Äta insekter?

Äta inseker

  • Ja

    Röster: 32 24,8%
  • Nej

    Röster: 57 44,2%
  • Kanske

    Röster: 40 31,0%

  • Antal omröstningsdeltagare
    129
Ja, jag har atit insekter, de som varit rostade var faktiskt mycket goda, sarskilt termiterna med en citrusaktig sot smak. De insekter jag atit av misstag, myror pa en godis i fickan, mygg som flugit in i oppen mun, etc ... inte sa gott. :grin:

Jag skulle garanterat ha kopt och provat om vi hade insekter att tillga via lokala butiker.
 
Jag har inte läst hela tråden (...) men vi pratade om detta igår, dottern och jag: Om man kan äta t.ex räkor och kräftor, varför kan man inte också äta insekter typ kackerlackor? Eller stora feta larver eftersom man äter ål?

Det är väl kultur, alltihopa.
 
Jag hade nog kunnat tänka mig att äta insekter som mjöl, gärna inte hela tror jag. Fast äter iof gärna skaldjur, så kanske blir en vanesak 🤷

Kom att tänka på Lejonkungen med citat från Pumba "slemmigt men mättande" 😁👌

Hittade tyvärr bara klippet på engelska, lägger in om nån vill se 😄

 
Jag har inte läst hela tråden (...) men vi pratade om detta igår, dottern och jag: Om man kan äta t.ex räkor och kräftor, varför kan man inte också äta insekter typ kackerlackor? Eller stora feta larver eftersom man äter ål?

Det är väl kultur, alltihopa.
Nu äter jag förvisso inte skaldjur eftersom jag inte tycker att det är gott, men för mig är det en enorm skillnad på t.ex. en räka och en kackerlacka. Kackerlackor är något som oftast återfinns på smutsiga ställen, där de samlas i massor och blir väldigt problematiska (och för många även äckliga) för oss människor. Räkor/skaldjur ser vi överhuvudtaget aldrig i våra dagliga liv, de bor i sin egen lilla miljö, och vi har därför inte samma negativa eller äckel-laddade (kommer inte på något bättre ord :p) relation med dem.

Detsamma kan sägas om larver, som i vissa fall återfinns i sopor, gammal mat eller till och med på döda kroppar. Nu är det kanske inte just den sortens larver man äter, men jag kan ändå förstå att folk blir äcklade av tanken att äta något från samma art så att säga.

Insekter är för många sammankopplat med något ohygieniskt, och även om det naturligtvis inte stämmer för alla sorters insekter så tror jag ändå att det är svårt att bortse från den associationen.

Så nej, för mig håller inte "men skaldjur då?"-argumentet alls.
 
Nu äter jag förvisso inte skaldjur eftersom jag inte tycker att det är gott, men för mig är det en enorm skillnad på t.ex. en räka och en kackerlacka. Kackerlackor är något som oftast återfinns på smutsiga ställen, där de samlas i massor och blir väldigt problematiska (och för många även äckliga) för oss människor. Räkor/skaldjur ser vi överhuvudtaget aldrig i våra dagliga liv, de bor i sin egen lilla miljö, och vi har därför inte samma negativa eller äckel-laddade (kommer inte på något bättre ord :p) relation med dem.

Detsamma kan sägas om larver, som i vissa fall återfinns i sopor, gammal mat eller till och med på döda kroppar. Nu är det kanske inte just den sortens larver man äter, men jag kan ändå förstå att folk blir äcklade av tanken att äta något från samma art så att säga.

Insekter är för många sammankopplat med något ohygieniskt, och även om det naturligtvis inte stämmer för alla sorters insekter så tror jag ändå att det är svårt att bortse från den associationen.

Så nej, för mig håller inte "men skaldjur då?"-argumentet alls.
Det kan hända att vi inte Ser det, men till exempel kräftor är Verkligen skräpätare, de sätter i sig ALLT skit som finns i vatten. :D De ser dessutom ännu otäckare ut tycker jag, jag äter dem inte. Tycker jämförelsen håller.
 
Det kan hända att vi inte Ser det, men till exempel kräftor är Verkligen skräpätare, de sätter i sig ALLT skit som finns i vatten. :D De ser dessutom ännu otäckare ut tycker jag, jag äter dem inte. Tycker jämförelsen håller.
Jo, jag håller med om att skaldjur ser rätt läbbiga ut (och det är nog delvis därför jag inte tycker att det är så gott). Har dock noll koll på deras diet och levnadsvanor och känner att jag nog gärna fortsätter stoppa huvudet i sanden där :angel: Och som sagt så lever de inte bland oss på samma sätt, det gör en väldigt stor skillnad för mig. Men det är ju extremt individuellt hur man tänker och känner kring sådana här saker!
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Stort NEJ på den, inte för att det är äckligt, men för andra anledningar.

De flesta finner insekter naturligt motbjudande. Det finns nog en evolutionär fördel att inte äta insekter, med tanke på smittor.
De behövs inte mer mat, proteinkällor eller whatever i världen. Vi har all mat vi behöver redan, men slänger massor och fördelar den mat som odlas väldigt illa, så en del svälter medans andra dör av för mycket mat.
Vi behöver inte heller bli fler, så att vi måste dammsuga jorden på allt som är ätbart.

Sen till sist, vilka är det som skulle få insektsmjöl i maten först och främst? De som inte har förmåga att tacka nej. Ex.vis pensionärer där man redan snålar på mat på olika boenden, så gladeligen skulle man välja att stoppa insektsmjöl i maten istället för kött. För de gamla varken vet eller kan säga ifrån. Samma med de mindre bemedlade, och de som inte förstår vad de äter. De hade aldrig valt insekter till att börja med (för de flesta människor vill inte äta insekter), men kommer inte få valet att avstå.

Så nä... det finns en mening med att vi inte ska äta insekter.
 
Stort NEJ på den, inte för att det är äckligt, men för andra anledningar.

De flesta finner insekter naturligt motbjudande. Det finns nog en evolutionär fördel att inte äta insekter, med tanke på smittor.
De behövs inte mer mat, proteinkällor eller whatever i världen. Vi har all mat vi behöver redan, men slänger massor och fördelar den mat som odlas väldigt illa, så en del svälter medans andra dör av för mycket mat.
Vi behöver inte heller bli fler, så att vi måste dammsuga jorden på allt som är ätbart.

Sen till sist, vilka är det som skulle få insektsmjöl i maten först och främst? De som inte har förmåga att tacka nej. Ex.vis pensionärer där man redan snålar på mat på olika boenden, så gladeligen skulle man välja att stoppa insektsmjöl i maten istället för kött. För de gamla varken vet eller kan säga ifrån. Samma med de mindre bemedlade, och de som inte förstår vad de äter. De hade aldrig valt insekter till att börja med (för de flesta människor vill inte äta insekter), men kommer inte få valet att avstå.

Så nä... det finns en mening med att vi inte ska äta insekter.
Jag tror tvärtom att insektsmjöl och annat kommer vara en trendig högprisprodukt.

Samma resonemang har förts förr när man hade begränsningar för hur mycket hummer man fick servera varje vecka till fångar i fängelserna. Skräpmat som havets insekter fick inte ges för ofta.

”Naturligt” motbjudande är något högst kulturellt.

Jag kan lätt tänka mig mjöl och annat men har av kulturella skäl svårt att tänka mig att äta hela större insekter. Jag har inte vuxit upp med associationen mat till dem.
 
Så nä... det finns en mening med att vi inte ska äta insekter.

Men tanken med insektsätandet är inte att någon tror rent generellt att det är så gott att folk längtar efter det utan att köttindustrin ( och då innebär det mkt av mjölkkoindustrin) ska minska kraftigt för att miljön /klimatets skull och att det ska finnas högvärdigt protein som ersättning.

Sedan känner jag till en insektsuppfödare och det är inte helt enkelt.
 
Jag har inte läst hela tråden (...) men vi pratade om detta igår, dottern och jag: Om man kan äta t.ex räkor och kräftor, varför kan man inte också äta insekter typ kackerlackor? Eller stora feta larver eftersom man äter ål?

Det är väl kultur, alltihopa.
Ja men kulturen bygger ju i mycket på vad som funnits att tillgå vid svält. I Sverige tex svamp och kräftor, men i något annat land goda insekter, insekter som helt enkelt bara inte traskar runt här i norden. Tänker att till en del är det både bra och nyttigt att till stor del basera sin kost på vad som historiskt sett, och nu, är lätt att odla o föda upp i den regionen utan speciallösningar och import. Stötte rent av på ngn forskningsartikel på det för några år sedan. Medelhavskosten är den mest nyttiga kosten man kan äta -främst vid Medelhavet, i Sverige finns en liknande kost med lite andra matvaror som är lika nyttig. (rapsolja o hasselnötter istället för olivolja osv). Dock är det ju inte så nyttigt att leva på mest gröt och gröt såklart så vi måste ju försöka hitta de lokala motsvarigheterna och äta kål och gulbetor tex.
 
Jag äter för mycket med huvudet och är rätt äckelmagad så skulle rent fysiskt kräkas om jag försökte även om det är tillagat finare än en rå insekt.
Kanske att jag skulle kunna få ner det om det är malt till mjöl och väl dolt så man varken ser eller smakar något annorlunda men är inte säker på det.

Däremot tycker jag äta insekter som idé är bra egentligen 😅
 
Jo exakt, det finns ju en hel del att göra med att slänga mindre, äta mindre av det ena eller det anddra osv som går att göra innan allt kreverar. Gråärtor, gröt och bröd har ju folk ätit till nöds i Sverige, dammar med sötvattensfisk har ju också varit populärt.

Inte ett ont ord om gråärt, det är jättegott! :d

Dessutom var det inget man åt bara till nöds, det var en basvara ända tills 1800-talet, då man i princip överallt gick över till att odla gula och gröna ärtor.

// Gråärtsnörd
 
Och det är ett långt o zvultet zteg bara o bli vegetarian :D
Ja jo för vissa är det ju det *älskar en god stek* som.jag äter minst 2ggr/vecka :rofl:

Ärligt dock, vi äter alltid rotfrukter och grönsaker tillsammans med kött. Men känslan av "mätt och satisfy" infinner sig inte utan kött...
 
Inte ett ont ord om gråärt, det är jättegott! :d

Dessutom var det inget man åt bara till nöds, det var en basvara ända tills 1800-talet, då man i princip överallt gick över till att odla gula och gröna ärtor.

// Gråärtsnörd
Ja men det är ju bra att inte äta bara en sak varje dag, ur ren näringssynvinkel och folk var kortare under perioder av vår historia då de ätit väldigt ensidigt. Tex 1800-talet.

Jag odlar också gråärtor, dock får du väldigt gärna bidra med recept på dem :) de var inte så bra som jag tänkte i ärtsoppa. (och recept som fungerar på Gotlandslins också, de kommer inte med och de beter sig inte alls som röda linser i Daal.)
 
Jag blir alltid så fascinerad över att folk tycker det är märkligt att äta insekter. Jag skulle inte äta alla insekter (men jag äter inte alla däggdjur, fåglar, skaldjur/mollusker eller fiskar heller). när jag var liten hade Vivo och ICA myror i choklad och konserverade gräshoppor på sina delikatesshyllor. Och vi åt sniglar (man köpte dem i stora kartonger med plastfönster. Den mesta volymen var de tvättade skalen och sedan låg själva sniglarna i en konservburk i botten)
 
Men tanken med insektsätandet är inte att någon tror rent generellt att det är så gott att folk längtar efter det utan att köttindustrin ( och då innebär det mkt av mjölkkoindustrin) ska minska kraftigt för att miljön /klimatets skull och att det ska finnas högvärdigt protein som ersättning.

Sedan känner jag till en insektsuppfödare och det är inte helt enkelt.
Men vi behöver inte riktigt så mycket protein som många äter idag. Så vi kan även sträcka ut köttet över större befolkning och äta mer av annat.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 977
Kropp & Själ Jag har haft ett litet uppvaknande sexuellt och i och med detta så funderar jag på vart det finns sexleksaker som stimulerar HELA...
Svar
16
· Visningar
1 232
Senast: SiZo
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Dethär är mitt sista inlägg här nånsin. Jag har bett gunnar att ta bort mitt andvändar konto efter som att jag inte vill vara en del i...
Svar
0
· Visningar
1 257
Senast: LiviaFilippa
·
Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
9 285
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp