Är hästens form ok? Film från clinic med IW (utbruten fr Dressyrsnack)

Jag tror inte målet är att rida hästen där(såklart för de flesta av oss). Men hon tillåter inte hästen få en annan form. Uppmuntrar det inte heller.
Fattar att den kan bli spänd och ramla iväg lite framåt på clinic och hon som inte är van att rida den kanske inte får samma respons som på egna hästar.
Men samtidigt hade man ju velat se mer försök att komma ur det.
Knepigt om de ska visa samling och den piper iväg ngt i balans och tempo fram pga spänningar. Men tex min häst hade nog också krupit in så mkt när man har så statisk broms i handen med genomfallen stång. Man ber ju hjässan komma fram men tillåter inte näbben göra detsamma. Då blir det lite framstupa sidoläge av det. 😅
Min häst ger också efter för tygeln. Då får man ju vara noga med att inte missbruka det i en statisk hand med för mkt tryck.
Är man så rutinerad som IW hade man väl hoppats på att man kan lösa saker och lätta av. Vara kvick istället för stum. Hon bör ju ha en verktygslåda som vida överstiger många andras.
 
Var inte det Jessica Hogan? Tack för det jobbet säger jag bara . Vilken vidrig människa hon satte dit. Och många har inte trott att det gått o tvinga hästar med våld.
Jo men hade för mig att hon red på den clinicen och hästen var lik den på videon så jag trodde det var samma! Heder åt Jessica verkligen, att hon vågat!
 
Jag inser nu att det visst är Isabell som sitter på i videon, jag uppfattade att det var nån annan som satt på och hon bredvid och instruerade, my bad! Då borde hon verkligen kunna få fram näsan om hon ville, jag har svarat utifrån att jag trodde det var en mer oerfaren ryttare som fick instruktioner, pinsamt av mig att inte kolla noggrannare 🙈
 
Vad gäller filmen på IW så är det för det första inte rollkur. Folk måste lära sig att rollkur är ett system dör hästen medvetet tvingas in i en extremt djup och överlevnad form. Detta är förstås en riktigt tråkig form med hösten ordentligt bakom. Men på en clinic när hon kommer upp på en häst som hon inte rider till vardags och dessutom ska demonstrera en övning som hästen uppenbarligen har svårt för så blir det inte perfekt direkt. Det hon skulle visa var att hästen ska gå att flytta även i passage och det är inte jättekonstigt att den tappar bärighet. Vi ser dessutom en väldigt kort sekvens och vet inte vad som sagts om formen och om övningens svårighet för hästen.
 
Senast ändrad:
Vad gäller filmen på IW så är det för det första inte rollkur. Folk måste lära sig att rollkur är ett system dör hästen medvetet tvingas in i en extremt djup och överlevnad form. Detta är förstås en riktigt tråkig form med hösten ordentligt bakom. Men på en clinic när hon kommer upp på en häst som hon inte rider till vardags och dessutom ska demonstrera en övning som hästen uppenbarligen har svårt för så blir det inte perfekt direkt. Det hon skulle visa var att hösten ska gå att flytta även i passage och det är inte jättekonstigt att den tappar bärighet. Vi ser dessutom en väldigt kort sekvens och vet inte vad som sagts om formen och om övningens svårighet för hästen.
Jag brukar säga att all bakom lod är inte rollkur, men rollkur är alltid bakom lod, men det låter nästan för mesigt för rollkur är så extreeeeeemt mycket bakom lod…
 

Jag gillade den här videon som tar upp IW clinic med klipp från ca 2:30 och klippet avslutar vid 4:48. Ni verkar ha bättre koll än jag kring nya hästar och sånt, men för mig rimmar det illa med att det just är på en Helgstrand-anläggning (om jag förstått det hela rätt). Det sker i en kontext som gör att folk läser in mycket mer än vad som kanske finns (här om tvistar de lärda).
Min egna första reaktion var "åh, det kanske är en ung häst som inte riktigt orkar bära sig", men videon fortsätter visa ganska avancerade rörelser där hästen aldrig riktigt kommer fram med nosen.
 

Jag gillade den här videon som tar upp IW clinic med klipp från ca 2:30 och klippet avslutar vid 4:48. Ni verkar ha bättre koll än jag kring nya hästar och sånt, men för mig rimmar det illa med att det just är på en Helgstrand-anläggning (om jag förstått det hela rätt). Det sker i en kontext som gör att folk läser in mycket mer än vad som kanske finns (här om tvistar de lärda).
Min egna första reaktion var "åh, det kanske är en ung häst som inte riktigt orkar bära sig", men videon fortsätter visa ganska avancerade rörelser där hästen aldrig riktigt kommer fram med nosen.
Håller med om det hon säger i videon. Nej det är inte roll kur. Men det är otroligt ful ridning ändå. Jag skiter faktiskt i hästens styrka och bla bla bla (ja ursäkta mitt språk) för detta är inte okej någonstans. Där finns så mycket forskning som backar detta med hästars känsloliv och syn, plus hela den biomekaniska effekten av att rida en häst sådär mycket bakom lod. Det har ingenting med dressyr och lösgjordhet att göra och påminner snarare om en elefant på cirkus som är piskat till att göra konster. Att rida en häst sådär med ett sånt skarpt bett som kandaren är borde i min värld inte ens vara lagligt utan vi har faktiskt kommit till en punkt vart man mycket väl vet om påverkan av sån ridning båda med tanke på skador och även hur djurens påverkas mentalt av detta. Hade någon här ställt upp på ett styrke pass i gymmet med nacken fixerade mot sin haka? Tror inte det. Jag känner faktiskt "nu räcker det". Men jag har tyvärr set mycket ful ridning från Isabell werth genom åren så är väl inte direkt förvånad. Det jag förvånas över är hur man kan försvara sån ridning. För i min värld är det plågsamt för hästen och oetiskt. Att hästarna kan hamna bakom lod det händer absolut men hon har ju noll eftergift på varken bett eller stång så det är inte alls samma sak för mig som när det händer för en glad amatör med lösa tyglar och att rida sådär. "Dressyrens drottning" - ja inte för mig. Inte sån ridning jag vill förknippas med.
 
Till att börja med, jag försvarar definitivt inte felaktig form. Men i sådana här diskussioner tycker jag ofta en variabel glöms bort, hästen är ett flyktdjur. Filmen med IW är t.ex. från en clinic, men väldigt många åskådare, sittandes nära själva ridytan. Att då kräva att hästen ska vara perfekt i formen osv osv tycker jag känns väl hårt. Dessutom är det en kort sekvens från clinicen som visas här. Och det är väl dessutom en lånad häst?
Detsamma på tävlingar, med både många åskådare, kameror osv. Det är inte enkelt att alltid ha hästen i korrekt form, när sedan diverse störande moment tas med i beräkningen som skapar spänning hos flyktdjuret hästen så blir det ytterligare en svårighet. Och därför anser jag att t.ex. stillbilder inte visar ett jota egentligen. Det är också väldigt lätt att klippa ut korta sekvenser från träningar/tävlingar/clinics och sedan tolka på alla möjliga sätt, utan att egentligen ta i beaktande vad syftet var. (Nu kanske det framgår i detta aktuella fallet, jag har inte haft ljudet på.)
Jag var nyligen på en clinic där det också var mycket folk, dock inte så här många, och många satt nere i själva manegen. Det var mer eller mindre spänning hos samtliga hästar, vilket förstås påverkade form och ridbarhet (även om samtliga verkligen var så duktiga som hanterade situationen).
Har själv ridit min häst i en lägre form stora delar av pass (även för tränare), då nosen förstås hamnar bakom lod, därför att det varit just där hon haft lättast att slappna av igen, hon har väldigt lätt för att spänna sig för diverse saker. Det kan ju tänkas ha varit fallet även på filmen från clinicen. Spänd häst pga situationen i arenan, ny ryttare, övning den inte var helt bekväm med osv osv.
Har sett andra clinics med IW och det har varit fokus på formen. Så förknippar inte IW som någon förespråkare av att rida hästarna för korta och snäva.
 
Detsamma på tävlingar, med både många åskådare, kameror osv. Det är inte enkelt att alltid ha hästen i korrekt form, när sedan diverse störande moment tas med i beräkningen som skapar spänning hos flyktdjuret hästen så blir det ytterligare en svårighet. Och därför anser jag att t.ex. stillbilder inte visar ett jota egentligen. Det är också väldigt lätt att klippa ut korta sekvenser från träningar/tävlingar/clinics och sedan tolka på alla möjliga sätt, utan att egentligen ta i beaktande vad syftet var. (Nu kanske det framgår i detta aktuella fallet, jag har inte haft ljudet på.)
Problemet är dock att det inte är korta sekvenser av spänning som premieras. Se bara det andra klippet där hästen genom hela programmet visar både det ena och andra, och serveras åttor och nior trots att de knappt borde ha varit sexor om man läser bedömningsgrunderna.
Alla dessa exempel måste ses i kontexten av att stora namn kommer undan med dålig ridning. Min första reaktion på IW-klippet var "ja men det kanske är en ung häst som inte orkar bära sig", men ju längre klippet går (inte bara sekunder utan minuter) så går hästen långt bakom lod genomgående. Detta PLUS att hela clinicen ska ses i kontexten av att IW precis fått ta över en häst av Helgstrand OCH att clinicen sker på en av hans anläggningar i USA om jag inte minns fel. Det är liksom flera raster/lager att applicera på filmen, och om vi kan hitta ursäkter i stil med "det är bara ögonblicksbilder, det är bara en clinic, det är bara en spänd häst, det är bara..." då kan vi ju aldrig kritisera en ritt för det är ju bara "en dålig dag", istället för att se att dressyr på högsta nivå har utvecklats till något där stora namn får bra poäng för dålig ridning.
 
Problemet är dock att det inte är korta sekvenser av spänning som premieras. Se bara det andra klippet där hästen genom hela programmet visar både det ena och andra, och serveras åttor och nior trots att de knappt borde ha varit sexor om man läser bedömningsgrunderna.
Alla dessa exempel måste ses i kontexten av att stora namn kommer undan med dålig ridning. Min första reaktion på IW-klippet var "ja men det kanske är en ung häst som inte orkar bära sig", men ju längre klippet går (inte bara sekunder utan minuter) så går hästen långt bakom lod genomgående. Detta PLUS att hela clinicen ska ses i kontexten av att IW precis fått ta över en häst av Helgstrand OCH att clinicen sker på en av hans anläggningar i USA om jag inte minns fel. Det är liksom flera raster/lager att applicera på filmen, och om vi kan hitta ursäkter i stil med "det är bara ögonblicksbilder, det är bara en clinic, det är bara en spänd häst, det är bara..." då kan vi ju aldrig kritisera en ritt för det är ju bara "en dålig dag", istället för att se att dressyr på högsta nivå har utvecklats till något där stora namn får bra poäng för dålig ridning.

Det jag kommenterade var angående filmen med IW's clinic, där formen på hästen inte är bra, men skulle kunna ha en förklaring. Vet inte om du provat att rida en vaken häst i en sådan situation som under denna clincic, med så mycket folk så nära? Jag har faktiskt inte vågat med min häst, har fått förfrågan men fegade ur :)

Med "det andra klippet" antar jag att du menar Everdale? Det har jag inte kommenterat alls, men här är jag fullständigt enig med alla som ifrågasätter. Det är ingen trevlig uppvisning, hästen är alltför kort i formen, för svag bärighet genomgående osv, och det är fullständigt obegripligt att man kan vinna med en sådan uppvisning. Såvida inte övriga var ännu sämre, men tror knappast det. Och poängen var obegripligt höga. Det är ett bottennapp verkligen och det blir som en egen liten skyddad värld där alla känner alla och ingen vågar sticka ut, det gäller att ha rätt kontakter för att komma någonstans, både som ryttare och domare. Jag har för övrigt ifrågasatt formen på denna hästen varje gång jag sett den, och tycker faktiskt även att Glamourdale ofta är alldeles för kort.

För övrigt, kloka ord nämndes på en clinic. Om man tänker lägga ut en ögonblicksbild på ett annat ekipage under ett ofördelaktigt ögonblick så bör man först ta sig en funderare på om man själv skulle vilja vara ryttaren på bilden.
Självklart kan man kritisera och diskutera, men jag tycker att man ofta glömmer bort att hästen faktiskt är ett flyktdjur, en del har betydligt mer sådant i sig än andra, det är inte alltid så himla lätt i alla situationer att få hästen "med" sig. Formen är inte alltid perfekt, inte ens om man är världsmästare. Och dåliga ögonblicksbilder har vi alla, även om passet ifråga faktiskt var bra. Att hänga ut folk utifrån en bild, eller en kort filmsekvens som denna med IW, och tala om hur illa man mår osv osv leder ingenstans. Baksidan av det som pågår nu blir att en del knappt törs rida av rädsla för att få kritik om hästen råkar vara bakom lod, tungan ute ibland osv osv osv.

Därmed sagt så finns det inget absolut inget som helst försvar för misshandel som hos AH med flera (även en hel del tvivelaktiga metoder i Sverige). Det är fruktansvärt och oförlåtligt. Och på en helt annan nivå.
 
Är inte jätteinsatt i IW s träningsmetoder eller historia. Men av vad jag sett är min uppfattning att hon tidigare har (och troligen fortfarande) använder sig av rollkur i någon utsträckning i alla fall, men inte nödvändigtvis med mer fysiskt tryck än vid någon normal formgivning.

Har jag trott tills nyligen iaf. Om man stödjer helgstrand efter det som kommit fram så vetefan.
 
Om man undrar hur det kunde gå så illa med dressyren så är det ju bara att läsa här. Undanflykterna haglar.

Om nu hästen är för stressad eller svag eller ung eller vad det nu är, så utsätter man väl inte den för en situation där den enligt vissa här måste ridas helt ihopknycklad? Det är ju inte frågan om en kort och snabb korrigering utan om ett utdraget obehag eller hot om obehag om man nu inte tror att hästen har det dåligt av den form den rids i.

Jag försökte komma på något vettigt sätt att jämföra med hundträning men det är (tack och lov) lite för svårt att komma på något. Det skulle vara en tvångsapporterad hund som får bära något som är för svårt, samtidigt som man håller handen runt örat utan att vrida om.
 
Jag tillhör dem som blir väldigt förvånad över försvaret för filmen på IW på clinicen?
Det nämns ursäkter (ny häst, ung häst, svag häst, spänd häst) men är det ursäkt för att göra saker de tydligen inte klarar av på ett bra sätt?
Hade de inget annat de kunde visa på clinicen som hade visat god ridning på en glad och avspänd häst?

Om jag ridit clinic, jo men det har jag faktiskt gjort. Inte kunde jag visa passage och hästen var absolut spänd och svettades rejält men ändå red jag den inte med nosen i halsen. Numera ställer jag inte upp på clinics vi väljer bara tävlingar som mina hästar är relativt avspända på, just för att jag tycker illa om att ha dem spända och skrämda.

Jag har dessutom en (annan) häst som verkligen flyr genom att hamna bakom hand och bakom lod, och jag har inte en enda VM medalj. Tror dessutom jag lagt ut mer filmer på sociala medier än IW ;) och jag tror ändå inte att det går att hitta två minuter där min häst är så mycket bakom.
Och nej, jag rider inte passage. Skulle jag rida passage kanske hästen hade hamnat med nosen i bringan, vem vet?
Ingen vet, just för att jag inte ger mig på sådant där hästen skulle behöva visa så mycket dåliga beteenden….

Så nej jag ser ursäkt för att se en sån film från en proffsryttare på en clinic. Hade hon visat skänkelvikningar under lättridning hade nosen nog inte hamnat där och det hade väl varit rimligt att då välja att göra det istället?
Varför normalisera och ”bjuda publik” på saker som inte är bra?
 
Till att börja med, jag försvarar definitivt inte felaktig form. Men i sådana här diskussioner tycker jag ofta en variabel glöms bort, hästen är ett flyktdjur. Filmen med IW är t.ex. från en clinic, men väldigt många åskådare, sittandes nära själva ridytan. Att då kräva att hästen ska vara perfekt i formen osv osv tycker jag känns väl hårt. Dessutom är det en kort sekvens från clinicen som visas här. Och det är väl dessutom en lånad häst?
Men om du har det resonemanget att hästen kommer till en sådan form som i filmen för att den är ett flyktdjur så gäller väl det alla som rider så? och då är väl alla ursäktade? Jag tycker det är skitkonstigt resonemang och jag fattar inte flera av er som skriver bortförklaringar. Formen är ju piss, hon -som ska vara skitduktig -rider så hela tiden, alltså hur svårt ska det vara att LÄTTA på tygeln och ffa den där stången som drar in nosen nära bringan. Hur kan någon inte se att det är tvång??
KL
Titta när hon gör en galoppsluta hur och drar och breddar sin hand och den verkar bakåt.
Och ingen har sagt något om en perfekt form, att det promt ska visas upp, om nu hästen är så svårriden att det hon vill visa på clinicen inte går att visa , annat än att hon ska tvinga -jo det gör hon-ni som påstår något annat gnugga era ögon, hästen in med huvud och nos- då får hon väl förklara dilemmat och visa hur hon rider för att ta sig ur situationen, fattar ni inte att hon raggar kunder och gillanden till sin och Helgestrands ridning och att flera av er står i den kön.
 
Det jag kommenterade var angående filmen med IW's clinic, där formen på hästen inte är bra, men skulle kunna ha en förklaring. Vet inte om du provat att rida en vaken häst i en sådan situation som under denna clincic, med så mycket folk så nära? Jag har faktiskt inte vågat med min häst, har fått förfrågan men fegade ur :)

Med "det andra klippet" antar jag att du menar Everdale? Det har jag inte kommenterat alls, men här är jag fullständigt enig med alla som ifrågasätter. Det är ingen trevlig uppvisning, hästen är alltför kort i formen, för svag bärighet genomgående osv, och det är fullständigt obegripligt att man kan vinna med en sådan uppvisning. Såvida inte övriga var ännu sämre, men tror knappast det. Och poängen var obegripligt höga. Det är ett bottennapp verkligen och det blir som en egen liten skyddad värld där alla känner alla och ingen vågar sticka ut, det gäller att ha rätt kontakter för att komma någonstans, både som ryttare och domare. Jag har för övrigt ifrågasatt formen på denna hästen varje gång jag sett den, och tycker faktiskt även att Glamourdale ofta är alldeles för kort.

För övrigt, kloka ord nämndes på en clinic. Om man tänker lägga ut en ögonblicksbild på ett annat ekipage under ett ofördelaktigt ögonblick så bör man först ta sig en funderare på om man själv skulle vilja vara ryttaren på bilden.
Självklart kan man kritisera och diskutera, men jag tycker att man ofta glömmer bort att hästen faktiskt är ett flyktdjur, en del har betydligt mer sådant i sig än andra, det är inte alltid så himla lätt i alla situationer att få hästen "med" sig. Formen är inte alltid perfekt, inte ens om man är världsmästare. Och dåliga ögonblicksbilder har vi alla, även om passet ifråga faktiskt var bra. Att hänga ut folk utifrån en bild, eller en kort filmsekvens som denna med IW, och tala om hur illa man mår osv osv leder ingenstans. Baksidan av det som pågår nu blir att en del knappt törs rida av rädsla för att få kritik om hästen råkar vara bakom lod, tungan ute ibland osv osv osv.

Därmed sagt så finns det inget absolut inget som helst försvar för misshandel som hos AH med flera (även en hel del tvivelaktiga metoder i Sverige). Det är fruktansvärt och oförlåtligt. Och på en helt annan nivå.
"Det jag kommenterade var angående filmen med IW's clinic, där formen på hästen inte är bra, men skulle kunna ha en förklaring. Vet inte om du provat att rida en vaken häst i en sådan situation som under denna clincic, med så mycket folk så nära?"
Självfallet har allt en förklaring. Dålig ridning visas upp både på tävlingsbanan och på träning. På tävling leder det till höga poäng om det utförs av rätt ryttare, på träning fortsätter det eftersom det uppenbarligen ger resultat på tävlingsbanan. Försöker folk säga till kommer det tusen undanflykter och "kan du bättre själv eller?".
Jag har själv inte visat en häst på grand prix-nivå under en clinic. Nej. Men jag känner mig ändå tillräckligt kunnig att föra en diskussion om ämnet, men ödmjuk nog att veta att jag inte kan allt.

"Om man tänker lägga ut en ögonblicksbild på ett annat ekipage under ett ofördelaktigt ögonblick så bör man först ta sig en funderare på om man själv skulle vilja vara ryttaren på bilden."
Jag upplever att vi här diskuterar en större problematik där ögonblicksbilder får vara representativt stöd. Med det sagt så vill jag ändå lyfta att de två senaste exemplen i denna tråd varit mer än ögonblick och återigen är en del av en större problematik än att en ryttare råkar tappa balansen och rycker i tygeln, typ.

"Självklart kan man kritisera och diskutera, men jag tycker att man ofta glömmer bort att hästen faktiskt är ett flyktdjur, en del har betydligt mer sådant i sig än andra, det är inte alltid så himla lätt i alla situationer att få hästen "med" sig. Formen är inte alltid perfekt, inte ens om man är världsmästare."
Varför inte släppa stången helt. Gå tillbaka och jobba från grunden. Visst, folk har betalat bra för biljetterna, men alla där är hästfolk och jag tror att de känt större respekt för IW om hon avbrutit eller gjort om planen om hästen uppbenbart inte kan svara på de frågor hon ställer utan att behöva köra in nosen i bringan.

"Att hänga ut folk utifrån en bild, eller en kort filmsekvens som denna med IW, och tala om hur illa man mår osv osv leder ingenstans. Baksidan av det som pågår nu blir att en del knappt törs rida av rädsla för att få kritik om hästen råkar vara bakom lod, tungan ute ibland osv osv osv."
Denna korta filmfrekvens är flera minuter. Tycker du drar alldeles för stora växlar i att ingen skulle våga rida eller lägga upp bilder/videos när det många gör är att kritisera världseliten, dess domare och den träning som ligger till grund för de oförtjänt höga poängen. I mitt tycke är det farligare det du håller på med, att försöka tysta kritik, komma med massa bortförklaringar istället för att lyfta den problematik som finns.

"Och på en helt annan nivå."

Så man kan inte kritisera x för att y är mycket värre?
 
Men om du har det resonemanget att hästen kommer till en sådan form som i filmen för att den är ett flyktdjur så gäller väl det alla som rider så? och då är väl alla ursäktade? Jag tycker det är skitkonstigt resonemang och jag fattar inte flera av er som skriver bortförklaringar. Formen är ju piss, hon -som ska vara skitduktig -rider så hela tiden, alltså hur svårt ska det vara att LÄTTA på tygeln och ffa den där stången som drar in nosen nära bringan. Hur kan någon inte se att det är tvång??
KL
Titta när hon gör en galoppsluta hur och drar och breddar sin hand och den verkar bakåt.
Och ingen har sagt något om en perfekt form, att det promt ska visas upp, om nu hästen är så svårriden att det hon vill visa på clinicen inte går att visa , annat än att hon ska tvinga -jo det gör hon-ni som påstår något annat gnugga era ögon, hästen in med huvud och nos- då får hon väl förklara dilemmat och visa hur hon rider för att ta sig ur situationen, fattar ni inte att hon raggar kunder och gillanden till sin och Helgestrands ridning och att flera av er står i den kön.

Jag står verkligen inte i kö för att få komma till AH, tror ingen annan här heller gör det. En riktigt ful anklagelse faktiskt.
Och jag har heller ingenstans påstått att denna hästens form är bra, men det kan finnas förklaringar. Jag kan inte avgöra särskilt mycket alls bara utifrån en kort sekvens och utan ljud, bara att hon försökte en gång under denna sekvens att höja nacken.
 
"Det jag kommenterade var angående filmen med IW's clinic, där formen på hästen inte är bra, men skulle kunna ha en förklaring. Vet inte om du provat att rida en vaken häst i en sådan situation som under denna clincic, med så mycket folk så nära?"
Självfallet har allt en förklaring. Dålig ridning visas upp både på tävlingsbanan och på träning. På tävling leder det till höga poäng om det utförs av rätt ryttare, på träning fortsätter det eftersom det uppenbarligen ger resultat på tävlingsbanan. Försöker folk säga till kommer det tusen undanflykter och "kan du bättre själv eller?".
Jag har själv inte visat en häst på grand prix-nivå under en clinic. Nej. Men jag känner mig ändå tillräckligt kunnig att föra en diskussion om ämnet, men ödmjuk nog att veta att jag inte kan allt.

"Om man tänker lägga ut en ögonblicksbild på ett annat ekipage under ett ofördelaktigt ögonblick så bör man först ta sig en funderare på om man själv skulle vilja vara ryttaren på bilden."
Jag upplever att vi här diskuterar en större problematik där ögonblicksbilder får vara representativt stöd. Med det sagt så vill jag ändå lyfta att de två senaste exemplen i denna tråd varit mer än ögonblick och återigen är en del av en större problematik än att en ryttare råkar tappa balansen och rycker i tygeln, typ.

"Självklart kan man kritisera och diskutera, men jag tycker att man ofta glömmer bort att hästen faktiskt är ett flyktdjur, en del har betydligt mer sådant i sig än andra, det är inte alltid så himla lätt i alla situationer att få hästen "med" sig. Formen är inte alltid perfekt, inte ens om man är världsmästare."
Varför inte släppa stången helt. Gå tillbaka och jobba från grunden. Visst, folk har betalat bra för biljetterna, men alla där är hästfolk och jag tror att de känt större respekt för IW om hon avbrutit eller gjort om planen om hästen uppbenbart inte kan svara på de frågor hon ställer utan att behöva köra in nosen i bringan.

"Att hänga ut folk utifrån en bild, eller en kort filmsekvens som denna med IW, och tala om hur illa man mår osv osv leder ingenstans. Baksidan av det som pågår nu blir att en del knappt törs rida av rädsla för att få kritik om hästen råkar vara bakom lod, tungan ute ibland osv osv osv."
Denna korta filmfrekvens är flera minuter. Tycker du drar alldeles för stora växlar i att ingen skulle våga rida eller lägga upp bilder/videos när det många gör är att kritisera världseliten, dess domare och den träning som ligger till grund för de oförtjänt höga poängen. I mitt tycke är det farligare det du håller på med, att försöka tysta kritik, komma med massa bortförklaringar istället för att lyfta den problematik som finns.

"Och på en helt annan nivå."
Så man kan inte kritisera x för att y är mycket värre?

Jag har kommenterat hur det ses på korta sekvenser eller stillbilder, och hur fel det faktiskt kan bli. Jag har ingenstans försvarat skitridning, vilket du verkar försöka få det till. Den flera minuter långa film du nämner har jag inte sett.
Att folk blir rädda att rida är inte alls att "dra alldeles för stora växlar", utan något som sker hela tiden nu. I alla fall i denna del av landet.

Du har valt att klippa ut vissa delar och struntat (eller inte läst) i de delar där jag kommenterat dålig ridning och konstigheter i bedömning, då blir det omöjligt att diskutera.
 
Jag har kommenterat hur det ses på korta sekvenser eller stillbilder, och hur fel det faktiskt kan bli. Jag har ingenstans försvarat skitridning, vilket du verkar försöka få det till. Den flera minuter långa film du nämner har jag inte sett.
Att folk blir rädda att rida är inte alls att "dra alldeles för stora växlar", utan något som sker hela tiden nu. I alla fall i denna del av landet.

Du har valt att klippa ut vissa delar och struntat (eller inte läst) i de delar där jag kommenterat dålig ridning och konstigheter i bedömning, då blir det omöjligt att diskutera.
Se ovan, klippet jag länkar, där clinicen med IW är flera minuter, även om det är uppdelat i flera frekvenser.

Jag har klippt ut det jag reagerat på, inte skitit i att läsa det andra....
 

Liknande trådar

Gnägg Jag ska sälja en häst jag rider sen en tid tillbaka och har filmat en hel del av hantering som t.ex. lastning, uppsittning, hovslagare...
2
Svar
31
· Visningar
3 089
Senast: AW
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 474
Ridning Kände mig väldigt träffad av den här artikeln: https://www.hippson.se/blogs/mariayttermyr/crossover.htm Finns det fler...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 855
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Min lilla storhäst blir alltid lite tjock över nacken under sommaren, har trott att det är tendenser till fång, men efter att ha pratat...
2
Svar
22
· Visningar
4 280
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • TMS häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp