Är hästens form ok? Film från clinic med IW (utbruten fr Dressyrsnack)

Men hur läser du egentligen det jag skriver? När jag skriver ta i tygeln så menar jag tygeln. Inte något grimskaft.

Det går utmärkt att få rätt på problemet genom att lära hästen att söka sig framåt nedåt och inte fastna i det ihopdragna läget. Vissa hästar behöver att man tar lite kontakt med dom medans vissa hästar behöver söka den själv, dom är olika hästar med vad dom trivs med och vad dom behöver för att förstå vad man vill.
Jag diskuterar dom extrema fallen, som tex din väns häst som krullar ihop sig tom på lång tygel.

Då behöver man bryta mönstret ända till den punkt där hästen INTE krullar ihop sig.

Tex utan ryttare och tyglar, från marken i en grimma om bettet och tygelkontakten är triggaren.

Det kanske är du som glömt bort vad du själv framhållit som stora problem?
 
Alltså vi talar om Isabell Werth här och inte någon random vän vars häst blivit inriden på graman. Det är ju fullt förståeligt att din vän har svårt att reda ut saken, för Isabell? Nej!
Vad vet du om min vän?

Sen är ingen perfekt, ingen kan nånsin bli perfekt. Inte en IW är perfekt och rider perfekt konstant hela hela tiden oavsett vilken häst hon sitter upp på. Hon är liksom ingen magisk person.
 
Senast ändrad:
Jag diskuterar dom extrema fallen, som tex din väns häst som krullar ihop sig tom på lång tygel.

Då behöver man bryta mönstret ända till den punkt där hästen INTE krullar ihop sig.

Tex utan ryttare och tyglar, från marken i en grimma om bettet och tygelkontakten är triggaren.

Det kanske är du som glömt bort vad du själv framhållit som stora problem?
Alltså det är inte svart eller vitt. Det går utmärkt att rida fram den hästen men den faller lätt tillbaka i vissa sammanhang. Större delen av tiden går den hästen utmärkt framför lodplan. Bara för att första reaktionen är att krulla ihop sig innebär inte det att den inte går att rida framåt och gå att få framför lod.
 
Jag irriterar mig också på att Helgstrand låter den hästen vara med på clinicen. Hur många bra GP hästar har han inte tillgång till?
Den där är säkert en bra GP häst men det syns ju med vilka metoder den är tränad. Han vill ju ”förändra dressyren” till att acceptera hans träning/ridning istället för att ta till sig att hans metoder inte accepteras (av gräsrötterna iaf, det verkar ju dessvärre vara okej för de bästa inom sporten att dressyren bedrivs på detta sätt)
 


Intressant att jämföra två av världens bästa dressyrryttare. Personligen tycker jag Dujardin rider i mjukare och mer öppen form.
 
  • Gilla
Reactions: Ray


Intressant att jämföra två av världens bästa dressyrryttare. Personligen tycker jag Dujardin rider i mjukare och mer öppen form.
Fast har inte det varit allmänt länge att Charlotte rider mer framåt och med nosen mer fram än de flesta andra dressyrryttare, speciellt för flera år sedan, speciellt på unghästvisningar. (men själv har jag nog faktiskt tänkt att det är Carl Hester som önskar det ridet så. På sina hästar?)

Men att det numera kanske kommer upp en hel del nya dressyrryttare som är än mer fram med nosen. (jag kan inte bedöma hur mjukt endera person rider alls, det går nog att få hästen att mjukt gå mer hopdraget antar jag, och det går säkert att ha stabil hand o o driva rejält och uhm uttrycksfullt och nos fram med?).

Osäker på om inte form och mjuk eller hård ridning är två olika saker, dvs att det inte borde blandas i diskussionen. Dvs det går rimligen att locka hästen mjukt in i rollkur, klappa och belöna och berömma (det är ju garanterat så alla har tänkt sig att det går till dessutom, eftersom det varit så populärt? Medan Helgstrand varit en chock förhoppningsvis) och det går säkert att hårdhänt rida en korrekt form utan att klappa och belöna och berömma.

För ingen av dem ser ut som att de hade kunnat släppa bridongtygeln, ha slack i stångtygeln, att den hänger lite lite tvättlina, eller köra en piaff på en hand från det de gör där? eller att de sitter rakt upp och nätt? (eller jo Charlotte sitter ganska nätt)
 
Senast ändrad:


Intressant att jämföra två av världens bästa dressyrryttare. Personligen tycker jag Dujardin rider i mjukare och mer öppen form.
Fast vänta. Jag tar tillbaka en del av vad jag sa.

Det här är väl Carl Hester som tränare mot Isabelle Werth som tränare. Det är inte Werth på hästen?
 
Vad vet du om min vän?

Sen är ingen perfekt, ingen kan nånsin bli perfekt. Inte en IW är perfekt och rider perfekt konstant hela hela tiden oavsett vilken häst hon sitter upp på. Hon är liksom ingen magisk person.

Jag vet att din vän inte ens är i närheten av Isabell Werths skicklighet för det är få som är! Jag vet att extremt skickliga ryttare likt Isabell kan förändra en häst på 20 minuter. Lätt! Men då får man ju försöka oxå vilket inte sker här.
 
Alltså det är inte svart eller vitt. Det går utmärkt att rida fram den hästen men den faller lätt tillbaka i vissa sammanhang. Större delen av tiden går den hästen utmärkt framför lodplan. Bara för att första reaktionen är att krulla ihop sig innebär inte det att den inte går att rida framåt och gå att få framför lod.
Ändå krullade den ihop sig även på lång tygel?

Det är ett tecken på att problemet är djupare och mer komplicerat.

Men du kanske tar tillbaks detta nu med lång tygel, så att det passar bättre i din argumentation?

Det är helt enkelt inte så svårt att komma till rätta med problemet längre och finns inga ursäkter till att rida runt så där som filmen med IW visar?

Det är bara att rida fram nosen?

Jag diskuterar alltså inga tillfälliga dippar här och där nu, även mina hästar kan missförstå ibland och dra tillbaks nosen för långt, ja tom på lång tygel.
 
Fast har inte det varit allmänt länge att Charlotte rider mer framåt och med nosen mer fram än de flesta andra dressyrryttare, speciellt för flera år sedan, speciellt på unghästvisningar. (men själv har jag nog faktiskt tänkt att det är Carl Hester som önskar det ridet så. På sina hästar?)

Men att det numera kanske kommer upp en hel del nya dressyrryttare som är än mer fram med nosen. (jag kan inte bedöma hur mjukt endera person rider alls, det går nog att få hästen att mjukt gå mer hopdraget antar jag, och det går säkert att ha stabil hand o o driva rejält och uhm uttrycksfullt och nos fram med?).

Osäker på om inte form och mjuk eller hård ridning är två olika saker, dvs att det inte borde blandas i diskussionen. Dvs det går rimligen att locka hästen mjukt in i rollkur, klappa och belöna och berömma (det är ju garanterat så alla har tänkt sig att det går till dessutom, eftersom det varit så populärt? Medan Helgstrand varit en chock förhoppningsvis) och det går säkert att hårdhänt rida en korrekt form utan att klappa och belöna och berömma.

För ingen av dem ser ut som att de hade kunnat släppa bridongtygeln, ha slack i stångtygeln, att den hänger lite lite tvättlina, eller köra en piaff på en hand från det de gör där? eller att de sitter rakt upp och nätt? (eller jo Charlotte sitter ganska nätt)
Det går absolut att träna hästen till så djup form att den är mkt nära bogen utan att ta i med kraft om man gör det gradvis. Särskilt om man lärt hästen att balansera sig utan att använda underhalsen och på hjälper för det.
Min häst hade varit noll problem att rida så IOM både överrörlig och utbildad att ge efter för tygeln. Han ska gå fram till bett/hand. Men han ska inte gå mot handen.
Gör jag det? Nej, verkligen inte! Ser ingen poäng i det. Plus att det känns ju inte som en särskilt behaglig form.
Och för mig kan sådan form i sig, utan våld och med gradvis skolning, vara nog av ett övergrepp. Beroende på hur den formar sig i hals, nacke etc i en väldigt djup form så kan det ju leda till rejäla skador beroende på hur mkt man rider dem så.
På samma sätt som det kan bli rejäla skador om man rider med mkt tryck i handen i en kosmetiskt mer korrekt form.

Hester var tillsammans med en fysioterapeut(för ekipage) som min sambo jobbat mycket med. Det är han som fått Hester att fatta lite mer biomekanik och vikt av ryttarens sits etc. Och Hester har i sin tur lobbat hårt för sånt sammarbete kring Brittiska landslaget.
Det tycker jag är toppen. Men jag tycker ändå det kan vara för mkt i handen hos Charlotte. Även om hon har handen framåt i position har hon ibland ett jäkla grundtryck.
 
Det går absolut att träna hästen till så djup form att den är mkt nära bogen utan att ta i med kraft om man gör det gradvis. Särskilt om man lärt hästen att balansera sig utan att använda underhalsen och på hjälper för det.
Min häst hade varit noll problem att rida så IOM både överrörlig och utbildad att ge efter för tygeln. Han ska gå fram till bett/hand. Men han ska inte gå mot handen.
Gör jag det? Nej, verkligen inte! Ser ingen poäng i det. Plus att det känns ju inte som en särskilt behaglig form.
Och för mig kan sådan form i sig, utan våld och med gradvis skolning, vara nog av ett övergrepp. Beroende på hur den formar sig i hals, nacke etc i en väldigt djup form så kan det ju leda till rejäla skador beroende på hur mkt man rider dem så.
På samma sätt som det kan bli rejäla skador om man rider med mkt tryck i handen i en kosmetiskt mer korrekt form.

Hester var tillsammans med en fysioterapeut(för ekipage) som min sambo jobbat mycket med. Det är han som fått Hester att fatta lite mer biomekanik och vikt av ryttarens sits etc. Och Hester har i sin tur lobbat hårt för sånt sammarbete kring Brittiska landslaget.
Det tycker jag är toppen. Men jag tycker ändå det kan vara för mkt i handen hos Charlotte. Även om hon har handen framåt i position har hon ibland ett jäkla grundtryck.
Jo exakt, det är därför jag tänker att just blanda ihop form och ev tycka att det ändå är mjuk ridning kanske inte känns helt rätt. Eftersom jag tror att form nos bog är dåligt , men jag även tror det går att rida mjukt dit (tvingad hjälplöshet eller lockad hjälplöshet) men att det ändå inte är bra. (och håller med om att det sett mycket ut i handen hos Charlotte, mer nu än tidigare?)
 
Första reaktion skrev jag, beteenden hästar lär sig från små är sällan något som försvinner helt och hållet.
Nej och därför behöver man ÄNDRA på det som utlöser beteendet. Vill man få slut på det så går det.

Vilket var min poäng som du ifrågasatte.

Så vad säger du nu? Går det eller går det inte att ändra enligt dig?
 
Nej och därför behöver man ÄNDRA på det som utlöser beteendet. Vill man få slut på det så går det.

Vilket var min poäng som du ifrågasatte.

Så vad säger du nu? Går det eller går det inte att ändra enligt dig?
Igen, inlärda beteenden från när dom är små är svåra att ändra. Det är inte farligt för hästen att reagera en kort stund med att krulla ihop sig innan den kommer på att just det ja, det är inte så det ska vara. Det handlar liksom om hundradels sekunder.

Den hästen går liksom GP nu med bra resultat, den har kommit otroligt långt och är en glad och nöjd individ med stora hagar och kompisar och mjuk ridning.
 
Igen, inlärda beteenden från när dom är små är svåra att ändra. Det är inte farligt för hästen att reagera en kort stund med att krulla ihop sig innan den kommer på att just det ja, det är inte så det ska vara. Det handlar liksom om hundradels sekunder.

Den hästen går liksom GP nu med bra resultat, den har kommit otroligt långt och är en glad och nöjd individ med stora hagar och kompisar och mjuk ridning.
Alltså, jag diskuterar fortfarande INTE tillfälliga dippar, korta stunder, som en kvarleva av ett tidigare åtgärdat problem.

Jag diskuterar utifrån det vi ser på filmerna med IW, det som den här tråden handlar om, det konsekventa ihållande nötandet som vi ser på filmerna. Det som du försvarade med att det är sååå svårt att komma till rätta med och använde din väns häst som exempel.

Nu har du tydligen ändrat dig? Det är helt ok för min del om vi faktisk är överens? Det är inte så svårt och borde ha visats på möjligheterna till förändring av IW på filmerna?

Sen, att en häst går GP dressyr, tom med elitryttare, är på inga villkors vis detsamma som att allt är frid och fröjd. DET har vi ju sett otaliga exempel på den senaste tiden med alla avslöjanden.

Så det skulle inte jag använda som argument, inte i en sån här diskussion i alla fall. Därmed inte sagt att just din vän har dom problemen.

Men att rida korrekt på GP nivå har ju visat sig vara rätt svårt om man vill få bra poäng.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag ska sälja en häst jag rider sen en tid tillbaka och har filmat en hel del av hantering som t.ex. lastning, uppsittning, hovslagare...
2
Svar
31
· Visningar
3 091
Senast: AW
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 478
Ridning Kände mig väldigt träffad av den här artikeln: https://www.hippson.se/blogs/mariayttermyr/crossover.htm Finns det fler...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 870
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Min lilla storhäst blir alltid lite tjock över nacken under sommaren, har trott att det är tendenser till fång, men efter att ha pratat...
2
Svar
22
· Visningar
4 281
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattbilder #9
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • När fan slutar jag ramla av?
  • Ridskoleryttare
  • WE-tråden

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp