Är ingen intresserad av att ha en "stalltomte" längre?

Sv: Är ingen intresserad av att ha en "stalltomte" längre?

Jag trodde inte det fanns "folk som dig". Jag skulle tycka det var ungefär hur bra som helst med en "stalltomte". Fast samtidigt har jag lite svårt att förstå varför man oavlönat skulle vilja göra 'skitjobbet' sådär?

Och det kanske är därför du får dåligt gensvar på annonserna, folk undrar vad haken är? Det skulle nog jag göra *erkänner* Just för att varför vill personen göra 'grovgörat' och "inte ens" ha som krav att rida/köra, vad är personen 'ute efter egentligen/ute efter i längden" liksom?

Som medleålders man har man det ännu värre. Erbjuder man sig att hjälpa till, tror folk förmodligen att man är antingen pedofil eller efterbliven, så jag har normalt avstått från att fråga. Några lyckade undantag är när jag har varit extraanställd i ridskolestall. Jag var också en tid medlem i en klubb, som hade en nordsvensk konvalescent, som jag var ute och promenerade med.
s.laugh.gif


Jag kan förstå att man undrar varför någon oavlönat skulle vilja arbeta oavlönat, men ingen tycker det är konstigt att man gör det om man får betalt, eller om man genom att äga en häst betalar för att göra det. Stallet kan vara en lika trevlig plats för den som varken vill arbeta heltid i ett stall eller har möjlighet att köpa egen häst.

Det finns flera skäl till att jag gärna skulle sköta en häst ibland. P.g.a. mitt arbete skulle jag inte kunna ha hund, och jag ryktar helt enkelt hellre en häst i stallet än klappar en hund i soffan. Jag tycker också att det är roligare att bära hö i ett stall än att bära vikter på ett gym.

Jag började rida som vuxen, och då tycker jag att det är svårt att lära sig vad en häst är. Undervisningen blir ganska "mekanisk". Därför skulle jag gärna ha varit mer i stallet. Sedan jag hamnade på sjukhus efter en cykelolycka och en tid senare kom ned för en trappa på annat sätt än det avsedda har jag heller inte känt mig så lockad att rida, även om jag har saknat hästar.

Så länge som det anses normalt att betala för att lyfta vikter, men inte för att gratis skotta dynga, kommer de som skulle behöva hjälp att akta sig för att ta emot den.
 
Sv: Är ingen intresserad av att ha en "stalltomte" längre?

Du är sååå välkommen till mig :)
Har tolv hästar som behöver lite pyssling !
Fast tomelilla är kanske lite långt ?

Tesora
 
Sv: Är ingen intresserad av att ha en "stalltomte" längre?

Tack! Tomelilla känns som världens ände, men det kanske beror på att jag är lokförare. Någon regelbunden stalltomte lär jag inte bli där, men visst kunde det vara trevligt att göra en utfärd en dag.
s.laugh.gif
 
Sv: Är ingen intresserad av att ha en "stalltomte" längre?

*KL*

Här är en till som vill vara stalltomte. Stallet är mitt andningshål, där hämtar jag mycket energi.
Jag bor i södra dalarna... *vink,vink*

:angel: :D
 
Sv: Är ingen intresserad av att ha en "stalltomte" längre?

Kl

Verkar finnas lite behov av stalltomtar ute i landet ändå. Kanske någon hittar en här i tråden:laugh:

Eller varför inte ny programidé till Tv4(för det är väl dom som gör bonde söker fru?); "stallägare söker tomte":idea:
 
Sv: Är ingen intresserad av att ha en "stalltomte" längre?

Kl

Verkar finnas lite behov av stalltomtar ute i landet ändå. Kanske någon hittar en här i tråden:laugh:

Eller varför inte ny programidé till Tv4(för det är väl dom som gör bonde söker fru?); "stallägare söker tomte":idea:

-Eller "tomte söker stall" ;):idea:
 
Sv: Är ingen intresserad av att ha en "stalltomte" längre?

*anmäler mig som sökande av tomte* :idea:

Kunde vi inte göra en bukeversion annars? Om inte TV4 nappar? :idea:
 
Sv: Är ingen intresserad av att ha en "stalltomte" längre?

Åh vad roligt det vore med en "stalltomte" har flera äldre hästar som inte klarar ridning, men ändå behöver lite rykt och pyssel som jag inte hinner så ofta. Att ha någon som kan hjälpa till och hålla unghästarna när man börjar sitta upp och kanske vill följa med ut på ridturer som inte är så spännande.

Men de flesta vill ju ha rätt färdiga hästar, som är fullt igång och träna och ev tävla med. Eftersom jag pluggar så ligger vi inte på så hög ambitionsnivå för tillfället. Det plus att det inte går några bussar hit gör att jag inte hittar varken medryttare eller tomtar. Lite tråkigt att alltid vara själv i stallet faktiskt, och att inte hinna allt man vill.
Det där låter alldeles för bra för att vara sant. Häromkring har dom flesta ett sådant väldigt kontrollbehov så man får knappast beträda stallet och ve den som skulle komma på det hemska att handmata hästen med en morot. :eek:

Lite pyssel, lite mockning, massor av social samvaro både med fyrbenta och tvåbenta innevånare och fika och allmänt skitsnack i sadelkammaren är ju sånt som hästeriet bör gå ut på enligt mig, men jag verkar ha helt fel. Mitt sätt att hantera hästar, som ju är den mjuka metoden där ingen egentligen bestämmer över den andra, har visat sig vara fy och tvi då jag aldrig haft behov av det sk. "ledarskapet". Jag bara är,,,,,,,,,,,
 
Sv: Är ingen intresserad av att ha en "stalltomte" längre?

Det där låter alldeles för bra för att vara sant. Häromkring har dom flesta ett sådant väldigt kontrollbehov så man får knappast beträda stallet och ve den som skulle komma på det hemska att handmata hästen med en morot. :eek:

Lite pyssel, lite mockning, massor av social samvaro både med fyrbenta och tvåbenta innevånare och fika och allmänt skitsnack i sadelkammaren är ju sånt som hästeriet bör gå ut på enligt mig, men jag verkar ha helt fel. Mitt sätt att hantera hästar, som ju är den mjuka metoden där ingen egentligen bestämmer över den andra, har visat sig vara fy och tvi då jag aldrig haft behov av det sk. "ledarskapet". Jag bara är,,,,,,,,,,,

Just den mjuka stilen kör jag också och det gör ju att jag är rätt nervös inför att ta hem helt okända människor, som kanske känner att de ska visa hästen var skåpet ska stå och börjar slå och härja. Den typen av "hjälp" är jag inte alls intresserad av.

Men du får inte mata unghästarna med morötter från handen;) nu bor krakarna utmed en promenadväg och det går ju inte att springa ut och vara rabiat när det sticks till dem saker. Men jag blir så ledsen när jag ser från fönstret att de sedan slår hästen på nosen för att den nafsar. För de gör det om man ger man ger dem från handen, jag är ledsen men en islänning lär sig att hand betyder godis fortare än du hinner sig fy dig i nästa andetag. Som sagt jag vill inte att man slår mina hästar...
 
Sv: Är ingen intresserad av att ha en "stalltomte" längre?

Tycker mig kunna utläsa att du är gotlänning....
Lösdriftstomte till shettis och b-ponnykorsning, ca:1,2 mil från Visby....kan det vara ngt?

Mvh/Jenny
 
Sv: Är ingen intresserad av att ha en "stalltomte" längre?

Jag kan konsten att lära hästar ta fint utan att nafsa men det är det inte många som tror, tyvärr. ALLA mina hästar lärde jag det och jag sa åt många att "sätt äpplet i munnen så får du se vad som händer" och dom som vågade fick både en puss och äpplet försiktigt taget. :p

Skulle det nafsas här så var det fråga om bus men enbart då.
 
Sv: Är ingen intresserad av att ha en "stalltomte" längre?

jag kanske har hittat en tomte eller rattare sagt tva tomtar.. Ja det ar sant!!!
Igar sprang mina hastar till skogs, genom att lyfta av handtg pa grinden.. Sa ringer kompis, hon kommer och vi borjar spara.. Moter tva tjejor pa promenad, de hade gatt vilse lol, och ville tillbaka till local spa.. Men sedan de skulle samma vag gick de med oss.. Och vi gick och gick. 4 km hemifran hittas rymlingar och jag var trott sa jag hoppade upp pa den gule. ja hoppa kanske inte ar ratt ord men upp pa hans rygg kom jag.. och sen gar de hela vagen med oss tillbaka till mitt torp/stall. Och jag fragar om de vill komma och pyssla och far svaret garna, men vi arbetar i bland.. forklara situationen och vad jag behover och har nu deras nummer/de har mitt. Sa skall ringa och se hur det ser ut till veckan.. Delar garna med mig forstas, vi far se hur det blir.. Sa hall alla tummar och tar och sant att det kommer att fungera det har.. aterkommer med rapport efter forsta tomte besoket....
 
Sv: Är ingen intresserad av att ha en "stalltomte" längre?

Kl
Ja en stalltomte hade väl inte skadat men mestadels för att jag tycker att det är roligt att någon mer vill pyssla om min plutt :)

TS. Jag tror inte att en hund utgör ett större problem, de flesta hästmänniskor har ju hundar och det är väl isf då det kan bli problem, om det är någon hund som inte går ihop med andra :crazy:
 
Sv: Är ingen intresserad av att ha en "stalltomte" längre?

kl

Jag vill också ha en tomte i mitt stall!

Hade ju egentligen varit mycket bättre än att försöka få tag i en vettig medryttare.
Det blir helt plötsligt en annan grej när folk ska upp på ryggen på min store buse.
Dels är jag rädd att han ska hysta av dom (för det är många som inte har så god balans som dom tror) och dels är jag rädd om den fina ridbarheten. Jag har extremt mjuka händer har jag förstått och jag vill inte ha någon okänslig eller hårdhänt ryttare.
Hade varit så skönt att veta att hästarna blev omskötta och pysslade med. Lulla ut på små promenader, tömköra mm. Det hade varit helt perfekt!

Håller nog iof med om att jag hade höjt något på ögonbrynen om någon faktiskt frågat på riktigt, man är så van vid att alla vill rida.
 
Sv: Är ingen intresserad av att ha en "stalltomte" längre?

kl

Oh well. Jag statear återigen att här, har vi en tvättäkta, väldigt trevlig hästtjej som GÄRNA kommer och pysslar ett par dagar i veckan, i Göteborg. Satte ut annons faktiskt, men får bara konstiga förslag om medrytteri för 800 kr/månad ändå. På PONNYER dessutom (jag är 180 lång, inte den störste d-ponny ser stor ut under mig :D )Vad gör jag för fel? :(
 
Sv: Är ingen intresserad av att ha en "stalltomte" längre?

...Får mig väl snart ett varnande finger för olovandes annonsering i forumet... :angel:
 
Sv: Är ingen intresserad av att ha en "stalltomte" längre?

kl

Oh well. Jag statear återigen att här, har vi en tvättäkta, väldigt trevlig hästtjej som GÄRNA kommer och pysslar ett par dagar i veckan, i Göteborg. Satte ut annons faktiskt, men får bara konstiga förslag om medrytteri för 800 kr/månad ändå. På PONNYER dessutom (jag är 180 lång, inte den störste d-ponny ser stor ut under mig :D )Vad gör jag för fel? :(

Du kan komma hit:D Visserligen i Ale, men vi har ett varmblodssto som skulle behöva lite ompyssling och lite fostran ibland nu när hon bara går i hagen. Så länge du inte är intresserad utav ridning så får du gärna komma och pyssla, promenera med henne:D
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 116
Senast: AbCdE
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 144
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
12 146
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 756
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp