Är ni i skogen under älgjakten?

Det kan ju även varit så att hunden inte hittade nån älg och tog den vägen själv. Det är svårt att styra var jakten blir. Men det betyder ju inte att det kommer avlossas några skott.

Men då ska man inte vara sur på de som vistas i elljusspåret. Om jakten av misstag går in på ett mindre lämpligt område så ber man väl om ursäkt och säger att man ska förflytta sig därifrån så snabbt det går.
 
Men då ska man inte vara sur på de som vistas i elljusspåret. Om jakten av misstag går in på ett mindre lämpligt område så ber man väl om ursäkt och säger att man ska förflytta sig därifrån så snabbt det går.
Nej att vara sur har man väl sällan fördel av. Det bästa är väl att ha en dialog där båda parterna kan säga sin syn och att de sedan kan mötas på nått sätt.
 
Jag undviker att vara i skogen första veckan + andra helgen. Om vi inte fått till oss att alla älgar är skjutna.

Två av tre angränsande jaktlag är jätteduktiga på att kommunicera. Dels med stallägarna och dels med tex skyltning. Känns så mycket säkrare för alla parter då.
 
Jag håller mig borta ifrån att gå in i skogen under första veckan så från idag till nästa måndag så plockas ingen svamp och våra hundar hålls kopplade för att inte störa.
Vi är jägare själva (min man jagar älg men inte jag)
Jag känner inga större behov av att vara inne i skogen jämt, grusvägarna känns dock helt ok.
 
Va? Nu fattar jag ingenting? Ska man alltså behöva förklara sig för att man är ute och går i ett elljusspår (eller var incidenten nu var..)? Orimligt!!!
Nej absolut inte, men att jägaren hade varit trevlig tex och sagt "Hej vi jagar älg idag och en av hundarna befinner sig här i området och är efter något så du vet" och så har motionären kunna sagt "Okej, jag/vi tänkte gå nått varv här i spåret och eventuellt stanna vid fikabordet där på höjden ett tag". Då har ju båda parterna vetskap om varandra. För mig är det en dialog, ingen förklaring.
 
Jag håller mig borta ifrån att gå in i skogen under första veckan så från idag till nästa måndag så plockas ingen svamp och våra hundar hålls kopplade för att inte störa.
Vi är jägare själva (min man jagar älg men inte jag)
Jag känner inga större behov av att vara inne i skogen jämt, grusvägarna känns dock helt ok.

Men grusvägar som går genom skogen då, går du där på hösten? Det är där jag träffat på folk med bössor. Och det var inte första helgen på älgjakten, då har jag faktiskt viss förståelse för att det blir väldigt intensivt (men jag tycker ju ändå det borde vara enkelt att sätta ut skyltar). Jag bor i ett litet samhälle på landet, och om vi inte ska traska längs bilvägar hela hösten så är det bara grusvägar i skogen som finns att välja på (och så då elljusspåret där det också jagas...).

Edit: plocka svamp gör jag inte när älgjakten drar igång så jag är inte i skogen förutom på farbara grusvägar.
 
Jag håller mig borta ifrån att gå in i skogen under första veckan så från idag till nästa måndag så plockas ingen svamp och våra hundar hålls kopplade för att inte störa.
Vi är jägare själva (min man jagar älg men inte jag)
Jag känner inga större behov av att vara inne i skogen jämt, grusvägarna känns dock helt ok.
Jag har heller inget behov av att gå i skogen hela tiden vill jag förtydliga, jag visar gärna hänsyn. Det jag har svårt att förstå är den inställning vissa har i tråden, att man som privatperson och inte jägare aktivt ska söka information om var/när jakt pågår. Verkar så mycket vettigare att jägarna informerar sig på ett eller annat sätt, mest för att det är de som vet att jakten pågår. Känns mkt att begära att alla andra ska känna till det!
 
Jag har heller inget behov av att gå i skogen hela tiden vill jag förtydliga, jag visar gärna hänsyn. Det jag har svårt att förstå är den inställning vissa har i tråden, att man som privatperson och inte jägare aktivt ska söka information om var/när jakt pågår. Verkar så mycket vettigare att jägarna informerar sig på ett eller annat sätt, mest för att det är de som vet att jakten pågår. Känns mkt att begära att alla andra ska känna till det!
Just älgjakten pratar dom till och med om på nyheterna att den startar så det är ju ganska uppmärksammat.
Jag är uppväxt på landet och med jakt och jägare i hushållet så för mig är det ju en del i vardagen. Men vi är ju inget speciellt företag utan vi är ytterst vanliga privatpersoner vi också :D
Många sätter ju ut skyltar när det jagas och det är bra!
 
Just älgjakten pratar dom till och med om på nyheterna att den startar så det är ju ganska uppmärksammat.
Jag är uppväxt på landet och med jakt och jägare i hushållet så för mig är det ju en del i vardagen. Men vi är ju inget speciellt företag utan vi är ytterst vanliga privatpersoner vi också :D
Många sätter ju ut skyltar när det jagas och det är bra!

Jag som är uppvuxen i stan men som ofta åkt till skogen för att gå har aldrig skänkt älgjakten en tanke. Jag tycker att det är jägarnas uppgift att informera. Står det en skylt om att jakt pågår så väljer jag att gå någon annastans. Men vet jag inte om det så kan jag ju inte anpassa mig. Nä, jag tänker leta runt för att först ta reda på vem som äger marken, sen vem sm har jakträtten och sen vem som jagar där för att fråga denne om hen tänker jaga där om en timme när jag anländer till skogen.
 
Just älgjakten pratar dom till och med om på nyheterna att den startar så det är ju ganska uppmärksammat.
Jag är uppväxt på landet och med jakt och jägare i hushållet så för mig är det ju en del i vardagen. Men vi är ju inget speciellt företag utan vi är ytterst vanliga privatpersoner vi också :D
Många sätter ju ut skyltar när det jagas och det är bra!
Jag fattar att jägare är privatpersoner också, fel ordval av mig. Är man uppväxt med jakt är det ju så klart självklart när jakten pågår, för andra är det nog inte det, det enda jag försöker flagga för. Och även om det nämns på nyheterna och att jag vet att det är nån gång på hösten ska jag villigt erkänna att jag inte har nån aning om exakt när jakten drar igång i sthlmsområdet. Steget att jag skulle leta upp jaktlag innan min söndagspromenad känns jättelångt!
Skyltar är jättebra! Vore toppen om alla jobbade så?
Tycker du det ligger lika mkt på barnfamiljen som ska på utflykt som jaktlaget att informera/informera sig om att det pågår jakt?
 
Jag som är uppvuxen i stan men som ofta åkt till skogen för att gå har aldrig skänkt älgjakten en tanke. Jag tycker att det är jägarnas uppgift att informera. Står det en skylt om att jakt pågår så väljer jag att gå någon annastans. Men vet jag inte om det så kan jag ju inte anpassa mig. Nä, jag tänker leta runt för att först ta reda på vem som äger marken, sen vem sm har jakträtten och sen vem som jagar där för att fråga denne om hen tänker jaga där om en timme när jag anländer till skogen.
Man behöver ju inte dra det hur långt som helst. Jag tycker man ser/förstår ganska direkt om det är jägare i skogen och då kan man ju av ömsesidig omtanke ta en annan väg, köra en liten bit till ett annat område (finns nog ingen jägare som vill skada någon med flit)
Det är ju inte konstigare än att hålla sej undan om det tex är orienteringstävling eller va det nu må vara.
 
Jag som är uppvuxen i stan men som ofta åkt till skogen för att gå har aldrig skänkt älgjakten en tanke. Jag tycker att det är jägarnas uppgift att informera. Står det en skylt om att jakt pågår så väljer jag att gå någon annastans. Men vet jag inte om det så kan jag ju inte anpassa mig. Nä, jag tänker leta runt för att först ta reda på vem som äger marken, sen vem sm har jakträtten och sen vem som jagar där för att fråga denne om hen tänker jaga där om en timme när jag anländer till skogen.

Och jag anser nog att lite får en ta reda på själv, allt kan inte vara serverat. Kom också ihåg att skogen du vistas i ägs i många fall av en jägare som lagt ner mycket tid och pengar på den (även om den givetvis förhoppningsvis kommer att generera pengar också). Det vore klädsamt med lite ödmjukhet inför det.

Allemansrätten är under attack och i många fall förstår jag det. Stadsfolk som inte kan ett piss om hur en beter sig i skogen har inget där att göra. Det är nämligen inte bara rättigheter utan även skyldigheter.

Ett alltför tydligt resultat av att folk inte beter sig är att många markägare satt upp bommar. Nästan alla mina gamla ridvägar har bommar nu.
 
Man behöver ju inte dra det hur långt som helst. Jag tycker man ser/förstår ganska direkt om det är jägare i skogen och då kan man ju av ömsesidig omtanke ta en annan väg, köra en liten bit till ett annat område (finns nog ingen jägare som vill skada någon med flit)
Det är ju inte konstigare än att hålla sej undan om det tex är orienteringstävling eller va det nu må vara.

Jag skulle nog inte hålla mig undan om det var en orienteringstävling. Jag tänker att både jag och orienterarna har lika rätt att vara i skogen.
 
Jag fattar att jägare är privatpersoner också, fel ordval av mig. Är man uppväxt med jakt är det ju så klart självklart när jakten pågår, för andra är det nog inte det, det enda jag försöker flagga för. Och även om det nämns på nyheterna och att jag vet att det är nån gång på hösten ska jag villigt erkänna att jag inte har nån aning om exakt när jakten drar igång i sthlmsområdet. Steget att jag skulle leta upp jaktlag innan min söndagspromenad känns jättelångt!
Skyltar är jättebra! Vore toppen om alla jobbade så?
Tycker du det ligger lika mkt på barnfamiljen som ska på utflykt som jaktlaget att informera/informera sig om att det pågår jakt?
Nej, klart man ska åka till skogen med sina barn! Det gör vi också. Men ser jag att det står ett gäng bilar på en skogsväg så börjat jag tänka att nån kanske jagar eller att det är nåt annat på gång och väljer då att gå till nåt annat område.
 
Och jag anser nog att lite får en ta reda på själv, allt kan inte vara serverat. Kom också ihåg att skogen du vistas i ägs i många fall av en jägare som lagt ner mycket tid och pengar på den (även om den givetvis förhoppningsvis kommer att generera pengar också). Det vore klädsamt med lite ödmjukhet inför det.

Allemansrätten är under attack och i många fall förstår jag det. Stadsfolk som inte kan ett piss om hur en beter sig i skogen har inget där att göra. Det är nämligen inte bara rättigheter utan även skyldigheter.

Jag tycker att det är den som har vapen som ska informera om detta. Inte den som bara promenerar där.
 
Allemansrätten är under attack och i många fall förstår jag det. Stadsfolk som inte kan ett piss om hur en beter sig i skogen har inget där att göra. Det är nämligen inte bara rättigheter utan även skyldigheter.
Shit vilken pinsam attityd. Självklart kommer det med skyldigheter, typ inte skräpa ner och förstöra, men kan inte se att allemansrätten begränsas av att man först måste kontakta jaktlag och fråga om lov innan man besöker skog. Då är det ju inte allemansrätt längre?
Tänker inte sänka mig så lågt att skriva att folk uppväxta på landet inte är välkomna i stan för de inte vet hur de ska uppföra sig för jag fattar det orimliga och pinsamma i det.

Herregud!!!
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
1 801
Senast: Luff
·
Ridning Moderator får flytta tråden om den ligger fel, men tänkte att det är ju ändå ridning det handlar om, så la den här. Hur resonerar ni...
2
Svar
31
· Visningar
2 840
Övr. Hund Vi har ett danskt jaktlag som kommer varje år och jagar på våra marker. De är mest vid den andra gården men ibland även här där vi bor...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
8 401
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Hund Hemkommen från premiärjaktprovet med min gamling Rix, som still is going strong.. Efter släpp, så blev det några kortare 5-6 minuters...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 375
Senast: jappisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • Burkfisk
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp