Är Sverige mer normerande och stöpande än andra länder? (utbruten från Att fråga vad någon jobbar med?)

@Roheryn Aha, hade fått för mig att civilingenjör var en yrkeskyddad titel men så kanske det inte är. :)

Nope! Det finns dessutom väldigt många olika sorters civilingenjörer, så just att man har den examen säger inte nödvändigtvis jättemycket om vad man kan. Jag kan till exempel verkligen inte konstruera broar och inte kärnkraftverk heller! (läst industriell ekonomi, mycket bättre på logistik- och produktionsprocesser) :D
 
Nope! Det finns dessutom väldigt många olika sorters civilingenjörer, så just att man har den examen säger inte nödvändigtvis jättemycket om vad man kan. Jag kan till exempel verkligen inte konstruera broar och inte kärnkraftverk heller! (läst industriell ekonomi, mycket bättre på logistik- och produktionsprocesser) :D

Nää det har jag iofs förstått, har många vänner som är civilingenjörer inom olika områden. Lite oklart varför jag tog med hur civilingenjör om exempel då eftersom jag har så dålig insyn, borde ha hållit mig till läkarexemplet. Kanske säger något om min svenskhet då iofs. 🙄😂
 
Jag upplever att det är mycket mer krav här än i andra länder. Jag har ju bott i några andra länder också. Svensken måste se så himla bra ut, ha rätt grejer, ha ett väldesignat hem och byta inredning så hemmet är modernt, allting ska vara så himla perfekt hela tiden. Och människor ska gärna se likadana ut och bete sig likadant, är någon inte helt stöpt i samma form blir den personen kallad för ett original. I andra länder är den människan bara en annan människa, inget original.

Allt är så viktigt i Sverige också. Socialt får man knappt skaffa hund utan att vara utbildad expert och tänk om man vill köpa en häst! Och tänk för bövelen inte på att avla på dina djur för det kan bara rena experter göra som har en långsiktig plan i sitt avelsarbete. Och det är så fult att säga att man tjänar pengar på aveln, trots att alla fattar att man gör det, för säger man att man tjänar pengar på att tex föda upp kaniner som jag gör då, så kommer det hundra uppfödare som minsann inte tjänar en krona på sin uppfödning utan de gör det för att de vill bevara raserna och brinner för kaninavel. Det är så töntigt!

Och det här rättviseperspektivet som ska råda överallt bidrar ju bara till ännu mer liksidighet och stöpning. Ingen får sticka ut och vara bra på någonting. Barn får knappt tävla längre!

Och att man ser ner på människor som valt att inte leva som de själva gör. Den möter jag nästan dagligen av framför allt mammor som av någon anledning stör sig på att jag inte ser det underbara i att ha barn. "Du kommer ångra dig när du är gammal", "Du kommer ju dö ensam" etc. Stöpning, stöpning. Alla ska vara lika och allt ska vara så perfekt. Nåde dig om du inte klippt gräsmattan när gräset är en viss höjd.

Jantelagen har väl de flesta hört talas om. Stick inte ut, var inte annorlunda och tro för bövelen inte att du är bättre än någon annan. Lite det som i alla fall jag blev uppfostrad efter. Inte av föräldrar utan av samhället. Lite synd faktiskt.

Det där att man måste vara färdig expert för att skaffa häst fick jag faktiskt uppleva för några veckor sedan när jag köpte min fina tjej. Skit samma att man vuxit upp med hästar och är villig och intresserad av att lära sig mer. Har man haft 10 års uppehåll så ska man inte ha häst och klarar inte av att äga ett djur alls. Skit samma om man då redan har katter, hund och kaniner som är väldigt välmående. För jag klarar absolut inte att se till att hästen får mat bara för att jag inte hanterat häst på evigheter. Om ni undrar så går fröken fräken på lösdrift med fri tillgång till grovfoder och vatten som hon är van vid och jag har hittills inte haft några större problem att hantera henne mer än skadat självförtroende pga av andra människor.

Men att inte vilja ha barn känns som mer accepterat nu än förut. Eller så ids folk inte kommentera längre?
 
Jantelagen har väl de flesta hört talas om. Stick inte ut, var inte annorlunda och tro för bövelen inte att du är bättre än någon annan. Lite det som i alla fall jag blev uppfostrad efter. Inte av föräldrar utan av samhället. Lite synd faktiskt.

Det där att man måste vara färdig expert för att skaffa häst fick jag faktiskt uppleva för några veckor sedan när jag köpte min fina tjej.
Jag beklagar verkligen att du fått höra negativa saker när du köpt häst. Nästa gång du behöver en jämnvikt hör av dig till mig ska jag peppa dig och påminna dig om allting du kan. ❤️ Idioter!

Jantelagen är intressant. För det ska liksom tryckas ner och förhindras. Tar man den amerikanska varianten ”keep up with the joneses” där det istället uppmuntras att hålla samma takt som majoriteten.
 
Jag beklagar verkligen att du fått höra negativa saker när du köpt häst. Nästa gång du behöver en jämnvikt hör av dig till mig ska jag peppa dig och påminna dig om allting du kan. ❤️ Idioter!

Jantelagen är intressant. För det ska liksom tryckas ner och förhindras. Tar man den amerikanska varianten ”keep up with the joneses” där det istället uppmuntras att hålla samma takt som majoriteten.

Jag har ju haft underbara människor som har stöttat också men det räcker med några få rötägg för att självförtroendet ska ta skada. Tur att allt sådant är bakom mig nu!:)
Att fenomenet att ifrågasätta eventuella häst/hund/katt köpare om de vet vad de ger sig in på är ju bra. Men som du skrev att man ska klassas som närmast expert innan det ska vara ok att skaffa djur är ju lite väl höga krav. Alla är ju nya och gröna någon gång men det är ett högst tillfälligt stadium om personen ifråga är villig att lära sig och utvecklas.

Jantelagen beskriver egentligen hur alla ska följa samma normer och ingen får sticka ut eller tro sig vara bättre än någon annan. Påminner lite granna om det här med att allt ska vara så jämställt att än fast ett barn vinner en tävling så ska alla vara vinnare och få första pris för att ingen ska bli bättre behandlad än någon annan. Hur vi än gör så kommer det alltid att finnas normer och oskrivna regler som vi förväntas följa och det gäller nog alla länder och kulturer.
 
Jantelagen har väl de flesta hört talas om. Stick inte ut, var inte annorlunda och tro för bövelen inte att du är bättre än någon annan. Lite det som i alla fall jag blev uppfostrad efter. Inte av föräldrar utan av samhället. Lite synd faktiskt.

Det där att man måste vara färdig expert för att skaffa häst fick jag faktiskt uppleva för några veckor sedan när jag köpte min fina tjej. Skit samma att man vuxit upp med hästar och är villig och intresserad av att lära sig mer. Har man haft 10 års uppehåll så ska man inte ha häst och klarar inte av att äga ett djur alls. Skit samma om man då redan har katter, hund och kaniner som är väldigt välmående. För jag klarar absolut inte att se till att hästen får mat bara för att jag inte hanterat häst på evigheter. Om ni undrar så går fröken fräken på lösdrift med fri tillgång till grovfoder och vatten som hon är van vid och jag har hittills inte haft några större problem att hantera henne mer än skadat självförtroende pga av andra människor.

Men att inte vilja ha barn känns som mer accepterat nu än förut. Eller så ids folk inte kommentera längre?
En mer positiv tolkning av jantelagen är ”Ingen är mer värd än du, men du är inte heller mer värd än någon annan”. Dvs att alla är värda lika mycket och ska behandlas med respekt, oavsett vilken status de har. Jag upplever att normen snarare är att det absolut är bra gjort om någon åstadkommer nånting, men det gör dem inte mer värda som människor.

Att folk höjer på ögonbrynen när man köper egen häst efter ett uppehåll på tio år har kanske mer att göra med att en del inte kan hålla sina åsikter om andra för sig själv, särskilt i hästvärlden. Märkligt fenomen, men jag upplever det som rätt vanligt tyvärr. Att människor har någon sorts obändig diktan och traktan att hålla efter andras hästar, inte bara sin egen, och oombedda berätta hur andra borde eller inte borde göra med sina hästar.
 
Och det är så fult att säga att man tjänar pengar på aveln, trots att alla fattar att man gör det, för säger man att man tjänar pengar på att tex föda upp kaniner som jag gör då, så kommer det hundra uppfödare som minsann inte tjänar en krona på sin uppfödning utan de gör det för att de vill bevara raserna och brinner för kaninavel. Det är så töntigt!
I wish att jag tjänade pengar på katterna eller hästarna. Hittills har väl en häst gått plus och kanske nån av kullarna. Men senaste kullen 4 av 5 döda. Akut kejsarsnitt (på helgen) där 3 hade dött i magen, en död vid 5 veckors ålder -> akut (på helgen) på djursjukhus tja det kalaset gick inte på under 20' totalt trots att katterna är välförsäkrade. Min luttrade mentor ba-> välkommen in i uppfödarvärlden
 
Jag upplever att jante får lite väl mycket skit, nu för tiden. Jag tolkar det som ytterligare ett symtom på vårt extremt individualiserade kapitalistsamhälle där alla liksom kämpar för att synas. Genom "karriär", genom facebook, genom Instagram. Nej Anette, din lunchmacka är inte intressant idag heller. Varför tror du ens det?

Själv är jag fan för ett återinförande av jantelagen.
Du är precis lika unik som alla andra.
Sitt ner i båten.
 
Jag upplever att jante får lite väl mycket skit, nu för tiden. Jag tolkar det som ytterligare ett symtom på vårt extremt individualiserade kapitalistsamhälle där alla liksom kämpar för att synas. Genom "karriär", genom facebook, genom Instagram. Nej Anette, din lunchmacka är inte intressant idag heller. Varför tror du ens det?

Själv är jag fan för ett återinförande av jantelagen.
Du är precis lika unik som alla andra.
Sitt ner i båten.

Nej men HUMÖRET idag alltså?
Här är man på G minsann.

:laugh:
 
Min man som inte är från Sverige håller med ts, han har, efter fem år i Sverige, tyvätt inte särskilt mycket gott att säga om svenskar överlag, man får inte sticka ut, svenskar är svåra att få kontakt med, inbundna, har ett otrevligt sätt och är väldigt dömande överlag. Många är mer eller mindre främlingsfientliga. Det är hans åsikt och den delar han med många har jag märkt i min yrkesroll.

Jag håller med där - och jantelagen, oavsett hur den framställs, är helt bedrövligt, det är väl klart som fan att man ska få vara bra? Men i Sverige får man inte vara det, man ska helst inte sticka ut alls. Inom idrotten får du inte säga att du är missnöjd med att ta silver och inte guld. Då blir du klassad som en diva. Min dotter har fått mycket skit för att hon tror på sig själv och satsar på SM. Hur mottas det tror ni? Jo, folk snackar skit om henne att hon tror att hon är något. Så bedrövligt så det inte är sant.

Sedan har Sverige som land många bra saker, betydligt bättre många gånger än andra länder, men att vi är bäst på allt - nej verkligen inte. Av de tiotal länder jag spenderat längre tid i har alla saker som är bättre än Sverige, medan Sverige så klart också har saker som är bättre än de länderna.
 
En mer positiv tolkning av jantelagen är ”Ingen är mer värd än du, men du är inte heller mer värd än någon annan”. Dvs att alla är värda lika mycket och ska behandlas med respekt, oavsett vilken status de har. Jag upplever att normen snarare är att det absolut är bra gjort om någon åstadkommer nånting, men det gör dem inte mer värda som människor.

Att folk höjer på ögonbrynen när man köper egen häst efter ett uppehåll på tio år har kanske mer att göra med att en del inte kan hålla sina åsikter om andra för sig själv, särskilt i hästvärlden. Märkligt fenomen, men jag upplever det som rätt vanligt tyvärr. Att människor har någon sorts obändig diktan och traktan att hålla efter andras hästar, inte bara sin egen, och oombedda berätta hur andra borde eller inte borde göra med sina hästar.

Det är väl en mer modern tolkning. Jantelagen har säkert gjort nytta genom tiderna. Men historiskt och grunden till den är ganska negativ då författaren Aksel Sandemose beskrev den fiktiva staden Jante och mentaliteten på folket där.
 
Ja, jag anser ju att det finns rätt många som är bättre än mig på rätt många saker. Jantelagen är skit. Och du har inte heller tolkningsföreträde, tyvärr, över hur den ska tolkas.

Att vara bättre på "saker" finns det givetvis massor av människor som är. Det gör dig inte bara till en bättre människa, för det. Att människor inte skulle få vara olika bra på olika saker pga jante måste väl ändå vara en grov misstolkning?

Jag har aldrig påstått att jag har tolkningsföreträde.
 
Alltså - jag är bra på att vara en ganska urusel student. Bättre än de flesta, vill jag påstå.
Det betyder inte att jag är mer värdefull eller på något sätt är en bättre människa, än andra.

(Även om jag ändå anser de flesta människor inkl. mig själv vara ganska urusla varelser)
 
Se ovan svar. Att man är olika bra på olika saker är väl självklart - det gör dig bara inte bättre som människa än andra.
Det här är jantelagen:

  1. Du skall inte tro att du är något.
  2. Du skall inte tro att du är lika god som vi.
  3. Du skall inte tro att du är klokare än vi.
  4. Du skall inte inbilla dig att du är bättre än vi.
  5. Du skall inte tro att du vet mer än vi.
  6. Du skall inte tro att du är förmer än vi.
  7. Du skall inte tro att du duger till något.
  8. Du skall inte skratta åt oss.
  9. Du skall inte tro att någon bryr sig om dig.
  10. Du skall inte tro att du kan lära oss något.
Jag kan inte se hur den ger något som helst utrymme att vara bra på något, faktiskt, utan den är bara nertryckande.
 
Det här är jantelagen:

  1. Du skall inte tro att du är något.
  2. Du skall inte tro att du är lika god som vi.
  3. Du skall inte tro att du är klokare än vi.
  4. Du skall inte inbilla dig att du är bättre än vi.
  5. Du skall inte tro att du vet mer än vi.
  6. Du skall inte tro att du är förmer än vi.
  7. Du skall inte tro att du duger till något.
  8. Du skall inte skratta åt oss.
  9. Du skall inte tro att någon bryr sig om dig.
  10. Du skall inte tro att du kan lära oss något.
Jag kan inte se hur den ger något som helst utrymme att vara bra på något, faktiskt, utan den är bara nertryckande.

Vi läser den nog på olika nivå av bokstavlighet.
 

Liknande trådar

Äldre .....ju mer inser jag varför SD växer och växer. Men hur verklighetsförankrade är argumenten SD kör med egentligen? För många gånger...
54 55 56
Svar
1 114
· Visningar
78 419
Senast: No1
·
Utrustning Jag har idag provat en bomlös sadel. Jag har länge varit nyfiken på bomlöst och tyckt det skulle vara PERFEKT till valacken som är ett...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 349
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp