Är hästens form ok? Film från clinic med IW (utbruten fr Dressyrsnack)

Jag tillhör dem som blir väldigt förvånad över försvaret för filmen på IW på clinicen?
Det nämns ursäkter (ny häst, ung häst, svag häst, spänd häst) men är det ursäkt för att göra saker de tydligen inte klarar av på ett bra sätt?
Hade de inget annat de kunde visa på clinicen som hade visat god ridning på en glad och avspänd häst?

Om jag ridit clinic, jo men det har jag faktiskt gjort. Inte kunde jag visa passage och hästen var absolut spänd och svettades rejält men ändå red jag den inte med nosen i halsen. Numera ställer jag inte upp på clinics vi väljer bara tävlingar som mina hästar är relativt avspända på, just för att jag tycker illa om att ha dem spända och skrämda.

Jag har dessutom en (annan) häst som verkligen flyr genom att hamna bakom hand och bakom lod, och jag har inte en enda VM medalj. Tror dessutom jag lagt ut mer filmer på sociala medier än IW ;) och jag tror ändå inte att det går att hitta två minuter där min häst är så mycket bakom.
Och nej, jag rider inte passage. Skulle jag rida passage kanske hästen hade hamnat med nosen i bringan, vem vet?
Ingen vet, just för att jag inte ger mig på sådant där hästen skulle behöva visa så mycket dåliga beteenden….

Så nej jag ser ursäkt för att se en sån film från en proffsryttare på en clinic. Hade hon visat skänkelvikningar under lättridning hade nosen nog inte hamnat där och det hade väl varit rimligt att då välja att göra det istället?
Varför normalisera och ”bjuda publik” på saker som inte är bra?
Håller med till stor del! Men jag hade gärna sett hela passet, blev det bättre mot slutet när hon fick hästen mer genom och på hjälperna? Eller var hon fullt nöjd med den där formen hela passet?

Jag håller med om att det otroligt illa ut på filmen, försvarar det inte alls. Men det är också knepigt att ta typ 30 sek från ett helt pass och göra en helhetsbedömning. Så det enda jag tycker man kan säga är att på det där klippet ser det otroligt illa ut.

Jag är inget fan av IW sedan innan och den här masterclassen känns så vansinnigt tondöv
 
Jag har kommenterat hur det ses på korta sekvenser eller stillbilder, och hur fel det faktiskt kan bli. Jag har ingenstans försvarat skitridning, vilket du verkar försöka få det till. Den flera minuter långa film du nämner har jag inte sett.
Att folk blir rädda att rida är inte alls att "dra alldeles för stora växlar", utan något som sker hela tiden nu. I alla fall i denna del av landet.

Du har valt att klippa ut vissa delar och struntat (eller inte läst) i de delar där jag kommenterat dålig ridning och konstigheter i bedömning, då blir det omöjligt att diskutera.
Jag tänker att man måste tillåta rätt mycket misstag för amatörer, och hade aldrig tänkt tanken att kommentera en hobbyryttare på det här sättet. Det hade varit illa för en amatör att rida så, men mycket lättare att släta över än det här. Jag tror också att reaktionerna hade varit mycket färre om det hade rört sig om enstaka steg, kortvariga korrigeringar osv. För vad ÄR syftet med nosen mot bringan i flera minuter?
 
Jag kan tycka att ursäkter som styrka etc kan vara berättigade på hästar som är nya på nivån om jag samtidigt ser att ryttaren aktivt jobbar för att förbättra formen, det är väl det vi alla strävar efter. Men tycker inte det är ok att rida runt i ful form med ursäkten ”den är inte stark nog än” eller vad det nu kan vara och inte göra den minsta ansträngning för att göra nåt åt det. Gärna med kortkort tygel som jag ser alldeles för mycket av på sociala medier med ryttare som ändå ridit GP innan på andra hästar…
 
Jag tänker att man måste tillåta rätt mycket misstag för amatörer, och hade aldrig tänkt tanken att kommentera en hobbyryttare på det här sättet. Det hade varit illa för en amatör att rida så, men mycket lättare att släta över än det här. Jag tror också att reaktionerna hade varit mycket färre om det hade rört sig om enstaka steg, kortvariga korrigeringar osv. För vad ÄR syftet med nosen mot bringan i flera minuter?
Håller med, när jag först trodde det var en vanlig amatör på videon i början ville jag snälltolka för det är inte alltid så lätt, men är man Isabell Werth då förväntar jag mig att man åtminstone aktivt försöker förbättra formen även om man sitter upp på en ny häst på clinic. Syftet ska väl vara att utbilda liksom.
 
Jag tänker att det hade varit intressant att se hur resten av ridpasset såg ut. Svårt att göra en bedömning på ett sådant kort klipp när man inte vet sammanhanget riktigt..
 
Jag tänker att det hade varit intressant att se hur resten av ridpasset såg ut. Svårt att göra en bedömning på ett sådant kort klipp när man inte vet sammanhanget riktigt..

Hugger resonemanget. Så det ÄR ett försvarbart sätt att komma vidare?

Tack @Milosari, jämförelsen med handen kring örat.

Det känns som att buke fastnat i jag vet inte, 00/10-talet kanske?
 
Jag kan tycka att ursäkter som styrka etc kan vara berättigade på hästar som är nya på nivån om jag samtidigt ser att ryttaren aktivt jobbar för att förbättra formen, det är väl det vi alla strävar efter. Men tycker inte det är ok att rida runt i ful form med ursäkten ”den är inte stark nog än” eller vad det nu kan vara och inte göra den minsta ansträngning för att göra nåt åt det. Gärna med kortkort tygel som jag ser alldeles för mycket av på sociala medier med ryttare som ändå ridit GP innan på andra hästar…
Ja, och självklart kan man kritisera hur hon hanterar situationen även om man inser olika faktorer som kan göra allt svårare. Det är publik, inte hennes häst inställd på hennes ridning helt etc etc.
Självklart ser många av oss som ställer sig kritiska till hanterandet alla potentiella svårigheter och försöker snälltolka.
Men hur mycket ska vi tycka att det är ok att forcera saker i skitform för att vi människor absolut vill vidare upp i tävlingsklasser?
För oss tränare som jobbar med biomekaniskt fokus blir det oerhört frustrerande att stöta på högar av folk tom på svårklassnivå som hellre fokuserar på snabba, halvdana träningsresultat för att snabbt få flash och plocka tävlingspoäng än att lägga lite mer tid på träning och jobba sunt, biomekaniskt etc.
Och jag personligen tror det är oerhört viktigt att eliten/tränare ser till att föregå med gott exempel i att inte tulla på lösgjordhet, sund form etc för att försöka få till rörelser som hästen just där och då inte är riktigt klara för.
Om IW etc rider så där och normaliserar att välja övning/rörelse/etc över sund form så kommer ju Svenssons och andra proffs också göra det. Ibland ännu värre.
 
Jag brukar säga att all bakom lod är inte rollkur, men rollkur är alltid bakom lod, men det låter nästan för mesigt för rollkur är så extreeeeeemt mycket bakom lod…
Fast det finns ju fler dimentioner i det om vi nu ska vara övertydliga med begrepp.
Rullkur är ett träningssystem och inte bara en ihopdragen form.
Nu har ju Rollkur funnits sedan barocktiden, om än under annat namn.
Men kollar man Anky/Sjef som ju skapat Rollkuren under sitt namn så ska de hästarna gå att rida fram näbben och halsen på om man vill. De får inte undandra sig kontakt. Nu tycker man ju att hon ofta red läskigt djupt och ofta bakom lod. Men ville hon ha ut hals och näbb så funkade det.
Systemet bygger ju också på Rollen i Rollkur. Att rulla dem höger/vänster fram och åter gör att de inte kan hlla balansen i underhalsen på samma vis och kan gymnasticera väl. Man fick också lyft av halsbasen.
Man lägger dem också mellan tygelhjälperna med trängande tygeltag för att balansera manken i sidled och kunna lyfta inner bog tex och lägga ut balansen mer mot yttersidan på böjda spår/i piruetter etc. Man vill alltid kunna påverka mankens balans mellan tyglarna.
De ska också lära sig att följa handen och inte göra motstånd. Men de ska också följa handen framåt om man lättar av.

Jag nyttjar samma signalsystem och vill ha samma respons i hästen vad gäller lösgjordhet, eftergift, kunna balansera manken och kunna böja i sidled utan att hästen tappar balansen. Men jag vill inte ha så djup form och vill ha bara sträckt tygel i kontakt. Jag är inte intresserad av spänning, övergrepp och fysisk kraft. Eller icke-biomekaniskt bra form.
Men det finns skäl till varför man använt hjälpgivningen för att kunna lösgöra, balansera etc under flera hundra år. För det funkar. Om man låter bli för mkt tryck och inte rider i så djup form. Men resten av systemet är kanon.

Sjef har ju en klassisk skolning, alltså klassisk som i skolor ovan mark, och har plockat mycket från barocken och klassisk dressyr. Men de har ju vässat upp det väldigt. På ett sätt jag inte vill syssla med. Och få andra!
Och framför allt har många som rider extremt djup form absolut noll koll på resten av systemet. Och når varken balans eller lösgjordhet. Det blir bara hemskt djurplågeri.
Och i vissa fall permanenta skador i hals etc.
Vissa får ju skador på ligament så att det inte finns "normalt stopp" i halsen på dem om man tar i tygeln allt för mycket.
Såna har min sambo behandlat väldigt många i DK som varit hos den undercoverfilmade. Vissa har han fått säga nej till att behandla iom att det har varit veterinärfall där vissa fått avlivas.
Jag har inte upplevt att de jag vet tränat för Anky haft samma skadefrekvens.
 
Bara en liten tanke som slog mig. Formen på filmen naturligtvis inte bra. Det är det väl heller ingen som tycker eller ens försvarar? Det är skillnad på att försvara och förklara. Även om formen är dålig i sekvenserna så tycker jag ändå inte detta går att jämföra med alla de filmer som kommit fram på Parra och tyskarna som härjar med en stackars häst. Det är regelrätt djurplågeri.
 
Bara en liten tanke som slog mig. Formen på filmen naturligtvis inte bra. Det är det väl heller ingen som tycker eller ens försvarar? Det är skillnad på att försvara och förklara. Även om formen är dålig i sekvenserna så tycker jag ändå inte detta går att jämföra med alla de filmer som kommit fram på Parra och tyskarna som härjar med en stackars häst. Det är regelrätt djurplågeri.

Detta är väl en av Helgstrands hästar? Så jo det går nog att jämföra även om inte just Isabelle är skyldig till det. Men vad fick henne att ens sitta upp på den hästen och visa upp denna form som om det typ vore det normala? Det tål ju att fundera på. Jag tycker det är enormt anmärkningsvärt just i dessa tider och med hennes bakgrund att visa upp det här inför publik. Priset hon får betala för att få lov att behålla hennes fina häst från Helgstrand? Det känns som om det enda Andreas gör är att försöka rentvå sig själv och försvara sin egen ridning. Bara den där intervjun nu sist får en ju att kräkas.
 
Bara en liten tanke som slog mig. Formen på filmen naturligtvis inte bra. Det är det väl heller ingen som tycker eller ens försvarar? Det är skillnad på att försvara och förklara. Även om formen är dålig i sekvenserna så tycker jag ändå inte detta går att jämföra med alla de filmer som kommit fram på Parra och tyskarna som härjar med en stackars häst. Det är regelrätt djurplågeri.
Jag tycker mig ana en förmildrande ton hos vissa vilket för mig är anmärkningsvärt när hon rider en masterclass och instruerar ett helt ridhus fyllt med folk och där fokuserar på piff och puff och byten i varje med den formen på hästen, helt utan att kommentera att formen inte är önskvärd och helt utan ansats att försöka räta ut och få tillbaka hästen till att arbeta funktionellt. Tvärt om formuleras hennes kommentarer som att hon får igenom det hon vill med övningarna och publiken applåderar.
 
Bara en liten tanke som slog mig. Formen på filmen naturligtvis inte bra. Det är det väl heller ingen som tycker eller ens försvarar? Det är skillnad på att försvara och förklara. Även om formen är dålig i sekvenserna så tycker jag ändå inte detta går att jämföra med alla de filmer som kommit fram på Parra och tyskarna som härjar med en stackars häst. Det är regelrätt djurplågeri.
Men hur tänker du nu? Ska allt jämföras med Parra då är väl alla former helt OK , eller? Bara för att Parra har kommit fram som en grov djurplågare betyder det inte att det finns nyanser av djurplågeri i annat -som ex hästars form och att man helt plötsligt ska börja-jo som en del gör här-ursäkta och förklara en skitform. Av en ryttare som anses som en av värdens bästa. Och om jag inte minns fel-som du hyllar.
 
Jag står verkligen inte i kö för att få komma till AH, tror ingen annan här heller gör det. En riktigt ful anklagelse faktiskt.
Och jag har heller ingenstans påstått att denna hästens form är bra, men det kan finnas förklaringar. Jag kan inte avgöra särskilt mycket alls bara utifrån en kort sekvens och utan ljud, bara att hon försökte en gång under denna sekvens att höja nacken.
Du- notera att jag skrev KL innan, det var alltså inte riktad till dig utan till de som borde ta åt sig.Det finns längre sekvens att titta på och det är inget kul och KL finns det någon som tror att hästen går så villigt och automatiskt eller är det pga en utbildning som strävar dit? och att det under utbildningen används en hand som drar in hästens nos konsekvent? och att hästen till slut blir kuvad att gå som visas?
 
Bara en liten tanke som slog mig. Formen på filmen naturligtvis inte bra. Det är det väl heller ingen som tycker eller ens försvarar? Det är skillnad på att försvara och förklara. Även om formen är dålig i sekvenserna så tycker jag ändå inte detta går att jämföra med alla de filmer som kommit fram på Parra och tyskarna som härjar med en stackars häst. Det är regelrätt djurplågeri.

Så kan man ju inte tänka! Det blir ju helt snett då ju. Det gör ju en massa våld mot hästar ok om man bara tycker att det som är värst bör kritiseras!

Jag tycker att eftersom det är just IW, en oerhört meriterad och erfaren ryttare! Hon, specifikt, borde veta bättre än att begära mer av en häst än den klarar av. I det aktuella exemplet borde hon, med all den kunskap och finess hon besitter, insett att hästen inte har den stryka/förmåga som krävs för att piaffera i korrekt form. Istället för att be hästen piaffera med nosen i bringan borde hon ha gått tillbaka till grunderna och visat publiken hur man får fram nosen och hur man får hästen till en korrekt form först och förklarat att man inte kan begära mer än hästen klarar av. Hon begär att hästen ska piaffera. Men den klarar inte av att göra det på ett korrekt sätt. Istället för att inse det så pressar hon på och låtsas som att det är korrekt. Jag anser att hon borde veta bättre! En ridlärare på en genomsnittlig ridskola borde veta bättre! Men speciellt en så meriterad ryttare som hon borde veta bättre och ha auktoriteten att säga stopp, den här hästen är inte redo!

Det är det jag blir så besviken på! Om inte ens en av de mest meriterade dressyrryttarna vet bättre? Är det inte lika bra att sporten får dö ut? Hade det varit en glad amatör hade jag kunnat ursäkta det som okunskap och hoppats att hen hade fått tag på en bättre tränare. Men IW kan verkligen inte åberopa okunskap!
 
Om man undrar hur det kunde gå så illa med dressyren så är det ju bara att läsa här. Undanflykterna haglar.

Om nu hästen är för stressad eller svag eller ung eller vad det nu är, så utsätter man väl inte den för en situation där den enligt vissa här måste ridas helt ihopknycklad? Det är ju inte frågan om en kort och snabb korrigering utan om ett utdraget obehag eller hot om obehag om man nu inte tror att hästen har det dåligt av den form den rids i.

Jag försökte komma på något vettigt sätt att jämföra med hundträning men det är (tack och lov) lite för svårt att komma på något. Det skulle vara en tvångsapporterad hund som får bära något som är för svårt, samtidigt som man håller handen runt örat utan att vrida om.
Kan bara instämma helt och hållet. Hade detta varit mot en hund så hade folk varit helt rabiata. Men för det är en häst så är det lugnt. 🤷‍♀️ jag anser precis som jag skrev i ett annar inlägg- om hästen inte klarar av det utan att ridas sådär så anser jag faktiskt att man inte bör rida alls. Där finns inget att diskutera i min värld utan djur skall inte utsättas för sånt där för människorna tycker det. Men jag är inte förvånad heller. Men jag tycker faktiskt att det räcker nu. Att rida en häst är ett privilegium inte en rättighet. Kan man inte göra det på ett etiskt sätt så bör man inte ha med hästar att göra. Spelar ingen roll om man är IW. Dom borde skämmas.
 
Fast det finns ju fler dimentioner i det om vi nu ska vara övertydliga med begrepp.
Rullkur är ett träningssystem och inte bara en ihopdragen form.
Nu har ju Rollkur funnits sedan barocktiden, om än under annat namn.
Men kollar man Anky/Sjef som ju skapat Rollkuren under sitt namn så ska de hästarna gå att rida fram näbben och halsen på om man vill. De får inte undandra sig kontakt. Nu tycker man ju att hon ofta red läskigt djupt och ofta bakom lod. Men ville hon ha ut hals och näbb så funkade det.
Systemet bygger ju också på Rollen i Rollkur. Att rulla dem höger/vänster fram och åter gör att de inte kan hlla balansen i underhalsen på samma vis och kan gymnasticera väl. Man fick också lyft av halsbasen.
Man lägger dem också mellan tygelhjälperna med trängande tygeltag för att balansera manken i sidled och kunna lyfta inner bog tex och lägga ut balansen mer mot yttersidan på böjda spår/i piruetter etc. Man vill alltid kunna påverka mankens balans mellan tyglarna.
De ska också lära sig att följa handen och inte göra motstånd. Men de ska också följa handen framåt om man lättar av.

Jag nyttjar samma signalsystem och vill ha samma respons i hästen vad gäller lösgjordhet, eftergift, kunna balansera manken och kunna böja i sidled utan att hästen tappar balansen. Men jag vill inte ha så djup form och vill ha bara sträckt tygel i kontakt. Jag är inte intresserad av spänning, övergrepp och fysisk kraft. Eller icke-biomekaniskt bra form.
Men det finns skäl till varför man använt hjälpgivningen för att kunna lösgöra, balansera etc under flera hundra år. För det funkar. Om man låter bli för mkt tryck och inte rider i så djup form. Men resten av systemet är kanon.

Sjef har ju en klassisk skolning, alltså klassisk som i skolor ovan mark, och har plockat mycket från barocken och klassisk dressyr. Men de har ju vässat upp det väldigt. På ett sätt jag inte vill syssla med. Och få andra!
Och framför allt har många som rider extremt djup form absolut noll koll på resten av systemet. Och når varken balans eller lösgjordhet. Det blir bara hemskt djurplågeri.
Och i vissa fall permanenta skador i hals etc.
Vissa får ju skador på ligament så att det inte finns "normalt stopp" i halsen på dem om man tar i tygeln allt för mycket.
Såna har min sambo behandlat väldigt många i DK som varit hos den undercoverfilmade. Vissa har han fått säga nej till att behandla iom att det har varit veterinärfall där vissa fått avlivas.
Jag har inte upplevt att de jag vet tränat för Anky haft samma skadefrekvens.
Ja absolut, jag förenklade väldigt här! Jag menade dessutom bara när man faktiskt rollar, håller med om att det ska gå att rida fram näsan igen sen. Det är ju det där som gör det ännu värre, att det bara blivit djurplågeri av det, det finns liksom inte ens kvar nåt av det som var bra och faktiskt gymnastiserande utan bara dragandet och våldet.
 
Kan bara instämma helt och hållet. Hade detta varit mot en hund så hade folk varit helt rabiata. Men för det är en häst så är det lugnt. 🤷‍♀️ jag anser precis som jag skrev i ett annar inlägg- om hästen inte klarar av det utan att ridas sådär så anser jag faktiskt att man inte bör rida alls. Där finns inget att diskutera i min värld utan djur skall inte utsättas för sånt där för människorna tycker det. Men jag är inte förvånad heller. Men jag tycker faktiskt att det räcker nu. Att rida en häst är ett privilegium inte en rättighet. Kan man inte göra det på ett etiskt sätt så bör man inte ha med hästar att göra. Spelar ingen roll om man är IW. Dom borde skämmas.
Håller också med! Blir faktiskt förvånad över folk som ska försvara ridningen i filmen. Eller förklara. Det är inte en hobbyryttare som rider hemma. Det är en dressyrryttare som rider på en clinic, där borde vi kunna ha höga krav.
 
Du- notera att jag skrev KL innan, det var alltså inte riktad till dig utan till de som borde ta åt sig.Det finns längre sekvens att titta på och det är inget kul och KL finns det någon som tror att hästen går så villigt och automatiskt eller är det pga en utbildning som strävar dit? och att det under utbildningen används en hand som drar in hästens nos konsekvent? och att hästen till slut blir kuvad att gå som visas?

Jag noterade att du skrev KL, men anser ändå att det var en väldigt ful anklagelse, ett sätt att försöka trycka ned alla eventuella åsikter/funderingar/synpunkter genom att dra till ytterligheter.
Jag kan inte se att någon enda här har påstått att detta är en bra och eftersträvansvärd form.
 
Se ovan, klippet jag länkar, där clinicen med IW är flera minuter, även om det är uppdelat i flera frekvenser.

Jag har klippt ut det jag reagerat på, inte skitit i att läsa det andra....

Återigen, jag har bara sett en kort sekvens så det blir väldigt märkligt när du klipper ut valda delar av det jag skriver och sedan applicerar på något helt annat.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag ska sälja en häst jag rider sen en tid tillbaka och har filmat en hel del av hantering som t.ex. lastning, uppsittning, hovslagare...
2
Svar
31
· Visningar
3 089
Senast: AW
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 474
Ridning Kände mig väldigt träffad av den här artikeln: https://www.hippson.se/blogs/mariayttermyr/crossover.htm Finns det fler...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 855
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Min lilla storhäst blir alltid lite tjock över nacken under sommaren, har trott att det är tendenser till fång, men efter att ha pratat...
2
Svar
22
· Visningar
4 280
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • TMS häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp