Är hästens form ok? Film från clinic med IW (utbruten fr Dressyrsnack)


Denna video från Isabell Werth klinik blev delat på Facebook. Jag får ont i magen av den sortens ridning. Det är verkligen inte roligt att se på :(
Men alltså jag vet inte jag, den är ju rejält bakom lod, men det ser inte ut som att hon aktivt vill rida den så. Däremot så verkar de vara helt ok med att den hamnar där och hänger i handen och det rimmar lite illa med idealet.

Men i hennes ridning, det vet jag inte om jag har så mycket emot? Det varken dras eller sparkas, sen är det inte speciellt bra formmässigt men vi kom väl fram till förr att man måste få vara dålig bara man inte är dum?
 
Jag skulle inte kalla detta för rollkur men definitivt mycket bakom lod. Speciellt vid det lite mer jobbigare momenten så drar hästen in nosen ännu mer. Förutom det ser det ganska lösgjort ut.
Man hade ju gärna sett iallafall nåt mer uppresande tygeltag från ryttaren, hon försöker lätta ur lite vad jag såg men inte mycket. Men jag upplever att många ryttare speciellt i USA (fast även här) tycker att äsch det är inte så farligt att den blir jättebakom lod, det är en styrkefråga osv och så rider de vidare.
 
Men alltså jag vet inte jag, den är ju rejält bakom lod, men det ser inte ut som att hon aktivt vill rida den så. Däremot så verkar de vara helt ok med att den hamnar där och hänger i handen och det rimmar lite illa med idealet.

Men i hennes ridning, det vet jag inte om jag har så mycket emot? Det varken dras eller sparkas, sen är det inte speciellt bra formmässigt men vi kom väl fram till förr att man måste få vara dålig bara man inte är dum?
Om hästen, som utbildats av "the Queen of dressage" (som dessutom är känd för att rida rollkur) naturligt hamnar där i arbetet och IW inte ens på en clinic inför massor med människor gör mycket för att få den att arbeta korrekt, så undrar i alla fall jag hur hästen utbildas hemma.
 
Min häst kan också bli kort i formen när jag tränar, av massa olika anledningar varav en är just att jag lätt blir hård i handen och får väldigt ojämnt stöd. Men där har jag en tränare som är på mig DIREKT med ”passa näsan, fram till handen, nu blir han för kort i formen!” och det skulle jag gärna ha sett på videon från clinicen.

När vi hade clinic med Isabell på Runsten när jag jobbade där så var hon på jättemycket om formen och att de skulle fram med näsan.
 
Det är inte automatiskt rollkur bara för att hästen går med näsan långt bakom lod, rollkur är en teknik där du drar näsan dit med flit. Hon ser mest bara ut att inte kunna rida ut formen, tycker jag.
Jag tycker att den ser väldigt indragen ut, att handen inte tillåter annan form. Inte att det är den formen hästen väljer själv. Provade att pausa filmen några gånger, där ser hästen ut att vara i framvikt i nästan samtliga stillbilder. Men jag rider inte ens längre så det är kanske normalt att det ser ut såhär idag. Min synpunkt ligger i hur en amatör ser vad man visar upp för publik. Övningens syfte är inte glasklart för en sådan som mig. Screenshot_20240205_132341_Samsung Internet.jpg
 
Jag tycker att den ser väldigt indragen ut, att handen inte tillåter annan form. Inte att det är den formen hästen väljer själv. Provade att pausa filmen några gånger, där ser hästen ut att vara i framvikt i nästan samtliga stillbilder. Men jag rider inte ens längre så det är kanske normalt att det ser ut såhär idag. Min synpunkt ligger i hur en amatör ser vad man visar upp för publik. Övningens syfte är inte glasklart för en sådan som mig.Visa bifogad fil 138362
Nej det är inte normalt eller bra, eller ens önskvärt, jag ville bara mena att vara för att det är en dålig form behöver det inte vara rollkur. Då hade den varit ännu mer hopknycklad.
 
Det är inte automatiskt rollkur bara för att hästen går med näsan långt bakom lod, rollkur är en teknik där du drar näsan dit med flit. Hon ser mest bara ut att inte kunna rida ut formen, tycker jag.
Jag tycker hästen strävar efter att lägga sig så nära bogen som den sannolikt brukar ridas. KL Tycker helt enkelt det ser för jävligt ut med nosen så nära bringan , men men en gång hårdför och tuff ryttare- ränderna går aldrig ur.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag ska sälja en häst jag rider sen en tid tillbaka och har filmat en hel del av hantering som t.ex. lastning, uppsittning, hovslagare...
2
Svar
31
· Visningar
3 045
Senast: AW
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 317
Ridning Kände mig väldigt träffad av den här artikeln: https://www.hippson.se/blogs/mariayttermyr/crossover.htm Finns det fler...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 753
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Min lilla storhäst blir alltid lite tjock över nacken under sommaren, har trott att det är tendenser till fång, men efter att ha pratat...
2
Svar
22
· Visningar
4 252
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp