Är jag en hycklare? Dilemma.

Fast jag tror att personerna med vettiga åsikter tar upp den där kampen väldigt många gånger. Så många att när de dricker vin och äter god mat, då vill de ha trevligt.

Jag skrev väl inget om att man måste diskutera politik när man bjuder varandra på middag? Anledningen till mitt inlägg var att många skrivit om att hålla samröret på något slags miniminivå för vad som krävs för att upprätthålla grannsämjan.
 
Jag håller med. Att missnöjesrösta på rasister är väl urbota korkat om man inte delar åsikterna?
Det känns för mig så extremt. Skulle jag missnöjesrösta (varför gör man så??) skulle jag hålla mig till rumsrena partier. Typ folkpartiet. Det skulle kännas radikalt.

Jag röstar alltid på det parti jag tror kommer skapa ett bättre samhälle för så många som möjligt, även om det inte är det bästa för mig personligen.
Men jag kan ta lite högre skatt om det innebär att några pensionärer slipper leta burkar i papperskorgar för att dryga ut folkpensionen eller någon får tak över huvudet eller vi kan ta emot fler flyktingar.

Gilla en gång räcker inte!
 
Jag kan förstå att man inte vill umgås med någon som man anser har vidriga värderingar, vilket jag håller med om att många SD-sympatisörer har. Å andra sidan så förlorar man alla möjligheter att påverka personer genom att diskutera med dem om man helt klipper banden. Jag tror verkligen inte att så stor andel av svenska folket som de som sympatiserar med SD på något vis skulle vara antidemokratiska rasister eller så korkade att de är oemottagliga för vettiga argument. Det gör mig beklämd om personer med vettiga åsikter bara ger upp kampen om att få dem att förstå hur fel de är ute.

Jag tar diskussionen varje gång. Bla har det lett till att jag fått lämna en förening efter att ha ifrågasatt grova rasistiska uttalanden på ett möte, och därefter blev inte bara utfrusen utan rejält baktalad.

Det gör att jag inte kan ha ett fungerande samarbete med flera av grannarna här, eftersom de kallar flyktingar för ohyra och har en radda vidrigheter de uttrycker om både kvinnor som talar för sig eller människor som bryter normen. När det då kommer en ung tjej och säger emot, är det inte gubbarna som ändrar sig, jag lovar.
 
Jag skrev väl inget om att man måste diskutera politik när man bjuder varandra på middag? Anledningen till mitt inlägg var att många skrivit om att hålla samröret på något slags miniminivå för vad som krävs för att upprätthålla grannsämjan.
Det jag svarade på var ju det här? Det gör mig beklämd om personer med vettiga åsikter bara ger upp kampen om att få dem att förstå hur fel de är ute.
 
Jag tar diskussionen varje gång. Bla har det lett till att jag fått lämna en förening efter att ha ifrågasatt grova rasistiska uttalanden på ett möte, och därefter blev inte bara utfrusen utan rejält baktalad.

Det gör att jag inte kan ha ett fungerande samarbete med flera av grannarna här, eftersom de kallar flyktingar för ohyra och har en radda vidrigheter de uttrycker om både kvinnor som talar för sig eller människor som bryter normen. När det då kommer en ung tjej och säger emot, är det inte gubbarna som ändrar sig, jag lovar.

Fruktansvärt tråkigt att höra! Den typen av personer tror inte jag heller att man kan påverka men det finns andra.
 
Och jag skrev mitt inlägg utifrån att många inte verkar vilja ta någon diskussion med grannarna alls utan bara undvika dem.
Men varför verkar du då bli stött av mitt svar? För mig var det en relevant förklaring till varför man inte tar diskussionen med grannarna.
 
Fruktansvärt tråkigt att höra! Den typen av personer tror inte jag heller att man kan påverka men det finns andra.

Fast det handlar om snälla, goa människor som verkligen inte sticker ut på något vis - för än man hamnar i stängda rum med dem och skiten kryper fram. "Den typen av personer" som ständigt försvaras för att de "egentligen inte är rasister utan bara missnöjesröstar".

INGEN INGEN INGEN kan ha missat vad SD står för idag. Röstar man på dem och ger uttryck för stöd åt deras åsikter ÄR MAN RASIST.
 
Men varför verkar du då bli stött av mitt svar? För mig var det en relevant förklaring till varför man inte tar diskussionen med grannarna.

Jag blev inte stött alls? Jag upplevde bara att du missuppfattade mig och trodde att jag menade att man måste diskutera politik på vinmiddagar.
 
Fast det handlar om snälla, goa människor som verkligen inte sticker ut på något vis - för än man hamnar i stängda rum med dem och skiten kryper fram. "Den typen av personer" som ständigt försvaras för att de "egentligen inte är rasister utan bara missnöjesröstar".

INGEN INGEN INGEN kan ha missat vad SD står för idag. Röstar man på dem och ger uttryck för stöd åt deras åsikter ÄR MAN RASIST.

Kallar man flyktingar för ohyra så är man rasist.

Matas man med SDs lögner om flyktingar så tror jag faktiskt att det kan bli så att man stödjer dem utan att man egentligen är rasist. Jag sitter just nu och diskuterar i ett inlägg som en vän gjorde på facebook där hon indirekt anklagade flyktingar för något jobbigt som hänt en släkting till henne. Jag blev förvånad eftersom jag aldrig uppfattat henne som rasist utan hon tvärtom fräste ifrån åt en gemensam kollega som uttalade sig rasistiskt. Så jag svarade och beklagade men ifrågasatte flyktingvinklingen. När hennes son svarade mig så klarnade det hela eftersom han visade sig vara fullblodsrasist som kom med de vanliga avpixlat-argumenten.
 
Och jag skrev mitt inlägg utifrån att många inte verkar vilja ta någon diskussion med grannarna alls utan bara undvika dem.
Ja du, jag tar mig friheten att välja själv exakt vad jag gör på min fritid. Det betyder att alltid, ofelbart, när jag hör rasism och skit så säger jag ifrån. Men jag behöver verkligen inte sitta och umgås med rasistiska grannar och försöka övertyga dem om att även min partner har ett värde fastän han är svarthårig.

Min erfarenhet är att det är omöjligt att resonera med SD-röstare. Jag har försökt. Jag har som sagt jobbat med många som röstar SD, svenskar som invandrare, och det spelar ingen roll vad man säger. De tror att allt är nån form av konspiration eller så använder de "muslimhotet" som nåt sorts universal ursäkt - det spelar ingen roll om SD är dåliga pga X och Y eftersom muslimhotet är så stort att det är viktigast.
 
INGEN INGEN INGEN kan ha missat vad SD står för idag. Röstar man på dem och ger uttryck för stöd åt deras åsikter ÄR MAN RASIST.
Men det är ju bara vad DU tycker och det får du göra. Finns ingen lag som säger det och därför ska människor inte behöva höra att dom är rasister bara för att dom röstar på SD. Det är en demokratisk rättighet att rösta vilket parti folk vill utan att bli anklagad för både det ena och det andra
 
Jag tycker att den här oviljan hos vissa i tråden, att skilja mellan parti och väljare, är problematisk. Som antirasist avskyr jag, och motarbetar, allt som SD står för, men jag tror faktiskt inte att rätt sätt att bemöta SD-sympatisörer på alltid är med avsky och totalt avståndstagande.

SD är förstås ett genomvidrigt rasistiskt parti, men för att falla för deras retorik räcker det i princip med att man har den (ofta korrekta) upplevelsen av att tillhöra en förfördelad grupp i samhället, och att man varken ser sina intressen företrädda höger- eller vänsterblocket. Då vänder man sig i stället till det enda partiet som liknar ett alternativ. Sedan ska man förstås inte hymla med att många av SD:s väljare är rasister, och att ännu fler är enormt fördomsfulla, men om man tänker sig att SD-väljare är synonymt med fullblodsrasist så tycker jag att man har hamnat snett i sin analys.

Se till exempel på USA, där en betydande del av befolkningen kan tänka sig att rösta på rasisten Donald Trump. Förklaringen är knappast att alla dessa människor är rasister, utan snarare att det finns en ilska över sakernas tillstånd hos stora delar av befolkningen, i kombination med usel politisk medvetenhet.
 
Ja du, jag tar mig friheten att välja själv exakt vad jag gör på min fritid.

Och jag har uttryckt förståelse för att man inte vill umgås med folk som har vidriga värderingar. Men jag tar mig friheten att känna mig beklämd över att alla vettiga åsikter jag ses kanske inte sprids där de bäst behövs.

Det gäller förstås inte bara buke utan överallt, där det ibland känns som om det finns vattentäta skott mellan världarna. I den ena delas inlägg från IRM och Supersnippan och man dunkar varandra i ryggen över hur bra åsikter man har men glömmer att det finns en annan värld där Avpixlat är en lika etablerad sanning och att det är människor i den världen som man borde försöka påverka.
 
Se till exempel på USA, där en betydande del av befolkningen kan tänka sig att rösta på rasisten Donald Trump. Förklaringen är knappast att alla dessa människor är rasister, utan snarare att det finns en ilska över sakernas tillstånd hos stora delar av befolkningen, i kombination med usel politisk medvetenhet.
Precis som här i Sverige då :grin:
 
@Dentaku Då är ju det bästa om du börjar engagera dig kanske? :) Dra igång grupper som kan sträcka ut en hand till dem som hänger på Avpixlat, arrangera vad-vet-jag-för-nåt i områden där SD har stort stöd. Såna saker. Du med @athena_arabians som gillade inlägget. Hugg in bara säger jag, ni behövs!

Jag har så fullt upp i mitt liv, med både ideellt engagemang och privatliv, att jag betackar mig för råd om vad jag "borde" lägga min tid och energi på.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 907
Senast: Juli0a
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 617
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 262
Senast: jemeni
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 861
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp