Är inackorderingarna lite slappa?

Mocka i skogen i mörker eller om marken är lerig känns snudd på omöjligt. Eller omöjligt och omöjligt… allt är relativt. Men det är ingen höjdare.

TS kan du samla till ett stallmöte och diskutera det hela med dina inackorderingar? Är det ett krav du har så ska det ju följas.
Varför är det omöjligt? I mitt stall mockas hagar året om. Tar inte många minuter om man gör det dagligen. Det är ju stallägaren som bestämmer hur hagarna ska skötas.
 
Jag hade kallat till stallmöte där jag klart och tydligt redogjort för vad som ska mockas/fixas på passen, i värsta fall ritat upp en karta och påtalat på ett lagom snällt sätt att det slarvats. Hade även påtalat att om rutinerna inte följs kommer jag höja stallhyran för att kompensera för det extra arbetet det kommer innebära för mig att antingen mocka själv eller hyra in tjänsten.
 
Hur ser förutsättningarna ut?
Vi håller också efter hagen, en grusad del och en del med björkskog. Görs det varje dag räcker en skottkärra oftast.
Men nu är det mörkt, kallt och fryst! Men du kanske bor så vädret inte är något jätteproblem? Vi får strunta i björkskogen för det räcker att hacka bajshögarna på grusytorna.
 
Mocka i skogen i mörker eller om marken är lerig känns snudd på omöjligt. Eller omöjligt och omöjligt… allt är relativt. Men det är ingen höjdare.

TS kan du samla till ett stallmöte och diskutera det hela med dina inackorderingar? Är det ett krav du har så ska det ju följas.

Inte lerigt. Och skogen är som sagt mer en dunge bredvid ligghallen. Med jämnt, mjukt underlag. Väldigt lätt enligt mig, men alla är ju olika. Många tycker inte ens att man mockar hagar men jag gör det gärna.

I andra lösdriften som jag sköter själv mockar jag helt rent dagligen på 1 ha, 5 ponnyer. Sen har dom 5 ha skog också som jag INTE mockar. :p Men över lag gillar jag rena hagar. Och jag mockar för övrigt alltid med kratta och skyffel, så sjukt mycket smidigare än grep.:D
 
Hur ser förutsättningarna ut?
Vi håller också efter hagen, en grusad del och en del med björkskog. Görs det varje dag räcker en skottkärra oftast.
Men nu är det mörkt, kallt och fryst! Men du kanske bor så vädret inte är något jätteproblem? Vi får strunta i björkskogen för det räcker att hacka bajshögarna på grusytorna.
Kollade på kartan nu. Det är drygt 2000 kvm gräs + skog och 1200 kvm grus.
Sen har de 6 ha äng + skog som vi inte handmockar, så det är inte mycket bajs som hamnar i den här delen som ska hållas ren.

Vi bor så det fryser och töar om vartannat, vill de vänta tills det töar är det helt ok med mig. Problemet är bara att det inte mockas då heller eller nu innan det blev minusgrader. Eller i dagsljus på helgen. :confused:

Vill för övrigt tipsa om barkspade, men det kanske du har. Det går så sjukt smidigt att få loss frusna högar!
 
Kollade på kartan nu. Det är drygt 2000 kvm gräs + skog och 1200 kvm grus.
Sen har de 6 ha äng + skog som vi inte handmockar, så det är inte mycket bajs som hamnar i den här delen som ska hållas ren.

Vi bor så det fryser och töar om vartannat, vill de vänta tills det töar är det helt ok med mig. Problemet är bara att det inte mockas då heller eller nu innan det blev minusgrader. Eller i dagsljus på helgen. :confused:

Vill för övrigt tipsa om barkspade, men det kanske du har. Det går så sjukt smidigt att få loss frusna högar!
Nej egentligen spelar det ju ingen roll, det är du som bestämmer vad som ska göras och har man flyttat dit sin häst så har man accepterat hur du vill ha det och vad som ska skötas. Mockar man inte sin dag pga is så får man kanske mocka en skottkärra dagen efter då, lite eget ansvar så långt det funkar.

Jag hade nog sagt att om sysslorna inte sköts så måste stallhyran höjas pga du lär göra jobbet. Gå igenom vad som förväntas och hur. Ni får kanske ha stallmöte 😃
Få hade ju accepterat att mocka sina inackorderingars boxar gratis bara.
 
Allt går betydligt fortare och smidigare och blir enklare om man mockar varje dag. Jag kunde tom höra suckandet från messengergruppen när jag skrev att det skulle mockas varje dag. :laugh: Det är skitjobbigt när det fryser och töar och snöar och blir tungt och jobbigt om man ska ta allt när det har töat.. och äckligt. Men det har gått bra och alla är positivt överraskade att det är lätt och smidigt nu och går fort.

Hos mig är folk på varierade tider men alla får mocka när dom är där och det ska vara tomt på bajs på grusdelen inför natten så inget fryser till sten.
 
Vill först och främst säga att du verkar väldigt trevlig och snäll som genuint bryr dig om dina inackorderingar. Eloge till dig! :)

Tycker dock inte du ska ta av din egen tid för att sköta sysslor som dina inackorderingar enligt kontrakt är skyldiga att göra.

Hade som tidigare föreslagits kallat till ett stallmöte där du tar upp detta med mockningen och att det i dagsläget inte funkar. Kanske även inflikat att om det fortsätter misskötas kommer det bli konsekvenser i form av extra städdagar, höjd avgift eller dylikt.

Tycker i övrigt att det är rimliga krav du ställer, att mocka en kärra och kratta lite grann är ingen big deal.

Hoppas situationen löser sig på ett smidigt sätt och att den härliga familjära stämmningen bevaras!
 
Tyvärr kanske det är så.. Men så vill jag inte ha det, då lever jag hellre med att jag går göra mer själv. Det är trevlig och familjär stämning i stallet och den vill jag behålla. :heart
Kom ihåg att det inte är du som förstör stämningen om du påminner om att avtalade sysslor ska skötas. Det är inackorderingarna som förstör stämningen genom att strunta i sina åtaganden och sedan ev bli sura när du påminner.
 
Hej! Skulle behöva tips på hur jag ska bemöta mina inackorderingar..

Hyr ut platser på lösdrift och som inackordering har man åtagande en vardagkväll i veckan och en morgon eller kväll varannan helg. Då ska man fodra, fylla på vatten och mocka hagen. Mockningen innebär att mocka rent i delen där ligghallen är, ca 3000 kvm (grusade ytor + lite gräs och skog), samt att kratta höspill runt foderhäckar och vid ingången till ligghallen.

De mockar dock bara de grusade ytorna, samt krattar aldrig upp runt foderhäckarna.

Då undrar jag - tycker ni att det är helt orimligt att mocka rent gräset och skogen (anledningen till att jag vill ha det rent där är för att jag använder den delen året runt), samt att kratta upp hö och halm? Försöker förstå varför det inte görs, trots att jag har påmint flera gånger och har en lista där det tydligt står vad som ska göras.
Eftersom alla gör samma försöker jag förstå varför.. Om de tycker att det är för mycket åtaganden? Vad tror ni?

Gör man det varje dag blir det inte alls mycket, men när jag får göra allt en gång i veckan blir det rätt tungt.. Har ni några tips på hur jag kan ta upp det/lösa det? Jag är mån om att det ska vara bra stämning i stallet, och allt annat funkar väldigt bra. :bow:

Finns väl ingen som hinner mocka hage efter jobbet i mörker och kyla? Räcker ju att ha sin häst att ta hand om. Tycker att du kan hålla det till att man skall mocka grusdelen en gång per helg och så får du göra resten själv och i så fall lägga den extra kostnaden på stallhyran.
 
Finns väl ingen som hinner mocka hage efter jobbet i mörker och kyla? Räcker ju att ha sin häst att ta hand om. Tycker att du kan hålla det till att man skall mocka grusdelen en gång per helg och så får du göra resten själv och i så fall lägga den extra kostnaden på stallhyran.
Alltså, det är inga problem att mocka med pannlampa i mörker. Annars hade ju de i norra Sverige aldrig kunnat mocka under hela halvåret 😅
 
Finns väl ingen som hinner mocka hage efter jobbet i mörker och kyla? Räcker ju att ha sin häst att ta hand om. Tycker att du kan hålla det till att man skall mocka grusdelen en gång per helg och så får du göra resten själv och i så fall lägga den extra kostnaden på stallhyran.
Alla som har hästen på box hinner ju mocka efter jobbet. Varför skulle man inte hinna mocka en kärra ute istället? ;)
 
Finns väl ingen som hinner mocka hage efter jobbet i mörker och kyla? Räcker ju att ha sin häst att ta hand om. Tycker att du kan hålla det till att man skall mocka grusdelen en gång per helg och så får du göra resten själv och i så fall lägga den extra kostnaden på stallhyran.
"Hinner" är väl ändå fråga om perspektiv - har man valt att ha häst så har man ju valt att försätta sig själv i en situation där man behöver lägga sin fritid på att ta hand om den (och står den i ett stall där hagen ska mockas, då ingår det i att ta hand om hästen). Jag tror snarare att det handlar om "vill".
 
TS, jag tycker inte att du behöver vara så ursäktande. De får antingen mocka eller betala för att det mockas. Annars får de väl hitta någon stallplats som passar bättre för dem.

Jag tycker inte att det är snällt att du ska slita ut dig för att de inte vill göra vad som ingår i uppstallningen. Det handlar inte om att du "förstör stämningen" när du inte accepterar det, det handlar om att du inte låter dem utnyttja din vänlighet.
 
Finns väl ingen som hinner mocka hage efter jobbet i mörker och kyla? Räcker ju att ha sin häst att ta hand om. Tycker att du kan hålla det till att man skall mocka grusdelen en gång per helg och så får du göra resten själv och i så fall lägga den extra kostnaden på stallhyran.

En kärra från boxen eller en kärra från hagen SKA man hinna om man har egen häst - annars får man betala för att någon annan ska göra det.

Att ta bort djurets bajs och ge djuret mat och vatten är liksom extremt grundläggande djurskötsel.
 
Finns väl ingen som hinner mocka hage efter jobbet i mörker och kyla? Räcker ju att ha sin häst att ta hand om. Tycker att du kan hålla det till att man skall mocka grusdelen en gång per helg och så får du göra resten själv och i så fall lägga den extra kostnaden på stallhyran.
Då får man väl stalla upp på något annat ställe? Och betala för att allt sånt ingår.
 
Finns väl ingen som hinner mocka hage efter jobbet i mörker och kyla? Räcker ju att ha sin häst att ta hand om. Tycker att du kan hålla det till att man skall mocka grusdelen en gång per helg och så får du göra resten själv och i så fall lägga den extra kostnaden på stallhyran.
Haha ok!
Så ingen som har hästen på stall hinner mocka sin box efter jobbet heller då? :laugh: Kanske mysigare att mocka i ett stall, men då är det ju fråga om bekvämlighet och inte om tid. Jag föredrar dessutom hagmockning framför boxmockning. Stå och gräva fram bajs i en spånbädd är ju typ det jobbigaste som finns..

Sparar man allt till helgen blir det inte bara ofräscht, det blir MYCKET mer tidskrävande att mocka. Dagsfärska bajar är betydligt lättare att mocka. :D
 
En kärra från boxen eller en kärra från hagen SKA man hinna om man har egen häst - annars får man betala för att någon annan ska göra det.

Att ta bort djurets bajs och ge djuret mat och vatten är liksom extremt grundläggande djurskötsel.
Håller med! :laugh: Har man hästen på stall blir det dessutom ofta en kärra att mocka varje dag. Här är det en kärra i veckan. :)
 
Allt går betydligt fortare och smidigare och blir enklare om man mockar varje dag. Jag kunde tom höra suckandet från messengergruppen när jag skrev att det skulle mockas varje dag. :laugh: Det är skitjobbigt när det fryser och töar och snöar och blir tungt och jobbigt om man ska ta allt när det har töat.. och äckligt. Men det har gått bra och alla är positivt överraskade att det är lätt och smidigt nu och går fort.

Hos mig är folk på varierade tider men alla får mocka när dom är där och det ska vara tomt på bajs på grusdelen inför natten så inget fryser till sten.
Här fylls de på med bajs typ direkt och är fryst igen på några timmar fast vi mockar 3 gånger/dag ibland. skulle haft golvvärme i gruset 😂

Mvh, har ont i armen efter alla frysta bajsar senaste veckorna med -10 till -20 🙈
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 270
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 172
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 075
Senast: Snurrfian
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 137
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Dejtingtråden del 37
  • Glass

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp