Bukefalos 28 år!

Är ni i skogen under älgjakten?

Nej, klart man ska åka till skogen med sina barn! Det gör vi också. Men ser jag att det står ett gäng bilar på en skogsväg så börjat jag tänka att nån kanske jagar eller att det är nåt annat på gång och väljer då att gå till nåt annat område.
Absolut! Jag håller med, tycker bara det verkar smart att också sätta upp skyltar tex vägen många kommer på, då skulle jag solklart välja annan plats.
Försöker bara säga att man som icke-jägare eller utan insyn i jägarkretsar nog inte vet att man ska akta sig typ. Många bilar för mig skulle kunna vara många på skogsutflykt också (hemma hos mig typ alltid många, typ överallt)
 
Shit vilken pinsam attityd. Självklart kommer det med skyldigheter, typ inte skräpa ner och förstöra, men kan inte se att allemansrätten begränsas av att man först måste kontakta jaktlag och fråga om lov innan man besöker skog. Då är det ju inte allemansrätt längre?
Tänker inte sänka mig så lågt att skriva att folk uppväxta på landet inte är välkomna i stan för de inte vet hur de ska uppföra sig för jag fattar det orimliga och pinsamma i det.

Herregud!!!

Tja, jag kan nog tillåtas vistas i stan eftersom jag faktiskt vet hur man beter sig där fast jag är uppvuxen på landet :laugh:

Det du och många andra inte verkar fatta är att skogen är inte allmän plats utan i de allra flesta fall privat. Trots det har vi ingått i ett samhällskontrakt som bla innefattar Allemansrätten. Det betyder inte att allmänheten har företräde utan att ägaren av skogen ska låta allmänheten beträda marken men att de inte får att störa eller förstöra.

Jag tycker att din attityd är patetisk, skulle du acceptera att någon klampar in i ditt hem och gör vad den vill?! Men de med din attityd är de som ser till att Allemansrätten motarbetas. Skogsägarna är less på att deras egendom betraktas som någon annans lekplats.
 
Absolut! Jag håller med, tycker bara det verkar smart att också sätta upp skyltar tex vägen många kommer på, då skulle jag solklart välja annan plats.
Försöker bara säga att man som icke-jägare eller utan insyn i jägarkretsar nog inte vet att man ska akta sig typ. Många bilar för mig skulle kunna vara många på skogsutflykt också (hemma hos mig typ alltid många, typ överallt)
Men i skogen är det i regel inte många bilar på en skogsväg utan anledning:) I alla fall jag åker ju ut i skogen för att vara själv. Jag åker ju inte dit för att umgås med andra.
 
Tja, jag kan nog tillåtas vistas i stan eftersom jag faktiskt vet hur man beter sig där fast jag är uppvuxen på landet :laugh:

Det du och många andra inte verkar fatta är att skogen är inte allmän plats utan i de allra flesta fall privat. Trots det har vi ingått i ett samhällskontrakt som bla innefattar Allemansrätten. Det betyder inte att allmänheten har företräde utan att ägaren av skogen ska låta allmänheten beträda marken men att de inte får att störa eller förstöra.
Jag vet precis vad allemansrätten innebär och jag är helt säker på att den inte säger något om att kontakta jaktlag innan besök.
 
Men i skogen är det i regel inte många bilar på en skogsväg utan anledning:) I alla fall jag åker ju ut i skogen för att vara själv. Jag åker ju inte dit för att umgås med andra.
Du är jägare, du tänker jakt, jag gör inte självklart den kopplingen. Jag bor i Sthlm, i de närbelägna skogsområdena jag besöker är det ofta mkt folk
 
Tja, jag kan nog tillåtas vistas i stan eftersom jag faktiskt vet hur man beter sig där fast jag är uppvuxen på landet :laugh:

Det du och många andra inte verkar fatta är att skogen är inte allmän plats utan i de allra flesta fall privat. Trots det har vi ingått i ett samhällskontrakt som bla innefattar Allemansrätten. Det betyder inte att allmänheten har företräde utan att ägaren av skogen ska låta allmänheten beträda marken men att de inte får att störa eller förstöra.

Jag tycker att din attityd är patetisk, skulle du acceptera att någon klampar in i ditt hem och gör vad den vill?! Men de med din attityd är de som ser till att Allemansrätten motarbetas. Skogsägarna är less på att deras egendom betraktas som någon annans lekplats.
Och om du kan vistas i stan kanske nog vistas i skogen ;)
 
Jag vet precis vad allemansrätten innebär och jag är helt säker på att den inte säger något om att kontakta jaktlag innan besök.

Inte störa var det. Det inbegriper att inte störa när markägaren eller de han upplåter jakträtten till utövar jakt. Försök förstå att en stor del av skogen är privat, inte allmän...
 
Just allemansrätten har jag haft bråk om med vår lokala busschaufför.. Han envisas med att ta rast vid vår fårhage och gå in bland djuren, visst han får gärna gå in men han är helt oförmögen att stänga grinden och våra djur har rymt pga honom plus att bussens tyngd trycker sönder asfalten till uppfarten och ut i diket. Trots att jag personligen sagt till så fortsätter han att göra det och hävdar allemansrätt. Till sist fick jag ringa bussbolaget och dom fick ge honom tillsägelse. Så alla förstår inte.
Men det är en helt annan diskussion.
 
Här bedrivs jakt där det finns belysta och icke belysta gångvägar. Visst hundarna kan ta sig över dom anlagda gångvägararna många gånger men det innebär inte att det avlossas skott åt det hållet som gångvägarna ligger utan åt andra hållet.
 
Du menar alltså att man måste ringa jaktlag först? Och jaktlagen inte har några skyldigheter att informera mig. Visa gärna belägg för den tolkningen.

Inte störa var det. Hur du löser det är upp till dig. Men om du vet om att det jagas i skogen är det ju tämligen enkelt att googla jakttider för området i fråga.
 
Inte störa var det. Det inbegriper att inte störa när markägaren eller de han upplåter jakträtten till utövar jakt. Försök förstå att en stor del av skogen är privat, inte allmän...

Men blir detta inte lite orimligt? Jag har full förståelse för att mycket skog är privat, visst. Men betyder det att "civilister" ska hålla sig från skogen från september till februari för att det KANSKE jagas då och då under hösten?
 
Jag vet precis vad allemansrätten innebär och jag är helt säker på att den inte säger något om att kontakta jaktlag innan besök.
Nej det gör den ju inte, självklart. Däremot så säger den att man inte får störa och det kan säkert tolkas som att man inte får störa jakt. Jag håller helt med dig om att man inte ska behöva kontakta varken markägare eller jaktlag innan man ger sig ut på utflykt i skogen, men väl där så behöver man också visa hänsyn, till exempel försöka att inte störa jakt. Sedan har ju jägare självklart ett ENORMT ansvar att se till att inte vådaskjuta någon, och det ansvaret har de ju helt självklart även gentemot "korkade stabor" som inte vet hur man beter sig i skogen!
 
Just allemansrätten har jag haft bråk om med vår lokala busschaufför.. Han envisas med att ta rast vid vår fårhage och gå in bland djuren, visst han får gärna gå in men han är helt oförmögen att stänga grinden och våra djur har rymt pga honom plus att bussens tyngd trycker sönder asfalten till uppfarten och ut i diket. Trots att jag personligen sagt till så fortsätter han att göra det och hävdar allemansrätt. Till sist fick jag ringa bussbolaget och dom fick ge honom tillsägelse. Så alla förstår inte.
Men det är en helt annan diskussion.
Precis! Det är en annan diskussion. Eller tycker du det är lika illa att gå ut i skogen utan att först ta reda på att det är jakt, sen leta upp jaktlag, sen ringa jaktlag, osv? Busschauffören är så klart orimlig, jag tycker inte det är orimligt att gå ut i skogen utan att ha kontaktat jaktlag.
 
Men blir detta inte lite orimligt? Jag har full förståelse för att mycket skog är privat, visst. Men betyder det att "civilister" ska hålla sig från skogen från september till februari för att det KANSKE jagas då och då under hösten?

Har jag sagt det? Men lite ödmjukhet och faktiskt skippa skogen under de två första veckorna av älgjakten är väl inte för mycket begärt?

Det finns 50 veckor till på året.
 
Nej det gör den ju inte, självklart. Däremot så säger den att man inte får störa och det kan säkert tolkas som att man inte får störa jakt. Jag håller helt med dig om att man inte ska behöva kontakta varken markägare eller jaktlag innan man ger sig ut på utflykt i skogen, men väl där så behöver man också visa hänsyn, till exempel försöka att inte störa jakt. Sedan har ju jägare självklart ett ENORMT ansvar att se till att inte vådaskjuta någon, och det ansvaret har de ju helt självklart även gentemot "korkade stabor" som inte vet hur man beter sig i skogen!
Men alltså, jag visar så klart hänsyn om jag vet att det är jakt. Det enda jag vänder mig mot är att det inte kan ligga på varje person att informera sig om det.
 
Det jag främst tänkte på när jag startade tråden var att vara i skogen med häst, både för att hästen kan oroa viltet och för att hästen varken ska bli skadad eller skrämd av skott. (Och nu tror jag inte att jägarna i mitt område är på någon slags Åsa-Nisse-jakt och skjuter hej vilt på allt som rör sig, men hästen kan ju skada sig av att bli rädd för skotten och dra iväg.) Jag har tidigare motionerat för egen maskin, utan djur, och då har jag känt mig helt lugn med att gå på asfalt/grusvägar med reflexväst och gärna något klädesplagg i skrikigt rött eller motsvarande på mig.

Alla, däribland jag, har dock inte förmånen att ha en ridbana eller ett ridhus att hålla till i, så jag måste också kunna vara i skogen. Men då känns det som en schysst kompromiss som att i år undvika den här första helgen och kanske hålla sig nära bebyggelse kanske även de närmast kommande helgerna. Jag är uppväxt på landet, har folk i min närhet som varit jägare men ingen som aktivt jagar nu. Men har hyfsad koll på när det är bockajakt och älgjakt ändå, det är ju även för min egen skull för att inte hamna mitt i skottlinjen i onödan.
 
Precis! Det är en annan diskussion. Eller tycker du det är lika illa att gå ut i skogen utan att först ta reda på att det är jakt, sen leta upp jaktlag, sen ringa jaktlag, osv? Busschauffören är så klart orimlig, jag tycker inte det är orimligt att gå ut i skogen utan att ha kontaktat jaktlag.
Nej, därför skriver jag att det är en annan diskussion.

Tycker det syns rätt tydligt om det är jägare som sagt, även på deras fordon. Inte många som kletar ner ett rådjur i cykelvagnen eller i sin lilla stadsanpassade bil. Och jag tycker bara man ska visa ömsesidig respekt.
 
Man behöver ju inte dra det hur långt som helst. Jag tycker man ser/förstår ganska direkt om det är jägare i skogen och då kan man ju av ömsesidig omtanke ta en annan väg, köra en liten bit till ett annat område (finns nog ingen jägare som vill skada någon med flit)
Det är ju inte konstigare än att hålla sej undan om det tex är orienteringstävling eller va det nu må vara.
Varför skulle man inte kunna gå i skogen under en orienteringstävling? :) Det är ju inte några spår man korsar och förstör eller liknande. Uppriktig undran då det aldrig fallit mig in.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
1 824
Senast: Luff
·
Ridning Moderator får flytta tråden om den ligger fel, men tänkte att det är ju ändå ridning det handlar om, så la den här. Hur resonerar ni...
2
Svar
31
· Visningar
2 912
Övr. Hund Vi har ett danskt jaktlag som kommer varje år och jagar på våra marker. De är mest vid den andra gården men ibland även här där vi bor...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
8 448
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Hund Hemkommen från premiärjaktprovet med min gamling Rix, som still is going strong.. Efter släpp, så blev det några kortare 5-6 minuters...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 430
Senast: jappisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp