Äta insekter?

Äta inseker

  • Ja

    Röster: 32 24,8%
  • Nej

    Röster: 57 44,2%
  • Kanske

    Röster: 40 31,0%

  • Antal omröstningsdeltagare
    129
I mitt hushåll är det Cleo katt som står för insektsätandet. Faktiskt i detta nu. Hon verkar tycka att harkrankar är godast/roligast, därefter myggor, medan flugor dissas helt tyvärr.

Jag har inga planer på att joina henne, men saker kan ändras (till exempel har jag skådats med strumpor i sandaler, vilket jag i hela mitt liv trott var det sista som kunde hända. Nu har det skett, så då är nog allt möjligt :rofl: :nailbiting:).
 
Ja men det är ju bra att inte äta bara en sak varje dag, ur ren näringssynvinkel och folk var kortare under perioder av vår historia då de ätit väldigt ensidigt. Tex 1800-talet.

Jag odlar också gråärtor, dock får du väldigt gärna bidra med recept på dem :) de var inte så bra som jag tänkte i ärtsoppa. (och recept som fungerar på Gotlandslins också, de kommer inte med och de beter sig inte alls som röda linser i Daal.)

Det där med gråärtsnörd var mest ett skämt, så nu får jag väl skämmas... :o Jag odlar inte, även om det hade varit roligt eftersom den sista bonden som odlade gråärt här(innan man startat igen nu) bodde någon km härifrån.

Jag har inte några egna recept heller, men jag tycker att de passar jättebra i röror. På restaurang har jag ätit bl a kokta och rostade, också jättegott.
 
Det där med gråärtsnörd var mest ett skämt, så nu får jag väl skämmas... :o Jag odlar inte, även om det hade varit roligt eftersom den sista bonden som odlade gråärt här(innan man startat igen nu) bodde någon km härifrån.

Jag har inte några egna recept heller, men jag tycker att de passar jättebra i röror. På restaurang har jag ätit bl a kokta och rostade, också jättegott.
Ah jo :) man kanske kan göra hummus med dem :)
 
Stort NEJ på den, inte för att det är äckligt, men för andra anledningar.

De flesta finner insekter naturligt motbjudande. Det finns nog en evolutionär fördel att inte äta insekter, med tanke på smittor.
De behövs inte mer mat, proteinkällor eller whatever i världen. Vi har all mat vi behöver redan, men slänger massor och fördelar den mat som odlas väldigt illa, så en del svälter medans andra dör av för mycket mat.
Vi behöver inte heller bli fler, så att vi måste dammsuga jorden på allt som är ätbart.

Sen till sist, vilka är det som skulle få insektsmjöl i maten först och främst? De som inte har förmåga att tacka nej. Ex.vis pensionärer där man redan snålar på mat på olika boenden, så gladeligen skulle man välja att stoppa insektsmjöl i maten istället för kött. För de gamla varken vet eller kan säga ifrån. Samma med de mindre bemedlade, och de som inte förstår vad de äter. De hade aldrig valt insekter till att börja med (för de flesta människor vill inte äta insekter), men kommer inte få valet att avstå.

Så nä... det finns en mening med att vi inte ska äta insekter.
Men va? Varför skulle insekter innehålla mer smitta än annat?

Vad som är gott och naturligt är ju väldigt olika beroende på var i världen man finns. Sniglar är t ex en delikatess i många länder, i Sverige äter vi istället rutten fisk (vilket jag INTE äter, smakat en gång och blev helt chockad över hur äckligt det var), durian är kanske inte för alla men jag tycker det är helt ok osv osv. Larver och syrsor har en väldigt mild smak, de larver jag har provat har smakat lite mjöligt men absolut inte illa. Och det är vanlig mat i vissa länder. Myror har en syrlig och fräsch smak.

Och som sagt så fort de lever i vattnet är det ju lite vanligare för oss att äta. Riktigt små räkor kan man ju äta hela med skal och allt, och då är skillnaden inte längre så stor i varken konsistens eller smak.
 
Jag blir alltid så fascinerad över att folk tycker det är märkligt att äta insekter. Jag skulle inte äta alla insekter (men jag äter inte alla däggdjur, fåglar, skaldjur/mollusker eller fiskar heller). när jag var liten hade Vivo och ICA myror i choklad och konserverade gräshoppor på sina delikatesshyllor. Och vi åt sniglar (man köpte dem i stora kartonger med plastfönster. Den mesta volymen var de tvättade skalen och sedan låg själva sniglarna i en konservburk i botten)
Sniglar köper jag fortfarande emellanåt i svenska butiker. Ibland i konserv och ibland i frysen i färdigmonterade skal.
 
Jag är de facto snigeluppfödare om man tittar på förekomsten, men slaktar/skördar inte :-)

Var säljs de lokala sniglarna, finns det tillgängligt?
Dels vet jag att många restauranger köper dem. Sedan är det några lokala odlare mm som gått samman och skapat en affär där man delar på öppethållande och man betalar direkt till varje odlare/uppfödare där är de med.
 
Jag och pappa plockar vilda vinbärssnäckor. De får äta sallad några dagar eftersom man aldrig kan veta om de just ätit någon giftig svamp. Men sen är det bara att koka och rensa innan de gratineras. Det är lite meck med skalen, men de sparar vi och återanvänder.
 
Som vegetarian så nej, jag äter inga djur.

Jag fattar ju att det handlar om vad man äter kulturellt, vi äter inte vissa djur här som äts i andra länder för att de för oss/dem har annat värde men om vi bortser från kulturella skillnader borde insekter inte vara något konstigt att äta egentligen. Skillnaden mellan att äta eller inte äta ko i Indien borde väl vara större eller att äta eller inte äta hund här? Tänker på att flera har svarat att de isåfall måste svälta innan de kan tänka sig att äta insekter. Hade ni hellre ätit hund än insekter eller är det på samma våglängd?

Det som är på tapeten nu är ju inte att grilla syrsor eller liknande utan att göra köttliknande varor av insekter och att göra mjöl/liknande varor. Dvs. ingen kommer se insekterna utan det kommer se och smaka likadant som hamburgaren av nöt eller vad det nu är det ska efterlikna. Köttsubstitut av växtråvaror som verkligen smakar kött (enligt köttätare, jag äter det inte) finns ju redan och jag tror inte att skillnaden kommer vara nämnvärd om proteinet kommer från insekter.

Min hund äter sedan många år insektsfoder och han fullkomligt älskar det. Vettigt alternativ som allergifoder för hans del och jag ser inget konstigt med det medans det för andra är helt otänkbart. Att alla djur ska behandlas väl är ju självklart oavsett.
 
Som vegetarian så nej, jag äter inga djur.

Jag fattar ju att det handlar om vad man äter kulturellt, vi äter inte vissa djur här som äts i andra länder för att de för oss/dem har annat värde men om vi bortser från kulturella skillnader borde insekter inte vara något konstigt att äta egentligen. Skillnaden mellan att äta eller inte äta ko i Indien borde väl vara större eller att äta eller inte äta hund här? Tänker på att flera har svarat att de isåfall måste svälta innan de kan tänka sig att äta insekter. Hade ni hellre ätit hund än insekter eller är det på samma våglängd?

Det som är på tapeten nu är ju inte att grilla syrsor eller liknande utan att göra köttliknande varor av insekter och att göra mjöl/liknande varor. Dvs. ingen kommer se insekterna utan det kommer se och smaka likadant som hamburgaren av nöt eller vad det nu är det ska efterlikna. Köttsubstitut av växtråvaror som verkligen smakar kött (enligt köttätare, jag äter det inte) finns ju redan och jag tror inte att skillnaden kommer vara nämnvärd om proteinet kommer från insekter.

Min hund äter sedan många år insektsfoder och han fullkomligt älskar det. Vettigt alternativ som allergifoder för hans del och jag ser inget konstigt med det medans det för andra är helt otänkbart. Att alla djur ska behandlas väl är ju självklart oavsett.
Jag svarade kanske, för man ska aldrig säga aldrig ändå. Äter jag ko och gris, får och häst kan jag äta insekter tycker jag. Egentligen.
Dock håller jag med den som skrev att vi har gott om mat och att vi inte behöver skaffa oss mer mat att äta, att äta mer vegetariskt är inget vi alls tar skada av så varför äta fler djur liksom.

Samtidigt, ja, jag skulle hellre äta hund och katt än insekter om jag fick välja mellan dem. För mig är det som du säger, inget konstigt vad man äter, det beror på kulturen, men för mig känns insekter som om de inte smakar som kött så därför skulle jag nog föredra ett djur som smakar kött. Orm tex.
 
Jag hade nog kunnat tänka mig att äta insekter som mjöl, gärna inte hela tror jag. Fast äter iof gärna skaldjur, så kanske blir en vanesak 🤷

Kom att tänka på Lejonkungen med citat från Pumba "slemmigt men mättande" 😁👌

Hittade tyvärr bara klippet på engelska, lägger in om nån vill se 😄

Väldigt OT men vilket litet plask det blev Pumba 😅
 
Jag tänkte på det senast idag och insåg att jag nog kommer behöva vänja mig vid tanken här i hygglig närtid. Jag gissar att jag inom något decennium eller två kommer att äta insekter men jag vet inte säkert.
 
Jag har inte testat (och äter i dagsläget inte kött, sen ett gäng år), men röstade kanske. Jag tror att jag skulle ha mindre invändningar emot att äta gräshoppor än t.ex industriuppfödd kyckling (rent etiskt/moraliskt). Däremot är jag väldigt känslig för konsistenser, på nivån att jag kväljer/kräks (och absolut inte "vågar" prova ostron t.ex!), så delvis beror det på hur det ligger till på den fronten. Mjöl av syrsor skulle jag eventuellt kunna tänka mig att åtminstone testa. Jag är lite kluven, men det är en fråga som jag reflekterar över emellanåt.
 
Jag tror att jag skulle ha mindre invändningar emot att äta gräshoppor än t.ex industriuppfödd kyckling (rent etiskt/moraliskt).

Nyfiken fråga, vilken etisk/moralisk skillnad är det mellan industriuppfödd gräshoppa och industriuppfödd kyckling som gör att det ena känns mer ok än det andra när båda är industriuppfödda?
 
Nyfiken fråga, vilken etisk/moralisk skillnad är det mellan industriuppfödd gräshoppa och industriuppfödd kyckling som gör att det ena känns mer ok än det andra när båda är industriuppfödda?
Skönt att det finns mindre ställen att välja på... Ja inte gräshoppor utan kyckling.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 976
Kropp & Själ Jag har haft ett litet uppvaknande sexuellt och i och med detta så funderar jag på vart det finns sexleksaker som stimulerar HELA...
Svar
16
· Visningar
1 232
Senast: SiZo
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Dethär är mitt sista inlägg här nånsin. Jag har bett gunnar att ta bort mitt andvändar konto efter som att jag inte vill vara en del i...
Svar
0
· Visningar
1 257
Senast: LiviaFilippa
·
Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
9 283
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp