Bukefalos 28 år!

Akuthem för katter....

Heulwen

Trådstartare
.... ska jag och min sambo snart bli! Vi har anmält vårt intresse till Stockholms Katthem och en trevlig kvinna har besökt oss därifrån och hon ska ringa den närmaste veckan om ev. katter vi kan ta emot. :bump:
Det kan komma att bli någon dräktig hona då det, efter vad jag har förstått, finns många sådana utomhus nu.

Jag tycker det känns så bra att äntligen få göra något för katter, som man har råd och tid med. Jag rekommenderar verkligen fler att bli akuthem, det går även om man har en annan katt i familjen och katthemmet står för alla kostnader såsom veterinärbesök, mat, kattlåda, kattsand m.m. Det kommer bara kosta oss att köpa lite roliga leksaker och kanske ett klätterträd till kissarna.

Är det någon här på Buke som är akuthem som vill dela med sig av sina erfarenheter? :bow:

/Heulwen :)
 
Sv: Akuthem för katter....

bra gjort!! :banana: :bow: :bow:
Det behövs fler akuthem!
Tyvärr kan jag själv inte ha fler katter just nu annars skulle jag gärna ta hand om oönskade katter.
Har själv en katt som jag tog hand om för ett halvår sen :)
 
Sv: Akuthem för katter....

Jag funderar på att bli, men just nu bor jag hos min syster och hennes kille, och jag tror inte dom skulle uppskatta om jag tog hem kissar. Men jag viiillll.

Jag jobbade föressten på stockholmskatthem för ca 4 år sedan. Jag bara älskade :love: alla kissarna. Sen flyttade jag. :(

Lycka till med kissemissarna.
 
Sv: Akuthem för katter....

Jättebra att du ställer upp. Själv vette tusan om jag skulle klara av det. Menar att: En gång i tiden var jag nåt slags akuthem för hundar från våran djurskyddsförening, MEN när dom väl fick en husse/matte så höll jag på gråta i hjäl mig. Så jag slutade snabbt med att vara akuthem.
 
Sv: Akuthem för katter....

Jag har varit akuthem (Kattkommando Syd) åt fyra kattungar som hade lämnats i en papplåda utanför ett ålerdomshem.
Jättefina ungar, men troligtvis bara ca 7 veckor gamla.

En unge behöll jag själv och de andra tre fick flytta till var sitt hem (som hade andra katter sen tidigare).

Det enda man måste tänka på när man är akuthem är att de katter man får in ibland inte är vana innekatter (och vet hur man går på kattlådan, vad som får användas som klösbräda m m).

Sen finns det ju inga garantier för att katternna hittar ett nytt hem inom en viss tid, så man kanske får vara akuthem både kortare och längre tid.

Jag tycker hur som helst att det är bra att det finns människor som bryr sig om djuren och ställer upp för dom. :bow: :bow:
 
Sv: Akuthem för katter....

Mynta2 skrev:
Jättebra att du ställer upp. Själv vette tusan om jag skulle klara av det. Menar att: En gång i tiden var jag nåt slags akuthem för hundar från våran djurskyddsförening, MEN när dom väl fick en husse/matte så höll jag på gråta i hjäl mig. Så jag slutade snabbt med att vara akuthem.


Det är det där som jag är lite osäker på hur jag kommer reagera på också, när de väl ska flytta. Jag fäster mig så snabbt vid djur. Men jag ska tänka som så att jag kan hjälpa fler katter om jag lämnar ifrån mig dem jag har haft.
 
Sv: Akuthem för katter....

Jo, det med kattlåda och klösbräda kan ju vara ett problem. Fast nu har vi fått hem en katt som är jättetam och gosig. Hon fanns i Nynäshamn, och en familj där ville ta hand om henne, men hon slogs med deras andra katt, så hon kom till oss då hon var högdräktig.
Den 5 maj födde hon 6 st ungar, fyra svarta och två gråa ser det ut som. Jättesöta! :love:
Så underbart att få vara med om detta, jag tror inte att jag hade fått uppleva katters födsel och uppväxt om jag inte blivit akuthem med min sambo. :)

Kissen har vi döpt till Lucy, hon hette Tramp innan, men det ska vi nog döpa någon av ungarna till och resten ska också heta något på T. Har tänkt på Tass, Tuva, Tin-Tin, Tom. Några mer förslag?
 
Sv: Akuthem för katter....

Vad kul för er! Du måste visa bilder sen. :) Men Tramp, är inte det något fult på engelska? :o

/Erica
 
Sv: Akuthem för katter....

Mina nuvarande katter skulle aldrig tolerera det och jag skulle aldrig klara av att lämna bort dom, så nej jag håller mig ifrån det. För nu iaf.
 
Sv: Akuthem för katter....

Pillan6: Timmie var fint. Fast Tim passar nog bättre.

Cheeserica: Jo. :o Tramp betyder ju slampa och det tyckte vi inte passade "vår" kattdam, även om hon säkert fött några kullar ungar i sina dagar. :D

MissFideli: Jo, om det inverkar negativt på den katt man redan har, så tycker ju jag att man får prioritera den först. Om vi skulle behålla Lucy så blir det nog inget mer akuthem för hon tål inte andra katter verkar det som. Eller så hade hon bara något emot den hon bodde med ett tag.

Nu är iaf ungarna 8 dygn och de borde väl öppna ögonen snart. Färgerna har utvecklats också. Det är 2 helgråa, 2 svarta och 2 randiga varav den ena randiga är vit på hakan och ser ut att ha en bläs.
 
Sv: Akuthem för katter....

Åh jag skulle kunna bli :love:
Men just nu bor jag i lägenhet :( och det är tillräckligt med de två jag har på mina 41 kvadrat :crazy:
Hittar jag ett lämpligt hus i min prisklass så är det bye bye lägenhet och då har jag mer plats för katter :love: :D
 
Sv: Akuthem för katter....

Men heter inte Lady & Lufsen "Lady & the Tramp" på engelska....eller är det jag som minns fel. Det är väl inte nåt vackert i sig, men jag tvivlar på att de skulle kalla någon "slampa" i en barnfilm ;).
 
Sv: Akuthem för katter....

Jag har en katt som vi köpt från ett katthem. Hon var övergiven, och så underbar.
Jag tänker alltid köpa katter från ngt sånt ställe eller ha akuthem för katter, det känns så självklart.
 
Sv: Akuthem för katter....

Tramp kan väl också betyda ( i maskulin form) något som går att jämföra med slödder/bastard... alltså ett negativt ord.
Man kan ju isf rimma på Stampe, Lady och Trampe :D
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag varnar för ett långt inlägg, men skulle behöva lite tips och råd från er om vad det kan bero på och vad jag kan göra åt det. Jag...
Svar
6
· Visningar
2 970
Senast: Beckie
·
Övr. Katt Hej alla kattvänner, Jag har fått hem en ny liten bekantskap som numera hunnit med att bo hos oss i tre veckor. Hon är fantastiskt fin...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
8 681
Senast: Speedway
·
M
Katthälsa Hejsan, Jag vill börja med att förklara hur jag har hamnat i den här ohållbara situationen: För fem år sedan träffade jag en kille...
2
Svar
20
· Visningar
3 811
Senast: bengeten
·
Övr. Katt Ja, förutom R8an här då. ;) R8an skrev en tråd om honom i maj tror jag. Måns var en katt som ägdes av en missbrukare som hotade att...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 615
Senast: Sastra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp