Är Sverige mer normerande och stöpande än andra länder? (utbruten från Att fråga vad någon jobbar med?)

Haha, ja, det är ganska sjukt!
Jag fattar att man tycker den är hemsk om man läser väldigt bokstavligt. Själv läser jag ju hellre alltid mellan raderna, och tycker att det finns en hel del poänger som vårt väldigt individualiserade samhälle hade mått bra av. Annette kan sluta lägga ut den där lunchmackan på Insta, det är ju sjukligt att vi på riktigt tror att vi är så väldigt unika individer att någon skulle ha intresse av den där jävla lunchmackan ändå liksom. Eller vilken tid du sprungit milen på. Eller ditt vita nyckelfärdiga hus som är precis lika unikt som de andra 57 vita nyckelfärdiga husen från samma tillverkare på tomter stora som frimärken. Jätteunikt, verkligen.

Aldrig har väl något varit så missförstått som innebörden av "unik" under 2020-talet.
Fast varför ska Annette sluta lägga ut sin macka? Varför får man inte visa lite av sitt liv? Varför får man inte visa sitt hus som ser ut som alla andras hus? Varför måste man bete sig som alla andra?

Vi ÄR väldigt unika individer. Annette kanske hade svårt med orken så det var jobbigt att göra macken, eller så är hon kanske dålig på matlagning eller så har hon bara ingen att prata med och försöker kommunicera på NÅGOT vis liksom?

Måste man vara superduktig kock för att räknas som unik och få lägga upp sin middag på instagram och går bara ovanliga coola hus bra att visa bilder på och vara personligt glad och nöjd för?

Jag tycker att kraven att man måste vara riktigt speciell för att vara värd att lyssna på och lägga märke till är rätt märkligt. Även helt vanliga tråkiga icke unika Annette skulle må bra om någon gav hennes lunchmacka en tummen upp ibland.
 
Jag upplever att jante får lite väl mycket skit, nu för tiden. Jag tolkar det som ytterligare ett symtom på vårt extremt individualiserade kapitalistsamhälle där alla liksom kämpar för att synas. Genom "karriär", genom facebook, genom Instagram. Nej Anette, din lunchmacka är inte intressant idag heller. Varför tror du ens det?

Haha, ja, det är ganska sjukt!

Annette kan sluta lägga ut den där lunchmackan på Insta, det är ju sjukligt att vi på riktigt tror att vi är så väldigt unika individer att någon skulle ha intresse av den där jävla lunchmackan ändå liksom.
Jag tror inte att Annette är så jätteintresserad av lunchmackan, egentligen. Hon vill bara visa att hon har råd, för det är på en "mysigt uteställe" och med ett glas rosé bredvid. Det är lite busigt egentligen, för det är ju bara tisdag. Sen lägger hon upp bild på den nya Ikea-soffan och en selfie på sig själv där hon samtidigt delger sig av sin åsikt om Greta Thundberg som absolut INGEN har bett om.
Känner mig sjukt utpekad när jag läser det här, samtidigt som jag äter min lunch 😒.

Äter dessutom en insta vänlig lunch - poke bowl. // Anette 😁
 
Problemet är väl just det att de som säger att de är bäst sällan tas som ödmjuka, zlatan är väl utmärkt exempel, finns väl ingen som anser att han är ödmjuk, men varför ska han inte få säga att han är bäst? Han ÄR ju bra, och Sveriges bästa spelare genom tiderna, det behövs liksom inte ens diskuteras, varför får han inte säga det?

Folk får väl framhäva sig själv bäst de vill men då får de ju också räkna med att folk tycker de är stöddiga. Nu är ju inte heller Zlatan något bra exempel om man vill framhäva ödmjukhet med hans uttalanden om konkurrenter och andra lag genom åren.

Sen tänker jag väl i Zlatans fall att han kan ha behövt framhäva sig själv, både inför sig själv och för andra, för att ta sig fram och uppåt. Just sport- och lagvärlden tror jag inte är särskilt rolig att vara i av vad jag hört av de som har släkter och vänner som är proffsspelare i olika länder och sporter. De verkar bli behandlade som produkter och inte som personer. Man behöver nog en hård skalle för att klara av sånt.
 
Jag tänker att vi i största allmänhet är narcissistiska svin? :D

Jag tror inte att Annette är så jätteintresserad av lunchmackan, egentligen. Hon vill bara visa att hon har råd, för det är på en "mysigt uteställe" och med ett glas rosé bredvid. Det är lite busigt egentligen, för det är ju bara tisdag. Sen lägger hon upp bild på den nya Ikea-soffan och en selfie på sig själv där hon samtidigt delger sig av sin åsikt om Greta Thundberg som absolut INGEN har bett om.

:laugh:

Mvh ska ta sitt hat mot andra människor, gå och lägga sig och kanske djupandas lite en stund?
Eller så vill hon kanske bara berätta vad hon gör och vad hon tänker, kanske ha lite positiv uppmärksamhet eftersom familjen, som svenskar i allmänhet, suger på att ge beröm och uppmärksamhet till andra människor. Ibland vill man märkas och synas och inte bara tas för given.
 
Känner mig sjukt utpekad när jag läser det här, samtidigt som jag äter min lunch 😒.

Äter dessutom en insta vänlig lunch - poke bowl. // Anette 😁
Jag hade en chef en gång som heter Annette, som jag avskydde, så jag får anstränga mig för att tänka i vänligt sinne och ordalag kan man säga! :o :D :angel:
 
Har du några exempel på vilka aktiviteter man inte gör i Sverige, men som förekommer i England?
Jag tycker nämligen att svenskarna är bra på att göra aktiviteter även i dåligt väder. Svenskarna är ju mycket utomhus.

Det har du rätt i, svenskarna är definitivt duktiga på organiserat friluftsliv!

Kanske hänger mitt tänkande mer ihop med stad och landsbyggdsplittringen också - Sverige känns som ett ganska bilburet land, vilket säkert bidrar till ett "man gör det man ska oxh sen åker man hem" och det där "sköt dig själv och skit i andra" attityden.
Vad jag tänkte på när jag skrev mitt förra inlägg är väl ett mer avslappnat stadsliv, med liv och rörelse på gator och torg, spontana cafe/pub besök.
Min upplevelse är t.ex. att svenskar överlag planerar mycket och långt i förväg, och vardagen är väldigt uppretad med plats för jobb, familj och kanske gym - men inte spontant häng på lokala puben.

Det senare är definitivt en skillnad som varit tydlig för mig - när jag bodde i Sverige och man skulle på bio så planerades det i förväg, man köpte biljetter på nätet osv, medan britterna, de bara går till biografen?
Om det är någon stor film som öppnas händer det att folk bokar i förväg, men inte alls på rutin.

Dessutom känner jag igen observationen att i Sverige ska man vara expert om man t.ex. ska köpa hund, medan britterna överlag har en starkare "just have a go" attityd och "she'll be alright" - alltså typ, det löser sig.. plus och minus med båda attityderna helt klart!

Förlåt för lite osammanhängande text- lösa tankar på lunchrasten!
 
Problemet är väl just det att de som säger att de är bäst sällan tas som ödmjuka, zlatan är väl utmärkt exempel, finns väl ingen som anser att han är ödmjuk, men varför ska han inte få säga att han är bäst? Han ÄR ju bra, och Sveriges bästa spelare genom tiderna, det behövs liksom inte ens diskuteras, varför får han inte säga det?
Jag är väl lite hopplöst Jante kanske, men varför ska han behöva säga det? (jag vet alltså ingenting om Zlatan helt ärligt och vet inte om hur han pratar om sina framgångar). Det torde kanske vara helt uppenbart att han är bäst? och blir lite goddag yxskaft om han säger det hela tiden?
 
Mitt användande av sociala medier går verkligen i vågor! På Insta är det ju betydligt enklare att välja vilka man följer, till exempel. Facebook svårare, där addas det folk hejvilt och är mer öppet och betydligt enklare för Annettes att synas i mitt flöde. Jag "måste" hålla min Facebook relativt öppen pga involverad i flera olika saker som gör att folk gärna addar en och att man har regelbunden kontakt. Själv lägger jag ut något på FB typ en gång i månaden.

Jag tycker sociala medier som fenomen är väldigt fascinerande (och avskyvärt, och skrämmande etc etc). Inte bara vad folk väljer att lägga upp, men också vad och hur de väljer att kommentera saker t ex. Just kommentarsfält är ju nästan bättre exempel på folks övertro kring sin egen unika existens? "Ja, nu är det ju 25 andra personer innan mig som svarat samma sak, men jag gör också det, för det är säkerligen just MIN röst som kommer vara avgörande!". Ytterst fascinerande. :D Eller "jag vet att detta var en simpel ja/nej-fråga men jag passar även på att delge mig av min icke-efterfrågande kunskap om Hitlers sista måltid under andra världskriget för att på så vis få framhålla min UnIkA KomPeTeNS."
Jag är visserligen rätt trött på människor överlag, men du visar ju här i det du skriver att du ser ner på andra människor för att de inte gör som du tycker de ska göra.

Ibland kan den där extra kunskapen i en kommentar på FB faktiskt vara intressant! Den kan dessutom komma ur folk som inte alltid fungerar så bra socialt. Jag tycker att du i dina inlägg visar hur viktigt du tycker att det är att man håller sig i nivå med alla andra och inte sticker ut på något vis och är annorlunda för då agerar man fel.

Usch.
 
Jag hade en chef en gång som heter Annette, som jag avskydde, så jag får anstränga mig för att tänka i vänligt sinne och ordalag kan man säga! :o :D :angel:
Kan lägga till att min framlidna moder som var ytterst mild, snäll och omtyckt av de flesta också hette Annette. Så det förekommer att bra personer också heter så. :angel:
 
Jag är väl lite hopplöst Jante kanske, men varför ska han behöva säga det? (jag vet alltså ingenting om Zlatan helt ärligt och vet inte om hur han pratar om sina framgångar). Det torde kanske vara helt uppenbart att han är bäst? och blir lite goddag yxskaft om han säger det hela tiden?
Varför kan han inte få säga det om han vill det?
 
Problemet är väl just det att de som säger att de är bäst sällan tas som ödmjuka, zlatan är väl utmärkt exempel, finns väl ingen som anser att han är ödmjuk, men varför ska han inte få säga att han är bäst? Han ÄR ju bra, och Sveriges bästa spelare genom tiderna, det behövs liksom inte ens diskuteras, varför får han inte säga det?
eller om man tänker barn istället. Ett barn är mycket bättre och snabbare än de andra på matte eller springa. Sure, alla vet ju det, alla beundrar hen. Varför måste hen också säga det hela tiden? och varför måste hen vilja ha andra fördelar också?

(Erkänner har ett barn hemma som gnäller lite över ett annat barn och man försöker ju sträva emot, det går nog över, visst vill du väl skryta lite med? osv. Men samtidigt kan man ju förstå att andra barn också vill bestämma ibland trots att det här barnet är bäst.)
 
Jag är väl lite hopplöst Jante kanske, men varför ska han behöva säga det? (jag vet alltså ingenting om Zlatan helt ärligt och vet inte om hur han pratar om sina framgångar). Det torde kanske vara helt uppenbart att han är bäst? och blir lite goddag yxskaft om han säger det hela tiden?

Problemet med just Zlatan är ju inte att han är en bra fotbollsspelare utan att han i många situationer framstår som en mindre trevlig person. Vi har haft många duktiga idrottare i Sverige som har varit bäst i världen men som samtidigt framstått som trevliga personer. Zlatan framstår som en otroligt osympatisk som person.
 
EXAKT. Det är just det jag anser vara jante. Du ska fan inte tro att du är nåt - för du är fan ingenting.

Nu fattar jag inte hur du menar. Har jag skrivit att någon är ingenting? :confused: Jag har skrivit att folk som framhäver sig själva gärna får göra det men då får köpa att andra tycker de är stöddiga när de gör det. Du skrev ju själv att "Nä, man behöver inte framhäva sig, men å andra sidan ska väl folk skita i om man gör det också?". Så du tänker ju också att man inte behöver framhäva sig själv? Eller jag fattar inte.

Jag har aldrig skrivit att man inte FÅR framhäva sig själv. Folk får göra vad de vill.
 
eller om man tänker barn istället. Ett barn är mycket bättre och snabbare än de andra på matte eller springa. Sure, alla vet ju det, alla beundrar hen. Varför måste hen också säga det hela tiden? och varför måste hen vilja ha andra fördelar också?

(Erkänner har ett barn hemma som gnäller lite över ett annat barn och man försöker ju sträva emot, det går nog över, visst vill du väl skryta lite med? osv. Men samtidigt kan man ju förstå att andra barn också vill bestämma ibland trots att det här barnet är bäst.)
Så olika man kan tänka. Jag tycker mycket väl ett barn ska uppmuntras till självförtroende och självkänsla, SJÄLVKLART ska ett barn få vara duktig och även ha rätt att säga det (en helt annan sak att trycka ner andra och säga att de är dåliga).
Problemet med just Zlatan är ju inte att han är en bra fotbollsspelare utan att han i många situationer framstår som en mindre trevlig person. Vi har haft många duktiga idrottare i Sverige som har varit bäst i världen men som samtidigt framstått som trevliga personer. Zlatan verkar otroligt osympatisk som person.
Han är trevlig. Men det spelar ingen roll. Är man duktig kan man få säga det.
Fast alltså, det är väl också skillnad på att säga att man är bra på något och lyfta fram sig jämfört med att tala ned andra som ofta hör till. Det tycker jag inte faller in under "Du ska fan inte tro att du är nåt - för du är fan ingenting."
Nu pratade jag om folk som säger att de är bra. Inget annat.
Nu fattar jag inte hur du menar. Har jag skrivit att någon är ingenting? :confused: Jag har skrivit att folk som framhäver sig själva gärna får göra det men då får köpa att andra tycker de är stöddiga när de gör det. Du skrev ju själv att "Nä, man behöver inte framhäva sig, men å andra sidan ska väl folk skita i om man gör det också?". Så du tänker ju också att man inte behöver framhäva sig själv? Eller jag fattar inte.

Jag har aldrig skrivit att man inte FÅR framhäva sig själv. Folk får göra vad de vill.
För mig blir den meningen jante. Jag har inga problem med folk som tycker att de är duktiga och framhäver sig själva. Det är väl upp till dem? De flesta har ju fog för vad de säger.
 
Kan lägga till att min framlidna moder som var ytterst mild, snäll och omtyckt av de flesta också hette Annette. Så det förekommer att bra personer också heter så. :angel:
Det är bra! Min första tanke var "Annette?:devil: HA! Nej ingen vill se din jävla macka Annette!":devil: Och så tänkte jag på henne, fick dock sansa mig och tänka att det finns nog många snälla Annettor också! Lugn och fin liksom.
 
Han är trevlig. Men det spelar ingen roll. Är man duktig kan man få säga det.

Det är mycket möjligt. Men, han framstår som mycket osympatisk och inte för att han säger att han är duktig. Det är det fler som gör och som lyckas framstå som trevliga.

Sen kan jag tycka att det blir lite tröttsamt med folk som hela tiden verkar känna ett behov att framhäva sig själv. Om man är duktig på något och är trygg i det så behöver man inte framhäva sig själv hela tiden. Då talar ens prestationer för en.
 
Fast alltså, det är väl också skillnad på att säga att man är bra på något och lyfta fram sig jämfört med att tala ned andra som ofta hör till. Det tycker jag inte faller in under "Du ska fan inte tro att du är nåt - för du är fan ingenting."
Det är här jag inte tycker Zlatan alltid är ett jättebra exempel. Om han bara hade sagt att han är så jävla bra och varit liksom glad över sina framgångar så hade det inte känts så dumt, men i samma veva kan han såga andra spelare vilket jag inte anser man gör.
 
Det har du rätt i, svenskarna är definitivt duktiga på organiserat friluftsliv!

Kanske hänger mitt tänkande mer ihop med stad och landsbyggdsplittringen också - Sverige känns som ett ganska bilburet land, vilket säkert bidrar till ett "man gör det man ska oxh sen åker man hem" och det där "sköt dig själv och skit i andra" attityden.
Vad jag tänkte på när jag skrev mitt förra inlägg är väl ett mer avslappnat stadsliv, med liv och rörelse på gator och torg, spontana cafe/pub besök.
Min upplevelse är t.ex. att svenskar överlag planerar mycket och långt i förväg, och vardagen är väldigt uppretad med plats för jobb, familj och kanske gym - men inte spontant häng på lokala puben.

Det senare är definitivt en skillnad som varit tydlig för mig - när jag bodde i Sverige och man skulle på bio så planerades det i förväg, man köpte biljetter på nätet osv, medan britterna, de bara går till biografen?
Om det är någon stor film som öppnas händer det att folk bokar i förväg, men inte alls på rutin.

Dessutom känner jag igen observationen att i Sverige ska man vara expert om man t.ex. ska köpa hund, medan britterna överlag har en starkare "just have a go" attityd och "she'll be alright" - alltså typ, det löser sig.. plus och minus med båda attityderna helt klart!

Förlåt för lite osammanhängande text- lösa tankar på lunchrasten!
Kan ju ha med familj att göra också. Tänker att historiskt sett i England kanske mannen bara kunnat sticka till puben medan kvinnan måste passa barnen och helt enkelt aldrig kunnat gå dit. Men jag är ju en sådan som är planerad i förväg och faktiskt gärna säger till familjen innan jag sticker någonstans.

Jag håller med dig när det gäller bio, håller på att bli vansinnig över att man inte bara kan planera att man ska på bio och gå dit och se något, utan någon måste köpa biljetterna i förväg. Det är något nytt dock. När jag var liten, upp tills jag var runt 20 såg gick man bara dit. Kan ha något med att priserna på bio ökat att göra.

Expertbiten håller jag också med om, men det har jag not trott var likadant överallt, men kanske inte. Har sagt det förut som dumexempel, i hälften av stallen måste man leda med tyglarna i handen, i hälften med dem över halsen på hästen. Orsaken till regeln är självklar och alla som inte vet att det är det enda rätta och varför (jag kan recitera varför det är det enda rätta åt båda håll) är totala idioter. Alla som frågar är osäkra våp och idioter. Gör du fel är du en idiot. (Man får spana in ägaren/läraren/stallnågon för att se om det är värst att göra fel eller fråga.) (och detta är bara en av de olika saker du kan göra fel och vara en total idiot, men de andra sakerna byter om. Att fråga är våpigt gäller alltid.)
 

Liknande trådar

Äldre .....ju mer inser jag varför SD växer och växer. Men hur verklighetsförankrade är argumenten SD kör med egentligen? För många gånger...
54 55 56
Svar
1 114
· Visningar
78 483
Senast: No1
·
Utrustning Jag har idag provat en bomlös sadel. Jag har länge varit nyfiken på bomlöst och tyckt det skulle vara PERFEKT till valacken som är ett...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 351
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp