Akvarietråden VI

Bukefalos 30 år!

Hen har inget namn än, ska försöka ta reda på om det ens går att se kön än på något vis. Om det är en hona får den nog heta Gun-Britt, om det är en hane så kanske det får bli Sven-Bertil. Jag tar gärna emot förslag dock! Hen skulle kanske ha ett könsneutralt namn ifall det inte går att avgöra, eller ett som anspelar på dess udda öga?

17Ögat1).webp

Om inget eskalerar utan det lugnar ned sig successivt medan de lär känna varandra tänker jag att jag kan ge det 2-3 veckor och sen bestämma mig för om allt är bra och om Fenella tycker det är okej att dela hem med choklad då eller om jag behöver lämna tillbaka den. 💔

Jag är dock hoppfull, det är trots allt två snälla arter som inte brukar leta efter trubbel.

Visa bifogad fil 189062
Jag har ocå Klätterfiskar. Tror att de är samma art?
Har 3 nu. 2 större och en mindre

Den lille är hane den med, så nu har jag 2 pojkar och inga honor...
Frågade på Uafs fb. Fick svar från Pierre, som har affären där jag köpte den lille

Messenger_creation_2101DCD2-71FB-4789-AF57-C0377E2DA6AF.webp
Min kära valp aka Väderål
Hen älskar att hänga så på pumparna. Ibland med en bit kropp ovan vattenytan...
Man kan tro att hen är död, tills man petar på hen...

Kul att du skaffat en ny stor fisk! Gun-Bertil kanske :D
Gun-Bertil gillar jag, haha!

Alla jag frågat lutar åt att det ser mer ut som en hane än en hona men det verkar nästan helt omöjligt att avgöra 100% (på en chokladciklid utan partner iaf - då kan man se det på hur de beter sig) om man inte håvar upp fisken och kollar den i rumpan. Och det känner jag är lite väl onödig stress när jag eg. inte behöver veta. Ett sånt dubbelnamn som har både och känns ju perfekt då!

Fenellan har tack och lov slutat sura nu med så nu är det mycket roligare! Kändes ju som jag förstört hela hennes liv när de tjivades men nu är bägge väldigt avslappnade, inga knallröda ögon eller tjuvnyp längre. De varken förföljer eller undviker varandra heller vilket känns bra. Verkar vara en otroligt lugn och snäll ciklid. :heart

20260806_072054.webp

Jag har en enorm physa i 243 liters karet! :eek:
00_114433494.webp

Haft den här stammen i typ 20 år och aldrig tidigare har någon av dem blivit såhär stor, men visst är det en physa-snäcka allt! De blir lite större i det här karet överlag (de få som överlevde No Planaria-apokalypsen) men den här är verkligen extra allt. Får en mini-shock varje gång jag ser den!

En Danio choprae!
04.1(16).webp

Det tog sin lilla tid att få tag i rejäla friska glödbandsdanios, men nu är de här! 12 st blev det. Det har inte hunnit bo in sig till 100% än tror jag, lite skygga, inte riktigt helt utfärgade och väldigt, väldigt snabba men de är åtminstone inte lika svåra att fånga på kort som smaragdrasbororna. 🫠

Zooom09-1.jpg

Vissa är lite gulare:
05.24(1).webp

De är så himla vackra fiskar tycker jag! Som små pastell-regnbågar!

Trodde de skulle vara lite lugnare i det här karet men de är lugnare än de var i butiken iaf. Det märks verkligen att det är en Danio!

Jag hade nog trott de skulle ta rygg på horden helt orädda miniöringar mer men än så länge håller de ihop i de mörkare partierna i karet. Kanske tycker de karet är lite för ljust överlag. Får helt enkelt se hur de känner framöver och eventuellt justera saker och ting lite.

Liknande trådar

• Katt som bråkar med den andra katten
  • Problem med sambons ex..
  • Akvarietråden lll
  • Problem hund, situation som börjar bli ohållbar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn