Jag tänker mer - utan att ha hela bakgrunden osv - om TS att det kanske inte är alkoholens fel helt, utan kombination träning + alkohol som på något sätt stressar hjärtat extra mycket, eftersom du säger att du hade inga problem att dricka lite vin när du inte tränade.

@Voeux, hur länge sen var du varit hos läkaren nyss och fick hjärtat lyssnat på? Jag tänker lite att om det finns ngt underliggande problem (ex ett litet blåsljud eller liknande), så är det inte konstigt att både träning och alkohol ihop ger utslag på hjärtat. Särskilt som jag tycker mig läsa att du skriver att du inte har samma stress i livet längre, men att problemet kvarstår?

Sen kan det ju givetvis ta längre tid än man tror för kroppen att återhämta sig fysiskt efter att man pushat den psykiskt över sina gränser, så det behöver ju inte vara ett fysiskt ”fel” i botten.

För frågan om ens egna förhållande till alkohol; Nu för tiden dricker jag ibland någon/några fredagsöl för att det är gott, nått glas vin eller en drink när jag blir sugen (jag gillar inte att dricka alkohol till mat, utan jag blir sugen på det ”separat”). Berusad/full blir jag kanske max ett par gånger om året (om ens det), jag blir alldeles för sleten ett par dagar efter för att det ska vara värt det :D!

Jag tänker på två sätt. Det ena är att alkohol och träning inte alls går ihop sig, och att behöva prioritera det ena före det andra på något vis kanske är ganska naturligt. Hård träning bryter ner kroppen och den behöver vila och mycket näring för att återhämta sig, och då kan alkohol verkligen ställa till det. Det påverkar nog hjärtat, som du säger att påfrestningen blir för stor.

Sen tänker jag också att ens grundförutsättningar kan se olika bra ut, och där är mina förutsättningar kanske inte helt optimala. Jag har lätt fått hjärtklappningar vid stress tidigare, för mycket koffein ger också hjärtklappning och i höstas fick jag ju också någon "flimmer" känsla vid ett tillfälle. Så jag kanske ska kolla upp det igen, för nu var det några år sedan. Jag är inte direkt orolig för att det skulle vara något väldigt fel på lilla pumpen men jag är fullt medveten om att hjärtat mitt lätt påverkas.
 
Jag har för mig att jag berättade om detta i höstas, men nu hittar jag inte tråden. Hur som helst så började jag under hösten att få hjärtklappningar under natten när jag druckit alkohol. Det är väl dock väldigt vanligt om man druckit sig full, men i dessa fall kunde det handla om två glas vin. Jag tränade mycket under hösten, mer än vanligt, och jag misstänkte att det kunde bero på det. Att kroppen helt enkelt inte har tillräckligt med energi kvar att hantera alkoholen på ett bra sätt. Nu tror jag min misstanke är bekräftad. Under december tränade jag nästan inte alls och det var inga problem att dricka alkohol. Nu när vanorna är på plats igen så är problematiken tillbaks. Igår kväll drack jag 3 glas vin på en middag och vaknade av att hjärtat rusade. Genom min sportklocka kan jag också se att den gett utslaget ”stress” under natten.

Så nu känner jag mig lite uppgiven. Träning är bland det viktigaste och roligaste i livet för mig. Annars är det mycket middagar, fester, vinluncher. Bubbel och babbel med tjejkompisarna. Sena kvällar och djupa samtal med svärmor över det sista glaset vin. Givetvis kan jag delta på allt sådant utan att dricka alkohol, det är nog mest att tanken på det just nu känns lite ovan. Sen kommer jag inte stå på en klubb kl. 5 på morgonen nykter, det är ju inte så roligt, så vissa saker skulle bli annorlunda utan alkohol.

Hur är er relation till alkohol? Hade ert liv sett likadant ut utan det, eller hade något blivit annorlunda? Hur hade det känts för er att sluta dricka alkohol helt? Jag vet att det ”rätta” svaret är att inget skulle bli annorlunda och allt skulle bli bättre, typ, men verkligheten kanske inte alltid ser ut så.
Jag hade blivit jätteledsen om jag var tvungen att sluta dricka alkohol. Älskar vin och en öl då och då. Jag hade saknat smaken i första hand, men också effekten. Blir avslappnad och på bättre humör. Vi har ett stort intresse för mat och vin i familjen, både som hobby och arbete.

Jag dricker väldigt sällan så mycket att jag känner av något dagen efter och har inte märkt att träning skulle påverka känslan av alkohol eller tvärtom. Snittar nog 8 glas/vecka.
 
Du är inte ensam om att känna av alkohol om natten.

Min kropp är skapligt sliten av sjukdomar. Jag gillar verkligen vin, kroppen är mer tveksam
Dricker jag mer än ett glas kan jag vakna på natten med adrenalinpåslag och då tar det lång tid att somna om. Jag vet personer som inte kan dricka t.ex. en whisky innan sängdags för då kan de inte sova.

För mig är det bättre om jag dricker vatten samtidigt. Och som sagt - det handlar bara om mer än ett normalt glas. Två glas vin och jag kan få problem.
Dricker jag flera glas sover jag men mår inte så bra dagen efter....
Alkohol är ju så gott. Berusning däremot är otrevligt. Tänk om det fanns snaps utan berusning :D
 
Du är inte ensam om att känna av alkohol om natten.

Min kropp är skapligt sliten av sjukdomar. Jag gillar verkligen vin, kroppen är mer tveksam
Dricker jag mer än ett glas kan jag vakna på natten med adrenalinpåslag och då tar det lång tid att somna om. Jag vet personer som inte kan dricka t.ex. en whisky innan sängdags för då kan de inte sova.

För mig är det bättre om jag dricker vatten samtidigt. Och som sagt - det handlar bara om mer än ett normalt glas. Två glas vin och jag kan få problem.
Dricker jag flera glas sover jag men mår inte så bra dagen efter....
Alkohol är ju så gott. Berusning däremot är otrevligt. Tänk om det fanns snaps utan berusning :D

Ledsen att du har det likadant, samtidigt skönt att höra att jag inte är ensam. När den här problematiken började uppstå så tyckte jag att det var så konstigt och när jag pratade med folk så tyckte de också att det lät konstigt, men ju mer jag tänker på det så är det ju faktiskt inte konstigt alls. Alkohol är ett gift för kroppen och är man då inte fullt rustad på grund av sjukdom eller att kroppen är utmattad av andra anledningar så kommer den givetvis få svårigheter att bryta ner giftet. Det är ju synd att det är så förbaskat gott.
 
Ledsen att du har det likadant, samtidigt skönt att höra att jag inte är ensam. När den här problematiken började uppstå så tyckte jag att det var så konstigt och när jag pratade med folk så tyckte de också att det lät konstigt, men ju mer jag tänker på det så är det ju faktiskt inte konstigt alls. Alkohol är ett gift för kroppen och är man då inte fullt rustad på grund av sjukdom eller att kroppen är utmattad av andra anledningar så kommer den givetvis få svårigheter att bryta ner giftet. Det är ju synd att det är så förbaskat gott.
Det går ju att minska också. Färre glas, eller ännu bättre, mindre glas. Jag är brutalt lättpåverkad, men älskar vin. Att dricka ur stora, fina glas är dock hopplöst, om jag inte lyckas med konsten att hälla upp extremt lite.

Annars kanske det finns annat som påverkar också. Större risk för vätskebrist om du kör hård träning och alkohol i kombination, t.ex. Tar du tillskott, eller finns det risk för exempelvis mineralbrist då du tränar hårdare? Det är ju inte bara vatten man förlorar vid träning. Dricker du nån form av energidryck så kan ju det i allra högsta grad också vara bidragande.

Men ja, det bästa är väl oavsett att dra ned på mängden alkohol när du tränar. Du måste ju inte skippa tillfällena, men att ta ett glas (eller två små) istället för tre kan ju vara vettigt.
 
Det går ju att minska också. Färre glas, eller ännu bättre, mindre glas. Jag är brutalt lättpåverkad, men älskar vin. Att dricka ur stora, fina glas är dock hopplöst, om jag inte lyckas med konsten att hälla upp extremt lite.

Annars kanske det finns annat som påverkar också. Större risk för vätskebrist om du kör hård träning och alkohol i kombination, t.ex. Tar du tillskott, eller finns det risk för exempelvis mineralbrist då du tränar hårdare? Det är ju inte bara vatten man förlorar vid träning. Dricker du nån form av energidryck så kan ju det i allra högsta grad också vara bidragande.

Men ja, det bästa är väl oavsett att dra ned på mängden alkohol när du tränar. Du måste ju inte skippa tillfällena, men att ta ett glas (eller två små) istället för tre kan ju vara vettigt.

Jag tänker nog också mindre, inte att utesluta helt. Däremot så kanske jag bör vara lite selektiv med vilka tillfällen jag dricker också. Ofta tycker jag att alkohol har blivit lite av en självklarhet på middagar och AW, och det behöver det ju inte vara. Sen ska jag vara helt ärlig mot mig själv och säga att jag har svårt att hålla i mängden när jag väl druckit ett glas. Inte så att jag blir full, men har jag bestämt mig för ett enda glas så blir det oftast två eller tre ändå. Suget drar igång snabbt och då är det oftast enklare att avstå helt.

Inga tillskott och ingen energidryck. Att dricka tillräckligt med vatten har jag alltid varit dålig på :cautious:
 
Tycker absolut du ska ta ett läkarbesök till om detta. Det låter som ganska normal träning (vad jag menar är att det ju inte är elitidrottande) som varken borde kräva extra tillskott eller att kroppen blir helt nedbruten efteråt. Behöver du bygga upp långsammare kanske?

Ett tips som jag kör med för att det ska bli mindre alkohol (är så himla lättpåverkad numer) när man dricker typ öl på AW är att beställa folköl i baren istället. Finns jättegoda folköl "numera", min favorit är smakrika session india pale ale som är svagare. Och ha alltid ett glas vatten bredvid och bli bättre på att dricka mer vatten, och ta resorb när du kommer hem. Vin är svårare ;)
 
Jag har inte druckit mycket alls. Gillar inte vin, öl osv. Jag kan ta en drink eller två. Jag kan lika gärna strunta i det. Jag är uppvuxen med två alkoholister och det har definitivt påverkat mig. Jag kan ibland tycka det är synd att jag inte kan t ex uppskatta vad ett gott vin tillför mat osv men det är ingenting jag känner att jag behöver ändra på.
 
Dricker väldigt sällan. Kan nog räkna antalet gånger/år på en hand och då bara ett glas, kanske två, som regel. Bakfyllan gör det sällan värt det 🙈 tycker att det alkoholfria utbudet är helt ok så jag känner sällan behovet av den äkta varan. Jag tror inte att det gör mig tråkig för "fyllon" om det är ett kul sällskap :p
 
Jag har dragit ned på drickandet, framför allt för att få bättre träningsresultat men också för att man sett att även "normalt" drickande (dvs under 9 standardglas/vecka för kvinnor) ökar risken för cancer. Alkohol är helt enkelt inte bra för hälsan.

Dock skulle jag inte vilja sluta helt, jag tycker att vin, öl och drinkar sätter guldkant på tillvaron. Dricker i snitt 2-3 standardglas per vecka skulle jag tro. Då och då blir det intensivkonsumtion vid fest men det är inte så ofta.

Som läkare så tycker jag att det låter helt normalt att få hjärtklappning av alkohol + träning i nära anslutning men kan naturligtvis inte ge några säkra svar angående just din hälsa @Voeux :)
 
Tycker absolut du ska ta ett läkarbesök till om detta. Det låter som ganska normal träning (vad jag menar är att det ju inte är elitidrottande) som varken borde kräva extra tillskott eller att kroppen blir helt nedbruten efteråt. Behöver du bygga upp långsammare kanske?

Ett tips som jag kör med för att det ska bli mindre alkohol (är så himla lättpåverkad numer) när man dricker typ öl på AW är att beställa folköl i baren istället. Finns jättegoda folköl "numera", min favorit är smakrika session india pale ale som är svagare. Och ha alltid ett glas vatten bredvid och bli bättre på att dricka mer vatten, och ta resorb när du kommer hem. Vin är svårare ;)

Jag ska ta ett läkarbesök, men jag tror som sagt inte att det är något fel på hjärtat. Däremot kanske jag har en lite känsligare kropp än snittet som reagerar starkare på olika omständigheter. Det har ju gett utslag i form av hjärtklappningar på grund av både stress och ångestproblematik tidigare, så visst är det just hjärtat som först börjar vifta med en röd flagga när kroppen inte tycker att något står rätt till hos mig.

Jag tänker att träningsvärk hänger ju oftast kvar några dagar efter träning vilket tyder på att det tar lite tid för kroppen att återhämta sig, och bygga upp sig igen efter ett pass. Tränar man då exempelvis 3 tunga pass i veckan och något lättare så är det ju i alla fall 3 dagar som kräver ett par dagars återhämtning, med andra ord kanske kroppen är konstant känsligare för alkohol?
 
Dricker inte alls. Träffade sambo för 19 år sedan som inte drack och då blev det naturligt att dricka mindre.
Lite drack jag ibland på familjesammankomster eller om jag var ute med väninnor.

Nu dricker jag inte alls pga mediciner. Saknar det inte heller. Tack och lov. :bow:
Sista ordentliga fyllan var över 20 år sedan. Så fruktansvärt så jag tror den bakfyllan satt djupa spår så efter det var jag aldrig full igen. :D
 
Jag har dragit ned på drickandet, framför allt för att få bättre träningsresultat men också för att man sett att även "normalt" drickande (dvs under 9 standardglas/vecka för kvinnor) ökar risken för cancer. Alkohol är helt enkelt inte bra för hälsan.

Dock skulle jag inte vilja sluta helt, jag tycker att vin, öl och drinkar sätter guldkant på tillvaron. Dricker i snitt 2-3 standardglas per vecka skulle jag tro. Då och då blir det intensivkonsumtion vid fest men det är inte så ofta.

Som läkare så tycker jag att det låter helt normalt att få hjärtklappning av alkohol + träning i nära anslutning men kan naturligtvis inte ge några säkra svar angående just din hälsa @Voeux :)

Visst är det fler tankar kring alkohol som spelar in just nu och du nämner några utav dem. Både träningsresultat och att alkohol faktiskt överlag är skräp för kroppen. Det är väldigt obehagligt med hjärtklappningarna, framför allt eftersom jag också har haft en del ångestproblematik och när jag då vaknar på nätterna av att hjärtat rusar så ger det hemskt dåliga associationer. Så det är väl det allra största problemet. Men jag tänker på många saker som skulle kunna bli bättre med minskad alkoholkonsumtion just nu.

Positivt är att träningen är som balsam för själen och ofta slår ut min ångest helt. Det har också en liten egen självstudie visat senaste året. Jag hade mycket ångest i somras, och mycket ångest i början av året. Båda perioder utan träning. Tränar jag mycket har jag haft mycket lite eller ingen ångest alls, vilket också är ett väldigt starkt argument för att prioritera träningen över alkoholkonsumtion.

Skönt att höra att det inte verkar helt onaturligt! :up:
 
Jag ska ta ett läkarbesök, men jag tror som sagt inte att det är något fel på hjärtat. Däremot kanske jag har en lite känsligare kropp än snittet som reagerar starkare på olika omständigheter. Det har ju gett utslag i form av hjärtklappningar på grund av både stress och ångestproblematik tidigare, så visst är det just hjärtat som först börjar vifta med en röd flagga när kroppen inte tycker att något står rätt till hos mig.

Jag tänker att träningsvärk hänger ju oftast kvar några dagar efter träning vilket tyder på att det tar lite tid för kroppen att återhämta sig, och bygga upp sig igen efter ett pass. Tränar man då exempelvis 3 tunga pass i veckan och något lättare så är det ju i alla fall 3 dagar som kräver ett par dagars återhämtning, med andra ord kanske kroppen är konstant känsligare för alkohol?

Men låter det inte mer logiskt att hjärtrusningen beror på ångestproblematiken ihop med alkohol än med träning ihop med alkohol? Tror absolut att alkoholen är inblandad alltså, men att kroppen är konstant känslig snarare för bakomliggande ångest än för träning?
 
Men låter det inte mer logiskt att hjärtrusningen beror på ångestproblematiken ihop med alkohol än med träning ihop med alkohol? Tror absolut att alkoholen är inblandad alltså, men att kroppen är konstant känslig snarare för bakomliggande ångest än för träning?

Då hade jag ju upplevt hjärtklappningar på nätterna när jag druckit alkohol alltid. Nu gör jag det enbart när jag tränar mycket. I semestertider när jag haft uppehåll från träningen så har det problemet inte uppstått.
 
Hur är er relation till alkohol? Hade ert liv sett likadant ut utan det, eller hade något blivit annorlunda? Hur hade det känts för er att sluta dricka alkohol helt?
Livet i stort hade nog inte förändrats särskilt mycket utan alkohol. Det jag skulle sakna mest är öl - och dessvärre är min favoritgenre stout, ju tyngre desto bättre. De är oundvikligen alkoholstarka, och det finns i praktiken inga jämförbara alternativ. Då dricker jag hellre vatten.
Berusning och den sociala aspekten finns förstås också, men sedan jag flyttade ut på landet för snart 20 år sedan och tillgängligheten till pubar och restauranger begränsades radikalt har den biten tappat sin poäng. Plus, inte att förringa, så blir jag fruktansvärt mycket värre bakfull idag än när jag var 20-25...
 
Då hade jag ju upplevt hjärtklappningar på nätterna när jag druckit alkohol alltid. Nu gör jag det enbart när jag tränar mycket. I semestertider när jag haft uppehåll från träningen så har det problemet inte uppstått.
Aha. Ja då låter det ju verkligen som att kroppen reagerar på träningen :( Tycker nog du ändå ska ta en läkartid, och kanske minska så du tar 1 tyngre pass i veckan och resten lättare, istället för 3 tunga och 1 lätt, och se om det blir någon skillnad.
 
Jag har dragit ner på drickandet. Just nu pga träningssatsning och alkohol och bra träningsresultat går inte ihop för mig. Men sen märker jag numera också att jag inte mår bra av alkoholen. Blir ofta illamående efter 2 glas typ numera. Så jag dricker 1-2 glas, ser till att dricka mycket vatten och antingen dricka till mat eller att jag ätit ordentligt innan. Jag tycker vin och drinkar är gott, men ogillar kulturen kring det starkt! Det här eviga att man ”måste” dricka alkohol och att det ändå ses lite konstigt att man avstår. Kanske är det mina umgängeskretsar som är skeva, men jag upplever en stark press att dricka alkohol och att dricka tillräckligt mycket alkohol.
 
Tycker absolut du ska ta ett läkarbesök till om detta. Det låter som ganska normal träning (vad jag menar är att det ju inte är elitidrottande) som varken borde kräva extra tillskott eller att kroppen blir helt nedbruten efteråt. Behöver du bygga upp långsammare kanske?

Ett tips som jag kör med för att det ska bli mindre alkohol (är så himla lättpåverkad numer) när man dricker typ öl på AW är att beställa folköl i baren istället. Finns jättegoda folköl "numera", min favorit är smakrika session india pale ale som är svagare. Och ha alltid ett glas vatten bredvid och bli bättre på att dricka mer vatten, och ta resorb när du kommer hem. Vin är svårare ;)
Fast tillskott behöver ju inte innebära specifika ”träningstillskott”, jag ser resorb som tillskott i det fallet också, i och med att det innehåller salter som kroppen förlorar då man svettas. Även magnesium är väl sånt som man svettas bort, så ligger man på gränsnivåer där som standard borde ju det absolut kunna påverka. Jag tänker liksom normala vitamin- och mineraltillskott, som det väl inte är helt ovanligt att behöva idag om man inte är jättebra på att äta varierat och att det då påverkar kroppen mer ihop med träning (och alkohol), kroppen har helt enkelt inte resurser för att hantera allt.
 
Visst är det fler tankar kring alkohol som spelar in just nu och du nämner några utav dem. Både träningsresultat och att alkohol faktiskt överlag är skräp för kroppen. Det är väldigt obehagligt med hjärtklappningarna, framför allt eftersom jag också har haft en del ångestproblematik och när jag då vaknar på nätterna av att hjärtat rusar så ger det hemskt dåliga associationer. Så det är väl det allra största problemet. Men jag tänker på många saker som skulle kunna bli bättre med minskad alkoholkonsumtion just nu.

Positivt är att träningen är som balsam för själen och ofta slår ut min ångest helt. Det har också en liten egen självstudie visat senaste året. Jag hade mycket ångest i somras, och mycket ångest i början av året. Båda perioder utan träning. Tränar jag mycket har jag haft mycket lite eller ingen ångest alls, vilket också är ett väldigt starkt argument för att prioritera träningen över alkoholkonsumtion.

Skönt att höra att det inte verkar helt onaturligt! :up:
Det är forskat och man har kommit fram till att träning för ångest och många övriga psykiska sjukdomar också är positivt.
Jag själv är bipolär och när jag tränar märker jag en avsevärd skillnad på min ångest. Sen ger det ett endorfinpåslag som är väldigt skönt, bättre än tabletter mot ångest.
Det är också anledningen till att jag inte dricker. Tar för mycket narkotiska preparat för att det skulle funka.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Sanningen är väl att de flesta människor verkligen inte kan dricka mer än halva flaskan utan att bli totalt plakata. Min egen gräns går...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 885
Senast: Trasten
·
Fordon Att man inte kör bil efter att man druckit får vi väl hoppas att alla vet. Men, hur lång tid är er gräns för när ni tycker det känns ok...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
9 763
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Sitter och funderar på vad det innebär att leva en "hälsosam livsstil"? En bekant till mig har skrivit flera inlägg på FB om hur hon...
11 12 13
Svar
251
· Visningar
13 976
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Vad föredrar ni att dricka för alkoholfritt på fest? Jag ska köpa med mig alkoholfritt för egen del till en fest på lördag och funderade...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 209
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp