Är hästens form ok? Film från clinic med IW (utbruten fr Dressyrsnack)

Fick upp en video på en dansk dressyr ryttare som rider en 4årig unghäst på lina Och den rids på martingal och det är så tydligt att huvudet hålls i den postionen på den vid hjälp av inspänning och nu martingal. Alla kommentarer är bara hjärtan och positiva. Man ser så tydligt på den sedan att det är lärt den att hålla huvudet så. På senare filmar av hästen är det likadant. Det är ju tyvärr hit sporten har kommit. Ifrån dom bra grunderna till något sorts spektakel med höga benlyft, sänkt rygg och näsan i bringan. Jag förstår inte hur alla klappar och tycker det är såååå bra när man ser den sortens ridning. Oavsett hur fin hästen är.
 
Var i början på veckan en sväng inom på Flyinge där hippologprogrammet nu håller till och alla rider med indragna huvuden på hästarna. Tittade bl.a. på när några unghästar reds och de var långt ifrån tillfreds med att tvingas gå så. Varför är det inga tongivande ryttare eller andra inom hästvärlden som säger ifrån att det här med att rida "i form" helt har spårat ur?
 
Var i början på veckan en sväng inom på Flyinge där hippologprogrammet nu håller till och alla rider med indragna huvuden på hästarna. Tittade bl.a. på när några unghästar reds och de var långt ifrån tillfreds med att tvingas gå så. Varför är det inga tongivande ryttare eller andra inom hästvärlden som säger ifrån att det här med att rida "i form" helt har spårat ur?
inte samma sak men jag var på en clinic för ett tag sen på Flyinge. Nåt år sen minst. de som red var elever på Beridarprogrammet (där krävs det för att söka msv B dressyr, 130 hopp eller 1* CNC ft i sin fördjupningsgren). Här rider alltså en elev från Sveriges "bästa" (enda?) beridarprogram och personen (en utländsk) försöker få denna elev att rida korrekt. Eleven kan inte ens hålla balansen i tvåpunkt-sits eller i trepunkt-sits. Eleven vet inte skillnaden heller. O kan faktiskt inte hålla balansen. Dessutom frågar tränaren om någon kollat sadeln och rekommenderar att se över den också. Jag skäms på läktaren. Det är inte elevens fel men här sitter "vi" och kan inte ens erbjuda ryttare som får utbildning i balans eller att ens någon kollar så sadeln passar häst och ryttare, på Sveriges "bästa" utbildning? Hade jag varit anordnare har jag skämts ögonen ur mig.
Om inte det finns, hur ska det då kunna bli skillnad på riktigt?
 
FeiTV går ju numer via clipmyhorse Men tror inte de är ägare eller nåt sånt. Men visst kan de säkert påverka. :crazy:
Ja det känns ju onekligen som trycket kommer någonstans ifrån. För är inga andra som fått det beskedet. Tänker på att epona.tv också blev utslängda från tävlingar
 
inte samma sak men jag var på en clinic för ett tag sen på Flyinge. Nåt år sen minst. de som red var elever på Beridarprogrammet (där krävs det för att söka msv B dressyr, 130 hopp eller 1* CNC ft i sin fördjupningsgren). Här rider alltså en elev från Sveriges "bästa" (enda?) beridarprogram och personen (en utländsk) försöker få denna elev att rida korrekt. Eleven kan inte ens hålla balansen i tvåpunkt-sits eller i trepunkt-sits. Eleven vet inte skillnaden heller. O kan faktiskt inte hålla balansen. Dessutom frågar tränaren om någon kollat sadeln och rekommenderar att se över den också. Jag skäms på läktaren. Det är inte elevens fel men här sitter "vi" och kan inte ens erbjuda ryttare som får utbildning i balans eller att ens någon kollar så sadeln passar häst och ryttare, på Sveriges "bästa" utbildning? Hade jag varit anordnare har jag skämts ögonen ur mig.
Om inte det finns, hur ska det då kunna bli skillnad på riktigt?
Jag vill bara säga att jag sett och deltagit på träningar av i varje fall en som nu har hand om unghästarna på Flyinge och det har varit otroligt positivt!! Fantastiskt fokus på ryttarens och hästens balans och korrekt ridning.
 
Man skulle kunna tro att Helgstrand Hingstekåring och inte Danska Hingstekåring :cautious:
Screenshot_20240309-223529_Instagram.jpg
 

Liknande trådar

Gnägg Jag ska sälja en häst jag rider sen en tid tillbaka och har filmat en hel del av hantering som t.ex. lastning, uppsittning, hovslagare...
2
Svar
31
· Visningar
3 046
Senast: AW
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 317
Ridning Kände mig väldigt träffad av den här artikeln: https://www.hippson.se/blogs/mariayttermyr/crossover.htm Finns det fler...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 753
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Min lilla storhäst blir alltid lite tjock över nacken under sommaren, har trott att det är tendenser till fång, men efter att ha pratat...
2
Svar
22
· Visningar
4 252
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp