Bukefalos 28 år!

Är hästens form ok? Film från clinic med IW (utbruten fr Dressyrsnack)

Jag noterade att du skrev KL, men anser ändå att det var en väldigt ful anklagelse, ett sätt att försöka trycka ned alla eventuella åsikter/funderingar/synpunkter genom att dra till ytterligheter.
Jag kan inte se att någon enda här har påstått att detta är en bra och eftersträvansvärd form.
Hänger inte riktigt med i vad KL betyder?
 
Ärligt så tycker jag först att jaha.
Men inser också att det är för att det är rätt normaliserat. Den formen och tanken att det är hästen som hamnar där för att den inte orkar. Och att det är ok.
Men vi måste ju ändra den tanken nu.
Det där är ju ingen häst som bara hamnat lite ihopkrullad och tappat bjudningen. Jag tror att den har den formen för att ryttaren just nu tycker den fungerar bäst. För den blir spänd annars. Eller stark. Eller hon kan inte sätta så mycket aktivitet i samlingen om den kommer högre för då blir den spänd och stark?
Det är medvetet från ryttarens sida oavsett. Hon har ridit dressyr och utbildat hästar hela livet och är ingen yngling heller.
Och det är ur den synvinkeln diskussionen borde vara.

Jag tror ju att den formen är ett sätt att sätta "flashiga" rörelser utan att hästen flyr. Och hon kan absolut rida formen bättre men då kommer den inte vara lika "uttrycksfull". Bättre kontroll helt enkelt. Servostyrning.
Isabell är övertygad om att hon visar upp bra ridning. Hon hade inte gått med på något annat tror jag.
Och om vi tycker att det är ok att rida såhär om det ser bättre ut i slutet av passet så tycker vi ju att det är en ok form att jobba hästar i? Eller?
Ändamålet helgar medlen? Bara resultatet blir bra så är det ok?
 
Jag kan inte se att någon enda här har påstått att detta är en bra och eftersträvansvärd form.

men....... tänk på att hästen är ett flyktdjur, tänk på att hästen är ny för ryttaren, tänk på att det är en clinic, tänk på att det är en kort filmad sekvens, tänk på att hästen kan bli spänd, svag etc etc.

Om man ska förklara eller då bortförklara , inte just denna form, utan former som denna oavsett ryttare, då finns det alltid ovan förklaringar att ta till och vad är det då att ta upp och klaga på?
KL
Vet bukefalister som skrikit sig hesa över långt mindre bakomlod ridning utan att för den skull ta upp ovan förklaringar.Andra ryttare då såklart.

Och här är ju formen extremt djup. Och hästen kommer från Helgestrands ridning? Och flera tror att den "råkar" lägga sig där för att den är spänd eller ett flyktdjur? Jag tror den är riden så, med visst våld, hur mkt beroende på hur lätt hästen är att kuva.
 
Hugger resonemanget. Så det ÄR ett försvarbart sätt att komma vidare?

Tack @Milosari, jämförelsen med handen kring örat.

Det känns som att buke fastnat i jag vet inte, 00/10-talet kanske?
Jag tänker att jag inte vet någonting om hästen, hur den är inriden eller vad den har för problemområden. Min vän har en häst, svårklasshäst dessutom, som otroligt lätt hamnar bakom lod och i för kort form för hon är inriden och utbildad med graman, inte av min vän såklart men det är svårt att få bort sådant beteende hos hästen sen.

Man ska inte döma för hårt om man inte vet om hur hästen är att rida, och hur den är inriden osv. Jag tycker inte det är hård brutal ridning där hon inte ger några eftergifter liksom. Jag tycker inte det ser ut som att hon drar ihop hästen.

Därför hade det varit viktigt tycker jag att se sammanhanget och helheten och höra vad hon säger om formen och vad hon vill visa med övningarna.

Som vanligt så får man komma ihåg att ingen ryttare rider perfekt med hästen i perfekt form för ändamålet hela tiden utan att någonsin låta hästen råka hamna bakom lod eller i en för djup form. Det existerar liksom inte. Red hon så hela passat så ja, då är det anmärknadsvärt dåligt men nu har vi bara en extremt kort stund att titta på.
 
Senast ändrad:
Ärligt så tycker jag först att jaha.
Men inser också att det är för att det är rätt normaliserat. Den formen och tanken att det är hästen som hamnar där för att den inte orkar. Och att det är ok.
Men vi måste ju ändra den tanken nu.
Det där är ju ingen häst som bara hamnat lite ihopkrullad och tappat bjudningen. Jag tror att den har den formen för att ryttaren just nu tycker den fungerar bäst. För den blir spänd annars. Eller stark. Eller hon kan inte sätta så mycket aktivitet i samlingen om den kommer högre för då blir den spänd och stark?
Det är medvetet från ryttarens sida oavsett. Hon har ridit dressyr och utbildat hästar hela livet och är ingen yngling heller.
Och det är ur den synvinkeln diskussionen borde vara.

Jag tror ju att den formen är ett sätt att sätta "flashiga" rörelser utan att hästen flyr. Och hon kan absolut rida formen bättre men då kommer den inte vara lika "uttrycksfull". Bättre kontroll helt enkelt. Servostyrning.
Isabell är övertygad om att hon visar upp bra ridning. Hon hade inte gått med på något annat tror jag.
Och om vi tycker att det är ok att rida såhär om det ser bättre ut i slutet av passet så tycker vi ju att det är en ok form att jobba hästar i? Eller?
Ändamålet helgar medlen? Bara resultatet blir bra så är det ok?

Jag tycker ju att hon borde backat bandet till en punkt där hästen klarar av att hålla en korrekt form och jobbat därifrån för att sen kanske kunna få den att göra en piaff i korrekt form.

Jag tycker att dressyrens bedömning borde ändras så att det blir en tydlig prioritet för hur en rörelse ska bedömas. Där steg 1 ska vara korrekt form. Har inte hästen korrekt form så ska inte flashighet och övrigt spela någon roll och betyget ska bli icke-godkänt. Om steg 1 är uppfyllt: Då tycker jag att domarna ska titta på resten av rörelsen. Flashigheten ska vara längst ner på priolistan och bara kunna ge den där allra sista poängen OM allt annat är nästintill perfekt. Jag tycker att flashighet inte ska kunna höja en 6:a till en 7:a. Bara en 9:a till en 10:a. Jag tycker att annat som korrekt form, harmoni, korrekta rörelser är så mycket viktigare att det måste bedömas först innan flashigheten får den minsta lilla betydelse.
 
Om jag läste och förstod rätt är hästen tränad hos Helgstrand och då förstår jag fullt ut att hon har svårt att få hästen att våga och vilja ta fram näsan, det är svårt att skola om dåligt inridna hästar om hästen är inriden med att vara ihopdragen. Det är ingenting som ändras i en handvändning direkt.

Finns det träningsfilmer när IW rider sina hästar?
 
Om jag läste och förstod rätt är hästen tränad hos Helgstrand och då förstår jag fullt ut att hon har svårt att få hästen att våga och vilja ta fram näsan, det är svårt att skola om dåligt inridna hästar om hästen är inriden med att vara ihopdragen. Det är ingenting som ändras i en handvändning direkt.

Så kan det absolut vara! Men då borde hon inte krävt nåt så svårt som piaff av den. Då borde hon backat tillbaka till rörelser hästen vågar och kan göra i korrekt form.
 
Så kan det absolut vara! Men då borde hon inte krävt nåt så svårt som piaff av den. Då borde hon backat tillbaka till rörelser hästen vågar och kan göra i korrekt form.
Men det är svårt, som min väns häst som är inriden på graman faller otroligt lätt ner i den djupa formen även vid absolut minsta krav, bara vid vanlig motionsridning så vill hon gärna dyka ner och dra ihop sig om hon får, oavsett långa eller korta tyglar. Det har liksom blivit så naturligt för den och det är något dom jobbar på hela tiden. Det går bättre och bättre, hon har haft henne i två år nu och hon får en mer och mer stabil bra form men då och då faller hon tillbaka i sin "vanliga" form.

Det är supersvårt att rätta till och om det är det som hon kämpar med på filmen så förstår jag att det blir fel eller snarare svårt att få fram hästen vill säga.

Men hon borde inte ha valt den hästen övht att visa upp på en sådan masterclass om det är det det är, då får man ju visa upp hästar som är bra ridna så att det går att visa en korrekt form.
 
Jag tänker att jag inte vet någonting om hästen, hur den är inriden eller vad den har för problemområden. Min vän har en häst, svårklasshäst dessutom, som otroligt lätt hamnar bakom lod och i för kort form för hon är inriden och utbildad med graman, inte av min vän såklart men det är svårt att få bort sådant beteende hos hästen sen.

Man ska inte döma för hårt om man inte vet om hur hästen är att rida, och hur den är inriden osv. Jag tycker inte det är hård brutal ridning där hon inte ger några eftergifter liksom. Jag tycker inte det ser ut som att hon drar ihop hästen.

Därför hade det varit viktigt tycker jag att se sammanhanget och helheten och höra vad hon säger om formen och vad hon vill visa med övningarna.

Som vanligt så får man komma ihåg att ingen ryttare rider perfekt med hästen i perfekt form för ändamålet hela tiden utan att någonsin låta hästen råka hamna bakom lod eller i en för djup form. Det existerar liksom inte. Red hon så hela passat så ja, då är det anmärknadsvärt dåligt men nu har vi bara en extremt kort stund att titta på.
Denna hästen har inte bara hamnat lite bakom lod eller lite kort I halsen.
Det är Isabell Werth. Hon har gått ut med att hon vill lyfta upp dressyren igen och visa sig mer i sociala medier. För att visa vad hon anser är korrekt ridning.
Ingen kan få mig att tro att denna formen bara händer. Inte när ryttaren är så rutinerad.
Jag tror spontant att hon vill ha hästen låg i halsen så att den inte blir för kort och spänd I överlinjen och om den då tar fram näsan kommer den trilla iväg eftersom den blir för mycket i framvikt. Det känner hästen också så när hon lättar sänker den sig mer istället för att ta fram nosen.
Rätt eller fel kan man diskutera men det är ju inget misstag som så. Det är ett sätt att lösa ett problem på.
 
Jag tänker att jag inte vet någonting om hästen, hur den är inriden eller vad den har för problemområden. Min vän har en häst, svårklasshäst dessutom, som otroligt lätt hamnar bakom lod och i för kort form för hon är inriden och utbildad med graman, inte av min vän såklart men det är svårt att få bort sådant beteende hos hästen sen.

Man ska inte döma för hårt om man inte vet om hur hästen är att rida, och hur den är inriden osv. Jag tycker inte det är hård brutal ridning där hon inte ger några eftergifter liksom. Jag tycker inte det ser ut som att hon drar ihop hästen.

Därför hade det varit viktigt tycker jag att se sammanhanget och helheten och höra vad hon säger om formen och vad hon vill visa med övningarna.

Som vanligt så får man komma ihåg att ingen ryttare rider perfekt med hästen i perfekt form för ändamålet hela tiden utan att någonsin låta hästen råka hamna bakom lod eller i en för djup form. Det existerar liksom inte. Red hon så hela passat så ja, då är det anmärknadsvärt dåligt men nu har vi bara en extremt kort stund att titta på.

Jag tänker att det är precis de argumenten vi hört i alla år och det har inte lett tillräckligt mycket framåt för hästarnas skull så nu har jag faktiskt fått nog. För mig spelar det faktiskt ingen roll längre vad man vill upp uppnå om inte vägen dit kan bli schysstare emot hästarna. Jag är faktiskt inte längre intresserad av att se flyktdjur med huvudpositioner där deras syn, luftvägar och övrig biomekanik rent krasst sätt mer eller mindre ur spel med dessa argument.
 
Men det är svårt, som min väns häst som är inriden på graman faller otroligt lätt ner i den djupa formen även vid absolut minsta krav, bara vid vanlig motionsridning så vill hon gärna dyka ner och dra ihop sig om hon får, oavsett långa eller korta tyglar. Det har liksom blivit så naturligt för den och det är något dom jobbar på hela tiden. Det går bättre och bättre, hon har haft henne i två år nu och hon får en mer och mer stabil bra form men då och då faller hon tillbaka i sin "vanliga" form.

Det är supersvårt att rätta till och om det är det som hon kämpar med på filmen så förstår jag att det blir fel eller snarare svårt att få fram hästen vill säga.

Men hon borde inte ha valt den hästen övht att visa upp på en sådan masterclass om det är det det är, då får man ju visa upp hästar som är bra ridna så att det går att visa en korrekt form.

Ja, det är klart att det är svårt. Men det är ingen ursäkt att kräva mer av hästen än den klarar av eller att avancera i klasserna innan hästen lärt om.
 
Men det är svårt, som min väns häst som är inriden på graman faller otroligt lätt ner i den djupa formen även vid absolut minsta krav, bara vid vanlig motionsridning så vill hon gärna dyka ner och dra ihop sig om hon får, oavsett långa eller korta tyglar. Det har liksom blivit så naturligt för den och det är något dom jobbar på hela tiden. Det går bättre och bättre, hon har haft henne i två år nu och hon får en mer och mer stabil bra form men då och då faller hon tillbaka i sin "vanliga" form.

Det är supersvårt att rätta till och om det är det som hon kämpar med på filmen så förstår jag att det blir fel eller snarare svårt att få fram hästen vill säga.

Men hon borde inte ha valt den hästen övht att visa upp på en sådan masterclass om det är det det är, då får man ju visa upp hästar som är bra ridna så att det går att visa en korrekt form.

Det är ju det som i alla fall jag kritiserar. Att vi verkar ha ett system där det tydligen är så OERHÖRT svårt att undvika att hästar hamnar i diverse biomekaniskt skadliga rörelsemönster på vägen mot att bli "starkare", vad ÄR det för system egentligen?

Tex det där med att vi inte ska vara beroende av handen. Varför verkar det då inte finnas något annat sätt att bromsa/lugna/kontrollera hästar ens på den högsta nivån? Istället får man höra att hästen hamnar djupt/bakom lod för att den är spänd. Man har ju gått klart över hästens gränser för vad den klarar av om man fortsätter rida runt den så i det läget! Varför accepterar vi att vi är beroende av att kunna hålla hästen sådär rund på väg mot förhoppningsvis en bättre känsla längre fram i passet? @JohannaB beskrev den biten bra tycker jag.
 
Det är ju det som i alla fall jag kritiserar. Att vi verkar ha ett system där det tydligen är så OERHÖRT svårt att undvika att hästar hamnar i diverse biomekaniskt skadliga rörelsemönster på vägen mot att bli "starkare", vad ÄR det för system egentligen?

Tex det där med att vi inte ska vara beroende av handen. Varför verkar det då inte finnas något annat sätt att bromsa/lugna/kontrollera hästar ens på den högsta nivån? Istället får man höra att hästen hamnar djupt/bakom lod för att den är spänd. Man har ju gått klart över hästens gränser för vad den klarar av om man fortsätter rida runt den så i det läget! Varför accepterar vi att vi är beroende av att kunna hålla hästen sådär rund på väg mot förhoppningsvis en bättre känsla längre fram i passet? @JohannaB beskrev den biten bra tycker jag.
Jag håller med dig fullständigt.

Jag kan absolut köpa att en treåring som "inte fattar nånting" kan hamna bakom lod ibland, för den vet helt enkelt inte vad vi vill och testar sig fram. Men sen? När hästen är lite utbildad? Varför skulle hästen hamna längre stunder mycket bakom lod? Jag kan liksom inte riktigt förstå det.
 
Man ska inte döma för hårt om man inte vet om hur hästen är att rida, och hur den är inriden osv. Jag tycker inte det är hård brutal ridning där hon inte ger några eftergifter liksom. Jag tycker inte det ser ut som att hon drar ihop hästen.

Men problemet med detta är att många av de hästar som går såhär har kommit dit genom våld , antingen ryttare med olika sorters indragande tyglar eller longering, inspända med nosen, i vissa fall mellan frambenen.
Det är en kuvande utbildning där hästarna tvingas acceptera formläget.

När det accepteras, då släpps lite eftergift fram och hästarna blir då nöjda för de slipper det som är värre, och så går de kvar där det då erbjuds lite bättre än det hemska,men vet ändå att om de protesterar då återupprepas den kuvande behandlingen.
 
Men hon borde inte ha valt den hästen övht att visa upp på en sådan masterclass om det är det det är, då får man ju visa upp hästar som är bra ridna så att det går att visa en korrekt form.
Jag vet inte om någon önskar en korrekt visad form här, inte jag iaf, däremot hade det varit önskvärt att rida hästen ur detta, det kan man -sannolikt- inte göra med en hand som bara lättar av ngn cm ibland (och verkligen inte ihop med p o p) utan till det behövs helt annan ridning ex uppresande med kontakt rida nosen fram och upp. Det hade varit mkt bättre för hästen att gå med nacken högre och nosen långt framåt i kontakt så inte ganaschvinkeln blir så illa tajt.
Jag har inget emot att nos kommer lite bakom lod ibland, med betoning på lite, jag kan tycka tom att det kan vara en bra och rätt väg i variationen av olika formlägen.
Så här har jag missat diskussionen helt här på buke och uppfattat att typ alla var kraftigt emot detta och sen är det inte riktigt så.
 
men....... tänk på att hästen är ett flyktdjur, tänk på att hästen är ny för ryttaren, tänk på att det är en clinic, tänk på att det är en kort filmad sekvens, tänk på att hästen kan bli spänd, svag etc etc.

Om man ska förklara eller då bortförklara , inte just denna form, utan former som denna oavsett ryttare, då finns det alltid ovan förklaringar att ta till och vad är det då att ta upp och klaga på?

Det är fortfarande ingen här som skrivit att denna form är varken bra eller eftersträvansvärd, utan precis tvärtom.
Däremot är det svårt att uttala sig utifrån något man inte sett.
KL
Ni som sett längre delar (hela?) av detta, gavs det någon förklaring till varför hästen reds i så låg form? Gjordes fler försök än det enda som syns i den korta att få upp fronten? Vad var syftet med övningarna som visades?
 
Jag vet inte om någon önskar en korrekt visad form här, inte jag iaf, däremot hade det varit önskvärt att rida hästen ur detta, det kan man -sannolikt- inte göra med en hand som bara lättar av ngn cm ibland (och verkligen inte ihop med p o p) utan till det behövs helt annan ridning ex uppresande med kontakt rida nosen fram och upp. Det hade varit mkt bättre för hästen att gå med nacken högre och nosen långt framåt i kontakt så inte ganaschvinkeln blir så illa tajt.
Jag har inget emot att nos kommer lite bakom lod ibland, med betoning på lite, jag kan tycka tom att det kan vara en bra och rätt väg i variationen av olika formlägen.
Så här har jag missat diskussionen helt här på buke och uppfattat att typ alla var kraftigt emot detta och sen är det inte riktigt så.
Tycker som sagt det är jättesvårt när man inte vet hur det såg ute före och efter och hört vad hennes tanke på det var. Jag dömmer inte hennes ridning utan att veta om sammanhanget och hur hästen är.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Gnägg Jag ska sälja en häst jag rider sen en tid tillbaka och har filmat en hel del av hantering som t.ex. lastning, uppsittning, hovslagare...
2
Svar
31
· Visningar
3 108
Senast: AW
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 707
Ridning Kände mig väldigt träffad av den här artikeln: https://www.hippson.se/blogs/mariayttermyr/crossover.htm Finns det fler...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 925
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Min lilla storhäst blir alltid lite tjock över nacken under sommaren, har trott att det är tendenser till fång, men efter att ha pratat...
2
Svar
22
· Visningar
4 331
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp