Bukefalos 28 år!

Är ni i skogen under älgjakten?

Hur vet man att man ska skippa två första veckorna? För mig är det ingen given tumregel?

Älgjakten bedrivs som intensivast under de två första veckorna, det är lite lilla julafton för jägarna. Det betyder att hela laget är ute på pass och att det är i allmänhet minst en hund per jaktlag igång.

Efter de veckorna blir det betydligt lugnare (ibland är det tom fullskjutet efter de veckorna och då är ju jakten avblåst just i det området). Jagas det älg fram till januari är det främst på helgerna.
 
Nej det gör den ju inte, självklart. Däremot så säger den att man inte får störa och det kan säkert tolkas som att man inte får störa jakt. Jag håller helt med dig om att man inte ska behöva kontakta varken markägare eller jaktlag innan man ger sig ut på utflykt i skogen, men väl där så behöver man också visa hänsyn, till exempel försöka att inte störa jakt. Sedan har ju jägare självklart ett ENORMT ansvar att se till att inte vådaskjuta någon, och det ansvaret har de ju helt självklart även gentemot "korkade stabor" som inte vet hur man beter sig i skogen!

Givetvis ska en skjuta på ett säkert sätt! Jag satt med gevär på pass första gången i år och jag har en enorm respekt för hur illa det kan bli om man inte har koll på vad man gör.

Men faktum kvarstår, går man in i såten på fel ställe är det en risk att träffas av en rikoschett utan att jägaren på något vis gjort fel.

Edit: Det finns ett vidrigt exempel på enorm otur, en jägare sköt en lagkamrat. Hen hade kulfång osv men efter att polisen analyserat hur kulan rört sig visade det sig att den studsat SJU! gånger. Hade jaktkamraten haft sin keps på sig hade hen förmodligen klarat sig, det var så lite anslagsenergi kvar i den. Nu var det så illa att det fanns tillräckligt med energi kvar att den gick igenom skallbenet :(
 
Har jag sagt det? Men lite ödmjukhet och faktiskt skippa skogen under de två första veckorna av älgjakten är väl inte för mycket begärt?

Det finns 50 veckor till på året.

Du behöver inte vara så taggig. Jag har faktiskt försökt att skapa en kommunikation med jaktlaget här där jag bor, de är dock totalt ointresserade av att samtala om när, var och hur jag faktiskt kan vistas i skogen utan att störa. Om jag visste att det var två veckor av året så visst, men vilka två veckor då? Älgjakten startar nu men vildsvin jagas ju typ jämt, i augusti gick det folk med bössor i skogen, då var det jakt på råbock, så det verkar lite random när dessa "två veckor" faktiskt infaller.

Dessutom: två veckor utan att rida i skogen är rätt mycket om en saknar ridbana (och inte tycker det är så kul att rida längs 80-väg där det kör stora lastbilar). Hundpromenader längs bilvägen är väl okej i två veckor, men inte särskilt kul. Jag tycker attityden är trist. Det är lite "störst går först" och att jakten är viktigare än allt annat. Lite ödmjukhet och förståelse åt båda hållen hade faktiskt inte skadat. Jag visar gärna hänsyn och jag förstår att den som äger marken bestämmer över verksamheten på marken, men jag tror att samarbetet mellan jägare och omgivande samhälle skulle funka så mycket mer friktionsfritt om båda parter, inte bara "stadsborna", närmade sig mötet med en lite annan approach.
 
Varför skulle man inte kunna gå i skogen under en orienteringstävling? :) Det är ju inte några spår man korsar och förstör eller liknande. Uppriktig undran då det aldrig fallit mig in.
Tänker att man kanske kommer i vägen för någon. Sen för egen del så tycker jag dom kan få springa omkring för sig själva utan att behöver kryssa i omvägar runt mig. Jag åker till skogen för lugn och ro helt enkelt.
 
Jag har alltid vistats i skogen även under jakt, det var ju liksom bara där jag hade möjlighet att rida. Aldrig varit något problem - självklart undvek jag områden om jag visste att det pågick aktiv jakt där men eftersom hundarna rör sig över stora ytor så krockade vi ibland, hälsade och fortsatte med vårt. Uppvuxen i norrland i by på landet (i skogen. ;) ) där vartannat hushåll jagar.
Det här var innan social media var vanligt så några facebookgrupper fanns det inte att hålla koll på. :D
 
Tänker att man kanske kommer i vägen för någon. Sen för egen del så tycker jag dom kan få springa omkring för sig själva utan att behöver kryssa i omvägar runt mig. Jag åker till skogen för lugn och ro helt enkelt.
Fast det är väl inte meningen att de ska kunna se varandra ens en gång så jag tänker att trafiken nog inte är SÅ tät ändå. :D Kanske inte någonting man aktivt väljer, men det är ju lite samma sak där. Hur i allsin dar vet man att det ska vara orienteringstävling i just det området den dagen?
 
Fast det är väl inte meningen att de ska kunna se varandra ens en gång så jag tänker att trafiken nog inte är SÅ tät ändå. :D Kanske inte någonting man aktivt väljer, men det är ju lite samma sak där. Hur i allsin dar vet man att det ska vara orienteringstävling i just det området den dagen?
Här skyltar dom i förväg. Så då åker jag ju inte dit helt enkelt :D
 
Du behöver inte vara så taggig. Jag har faktiskt försökt att skapa en kommunikation med jaktlaget här där jag bor, de är dock totalt ointresserade av att samtala om när, var och hur jag faktiskt kan vistas i skogen utan att störa. Om jag visste att det var två veckor av året så visst, men vilka två veckor då? Älgjakten startar nu men vildsvin jagas ju typ jämt, i augusti gick det folk med bössor i skogen, då var det jakt på råbock, så det verkar lite random när dessa "två veckor" faktiskt infaller.

Dessutom: två veckor utan att rida i skogen är rätt mycket om en saknar ridbana (och inte tycker det är så kul att rida längs 80-väg där det kör stora lastbilar). Hundpromenader längs bilvägen är väl okej i två veckor, men inte särskilt kul. Jag tycker attityden är trist. Det är lite "störst går först" och att jakten är viktigare än allt annat. Lite ödmjukhet och förståelse åt båda hållen hade faktiskt inte skadat. Jag visar gärna hänsyn och jag förstår att den som äger marken bestämmer över verksamheten på marken, men jag tror att samarbetet mellan jägare och omgivande samhälle skulle funka så mycket mer friktionsfritt om båda parter, inte bara "stadsborna", närmade sig mötet med en lite annan approach.

Jag har aldrig undvikt skogen för något annat än älgjakt (och då de första veckorna). Ingen jägare har tagit illa upp för att de råkat på mig i skogen andra tider (även om jag alltid erbjuder mig att lämna området om jag är ute och jobbar och råkar på en jägare).
 
Tyvärr är det så, se mitt tragiska exempel ovan. Jägaren som sköt sin jaktkamrat dömdes inte (jag kommer inte ihåg omständigheterna helt, jag tror inte det blev en rättegång utan det bedömdes vara en olycka utan uppsåt).
Vågar inte uttala mig om det fallet, men kan ändå garantera att man som jägare inte med säkerhet går ostraffad om man träffar någon annan oavsett om kulan studsar eller ej.
 
Dessutom: två veckor utan att rida i skogen är rätt mycket om en saknar ridbana (och inte tycker det är så kul att rida längs 80-väg där det kör stora lastbilar).
Det är lite så jag tänker också, två veckor när man inte har någon annan möjlighet är jättemycket. Jag hade varit betydligt mer upprörd om jag inte hade haft möjlighet att rida ordentligt i veckorna tack vare jobb hemifrån, när det var jobb från kontoret fem dagar i veckan var helgerna absolut heliga.

Nu har jag ändå kunnat planera så att hästen vilar idag och så får jag försöka rida i hagen eller så i helgen, förutsatt att det inte är skyltat då förstås (de brukar vara duktiga på att skylta här, det är ett stort plus!). Nu bor jag på ett ställe där antalet tilldelade älgar kontra ytan älg och jägare har att röra sig på gör att den här jakten kan inte hålla på i all evinnerlig tid, för de bör träffa på varandra rätt snabbt, men hade jag behövt "hålla mig borta" från skogen kanske fem-sex helger på raken hade jag blivit måttligt road. Har nog aldrig saknat en ridbana så mycket som jag gör just vid älgjakten.
 
Vågar inte uttala mig om det fallet, men kan ändå garantera att man som jägare inte med säkerhet går ostraffad om man träffar någon annan oavsett om kulan studsar eller ej.

Det upprättas givetvis en anmälan men visar utredningen att brott inte går att styrka lär ingen åklagare ta det till rätten.
 
Det upprättas givetvis en anmälan men visar utredningen att brott inte går att styrka lär ingen åklagare ta det till rätten.
Så kan det säkert vara. Tyckte det bara var ett konstigt, tvärsäker uttalande. Typ jägare kan skjuta lite hur som helst, går man i skogen och kommer in på fel ställe får man räkna med att träffas av ricochet och jägaren blir aldrig straffad för det. Det är jag säker på är en felaktig slutsats. Sen kan det säkert finnas fall där det har hänt, får ju ändå tro på din historia. :)
 
Men faktum kvarstår, går man in i såten på fel ställe är det en risk att träffas av en rikoschett utan att jägaren på något vis gjort fel.
Om det verkligen, på riktigt, är på det viset så tycker jag att jägare har all skyldighet i världen att faktiskt sätta upp väl synliga skyltar när de tänkt jaga! Det är ju inte så att folk i allmänhet VILL komma ivägen för jakt och återigen - jägaren HAR skyldighet att inte utsätta människor för fara!
 
Så kan det säkert vara. Tyckte det bara var ett konstigt, tvärsäker uttalande. Typ jägare kan skjuta lite hur som helst, går man i skogen och kommer in på fel ställe får man räkna med att träffas av ricochet och jägaren blir aldrig straffad för det. Det är jag säker på är en felaktig slutsats. Sen kan det säkert finnas fall där det har hänt, får ju ändåvtro på din historia. :)

Men det skjuts inte hej vilt, ingen jägare vill träffa något annat än bytet. Tyvärr är det ändå så att det sker olyckor oavsett hur försiktig man är (mitt exempel är extremt ovanligt och slutade ännu mer tragiskt eftersom skytten senare tog livet av sig eftersom hen inte kunde leva med att ha haft ihjäl jaktkamraten). Skulle polisen kommit fram till att det skett någon oaktsamhet skulle det ha varit en annan femma och åtal för sådant sker givetvis.

Dvs det är vettigast att inte ta risken under de där två första veckorna av älgjakten när det är som intensivast.
 
Jag har aldrig undvikt skogen för något annat än älgjakt (och då de första veckorna). Ingen jägare har tagit illa upp för att de råkat på mig i skogen andra tider (även om jag alltid erbjuder mig att lämna området om jag är ute och jobbar och råkar på en jägare).

Så bra att du haft en trevligare upplevelse än jag har haft.
 
Så bra att du haft en trevligare upplevelse än jag har haft.

Ja, det är jag glad för.

Sedan är går jag som sagt undan direkt om de vill det om jag jobbar. Det är inte ett tillfälle då jag har lust att slå dem i huvudet med allemansrätten eftersom de i allmänhet är en av mina markägare som jag vill hålla mig väl med.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
1 824
Senast: Luff
·
Ridning Moderator får flytta tråden om den ligger fel, men tänkte att det är ju ändå ridning det handlar om, så la den här. Hur resonerar ni...
2
Svar
31
· Visningar
2 912
Övr. Hund Vi har ett danskt jaktlag som kommer varje år och jagar på våra marker. De är mest vid den andra gården men ibland även här där vi bor...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
8 448
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Hund Hemkommen från premiärjaktprovet med min gamling Rix, som still is going strong.. Efter släpp, så blev det några kortare 5-6 minuters...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 430
Senast: jappisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp