Är inackorderingarna lite slappa?

Här fylls de på med bajs typ direkt och är fryst igen på några timmar fast vi mockar 3 gånger/dag ibland. skulle haft golvvärme i gruset 😂

Mvh, har ont i armen efter alla frysta bajsar senaste veckorna med -10 till -20 🙈
Golvvärme i gruset vore nåt ja! 😅
Sommarhalvåret är ju lättare helt klart, men har du testat barkspade? Går superlätt att hacka loss högarna! 👌
 
Golvvärme i gruset vore nåt ja! 😅
Sommarhalvåret är ju lättare helt klart, men har du testat barkspade? Går superlätt att hacka loss högarna! 👌
Den såg smidig ut! Har en annan typ platt spade men de sitter som berget. Två av hästarna är inte 100 bra i magen och deras lite blötare bajsar är som betong 🤯
 
Rekommenderar också barkspaden. Rak rygg, låt vikten av barkspaden göra jobbet, släpp ner/dunka den 2-3 gånger på högen. Sen ta upp med vanliga spångrepen :).

För övrigt så mockar inte jag ytorna utanför ligghallen supernoga på vintern, fokus ligger på att hålla ligghallen i bra skick. Men jag har inte så många hästar och så snöar det regelbundet 😅. Jag mockar det jag ser, så att säga. Maj månad är snösmält och vårmockning för mig - det som göms i snö kommer fram i tö 😂🙈.
 
Rekommenderar också barkspaden. Rak rygg, låt vikten av barkspaden göra jobbet, släpp ner/dunka den 2-3 gånger på högen. Sen ta upp med vanliga spångrepen :).

För övrigt så mockar inte jag ytorna utanför ligghallen supernoga på vintern, fokus ligger på att hålla ligghallen i bra skick. Men jag har inte så många hästar och så snöar det regelbundet 😅. Jag mockar det jag ser, så att säga. Maj månad är snösmält och vårmockning för mig - det som göms i snö kommer fram i tö 😂🙈.
Ja vi försöker hålla efter så gott det går inom rimliga gränser. Det ska töa i veckan så passar på att köra en stor rengöring då. Annars tas det som går med traktor till våren också.
 
Här fylls de på med bajs typ direkt och är fryst igen på några timmar fast vi mockar 3 gånger/dag ibland. skulle haft golvvärme i gruset 😂

Mvh, har ont i armen efter alla frysta bajsar senaste veckorna med -10 till -20 🙈

Det mockas typ 2ggr. Jag brukar ta ett race vid em höet och sen tas det efter hästarna gått in efter 19 så det har klarat sig från att frysa, även vid -15, men såklart är det mer vätska i Bajen så fryser det ju .
 
Finns väl ingen som hinner mocka hage efter jobbet i mörker och kyla? Räcker ju att ha sin häst att ta hand om. Tycker att du kan hålla det till att man skall mocka grusdelen en gång per helg och så får du göra resten själv och i så fall lägga den extra kostnaden på stallhyran.
Vet att användaren är bannad men wtf? Hur kan man ens resonera så? Har man så jäkla lite tid att man inte ens hinner mocka (hinner, inte orkar), så vette tusan om man öht hinner ha häst alls :rofl:
 
Jag är typen som anpassar mig och inte har åsikter alls om hur andra vill ha det i sina stall.

Så ja jag tycker dina inackorderingar är lite slappa faktiskt så svårt är det inte att mocka en vända i hagen särskilt inte om det är en rutin som alla gör dagligen.

Då hinner det aldrig bli särskilt mycket.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Vet att användaren är bannad men wtf? Hur kan man ens resonera så? Har man så jäkla lite tid att man inte ens hinner mocka (hinner, inte orkar), så vette tusan om man öht hinner ha häst alls :rofl:
Mocka 3200 kvm yta med djupfryst bajs i en hage tar nog lite mer tid än att mocka en box på 9-12 kvm ;)
 
Hej! Skulle behöva tips på hur jag ska bemöta mina inackorderingar..

Hyr ut platser på lösdrift och som inackordering har man åtagande en vardagkväll i veckan och en morgon eller kväll varannan helg. Då ska man fodra, fylla på vatten och mocka hagen. Mockningen innebär att mocka rent i delen där ligghallen är, ca 3000 kvm (grusade ytor + lite gräs och skog), samt att kratta höspill runt foderhäckar och vid ingången till ligghallen.

De mockar dock bara de grusade ytorna, samt krattar aldrig upp runt foderhäckarna.

Då undrar jag - tycker ni att det är helt orimligt att mocka rent gräset och skogen (anledningen till att jag vill ha det rent där är för att jag använder den delen året runt), samt att kratta upp hö och halm? Försöker förstå varför det inte görs, trots att jag har påmint flera gånger och har en lista där det tydligt står vad som ska göras.
Eftersom alla gör samma försöker jag förstå varför.. Om de tycker att det är för mycket åtaganden? Vad tror ni?

Gör man det varje dag blir det inte alls mycket, men när jag får göra allt en gång i veckan blir det rätt tungt.. Har ni några tips på hur jag kan ta upp det/lösa det? Jag är mån om att det ska vara bra stämning i stallet, och allt annat funkar väldigt bra. :bow:
Eftersom alla inackorderade verkar ha sluppit undan med det så tror dem kanske inte att det är något måste nu när det är kallt, knöligt, djupfryst bajs och lite jobbigt.
Jag tycker du ska antingen skriva det i en grupp chatt eller kalla till stallmöte. Och förklara tydligt att det är viktigt att alla SKA mockar den grusade ytan, dungen och krattar höspill på sin dag, och att detta MÅSTE skötas.
För som det är nu så misstänker jag att alla tror att det räcker med den grusade ytan eftersom "ingen annan" mockar dungen eller krattar höet heller.
 
För att en box är 9-12 kvm, ytan dem ska mocka i hagen är 3200 kvm med djupfryst bajs, lite skillnad ;)

Ja, det är skillnad. Inget spån att sila. Inga kissfläckar att gräva upp. Man knatar runt med sin kärra och lyfter rena bajsar in i en kärra. Det är jätteenkelt.

20 minuter i 1 box vs 20 minuter på att städa upp hela dygnets bajs efter 5 hästar.

Det tar mig cirka 3 minuter att mocka ligghallen efter 3 hästar om jag gör det varje dag.

Dessutom, om man har boxhäst så har man ju två ställen att mocka: boxen OCH hagen. Och tänker du nu skriva att du aldrig mockar din hästs hage, så hoppas jag att du antingen betalar för någon annan att göra det eller att du har en ruskigt stor hage... För det är fruktansvärt äckligt och dålig djurvälfärd att lämna en liten hage omockad.
 
Ja, det är skillnad. Inget spån att sila. Inga kissfläckar att gräva upp. Man knatar runt med sin kärra och lyfter rena bajsar in i en kärra. Det är jätteenkelt.

20 minuter i 1 box vs 20 minuter på att städa upp hela dygnets bajs efter 5 hästar.

Det tar mig cirka 3 minuter att mocka ligghallen efter 3 hästar om jag gör det varje dag.

Dessutom, om man har boxhäst så har man ju två ställen att mocka: boxen OCH hagen. Och tänker du nu skriva att du aldrig mockar din hästs hage, så hoppas jag att du antingen betalar för någon annan att göra det eller att du har en ruskigt stor hage... För det är fruktansvärt äckligt och dålig djurvälfärd att lämna en liten hage omockad.
Hörs att du aldrig har mockat en hage vintertid med pannlampa och djupfrysta bajshögar ;)

Skulle hellre mocka en spånbox istället för att knata runt där och hacka sönder djupfryst bajs. Det är helt klart värt det eftersom jag tycker lösdrift är bättre än box, men det tar absolut längre tid och är jobbigare än att mocka en box. (jag mockar lösdriften, utanför lösdriften och runt foder platserna)

PS: jag skulle ALDRIG ha mina hästar i små hagar. Jag har alltid valt stall som har bra välfärd för hästen = stora hagar. Så har aldrig funnits behov av att mocka hagen, förutom runt foder platsen.
 
Mocka 3200 kvm yta med djupfryst bajs i en hage tar nog lite mer tid än att mocka en box på 9-12 kvm ;)
3200 kvm är ingen yta att tala om, det är som en lite större villatomt, det mockar man ur snabbt även om det är djupfryst. Jag har inte sagt något om några boxar och vad som är snabbast men om det är som i TS fall där det tydligen bara blir 1 kärra bajs per dag i hagen så kan där inte vara speciellt många hästar i den hagen. Det hade varit en annan femma om man hade en hage på 3-4 hektar och 10-15 hästar där det ska mockas rent i hela hagen varje dag.
 
3200 kvm är ingen yta att tala om, det är som en lite större villatomt, det mockar man ur snabbt även om det är djupfryst. Jag har inte sagt något om några boxar och vad som är snabbast men om det är som i TS fall där det tydligen bara blir 1 kärra bajs per dag i hagen så kan där inte vara speciellt många hästar i den hagen. Det hade varit en annan femma om man hade en hage på 3-4 hektar och 10-15 hästar där det ska mockas rent i hela hagen varje dag.
Jag har inget problem med TS krav. Det är helt rimliga krav, och ingår det i uppstallningen så har man ju accepterat det kravet när man flyttar dit sin häst.

Min reaktion är endast att folk verkar tro att det tar 10-20 min att mocka 3200 kvm yta med djupfryst bajs och kratta rent runt foder platsen.;)
 
Hörs att du aldrig har mockat en hage vintertid med pannlampa och djupfrysta bajshögar ;)

Skulle hellre mocka en spånbox istället för att knata runt där och hacka sönder djupfryst bajs. Det är helt klart värt det eftersom jag tycker lösdrift är bättre än box, men det tar absolut längre tid och är jobbigare än att mocka en box. (jag mockar lösdriften, utanför lösdriften och runt foder platserna)

PS: jag skulle ALDRIG ha mina hästar i små hagar. Jag har alltid valt stall som har bra välfärd för hästen = stora hagar. Så har aldrig funnits behov av att mocka hagen, förutom runt foder platsen.

Jag bor i Norrbotten och har lösdrift hemma på gården 😅. Så nog har jag mockat djupfryst med pannlampa 😂. Senast idag.

Har även haft mina egna hästar uppstallade emellanåt, och jobbat i boxstall.
 
Jag har inget problem med TS krav. Det är helt rimliga krav, och ingår det i uppstallningen så har man ju accepterat det kravet när man flyttar dit sin häst.

Min reaktion är endast att folk verkar tro att det tar 10-20 min att mocka 3200 kvm yta med djupfryst bajs och kratta rent runt foder platsen.;)

Att fylla 1 kärra från hagen, vilket var TS krav på de inhyrda om jag läste rätt, tar 10-20 minuter oavsett hur mörkt, kallt, och snöigt det är.

0,3ha är en liten hage, det är inte en stor yta att mocka ens om man mockar hela.
 
Haha ok!
Så ingen som har hästen på stall hinner mocka sin box efter jobbet heller då? :laugh: Kanske mysigare att mocka i ett stall, men då är det ju fråga om bekvämlighet och inte om tid. Jag föredrar dessutom hagmockning framför boxmockning. Stå och gräva fram bajs i en spånbädd är ju typ det jobbigaste som finns..

Sparar man allt till helgen blir det inte bara ofräscht, det blir MYCKET mer tidskrävande att mocka. Dagsfärska bajar är betydligt lättare att mocka. :D
Jag har bytt bort stallmockningen mot hagmockning. Tycker det är sååå tråkigt att stå i en fyrkantig låda och sila bajs när man istället kan hänga med hästarna i hagen och mocka och se vad de pysslar med. Och ja, jag mockar efter jobbet, mer eller mindre varje dag. Är jag borta en dag, mockar jag igen det nästa dag. Jag vill ha rent och snyggt hos mina hästar (Jag har tre stycken men mockar hage åt 6 st). Och ja, jag gör det med pannlampa. Mycket lättare att ta varje dag än att ta nån gång ibland. Dessutom brukar jag kratta runt matplatsen för de som har fri tillgång, så de slipper stå i bajsigt silage.
 
Att fylla 1 kärra från hagen, vilket var TS krav på de inhyrda om jag läste rätt, tar 10-20 minuter oavsett hur mörkt, kallt, och snöigt det är.

0,3ha är en liten hage, det är inte en stor yta att mocka ens om man mockar hela.
Det beror helt på storlek på kärra och hagens utformning. Min tants hage är skitenkel året om, killarnas är inte lika skoj.
 
Jag tycker inte det är orimligt att mocka en kärra i veckan och det gör ju inte de inackorderade göra heller om de gick med på det när de skrev på kontraktet.

Så jag skulle göra som flera andra föreslagit och kalla till stallmöte och ta upp det med de andra i stallet. Tänk dock över själv vad som är viktigast för dig och vad du har för möjligheter, vet inte hur din livssituation ser ut. T.ex är du beredd att ta det själv mot en rimlig avgift? Kanske tom du blir nöjdare så? Eller är det viktigtare med avlastning dvs om innackorderingarna fortsätter krånglar är du då beredd att avisa dom och ta in nya som är ok med upplägget?
Jag menar inte att du nödvändigtvis ska ställa några ultimatum direkt utan bara att du är på det klara vad du själv vill iaf de inte samarbetar (det ingår x i kontraktet följs inte det blir det antingen y lr z).

Har du tur kan ju vara så enkelt som ett missförstånd och allt som krävs en påminnelse om vad som gäller, vet ju att många låter bli på vintern och kör vårmockning istället.

Så har vi gjort i år även om jag hatar vårmockning och kmr svära en hel del sedan. Vill egentligen hålla hagen så ren det bara går under vintern men i år med med skadade djur på löpande band, rehab och vet besök, trasiga ligghallar, höhäckar, sprängda staket etc så har jag faktiskt fått prioritera för att inte gå sönder totalt. :crazy: Men då är vi oxå bara två och att hålla hagen ren innebär minst 1 Kärra om dagen utöver boxarna och inte 1 i veckan eftersom vi inte kan dela på fler pers.

Sen kan jag dock inte hålla med om att dra lika sträck med att om man inte hinner mocka en kärra i hagen så hinner man inte med att mocka i boxen. Mocka åt boxhästarns tar under 10 min/box (och dom flesta har ju 1 häst), jmf med att slira ut i snö/lera/knöggel/is för att mocka med pannlampa och hacka skit som fryser till sten, spec när det talar/fryser på om vart annat skiten täcks av frusen slask på nolltid. Görbart är det definitivt och inte för mycket begärt av hyresgäster men att det skulle vara lättare än box mockning ställer jag mig tvivlande till. Det beror dock oxå delvis vad man har för hagar och klimat. Men som sagt , Ts stall och då gäller Ts regler. :)
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 270
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 181
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 085
Senast: Snurrfian
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 137
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp