Är jag en hycklare? Dilemma.

Frågan är vilket som värst. En uttalad rasist som röstar på SD förstår åtminstone att träffa rätt på parti.

Jag håller med. Att missnöjesrösta på rasister är väl urbota korkat om man inte delar åsikterna?
Det känns för mig så extremt. Skulle jag missnöjesrösta (varför gör man så??) skulle jag hålla mig till rumsrena partier. Typ folkpartiet. Det skulle kännas radikalt.

Jag röstar alltid på det parti jag tror kommer skapa ett bättre samhälle för så många som möjligt, även om det inte är det bästa för mig personligen.
Men jag kan ta lite högre skatt om det innebär att några pensionärer slipper leta burkar i papperskorgar för att dryga ut folkpensionen eller någon får tak över huvudet eller vi kan ta emot fler flyktingar.
 
Jag tror att de flesta som röstar på SD inte har en jävla aning om vad SD står för mer än flosklerna om att invadringen tar alla pengar som borde gått till hederliga svenskar
Eller att man inte gillar muslimer. Det är faktiskt den gemensamma nämnaren för alla jag känner som röstar SD - de tycker inte om eller är rädda för muslimer. På min förra arbetsplats var det väldigt många kristna från Mellanöstern som röstade SD till exempel.
 
Just barnen i trådstarten komplicerar frågan för mig men om det gällde bara mig som vuxen skulle jag absolut sluta umgås med någon som visade sig vara sverigedemokrat. Oavsett trevlighet och gemensamma intressen i övrigt. Man kan inte bygga vänskap på skitgrund. Att vara tolerant mot brunskjortor ingår inte i min livsfilosofi.
 
Nej dem skulle jag kalla för oupplysta idioter.
Då de inte har fattat vad de egentligen har röstat på.
Och så skulle jag rekommendera dem att läsa på om hur Hitler tog över Tyskland.
Det var ju vad jag skrev. Väldigt många som röstar på SD är oupplysta och röstar på bara en fråga och det är att minska invandringen. Därför tycker jag inte man bör döma folk bara utefter vad dom röstar på utan att faktiskt ta reda på varför dom röstar som dom röstar.
 
Senast ändrad:
Dom som röstar på S skulle jag kalla oupplysta idioter. De fattar inte alls vad dom röstar på. Sedan skulle jag rekommendera dom att läsa på om hur Sossestyret tvångsteriliserade människor i vårt land. Än idag pågår dessa rättsprocesser
Eller den stora statsskuld som de lämnade efter sig när de hade finansierat välfärden.
Att inte kunna räkna är ett problem när man skall styra ett land.
 
Många röstar på sd för de är rädda också, inte alls alla som är rasister. rädsla ligger bakom mycket i världen !

Många blir rasister för att de är rädda. Rädsla är väl ingen ursäkt för att inte kalla en rasist just rasist? Oavsett anledning.

Ja och hoppats på att kunna påverka barnen i positiv riktning.

Jag tänker mig att barn överallt utsätts för åsikter från det sällskap de befinner sig i. Att ha vetskap att det kan komma konstiga saker från nära vänner till barnet, gör ju att det redan i tidig ålder går att ge rätt information till ungarna. Diskutera hemma, se till att vädra. Hellre det än att i skolålder utsättas för en massa dynga som sedan inte diskuteras hemma.

Edit: vad gäller @RedHyuuga ´s teori säger jag bara:

B47i7eNCIAEaALj.jpg
 
Det var ju vad jag skrev. Väldigt många som röstar på SD är oupplysta och röstar på bara en fråga och det är att minska invandringen. Därför tycker jag inte man bör döma folk bara utefter vad dom röstar på utan att faktiskt ta reda på varför dom röstar som dom röstar.

Fast röstar de på ett parti de inte tagit reda på tillräckligt mycket om för att inse att de är rasister och i princip vill ta bort demokratin tycker jag nog att det går att döma dem ändå. Lite ansvar får man ta för vad man röstar fram. Det är inte som att de varit så diskreta med sina åsikter så det krävs inte mycket jobb för att inse vad det är för parti.
 
Dom som röstar på S skulle jag kalla oupplysta idioter. De fattar inte alls vad dom röstar på. Sedan skulle jag rekommendera dom att läsa på om hur Sossestyret tvångsteriliserade människor i vårt land. Än idag pågår dessa rättsprocesser
Då får vi dock tänka på att de sista tvångssteriliseringarna ägde rum för ett par år sen bara (2013 tror jag, plus-minus mörkertal), och både KD och SD hade föredragit att behålla kravet. Deras resonemang var bl.a. "tänk på barnen" och "29 andra länder gör också det".
 
Med grannen hade jag f.ö. gömt inläggen på FB, eller blockat. Har samma problem inom familjen, och det funkade bra. Möter man dem face to face, är det enklare att hantera för folk undviker ju ändå konflikter, och då kan man diskutera ganska hyfsat utan massa pajkastning.
 
Jag kan spinna vidare på @Lovisaleonora för jag hade inte heller tänkt färdigt :D

Även för mig hänger mycket annat samman med SD-röstandet så jag tror att vårt ointresse för varann hade eskalerat även om vi aldrig kom in på ämnet invandring. Det där med Fria Tider än en sådan grej för mig. En person som läser och delar den har helt enkelt missat så mycket på samhällskunskapen att det inte funkar för mig.

Det här gör också att jag egentligen inte fattar TS utgångsläge - att den här mannen varit skittrevlig och lättpratad under flera vinkvällar utan att de åsikter han uttrycker på fb märks. Det låter inte riktigt sannolikt för mig, om han inte är en sådan där otäck typ som medvetet håller fernissan uppe utåt medan han får hatisk utlösning på facebook. Och då skulle han gå bort av det skälet för mig.


Erkänner.
Fria Tider och avpixlat har jag inte mer koll på än att jag hört namnen.
 
Jag kan förstå att man inte vill umgås med någon som man anser har vidriga värderingar, vilket jag håller med om att många SD-sympatisörer har. Å andra sidan så förlorar man alla möjligheter att påverka personer genom att diskutera med dem om man helt klipper banden. Jag tror verkligen inte att så stor andel av svenska folket som de som sympatiserar med SD på något vis skulle vara antidemokratiska rasister eller så korkade att de är oemottagliga för vettiga argument. Det gör mig beklämd om personer med vettiga åsikter bara ger upp kampen om att få dem att förstå hur fel de är ute.
 
Jag kan förstå att man inte vill umgås med någon som man anser har vidriga värderingar, vilket jag håller med om att många SD-sympatisörer har. Å andra sidan så förlorar man alla möjligheter att påverka personer genom att diskutera med dem om man helt klipper banden. Jag tror verkligen inte att så stor andel av svenska folket som de som sympatiserar med SD på något vis skulle vara antidemokratiska rasister eller så korkade att de är oemottagliga för vettiga argument. Det gör mig beklämd om personer med vettiga åsikter bara ger upp kampen om att få dem att förstå hur fel de är ute.
Fast jag tror att personerna med vettiga åsikter tar upp den där kampen väldigt många gånger. Så många att när de dricker vin och äter god mat, då vill de ha trevligt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 903
Senast: Juli0a
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 614
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 259
Senast: jemeni
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 861
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Överproduktion av hud?
  • Osäker Ponny
  • Häst

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp