Jag dricker ingen alkohol, gillar inte vin och tycker att alkoholfri öl är lika gott. Det är ingen stor grej för mig och inget som jag ”skyltar” med. Ändå så märker jag att en del blir väldigt provocerade och tror att jag anser att jag är bättre än andra. Märkligt att det är så laddat.
 
Löpning och styrketräning :) Mängden varierar men i snitt kanske 4 träningspass i veckan. Löpningen tycker jag inte bryter ner kroppen så mycket om det inte är långdistans, men jag tror framför allt att styrketräningen gör att kroppen inte tar emot alkoholen så bra. Nu senaste dagarna har jag faktiskt gått på pass, det händer inte så ofta men är väldigt kul. Ett "crosstraining" på SATS som är ingefär som crossfit, och ett som hette "pure strenght" som är tunga vikter och färre repetitioner. Så jag förstår att min kropp har fullt upp med att återhämta sig från dessa och att några glas vin inte alls var välkomna.
Jag har ju hypotyreos och fått lära mig att man då skall undvika just löpning och konditionsträning då detta stressar kroppen mer. Tung styrketräning klarar min kropp av bra men inte cirkelträning tex.

Har du kollat sköldkörteln? det kan ju ge hjärtklappning som symtom tex.
 
Fast tillskott behöver ju inte innebära specifika ”träningstillskott”, jag ser resorb som tillskott i det fallet också, i och med att det innehåller salter som kroppen förlorar då man svettas. Även magnesium är väl sånt som man svettas bort, så ligger man på gränsnivåer där som standard borde ju det absolut kunna påverka. Jag tänker liksom normala vitamin- och mineraltillskott, som det väl inte är helt ovanligt att behöva idag om man inte är jättebra på att äta varierat och att det då påverkar kroppen mer ihop med träning (och alkohol), kroppen har helt enkelt inte resurser för att hantera allt.
Det var nog fel ordval av mig (resorb är absolut ett tillskott), jag tänker mer på de här som går och hinkar proteinshakes fast de tränar på en helt normal nivå. Att det krävs ganska många timmars träning (alltså mer elitidrottande, så många timmar att man inte har ett vanligt heltidsjobb också) för att behöva specialkost och specialtillskott. Det är väldigt få av vanliga människor som tränar på den nivån. Men mineral/vitamintillskott kan absolut behövas av andra skäl än just hårdträning!
 
Jag dricker ingen alkohol, gillar inte vin och tycker att alkoholfri öl är lika gott. Det är ingen stor grej för mig och inget som jag ”skyltar” med. Ändå så märker jag att en del blir väldigt provocerade och tror att jag anser att jag är bättre än andra. Märkligt att det är så laddat.

Det är ju så. Tänker på det som du @starcraft skrev om alkoholkultur tidigare också. Så fort man tar beslut i livet som anses "bra" så är risken att det sticker i ögonen på folk. Minns det väl från när jag var vegetarian. Eller när man tackar nej till en bulle på jobbfikat. Jag har också några i kretsen som tycker att man är "tråkig" om man inte dricker.
 
Jag har ju hypotyreos och fått lära mig att man då skall undvika just löpning och konditionsträning då detta stressar kroppen mer. Tung styrketräning klarar min kropp av bra men inte cirkelträning tex.

Har du kollat sköldkörteln? det kan ju ge hjärtklappning som symtom tex.

Ah, okej! Nej jag har inte kollat upp sköldkörteln. Hur gör man det, är det svårt?
 
Jag dricker inte alkohol, det är ju inte ens gott! Jo, en gång när en sommelier hade valt ut rätt vin till rätt ost och kex var det gott.
Minns inte när jag drack alkohol senast, kanske tio år sedan och då var det en burk cider. För några år sen hällde jag ut en hel flaska Merlot som stått upprätt (korken var torr). :sneaky:

Ni som gillar vin, är ni medvetna om att det kan vara mycket tillsatser i vin? Enligt EU-regler behöver tillverkarna inte skriva innehållsförteckning på flaskorna. Man kan ju undra vad det är de inte vill att folk ska veta …
 
Ah, okej! Nej jag har inte kollat upp sköldkörteln. Hur gör man det, är det svårt?
Vårdcentralen. Berätta om dina symtom, kolla gärna på nätet vad symtomen för hypotyreos och hypertyreos är, kanske du känner igen fler. Man kan t.ex vara frusen och tappa mer hår än normalt.
Proverna heter TSH, fritt T3 och fritt T4. Sen kan man gå vidare och ta andra prover om det behövs.
 
Det var nog fel ordval av mig (resorb är absolut ett tillskott), jag tänker mer på de här som går och hinkar proteinshakes fast de tränar på en helt normal nivå. Att det krävs ganska många timmars träning (alltså mer elitidrottande, så många timmar att man inte har ett vanligt heltidsjobb också) för att behöva specialkost och specialtillskott. Det är väldigt få av vanliga människor som tränar på den nivån. Men mineral/vitamintillskott kan absolut behövas av andra skäl än just hårdträning!

Ja, det är så intressant det där.. Min mamma arbetar ju med just träning och jag var med henne på en föreläsning som de hade på jobbet som hette "kost för prestation" som en halvkänd dietist (eller om hon är nutritionist) höll i. Sammanfattningen var väl - ät varierad kost. Skräll :D Hon tyckte också att den här trenden med shakes är så onödig.
 
Ni som gillar vin, är ni medvetna om att det kan vara mycket tillsatser i vin? Enligt EU-regler behöver tillverkarna inte skriva innehållsförteckning på flaskorna. Man kan ju undra vad det är de inte vill att folk ska veta …

Jag antar någonstans att det är rätt mycket skit man får i sig när man häller i sig en flaska vin :D Likväl som om jag dricker läsk. Inget utav det gör man ju för att det ska göra kroppen gott.
 
Det är forskat och man har kommit fram till att träning för ångest och många övriga psykiska sjukdomar också är positivt.
Jag själv är bipolär och när jag tränar märker jag en avsevärd skillnad på min ångest. Sen ger det ett endorfinpåslag som är väldigt skönt, bättre än tabletter mot ångest.
Det är också anledningen till att jag inte dricker. Tar för mycket narkotiska preparat för att det skulle funka.

Ja, för mig fungerar det utmärkt. Vilket också gör mig frustrerad över att jag inte alltid prioriterar det. Så får jag ångest, och gå går spiralen nedåt och det blir svårare att komma iväg och träna och då fortsätter spiralen nedåt..

Nu när vi planerar vår semester så försöker jag se till att det finns möjlighet till träning eller sportaktiviteter. Vi har börjat spela racketsporter, vilket är vansinnigt roligt! Förra sommaren var ett riktigt ångest-töcken och så vill jag inte att det blir igen.
 
Jag har ju hypotyreos och fått lära mig att man då skall undvika just löpning och konditionsträning då detta stressar kroppen mer. Tung styrketräning klarar min kropp av bra men inte cirkelträning tex.

Har du kollat sköldkörteln? det kan ju ge hjärtklappning som symtom tex.
Det var intressant. Jag har hypertyreos så det ska jag absolut anpassa min träningen efter
Har redan dragit ner på konditionen men kan nog göra det mer.
 
Ah, okej! Nej jag har inte kollat upp sköldkörteln. Hur gör man det, är det svårt?
Är bara blodprov :) men ja det är ju läkaren som ska med på o ta prov också. De kan ju vara kinkiga ibland :meh: annars kan man numera ta prover privat som kostar någon tusenlapp. Då kollar de allt typ :D även vitaminbrister m.m.
 
Ja, för mig fungerar det utmärkt. Vilket också gör mig frustrerad över att jag inte alltid prioriterar det. Så får jag ångest, och gå går spiralen nedåt och det blir svårare att komma iväg och träna och då fortsätter spiralen nedåt..

Nu när vi planerar vår semester så försöker jag se till att det finns möjlighet till träning eller sportaktiviteter. Vi har börjat spela racketsporter, vilket är vansinnigt roligt! Förra sommaren var ett riktigt ångest-töcken och så vill jag inte att det blir igen.
Jo, det där känner jag igen.
Just somrarna har jag ofta mina värsta ångestperioder på. Ska försöka jobba mot att det inte blir så igen.
 
Jag dricker 1-2 glas vin ibland, någon gång i månaden eller två sådär. Min särbo dricker inte alls, i början var jag obekväm med det vilket störde mig något vansinnigt. Jag är uppvuxen i en miljö där det var vanligare att inte dricka än att göra det, så jag tycker i princip att det är ett bra beslut av honom. Men, precis som flera andra här skulle jag kanske inte ha nappat på det om det hade stått i hans presentation. Knäppt egentligen.
Jag skulle kunna sluta dricka, det skulle inte vara en superstor uppoffring men jag tycker att det är trevligt någon gång ibland. Jag blir aldrig full och har nog kännt av det dagen efter typ tre gånger i hela mitt liv. Däremot kan magen vara lite orolig på natten om jag har tagit några glas vin. Inte varje gång men ibland.
 
Jag dricker inte alkohol, det är ju inte ens gott! Jo, en gång när en sommelier hade valt ut rätt vin till rätt ost och kex var det gott.
Minns inte när jag drack alkohol senast, kanske tio år sedan och då var det en burk cider. För några år sen hällde jag ut en hel flaska Merlot som stått upprätt (korken var torr). :sneaky:

Ni som gillar vin, är ni medvetna om att det kan vara mycket tillsatser i vin? Enligt EU-regler behöver tillverkarna inte skriva innehållsförteckning på flaskorna. Man kan ju undra vad det är de inte vill att folk ska veta …
Japp helt medveten och köper nästan bara ekologiskt vin eller naturvin när jag har råd . Kompisen är allergisk mot en del tillsatser så hon är en bra kanariefågel om man vill undvika de värsta bovarna.

Men. Det är ju inte så att vin är någon sorts basföda. Vin är något extra och därför är jag inte lika petig med att det ska vara hälsosamt som resten av min mat. Men det är klart, äter man mycket kött och charkprodukter till vardags så kanske man ska skippa vinet.
 
Jag har dragit ned på drickandet, framför allt för att få bättre träningsresultat men också för att man sett att även "normalt" drickande (dvs under 9 standardglas/vecka för kvinnor) ökar risken för cancer. Alkohol är helt enkelt inte bra för hälsan.

Dock skulle jag inte vilja sluta helt, jag tycker att vin, öl och drinkar sätter guldkant på tillvaron. Dricker i snitt 2-3 standardglas per vecka skulle jag tro. Då och då blir det intensivkonsumtion vid fest men det är inte så ofta.

Som läkare så tycker jag att det låter helt normalt att få hjärtklappning av alkohol + träning i nära anslutning men kan naturligtvis inte ge några säkra svar angående just din hälsa @Voeux :)
Hur mycket ska man dricka och träna för att det ska vara normalt med hjärtklappning? Jag har sprungit lopp dagen efter middag med 3 glas vin och presterat helt okej, har gjort det omvända också och har aldrig upplevt någon negativ inverkan.


Däremot, om man är stressad och orolig allmänt och tar något glas för mycket eller för snabbt, då försämras ju sömnen och man kan vakna mitt i natten med lite extra oro. Så har man problem med stress är det nog allmänt en bra idé att ta det lite piano med vinet.
 
Jag dricker inte, dels ger smaken av alkohol mig illamående, och dels har jag testat en gång att bli lite berusad och jag fullkomligt avskydde det.
Känslan av att inte hänga med till fullo, inte hitta ord, bli lätt arg på korkade saker, bli pratglad och säga helt fel saker, känna sig snurrig, och känslan av panik - nej tack. Förstår mig inte på folk som vill må så. Fast det kanske är olika hur man blir?
 
Visst är det fler tankar kring alkohol som spelar in just nu och du nämner några utav dem. Både träningsresultat och att alkohol faktiskt överlag är skräp för kroppen. Det är väldigt obehagligt med hjärtklappningarna, framför allt eftersom jag också har haft en del ångestproblematik och när jag då vaknar på nätterna av att hjärtat rusar så ger det hemskt dåliga associationer. Så det är väl det allra största problemet. Men jag tänker på många saker som skulle kunna bli bättre med minskad alkoholkonsumtion just nu.

Positivt är att träningen är som balsam för själen och ofta slår ut min ångest helt. Det har också en liten egen självstudie visat senaste året. Jag hade mycket ångest i somras, och mycket ångest i början av året. Båda perioder utan träning. Tränar jag mycket har jag haft mycket lite eller ingen ångest alls, vilket också är ett väldigt starkt argument för att prioritera träningen över alkoholkonsumtion.

Skönt att höra att det inte verkar helt onaturligt! :up:

Det är ju så fiffigt att träning ger förbättring av både mild depression och ångestproblematik. :D

Hur mycket ska man dricka och träna för att det ska vara normalt med hjärtklappning? Jag har sprungit lopp dagen efter middag med 3 glas vin och presterat helt okej, har gjort det omvända också och har aldrig upplevt någon negativ inverkan.

Naturligtvis helt individuellt. :) Jag har inga problem med hjärtklappning oavsett hur mycket jag dricker och tränar. @Voeux beskriver ju en generell känslighet för just hjärtklappning och har sannolikt mer lättutlösta sådana.
 
Jag dricker inte, dels ger smaken av alkohol mig illamående, och dels har jag testat en gång att bli lite berusad och jag fullkomligt avskydde det.
Känslan av att inte hänga med till fullo, inte hitta ord, bli lätt arg på korkade saker, bli pratglad och säga helt fel saker, känna sig snurrig, och känslan av panik - nej tack. Förstår mig inte på folk som vill må så. Fast det kanske är olika hur man blir?
Jag tror nog inte att det är det är så vanligt att folk gillar att bli arga och få panik ;). Så gissningsvis upplever andra människor känslan av berusning som behaglig.

(Jag blir på riktigt bra humör, brukar bli piggare och avslappnad samtidigt. Tänker mindre på bekymmer och mer på roliga saker)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Sanningen är väl att de flesta människor verkligen inte kan dricka mer än halva flaskan utan att bli totalt plakata. Min egen gräns går...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 870
Senast: Trasten
·
Fordon Att man inte kör bil efter att man druckit får vi väl hoppas att alla vet. Men, hur lång tid är er gräns för när ni tycker det känns ok...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
9 763
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Sitter och funderar på vad det innebär att leva en "hälsosam livsstil"? En bekant till mig har skrivit flera inlägg på FB om hur hon...
11 12 13
Svar
251
· Visningar
13 972
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Vad föredrar ni att dricka för alkoholfritt på fest? Jag ska köpa med mig alkoholfritt för egen del till en fest på lördag och funderade...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 209
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp