Är ingen intresserad av att ha en "stalltomte" längre?

Sv: Är ingen intresserad av att ha en "stalltomte" längre?

jag vill ha en stalltomte :-) Men finns ju inga som är intresserade av att bara pyssla och hjälpa till med lite unghäst träning ibland ,

Tesora
 
Sv: Är ingen intresserad av att ha en "stalltomte" längre?

Åh, jag hade kunnat "döda" för en stalltomte. Men inte ens när jag bara hade en häst, som stod uppstallad på lösdrift med mkt bra bussförbindelser, ingen mockning, inga fodringar, inget göra i ordning foder, bara borsta, mysa och fri tillgång på ridning 1-7 dagar i veckan, fick jag något svar. Nu tror jag att jag bor helt fel, för hit vill ingen komma.

Villig att klona dig? :D
 
Sv: Är ingen intresserad av att ha en "stalltomte" längre?

Här är en till som gärna skulle hänga i ett stall och hjälpa till med diverse saker. Mocka, pyssla, fixa och gärna promenera eller tömköra vore ju fantastiskt :)
Men det verkar vara svårt att hitta ett sådant ställe när man inte har några kontakter. Har funderat på att stanna till vid större stall och fråga, men då kanske folk tycker att man är knäpp :D
 
Sv: Är ingen intresserad av att ha en "stalltomte" längre?

kl.

Kanske man ska annonsera efter stalltomte, frågan är vad man kallar det.. att annonsera efter en tomte kanske inte uppskattas?:D
 
Sv: Är ingen intresserad av att ha en "stalltomte" längre?

Jag skulle kanske kolla på ridskola om jag ville "tomta" mig, de söker oftast ideell personal med ljus och lykta. Kolla vad som finns nära dig och ställ upp som funktionär på nån tävling, det brukar vara mycket välkommet! Det brukar finnas hus mycket som helst man kan göra och för lite folk som kan göra det så vill du bara pyssla så är det ett bra alternativ, för att inte tala om att det finns säkert hästar som skulle trivas med nån som sköter dem (de stackarna som inte är så poppis, enligt min erfarenhet så brukar det vara hälften som borstas på mer än vad som behövs och så några som ingen mödar med).
 
Sv: Är ingen intresserad av att ha en "stalltomte" längre?

Jag annonserade om just "stalltomtejobb" (använde t.o.m ordet stalltomte i annonsen) och fick bara ett svar. Trots att jag bor i Stockholm. Minns inte hur jag formulerade annonsen dock, kanske begränsade mig där. Men i vilket fall så fick jag svar från ett stall och det var perfekt direkt!! Så det finns sånna som behöver. Lycka till!!
 
Sv: Är ingen intresserad av att ha en "stalltomte" längre?

Det är mycket bil som ställer till det ja, bor söder om Stockholm och alla intressanta häst"hjälps"annonser kräver att man är bilburen. Som 21 och studerande kan jag inte hålla bil =/
 
Sv: Är ingen intresserad av att ha en "stalltomte" längre?

Åh vad roligt det vore med en "stalltomte" har flera äldre hästar som inte klarar ridning, men ändå behöver lite rykt och pyssel som jag inte hinner så ofta. Att ha någon som kan hjälpa till och hålla unghästarna när man börjar sitta upp och kanske vill följa med ut på ridturer som inte är så spännande.

Men de flesta vill ju ha rätt färdiga hästar, som är fullt igång och träna och ev tävla med. Eftersom jag pluggar så ligger vi inte på så hög ambitionsnivå för tillfället. Det plus att det inte går några bussar hit gör att jag inte hittar varken medryttare eller tomtar. Lite tråkigt att alltid vara själv i stallet faktiskt, och att inte hinna allt man vill.
 
Sv: Är ingen intresserad av att ha en "stalltomte" längre?

*kl*

En tanke som slår mig genom att läsa allt ni skriver. När jag var liten kunde man vara skötare på en häst. Undrar om man kan likställa skötare med stalltomte? Hur tänker ni kring det hela?

Jag menar..men pysslar men inte så värst mkt ridning eller annat som rör hästens motion.
 
Sv: Är ingen intresserad av att ha en "stalltomte" längre?

Jag hade gärna varit någons stalltomte!
Efter min flytt från liten ort på landsbygden till storstan har jag mest "hyrt" hästar och varit någon typ av medryttare i ett par år, men det har kört ihop sig så gott som varje gång, som det gärna gör när det är pengar inblandat. Har både haft egen häst och varit medryttare tidigare i hemstaden, och har aldrig egentligen stött på den här typen av verksamhet där man tar 1500 spänn för att ha nån som kommer och hjälper en med hästen två gånger i veckan :( Hade en tjej som hjälpte mig med pållen jag hade, inte tog jag väl ut några avgifter, såg det mest som en ovärderlig tillgång att ha nån som ville rida och pyssla när min tid var så gott som obefintlig.

Nu är jag införstådd med var det kostar att ha häst, och är absolut villig att bidra till hästhållningen, men det tråkiga är väl att det alltid är mer eller mindre "tack och hej" när man mest fungerat som ett ekonomiskt stöd till hästägaren under en period. :(

Hade varit så gött att kunna ta sig ut till stallet för att bara LUKTA på hästarna, då ridningen egentligen inte är prio ett för egen del, men hur ofta ser man såna annonser ute på ex. hastnet? Nää. Är det nån som vill ha mig, så finns jag här! *vinkar* :d
 
Sv: Är ingen intresserad av att ha en "stalltomte" längre?

Men åå :(
Bor i Ale kommun, ca 3-4mil utanför Göteborg :(
 
Sv: Är ingen intresserad av att ha en "stalltomte" längre?

Rackarns! det blir ju tolvhundra spänn i bara västtrafikkort att röra sig mellan kommungränserna i det här länet :mad:
 
Sv: Är ingen intresserad av att ha en "stalltomte" längre?

Jag annonserade efter en stalltomte för ett par veckor sedan. I sthlm, bra kommunikationer m buss som stannar utanför stalldörren. Inte ett enda svar. Då skrev jag att rudning kan förekomma o att det främst var pyssel m hästarna o inte en massa mockning bara.
 
Sv: Är ingen intresserad av att ha en "stalltomte" längre?

Oj! Här skulle jag jättegärna ta emot en "stalltomte"! Någon som sätter hästarna främst, som vill pyssla och ge dom uppmärksamhet, och inte bara ser ridningen/körningen och knappt kan hantera en dynggrep! Har sökt efter en sådan människa i flera års tid! Jag är uppvuxen på det sätt du beskriver: man hängde i stallet, mockade, ryktade, utfodrade, smörjde utrustning, tog in/ut hästarna osv. Sen OM man fick rida/köra någon gång så var det fulländat! Men det var inget som var ett krav. I dagens läge är ridningen/körningen mer ett krav från personerna. Det är lite som, "om jag mockar hans box så ska jag rida"....Blir lite "trött" på alla dessa hosthostbortskämdahosthost personer som inte verkar förstå att den där ridningen är bara 3-4% av all tid man lägger ner på hästarna.....

Har annonserat och plöjt igenom annonser och hört mig för bland bekanta jättelänge, men de enda personerna man hittar så är de som ska träna och tävla aktivt och hästarna ska vara högt skolade och hoppa minst 2 meter utan minsta problem. Och att göra något annat förutom att rida, typ mocka och lite sånt "mindre roligt" arbete, nej herrejösses! Det får väl ägarn ta hand om, enligt dem... suck...
 
Senast ändrad:
Sv: Är ingen intresserad av att ha en "stalltomte" längre?

Jag är en stalltomte! Eller jag var en stalltomte. Men min stallägare insåg att hon ville att jag skulle rida också, så jag är väl ingen
stalltomte längre, Men innan jag började rida hennes hästar så var jag mest med och tränade unghästar och pysslade i stallet, tog in
och utsläpp och så vidare. Nu har jag i och för sig två egna hästar i stallet, men jag tycker det är roligt att pyssla med lite allt möjligt.
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 116
Senast: AbCdE
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 144
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
12 145
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 756
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp