Akuthem för jämthund - Hjälp!

Vica

Trådstartare
Min svåger ringde mej för en liten stund sedan och sa att de kommer få in en jämthundshanne (han jobbar lite för djurens vänner). Dock har de inte plats för honom förän först om en vecka. Ägaren vill bli av med honom nu annars kommer han avlivas. :eek:

Så, jag kommer ev få vara akuthem för denne missförstådda stackaren och dessvärre kan jag inget om just denna rasen. Han är tydligen skotträdd och vill inte jaga så jägaren som hade honom först ville avliva honom. De paret som har honom nu "räddade" honom undan döden men står nu där själva och inte kan ta hand om den pga okunskap. Dessutom bor de i en etta och skogen ligger inte tillräckligt nära. :cool:

Jag behöver verkligen er hjälp! Vad vet ni om jämthundarnas mentalitet och sätt att vara? Har läst på lite på j.hundklubbens hemsida men vill ha er erfarenhet om rasen med.
 
Sv: Akuthem för jämthund - Hjälp!

Vad exakt är det du vill veta? Jämthundar brukar vara otroligt lugna, kärvänliga och godmodiga.
 
Sv: Akuthem för jämthund - Hjälp!

Vad fint att du ställer upp och hjälper hunden!:love:

Hoppas det så småningom fixar sig med ett bra permanent hem till den!

/KT
 
Sv: Akuthem för jämthund - Hjälp!

De jämthundar jag har träffat har varit toppenhundar! Underbara med barn, vänliga, väldigt lugna och stabila i sig själva. Dock har jag aldrig träffat någon som inte jagar.
 
Sv: Akuthem för jämthund - Hjälp!

De var lugna, kärvänliga och godmodiga. ;) Jag är uppvuxen med jämthundar som visserligen var superba jakthundar (även den som var fruktansvärt skotträdd) men som de andra 10-11 månaderna om året var som vilka familjehundar som helst. Lugna, trygga, självständiga, lättlärda, tålmodiga och intelligenta. Min absoluta favoritras. :love:
 
Sv: Akuthem för jämthund - Hjälp!

Vad fint att du ställer upp och hjälper hunden!:love:

Hoppas det så småningom fixar sig med ett bra permanent hem till den!

/KT

Tack! Men jag har en känsla av att jag kommer att kära ner mej hopplöst och handlöst och mina tårkanaler kommer aldrig att repa sej när det är dags att lämna ifrån sej vovven.. :angel:
 
Sv: Akuthem för jämthund - Hjälp!

Hej
jämthundar är ibland de trevligaste o mysigaste jakthundar som finns..
de är tålmodiga och läraktiga. Dock kan ju just den här hunden vara lite stressad eftersom den bytt hem flera ggr, är skotträdd osv.

Lugna trygga rutiner med mkt promenader (dock ej lös) och mkt järngympa, är det inte mkt snö där du bor, skaffa lite nötblod o lägg lite spår så den får jobba..
lycka till :)
från prillan som har 3 jämthundar+ valpar på väg
 
Sv: Akuthem för jämthund - Hjälp!

Tack! Men jag har en känsla av att jag kommer att kära ner mej hopplöst och handlöst och mina tårkanaler kommer aldrig att repa sej när det är dags att lämna ifrån sej vovven.. :angel:

Jo det e problemet. Själv har jag akut tagit hand om 4 minigrispojkar. Totalt superbusiga och ytterst charmiga. Ja tänk er Emil i Lönneberga x 4 i grisform.

Men tyvärr måste dom flytta när goda hem dyker upp. Jag har absolut ingen plats till dom egentligen.

Jag skulle aldrig våga ta hand om en hund....jag skulle också kära ner mig i den ordentligt....:angel:-även om det vore rena Baskervilles Hund!!!!

Dessutom en ganska stor del av de djur jag haft genom mina många år som djurägare är just sådana som behövt nya hem.

Antar det blir så när man gillar djur....

/kt
 
Sv: Akuthem för jämthund - Hjälp!

Ja, ber om ursäkt att det blir ett knapplån.

Men hur ska man kunna säga nej? Har tre omplaceringskatter, varav den sista är uppfiskad som fyra/fem veckors unge på väg att bli bortspolad av högtryckstvätten. Två hästar från hästhandlare dit man verkligen inte vill se sina hästar. Sen får jag nästan dåligt samvete över att ha bestämt mig för en renrasig hund...
Har ibland stått inför faktumet i mitt jobb där något måste göras akut och polisen inte har resurser att förvara. Det är värre än mycket annat. Har tagit hem en katt som jag sedan kunde lämna vidare. Men alla hundar.. polisen betalar för två platser på hundhem här. Och resten?
 
Sv: Akuthem för jämthund - Hjälp!

De jämthundar jag träffat har vart snälla och trevliga. Åtroligt mysiga och verkligen bett om att få bli mysta med.

Dock, ganska otåliga(ibland) och ville verkligen vara nöjda när de skulle gå och lägga sig, de har också vart svåra att lära och vart ganska olydiga. (kan tänkas att den du får inte kan så mycket och inte heller lyssnar ett dyft eftersom den bott med obrydda/okunniga människor.

Men du får nog ordning på honom ;) det är iaf i grunden otroligt snälla hundar.
 
Sv: Akuthem för jämthund - Hjälp!

Ja, ber om ursäkt att det blir ett knapplån.

Men hur ska man kunna säga nej? Har tre omplaceringskatter, varav den sista är uppfiskad som fyra/fem veckors unge på väg att bli bortspolad av högtryckstvätten. Två hästar från hästhandlare dit man verkligen inte vill se sina hästar. Sen får jag nästan dåligt samvete över att ha bestämt mig för en renrasig hund...
Har ibland stått inför faktumet i mitt jobb där något måste göras akut och polisen inte har resurser att förvara. Det är värre än mycket annat. Har tagit hem en katt som jag sedan kunde lämna vidare. Men alla hundar.. polisen betalar för två platser på hundhem här. Och resten?

Ja, jag känner lite samma sak. Nu när jag går hemma med så har jag nästan all tid i världen att hjälpa en stackare med. Enklare att ta en hund denna gången då jag precis hämtat en katta som även den var på väg mot sprutan.. Tar en stund att vänja min första katt vid förändringarna men det ska nog lösa sej.

Svarar alla;
Tack för alla inputs! Det hjälper massor! Hoppas bara hunden kommer snart...
 
Sv: Akuthem för jämthund - Hjälp!

De jag har träffat har var otroligt skälliga men som sagt jätte mysiga.
 
Sv: Akuthem för jämthund - Hjälp!

Fast jag tycker inte alls de brukar vara skälliga. Visst, de som sitter i hundgård 11 månader om året och inte aktiveras (vilket är ungefär hur de flesta "har hund" häromkring :grin:) skäller på allt som rör sig utav ren tristess. Vet dock ingen som skäller inomhus och de brukar inte skälla heller.
 

Liknande trådar

Tjatter Wohooo! Äntligen är sommaren slut och vi får gå tillbaka till skolan! Alla antagningsbesked har skickats ut och ett gäng förväntansfulla...
52 53 54
Svar
1 066
· Visningar
24 756
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 917
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 249
Senast: dobbis
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 549
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp