det låter som min pendlarväg till jobbet.... häromveckan var det en olycka där då ngn hade blivit påkörd bakifrån....

Jag såg en köolycka i backspegeln när jag fastnat utanför ICA Maxi i Falun (Svensk skidspelen... och en olycka längre fram vid Lugnet så det var oerhört lång kö). En bil flög helt plötsligt rakt upp på vallen bredvid vägen. Någon hade missat att det stod stilla...
 
Idag fick jag mig en tankeställare och jag känner att jag behöver få gnälla av mig lite. Jag var ute och åkte min första långtur någonsin med motorcykeln. Vi var fyra stycken som samlades för att åka tillsammans till Sundsvall. Vägen dit gick bra. Trafiken flöt på och det var inga konstigheter. Lite för högt tempo för min smak bara. Jag kände mig förhållandevis lugn och trygg på hojen. Men på vägen hem var jag och motorcykeln framför mig bara några dm ifrån en säker död. Av någon anledning hade en bil med släp bråttom och tyckte att det var en god idé att preja sig förbi mig där filerna på E4 gick ihop. Det var praktiskt taget enfiligt när släpet passerade mig. Detta resulterade i att jag nästan fick ett släp i sidan och motorcykeln framför fick nästan en bil i bakdäcket. Vi höll en hastighet på ca 130 km/h och vi blev prejade av en bil med släp.:confused::cry::down: Efter någon km svängde bilen av vägen och vi fortsatte mot nästa mål på vår resa. Detta är tydligen vardagsmat för motorcyklister.

Förra helgen gjorde jag och morsan en tripp söderut och under den resan såg jag 3 situationer där det bara var ogjort att det skulle bli dödsolycka. I samtliga fall handlade det om bilister som var ouppmärksamma eller bilar som skulle fram till vilket pris som helst.

Det finns även flera fall från de senaste åren där ryttare har råkat illa ut på grund av bilister som har bråttom. En del har jag hört och andra har jag läst. Och detta verkar också vara vardagsmat då ryttare blir både glada och förvånade när man passerar dem lugnt och försiktigt.

Samma sak med vägarbeten. Då arbetarna efter vägen ibland får frukta för sitt liv på grund av folks bristande omdöme. En del människor har så förbenat bråttom att det är värt att riskera andras liv för att spara in den där ynka minuten.

Har det alltid varit såhär eller har folk blivit respektlösare och hetsigare i trafiken? Finns det något att göra åt detta förutom att sluta köra hoj? Varför är folk inte mer rädd om varandra i trafiken? Jag vet iallafall nu ganska säkert att min framtida död kommer troligtvis bli efter vägen.. under en bil. Yay...😒
Jag upplever också att trafiken blivit intensivare. Många moderna bilar är mycket motorstarkare, har bättre väghållning och är tystare invändigt vilket gör att farten inte känns alls lika mycket samt att alla trygghetssystem gör att man känner sig säkrare och det är också många som pendlar och kör mycket och som även av det skälet känner sig säkrare med mindre marginaler. Sen finns det nog nu också fler rena galningar som flippar ur när de tycker andra gör fel tror jag.
 
Jag tycker definitivt att trafiken blivit mer stressad och egoistisk. Nästan inga håller avståndet, man gör helt galna omkörningar (även på 30-väg) och anser att folk ska flytta på sig för en. Som när man ligger på omkörning på mororväg och det kommer bilister bakom och blinkar med helljuset för att man ska släppa fram just dom.
Denna sommar är hemsk, man märker att folk stannat hemma och att många som kanske inte är så van, kör bil.

Nu kör jag också ett fordon, förvisso myclet bättre skyddat än MC, som lockar folk till många konstigheter. Jag har börjat köra lite med bilkamera för att kunna bevisa vid ev olycka.
 
Tycker trafiken både ökat och de kör så mycket fortare. Folk har ingen respekt alls.

är på riktigt rädd när jag är ute o promenerar, cyklar och rider på vägarna här och då är det mindre vägar. Ändå kör folk galet fort. Folk har så bråttom.

en stor del i detta är att folk har för stora bilar och känner inte hur fort det går. Jag har en mindre bil och kör sällan för fort, man känner direkt när det går för fort. Kör jag en större bil känner jag inte alls hur fort det går och det är lätt att det går för fort.
 
Vi behöver mer poliser på vägarna, nu är det rena vilda västern! Hörde på radion häromdagen att det görs inga poliskontroller alls i sommar pga coronan, det ska till mycket starka misstankar om rattfylla för att polisen ska stoppa någon. :down:
 
Då kan du tänka dig hur en oskyddad trafikant känner sig när folk ligger en meter bakom bakdäcket när man ligger i högre hastigheter. :meh:

Känns som att en del skulle behöva göra en repetition på körkortsteori.
Det är inte teorin som brister utan intelligensen. Tyvärr är en allt för stor del av befolkningen direkt korkad eller jobbar hårt på att framställa sig som så. Det enda de bryr sig om är att tillfredsställa sina behov och råkar de gå över lik för den sakens skulle så skiter de högaktningsfullt i det (iallafall tills de sitter där och har haft ihjäl någon då blir det nog annat ljud i skällan).
 
Det är inte teorin som brister utan intelligensen. Tyvärr är en allt för stor del av befolkningen direkt korkad eller jobbar hårt på att framställa sig som så. Det enda de bryr sig om är att tillfredsställa sina behov och råkar de gå över lik för den sakens skulle så skiter de högaktningsfullt i det (iallafall tills de sitter där och har haft ihjäl någon då blir det nog annat ljud i skällan).
Snarare attityden.
Jag är viktig, noll hänsyn till andra och skiter i konsekvenser oavsett vad det är och vilka de drabbar.
Ja, det har ökat de sista decennierna, skulle jag säga. På alla fronter, inte bara i trafiken.
 
I den långa nedförsbacken mellan Lund och Gårdstånga har jag blivit omkörd av precis alla typer av fordon som får lov att köra på E22an. Långtradare med släp har swishat förbi trots att jag legat i 110-120. Motorcyklar har kört zick zack mellan bilarna och kört om både på höger och vänster sida, ibland i vägrenen. Bilar med stora och små släp osv. Det spelar ingen roll hur snabbt man kör om man själv ska köra om, det tar 2 sekunder så har man en bil upp i arslet som ligger och pressar på tills man lyckas kasta sig in i högerfilen igen.
 
Vi behöver mer poliser på vägarna, nu är det rena vilda västern! Hörde på radion häromdagen att det görs inga poliskontroller alls i sommar pga coronan, det ska till mycket starka misstankar om rattfylla för att polisen ska stoppa någon. :down:
Har tänkt på det också, man ser i princip aldrig några poliskontroller numera, varken fartkontroller eller nykterhetskontroller.
 
Något av det läskigaste är att köra på Essingeleden eller E4 söder om sthlm med fyra filer och så kommer motorcyklar i världens fart och kryssar mellan filer och bilar.
Jag fattar inte hur de vågar eller hur de vågar ta för givet att alla andra ska ta ansvar för deras säkerhet när de rusar fram mellan bilarna. Tycker vissa motorcyklister kör väldigt oansvarigt.
 
Känns som om regler bara är rekommendationer idag 😕 Hastighetsbegränsningar, stopplikt, heldragna linjer, inget att bry sig om, verkar många tycka😒 Kör inte hoj längre, glad att sonens står utan ett hjul och han verkar inte så snabb med att ta tag i det 😜
 
Eller motorcyklister som tror att det är okej att köra om en kö. Stod vid en järnvägsövergång och bytte en av de gula bommarna som var påkörda, vi hade fällt ner bommarna för att ett tåg skulle köra förbi och det blev snabbt en liten bilkö på 3-4bilar. Då kommer en motorcyklist och körde om alla för att ställa sig längst fram och kunna köra över först när bommarna gick upp.

Men det är dagligen man ser idioter i trafiken.
 
Eller motorcyklister som tror att det är okej att köra om en kö. Stod vid en järnvägsövergång och bytte en av de gula bommarna som var påkörda, vi hade fällt ner bommarna för att ett tåg skulle köra förbi och det blev snabbt en liten bilkö på 3-4bilar. Då kommer en motorcyklist och körde om alla för att ställa sig längst fram och kunna köra över först när bommarna gick upp.

Men det är dagligen man ser idioter i trafiken.
Var är det olagliga i det?
 
Vi behöver mer poliser på vägarna, nu är det rena vilda västern! Hörde på radion häromdagen att det görs inga poliskontroller alls i sommar pga coronan, det ska till mycket starka misstankar om rattfylla för att polisen ska stoppa någon. :down:
I grannbyn här (ca 1500 inv) har det varit minst två poliskontroller i sommar, så nog är de ute alltid.
 
Något av det läskigaste är att köra på Essingeleden eller E4 söder om sthlm med fyra filer och så kommer motorcyklar i världens fart och kryssar mellan filer och bilar.
Jag fattar inte hur de vågar eller hur de vågar ta för givet att alla andra ska ta ansvar för deras säkerhet när de rusar fram mellan bilarna. Tycker vissa motorcyklister kör väldigt oansvarigt.

Och när de kommer mellan 2 köer som stått för rött och det slår om till grönt. Skitläskigt.
 
Jag kör i princip dagligen norr om Stockholm och tycker att många beter sig allt sämre i trafiken. Man skiter i högerregeln, kör upp i baken på bilen framför även oavsett vilken hastighet denne har, ger fan i att använda blinkers, bryr sig inte om hur en rondell fungerar. Och jag har också blivit omkörd av bilar med släp när jag legat i 110 på motorväg. Tyckte att det var rätt ovanligt förr, men nu verkar det snarare vara regel än undantag. Var på Gotland i förra veckan och där körde folk mycket lugnare.

Tycker att trafikanter över lag beter sig allt sämre. Folk slänger sig ut vid övergångsställen utan att titta på trafiken. Vuxna cyklar på trottoaren.Dagligen ser man incidenter som hade kunnat bli riktigt allvarliga som räddas av andra trafikanters uppmärksamhet och snabbtänkthet.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
3 828
Senast: Vallmo
·
Relationer Ja, min sambo är en ganska hetsig bilförare som väldigt ofta kör för fort och beter sig (idiotiskt) i trafiken. Han ÄR bra på att köra...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 212
Senast: Kilauea
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I och med att jag bytte jobb fick jag väldigt mycket längre resväg till jobbet. Vägen går dock nästan hela vägen genom skogen, och min...
Svar
0
· Visningar
440
Ridning Detta med hästar och annan trafik kommer ju upp lite då och då. Det är nonchalanta bilister eller ryttare som är ute med olyckor som...
2
Svar
39
· Visningar
5 432
Senast: lady_mike
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Valp 2024
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp