Är hästens form ok? Film från clinic med IW (utbruten fr Dressyrsnack)

IW har lagt ut ett statement på sin insta och kommenterar bla filmen från clinicen. Jag hedrar henne verkligen för detta!
Screenshot_20240218_161012_Instagram.jpg
 
Men nyfiken i en strut undrar vad det är för tio år gammal film på Bella Rose som sprids?
Jag minns inte någon sådan film? Minns ni?

IMG_1244.jpeg
 
Bevisligen för dålig på engelska med, vad är ”o-tone”?
Och vilka är WDR som fick en dom om att inte ha rätt att publicera filmen? Varför förbjöds filmen?

IMG_1245.jpeg
 
Fast alltså. Blä på några av kommentarerna i hennes flera bilder långa statement. Å ena sidan är det Helgstrands fel att den typen av ridning förekommer på en av hans anläggningar och å andra sidan är det inte han som rider. Därför ska det alltså anses ok att av personliga skäl ge en clinic på en av hans anläggningar och fortsätta ta emot hästar från honom.
 
IW har lagt ut ett statement på sin insta och kommenterar bla filmen från clinicen. Jag hedrar henne verkligen för detta!Visa bifogad fil 139394
Ville också skriva ett inlägg om detta uttalande, men alltså... Jag kan nog inte skriva under på att det är hedersamt av henne, framförallt inte med tanke på hur inlägget börjar med att försvara AH. Det var inte han på hästarna, det var inte hans huvudanläggning osv. Det skiter jag högaktningsfullt i!! Jag har ett visst ansvar för det arbete jag utför, men det är alltid mina chefers huvudansvar att se till att jag gör ett bra jobb. Om nu inte AH står bakom behandlingen av hästarna så är han fortfarande 100% ansvarig för den kultur som finns på arbetsplatsen när det är hans namn som står för det hela. Vad är det för kultur som gör att människorna känner sig pressade att rida hästarna på detta sätt om det nu inte är något som uppmuntras, och HUR är det möjligt att hästarna behandlas på detta sätt utan att NÅGON vet om det?

TILLÄGG: Förlåt! Backar på att hon inte skulle se att det är hans ansvar. Läste igenom inlägget igen och jag måste ha vänt på orden.
 
Ville också skriva ett inlägg om detta uttalande, men alltså... Jag kan nog inte skriva under på att det är hedersamt av henne, framförallt inte med tanke på hur inlägget börjar med att försvara AH. Det var inte han på hästarna, det var inte hans huvudanläggning osv. Det skiter jag högaktningsfullt i!! Jag har ett visst ansvar för det arbete jag utför, men det är alltid mina chefers huvudansvar att se till att jag gör ett bra jobb. Om nu inte AH står bakom behandlingen av hästarna så är han fortfarande 100% ansvarig för den kultur som finns på arbetsplatsen när det är hans namn som står för det hela. Vad är det för kultur som gör att människorna känner sig pressade att rida hästarna på detta sätt om det nu inte är något som uppmuntras, och HUR är det möjligt att hästarna behandlas på detta sätt utan att NÅGON vet om det?

TILLÄGG: Förlåt! Backar på att hon inte skulle se att det är hans ansvar. Läste igenom inlägget igen och jag måste ha vänt på orden.
Jag menade enbart det om clinicen som jag la in. Alltså att hon inte hade hästen framför skänkeln och inte förmådde få en bättre form. Resten not so much..
 
Jag såg precis inlägget från IW och tänkte gå in här och skriva om det.

Alltså! Jag får så himla dålig smak i munnen av detta. En världstjärna i dressyr som genom detta uttalande försöker släta över hästmisshandel. 😓 Alltså nääee...hoppet är ute för dressyr. Förbjud skiten.
 
Bevisligen för dålig på engelska med, vad är ”o-tone”?
Och vilka är WDR som fick en dom om att inte ha rätt att publicera filmen? Varför förbjöds filmen?

Visa bifogad fil 139399
Jag var lika konfunderad kring o-tone och körde en google translate från tyska originalet som på svenska blir "originalljud". Gissar att det skett en ljudpåläggning på en film som därmed framstår som värre än den är - men har inte sett filmklippet.

Jag är allergisk mot drev och fultolkningar och vill läsa hennes inlägg med förstående blick - men jag tycker att det är Alldeles för mycket försvarande av Helgstrand för att vara smakligt och blir väldigt besviken på henne. Jag tror att hon hade behövt bättre rådgivare/kommunikatörer här, men det faller ju å andra sidan in helt rätt i Helgstrands övergripande kommunikationsplan såsom den sjösatts nu. Om ett år är han lika förlåten som Schockemöhle blev för sin barrering skulle jag tro och bizznizzen fortsätter. :(
 
IW har lagt ut ett statement på sin insta och kommenterar bla filmen från clinicen. Jag hedrar henne verkligen för detta!Visa bifogad fil 139394
Det här är ju bara mer undanflykter? Hästen mådde inte dåligt av att vara helt ihopvikt i halsen (är det inte en väldigt obehaglig position?) och den var dessutom felbyggd = helt legitimt att rida den med nosen i bringan? Förlåt min okunskap här, men ska hästen självmant kunna ändra halsens och huvudets position när man drar så pass mycket i tyglarna? För mig ser den väldigt låst ut. Det man INTE ser på filmen är att den får MER utrymme.

Som sagt, resonemanget hade aldrig funkat i hundvärlden.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag ska sälja en häst jag rider sen en tid tillbaka och har filmat en hel del av hantering som t.ex. lastning, uppsittning, hovslagare...
2
Svar
31
· Visningar
3 046
Senast: AW
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 323
Ridning Kände mig väldigt träffad av den här artikeln: https://www.hippson.se/blogs/mariayttermyr/crossover.htm Finns det fler...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 758
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Min lilla storhäst blir alltid lite tjock över nacken under sommaren, har trott att det är tendenser till fång, men efter att ha pratat...
2
Svar
22
· Visningar
4 262
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp