Aldrig ha hunden lös?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och eftersom du fortsätter vara så irriterad, trots att jag i när varenda inlägg till dig skriver att jag inte påstått något om koppeltvång, så tror jag du är irriterad för jag tror din hund faktiskt är för långt från dig, den jagar kanske inte, den stressar kanske inte men den stör isf.
Vad är det du håller på att tjata om då om du nu anser det är okej att ha hundar lösa? Vad håller du på med? Vad vill du få ut av att anklaga mig och påstå att jag inte har koll på min hund?

Det du skriver är att jag ljuger angående hur min hund är ute, seriöst, vad är det för fel på dig?
 
Respekt ger jag de som bara med en liten signal har hunden lydig, inkallning eller stanna, spelar ingen roll.
Men vad roligt att du har sån respekt för mig :yuck: Inte för att det är vad jag strävar efter att få respekt från typer som du som dömer folk hit och dit utan att ha en aning om hur hunden rör sig omkring en på promenaderna.
 
Jag håller med dig, min erfarenhet är samma-tyvärr och du har flera av de du beskriver i tråden här, även om en del av dem bara trycker på "gilla" knappen, sedan får de aldrig sätta iväg efter människa eller djur, inte ens om de kommer vad det lider, på inkallning.
Jag hatar verkligen när stora hundar inte lyder, drar iväg mot mig och möjligt tveksamt stannar upp när de närmar sig med en hundförare som gapar och skriker högljutt all tusen kommandon- vanligt.

Respekt ger jag de som bara med en liten signal har hunden lydig, inkallning eller stanna, spelar ingen roll.

Spelar väl ingen roll om det är en liten signal eller ett totalt VRÅL, om hunden vänder och drar till ägaren... Personligen bryr jag mig inte alls. Sen har jag själv lite svårt för när jag hör om dessa personer som är 100% säkra att de med en liten vink kan få sin hund tillbaka till fotgående OAVSETT situation. Ursäkta, jag litar inte alls på det, låter alltför mycket som ogenomtänkt skryt för mig.

Har lite svårt för detta med "oj de stressar vilt om de är lösa". Äh kom igen? Hur jäkla "stressat" ska ett rådjur bli av en hund som lufsar runt framför en människa på skogsstigen alternativt nån meter in i bushen? Tycker vi kan ha lite sans i såna diskussioner.. Ja, det är annorlunda i barntider förstås när de små ligger still i buskage och kan bli smaskiga byten för en hund, men att vuxet vilt ska bli så fasansfullt stressade av hundar som springer runt lite i området runt sin ägare..? :S Äh, jag lägger ner här jag.
 
Hur gör ni med era hundar? Har ni dem någonsin lösa?

Jag och min mamma var ute med hundarna idag. Min är en omplacering som nyligen har kommit till mig. Känner mig inte alls säker på henne, så jag har henne i koppel. Min mamma däremot har en inkallning som är så nära hundraprocentig det går att komma. Hunden är ointresserad av vilt och var lös.

Vansinnigt dumt beslut, att ha henne lös. En man kom nämligen springandes på skogsstigen som vi gick på och blev tokig för att hunden var lös. Stod tio centimeter från min mamma och gapade en lång stund. Fotade oss och hundarna. Har en stor klump i magen nu och kan bara gissa hur min mamma känner sig :(

Jag har inbillat mig att om man lägger hundratals träningstimmar och får en säker inkallning och har en hund som inte drar på vilt - då ska den någon gång i något sammanhang kunna vara lös utomhus...

Hur tänker ni? Hur gör ni?

Hundar får vara lösa på många platser och året runt. Tillsynslagen kan inte ens påtvinga koppel. Det som kan innebära koppeltvång är kommunala bestämmelser och platser, ofta badplats, centrum, parker, naturreservat, motionsspår mm.

I övrigt gäller att man ska ha tillräcklig bra kontroll över sin hund helt enkelt även som lös. Det kan man då anse är komma på inkallning, ej störa omgivningen och infinna sig i absolut närhet tex aldrig gå fram till eller för nära annan hund, andra djur, andra människor.

Den sk koppellagen som inte ens finns, är det mest missuppfattade som finns. Det är en uppmaning till skärpt tillsyn. Hundarna får fortfarande vara lösa.
Däremot får ju en hund aldrig driva runt fritt utan kontroll eller jaga vilt hur som helst och det gäller såklart året om.

Hur jag gör: låter en hund som kan uppfylla kraven vara lös på lämpliga ställen annars kopplad eller släppt i inhägnad. I villakvarter mm undviker jag lös hund för att många tar illa upp och stör sig, jag kan låta kopplet hänga tills vi når avsides väg, område, äng eller skogen.
 
Och jag har pratat med polisen här ett antal gånger eftersom jag ofta möter dom i skogen när min hund är lös och dom säger och har sagt i alla år att sålänge hunden är under kontroll är det ingen fara om den går några meter ifrån mig.

Jag förstår inte hur du kan tolka mig som att några meter ifrån inte är ok?, tvärtom det är just det jag skriver , att några meter är OK.
 
Och det är upp till mig att avgöra när jag känner att jag inte har full kontroll, är det ett par meter eller fler meter spelar ingen roll enligt dom.

Det beror på vad du menar och polisen menar med flera meter.

Annars vad gäller just polisen så kan inte alla den lagen, jag har själv varit i kontakt med flera och en av dem sa ung:- hö hö, det är klart att hundarna får vara lösa. När jag då förklarade att det var 3-4 större hundar som var långt ifrån sin förare och dessutom i det sprang i (våra) marker så svarade han bara att det var svårt att bevisa.
Jag ringde till riks/ fick tag på en hundförarexpert och sen fick den lokala okunniga polisen krypa till korset, ta tag i ärendet och nu är det bara en hund kvar och den är alltid i koppel.
 
Men hur var det nu? Kunde hunden vara lös eller inte? I ena inlägget hävdar du att du minsann aldrig påstått att man måste ha koppel på och i andra inlägget beklagar du dig över att vi har hundarna lösa. Hur ska du ha det egentligen?

Lös ifrån er, alltså inte nära, jag skulle såklart där skrivit otillåtet långt ifrån er. Var har jag skrivit att hundar måste vara kopplade?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
13 617
Övr. Hund Känner att jag måste få lite input och råd i en svår situation vi är i just nu. Vi (jag och min man) har två hundar, en äldre som är 5...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
8 405
Senast: ako
·
Övr. Hund Hur ser ni på att skaffa hund när den ena parten i förhållandet inte alls har något hundintresse? Egna erfarenheter? Jag älskar djur av...
2
Svar
23
· Visningar
4 015
Senast: Lejonelle
·
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
5 778
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp