Så är det absolut, "normalt" ser ju olika ut för olika kretsar. Jag baserar det egentligen enbart på att min konsumtion inte verkar räknas som någon form av riskbruk. Enligt IQ exempelvis 9 glas i veckan som kvinna och så mycket dricker jag inte. Snarare kanske 4 max 5 glas i veckan i snitt, om det inte är en festkväll vilket nu för tiden kanske är en gång i kvartalet på sin höjd. Så mängden verkar inte vara någon fara på taket. Däremot hur man känslomässigt och praktiskt förhåller sig till alkohol, mår av det osv. kan ju ändå vara problematiskt av olika anledningar.
Ja precis, olika normala :D och sedan bara snabbkolla om dina 5 glas i veckan är lika stora som standardglaset som de använder som mätare.
 
Jo men det var inte vad som var genomsnittligt som var grejen ;) utan att alla tycker att de är genomsnittliga.

Så jag beskrev mitt normala som antagligen lågnormalt. (men att jag tyckte det var normalt)

Sedan så känns det som (känns som, alltså ingen aning) beskrivningen ligger lite över de 7 standardglasen.
Och ett standardglas vin är mycket mindre storlek än de glas vin folk faktiskt oftast har på bordet. 9 glas vin i veckan är tydligen gränsen för risk, så ligger verkligen det normala så nära risk? Och vinglasens storlek har ökat sedan 70-talet, eller när det nu begav sig, men man mäter fortfarande i 70-talets standardglas.

Dubbelkollade just, och ett standardglas vin är 1-1,5 dl och med en alkoholhalt om 11-13%. Det är ett litet vinglas (t ex ett sånt här: https://www.ikea.com/se/sv/p/svalka-vitvinsglas-klarglas-00015134/ ) som är fyllt två fingerbreder från kanten. Det är definitivt mindre än vad jag brukade tänka på som ett glas vin. Nuförtiden är det inte heller ovanligt att ett rödvin har en alkoholhalt om 14-14,5%.
 
Gällande diskussionen normal konsumtion eller inte så är det en del som skriver om det här med att sluta dricka, trots att en kan ha haft en helt normal relation till alkohol tidigare. När en slutar dricka så antar de flesta att det beror på att personen tidigare har missbrukat alkohol, eller på annat sätt haft en problematisk relation till alkohol. Jag tänker att det går i stark linje med alkoholnormen, att det måste finnas ett legitimt skäl att inte dricka och tidigare missbruk är ett sådant. Nu har det blivit vanligare och vanligare att personer helt avstår, av vilket skäl de själva nu anser skäligt för dem, och en del försöker sprida budskapet om att man inte behöver ha varit alkolist för att sluta dricka. Vet någon som startade rörelsen Sober Curious med den bakgrunden.

Jag tyckte att det var intressant.
 
Ja precis, olika normala :D och sedan bara snabbkolla om dina 5 glas i veckan är lika stora som standardglaset som de använder som mätare.

Jag tror egentligen någon dl fram och tillbaks är irrelevant i sammanhanget :D Det är inte inom vad som normalt brukar anses som riskbruk, genomsnittligt mätt. Men.. personligen anser jag ju att riskbruk har med betydligt fler saker att göra än enbart mängd.
 
Menar du att genomsnittssvensken dricker 7 glas vin i veckan? Det låter väldigt mycket. Jag känner inte många som dricker så mycket.

Man måste tänka på att genomsnitt inte är samma som median, det betyder alltså att "genomsnittssvensken" inte måste dricka 7 glas. De som dricker intet alls, drar ned siffran. Och de som dricker 7 glas om dagen drar upp den. Precis som när man jämför löner där stora avvikelser ger höga medellöner, emedan det bättre måttet är medianen.

Jag ville hitta en studie som hade en riktig normalfördelning men lyckades inte på kort insats.

Källan var en enkel googling hit:
https://www.omsystembolaget.se/kropp-halsa/livsstil/sa-dricker-vi-i-sverige/
 
Dubbelkollade just, och ett standardglas vin är 1-1,5 dl och med en alkoholhalt om 11-13%. Det är ett litet vinglas (t ex ett sånt här: https://www.ikea.com/se/sv/p/svalka-vitvinsglas-klarglas-00015134/ ) som är fyllt två fingerbreder från kanten. Det är definitivt mindre än vad jag brukade tänka på som ett glas vin. Nuförtiden är det inte heller ovanligt att ett rödvin har en alkoholhalt om 14-14,5%.
Ja precis och de finare designvinglasen hemma är ofta lite större och vissa restauranger har gigantiska vinglas till råga på allt. Nu ska ju de vinglasen såklart bara fyllas typ halva och 1/4 del av vägen upp, men det ser ju väldigt lite ut då.

Det är typ nationer som kör de små vinglasen och fyller dem snarare hela vägen upp till kanten :laugh:
 
Jag är nog inte rätt person att svara och jag har inte läst alla svar du fått. Jag har aldrig druckit alkohol.
Man väljer sitt umgänge och har kul därefter. Visst jaghar hanat på tillställningar med folk där jag önskade att de kunde tagit ett glas vin för de varit lite tillknäppta men efter en stund när man pratat lite så brukar det släppa.

Jag valde bort det pga av hälsan/diabetesen och nu anser jag mig själv vara för gammal för att starta. :)

De jag umgås med är en salig blandning flera dricker flera gör det inte. I min vänskapskrets är det inte ovanligt att avstå vin/alkohol och inget som nån utav oss reflekterar över heller.
 
Jag tror egentligen någon dl fram och tillbaks är irrelevant i sammanhanget :D Det är inte inom vad som normalt brukar anses som riskbruk, genomsnittligt mätt. Men.. personligen anser jag ju att riskbruk har med betydligt fler saker att göra än enbart mängd.
Självklart, och riskbruk är nog nästan garanterat på olika nivåer för olika personer (gener ska ju spela in också). Så egentligen är det inte det jag pratar om, det var bara som en kommentar till någon annans kommentar (hen sa 7 glas vin är normalt, varpå jag kontrade, men 9 glas är ju betraktat som riskbruk, är det normalt i befolkningen verkligen att dricka så nära riskbruk? Speciellt med tanke på skillnad i glasstorlek mellan standard och normal. Dvs normal glasstorlek är betydligt större än standardstorleken.), inte till ditt inlägg på minsta vis.

Jag menar mer som en förklaring på varför det kanske kändes bra att dra ned rejält, med pigghet och allt. För jag är ju helt klart lite segare när jag druckit vin kvällen innan, numera säger vissa vänner att de kanske till och med är lite sega dagen efter dagen efter en sittning pga typ över 40.

Så att mängden pigga dagar ökar dramatiskt om man går från 5 glas vin i veckan till 0 eller ett känns hm normalt :D
 
Senast ändrad:
Gällande diskussionen normal konsumtion eller inte så är det en del som skriver om det här med att sluta dricka, trots att en kan ha haft en helt normal relation till alkohol tidigare. När en slutar dricka så antar de flesta att det beror på att personen tidigare har missbrukat alkohol, eller på annat sätt haft en problematisk relation till alkohol. Jag tänker att det går i stark linje med alkoholnormen, att det måste finnas ett legitimt skäl att inte dricka och tidigare missbruk är ett sådant. Nu har det blivit vanligare och vanligare att personer helt avstår, av vilket skäl de själva nu anser skäligt för dem, och en del försöker sprida budskapet om att man inte behöver ha varit alkolist för att sluta dricka. Vet någon som startade rörelsen Sober Curious med den bakgrunden.

Jag tyckte att det var intressant.
Det kanske är just kopplat till olika alkoholkultur helt enkelt.

Dvs om man är i en bekantskapskretsalkoholkultur där någon kanske bara glömde dricka alkohol en månad så tolkar man en bekanskapskretskultur där man är tvungen att bestämma sig för en vit månad som mer alkoholfokuserad helt enkelt. Dvs som en kultur med starkare alkoholnorm. De reagerar och undrar varför en vit månad kräver ansträngning.

Dvs om man faktiskt måste fokusera för att få till en vit månad och ursäkta sig i sin bekantskapskrets så dricker de sannolikt mer alkohol och har färre nykterister än i en där ingen märker det.
 
Senast ändrad:
Självklart, och riskbruk är nog nästan garanterat på olika nivåer för olika personer. Så egentligen är det inte det jag pratar om, det var bara som en kommentar till någon annans kommentar, inte till ditt inlägg på minsta vis.

Jag menar mer som en förklaring på varför det kanske kändes bra att dra ned rejält, med pigghet och allt. För jag är ju helt klart lite segare när jag druckit vin kvällen innan, numera säger vissa vänner att de kanske till och med är lite sega dagen efter dagen efter pga typ över 40.

Så att mängden pigga dagar ökar dramatiskt om man går från 5 glas vin i veckan till 0 eller ett känns hm normalt :D

Jag tror som sagt det mesta är placebo också :D Jag kände mig pigg och full av energi redan måndag morgon dag 1 på vit månad :D Vilket såklart har med förväntningar och ny inspiration att göra, en fas som jag fortfarande är 100% i. Många som slutat dricka berättar också att de tränat mer, vilket i sig har positiva effekter på energin och hälsan, och eftersom jag plötsligt känner mig högst medveten om hur saker och ting påverkar min kropp så äter jag bättre också. Så när man läser om "effekterna av att sluta dricka alkohol" så tycker jag definitivt att man ska ta dem med en näve salt. De flesta, som jag läst om, har i samband med det gjort andra livsstilsförändringar samtidigt. Andra har missbrukat alkohol varför den fysiska förbättringen blivit markant. För en normalkonsument som slutar dricka alkohol vågar jag påstå att det inte sker några mirakel med den fysiska hälsan. Jag tror snarare det är den psykiska hälsan, vilka pusselbitar som man upplever faller på plats, där den största skillnaden sker.
 
Det kanske är just kopplat till olika alkoholkultur helt enkelt.

Dvs om man är i en bekantskapskretsalkoholkultur där någon kanske bara glömde dricka alkohol en månad så tolkar man en bekanskapskretskultur där man är tvungen att bestämma sig för en vit månad som mer alkoholfokuserad helt enkelt. Dvs som en kultur med starkare alkoholnorm. De reagerar och undrar varför en vit månad kräver ansträngning.

Dvs om man faktiskt måste fokusera för att få till en vit månad och ursäkta sig i sin bekantskapskrets så dricker de sannolikt mer alkohol och har färre nykterister än i en där ingen märker det.

Det tror jag absolut.
 
(Samtidigt måste jag ju iofs att tex när man var gravid i gravidålder och alla hela tiden blev gravida och hade öronen på skaft så fick man anstränga sig lite på jobbfest tex. för att vara diskret. Tex ha vinglasen och lyfta dem men inte dricka ur dem. Beställa alkoholfri drink själv. Men det var nog också pga att man ändrade ett beteende man haft tidigare plötsligt.)
 
(Samtidigt måste jag ju iofs att tex när man var gravid i gravidålder och alla hela tiden blev gravida och hade öronen på skaft så fick man anstränga sig lite på jobbfest tex. för att vara diskret. Tex ha vinglasen och lyfta dem men inte dricka ur dem. Beställa alkoholfri drink själv. Men det var nog också pga att man ändrade ett beteende man haft tidigare plötsligt.)

Ja, det är väl lite där jag är just nu. Jag har (typ) aldrig tackat nej till ett glas vin utan snarare skyltat med att jag fullkomligt ÄLSKAR vin. Nu är jag nyförlovad, vi har precis köpt ny lägenhet och jag är 32 år. Gissar att det kan bli en del spekulationer om jag tackar nej framöver. Men ja, låt dem spekulera då. Det är ju betydligt bekvämare att låta folk spekulera när jag faktiskt inte är med barn, än om man är det skulle jag gissa :D
 
Och ett standardglas vin är mycket mindre storlek än de glas vin folk faktiskt oftast har på bordet. 9 glas vin i veckan är tydligen gränsen för risk, så ligger verkligen det normala så nära risk? Och vinglasens storlek har ökat sedan 70-talet, eller när det nu begav sig, men man mäter fortfarande i 70-talets standardglas.
Eller hur!

En flaska sägs räcka till 6 glas. Jag lyckas sällan få ut mer än 4 eller 5.
Jag dricer oftast ensam. Dvs jag öppnar en flaska och förseglar med vacumkork. Flaskan räcker i en vecka. Dvs 4-5 glas, ett om dagen.

9 glas i veckan skulle bli typ halvannan flaska och det dricker jag inte. Jag dricker ju inte ens varje vecka.
 
Ja, det är väl lite där jag är just nu. Jag har (typ) aldrig tackat nej till ett glas vin utan snarare skyltat med att jag fullkomligt ÄLSKAR vin. Nu är jag nyförlovad, vi har precis köpt ny lägenhet och jag är 32 år. Gissar att det kan bli en del spekulationer om jag tackar nej framöver. Men ja, låt dem spekulera då. Det är ju betydligt bekvämare att låta folk spekulera när jag faktiskt inte är med barn, än om man är det skulle jag gissa :D
Haha jo :) mycket bättre och då kan de gott ha det helt enkelt. Men när man ville vara diskret och det var så så päh.

(sedan gick det inte heller för så många var gravida på jobbet att chefen noterade mönstret i vårdbesök rätt och slätt, men det gjorde ju ingenting, det var spekulationerna i arbetsgruppen man inte ville ha om det inte skulle gått vägen till v12. Men om nu det någon gång skulle vara på tapeten för någon att verkligen dölja det för chefen så är de en dead giveaway.)
 
Intressant att du upplever att du mår så bra nu när du nyligen slutar.
En månad är ju ganska lång tid dessutom.
Jag upplever snarare tvärtom on jag försöker hålla igen längre perioder. Mer lättretlig osv
 
Intressant att du upplever att du mår så bra nu när du nyligen slutar.
En månad är ju ganska lång tid dessutom.
Jag upplever snarare tvärtom on jag försöker hålla igen längre perioder. Mer lättretlig osv

Jag vet en gång jag skulle ha vit månad, blev extremt ettrig och lättretlig. Jag tänker att det är abstinensen?

Blir likadan när jag försöker sluta snusa :D
 
fundera på att helt enkelt sluta helt. Vad skönt det vore.. eller vore det?

Just nu är jag lite inne i en fas som känns som rosa moln. Jag har aldrig haft en särskilt problematisk relation till alkohol, och jag har aldrig druckit mer än normal konsumtion. Men tanken på att slippa konstant moderera alkoholen känns just nu.. extremt befriande. Har jag druckit för mycket, eller för lite för sammanhanget? Har det blivit många gånger samma vecka? Kan jag dricka samma dag som jag tränat, med hänsyn till hjärtklappningarna? Kan jag träna dagen efter eller blir jag för hängig? Kan jag ta bilen? Måste jag ta den där äckliga shoten som jag blev bjuden på? Blev jag för berusad igår och sa något dumt? Måste jag dricka vin på middagen ikväll eller kommer alla tro att jag är med barn om jag avstår helt plötsligt?

Det bara känns som ett konstant avvägande hela tiden och just nu mår jag väldigt bra av att kapa den biten.
Det där låter oerhört jobbigt, så det förstår jag. Heja dig.
Hur har din omgivning tagit emot att du inte dricker? (Något som man tycker borde vara en icke-fråga men tyvärr inte är det i realiteten).
Det låter så främmande att du känner ett behov av att förklara dig. Frågar någon så är det väl bara att svara "hur så?" eller att du anser att din hälsa blir bättre utan. Skulle du tappa umgänge pga förändrade alkoholvanor så är det deras förlust. Stå på dig och gör de val som du mår bra av.
 
Jag vet en gång jag skulle ha vit månad, blev extremt ettrig och lättretlig. Jag tänker att det är abstinensen?

Blir likadan när jag försöker sluta snusa :D
Mycket möjligt. Har nog aldrig varit utan så lång tid innan.
Tänker att januari skulle vara en bra månad att prova detta på.
Nu är det ju sommar och sen kommer julen. Jul utan whiskey och glögg :nailbiting:
 
Det där låter oerhört jobbigt, så det förstår jag. Heja dig.
Det låter så främmande att du känner ett behov av att förklara dig. Frågar någon så är det väl bara att svara "hur så?" eller att du anser att din hälsa blir bättre utan. Skulle du tappa umgänge pga förändrade alkoholvanor så är det deras förlust. Stå på dig och gör de val som du mår bra av.

Jag känner egentligen inte större behov av att jag måste förklara mig, jag tror ingen (i min närmsta krets) skulle ifrågasätta. Jag är mest nyfiken på hur det tagits emot. Alkoholkulturen är ju som sagt väldigt stark och folk reagerar olika på när någon avviker från normen. Jag tänker att det mest har med dem själva att göra och deras egen relation till alkohol och normer. Som sagt, en del kan ju reagera väldigt positivt också. Men det intresserar mig lite, folks reaktioner!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Sanningen är väl att de flesta människor verkligen inte kan dricka mer än halva flaskan utan att bli totalt plakata. Min egen gräns går...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 831
Senast: Trasten
·
Fordon Att man inte kör bil efter att man druckit får vi väl hoppas att alla vet. Men, hur lång tid är er gräns för när ni tycker det känns ok...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
9 704
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Sitter och funderar på vad det innebär att leva en "hälsosam livsstil"? En bekant till mig har skrivit flera inlägg på FB om hur hon...
11 12 13
Svar
251
· Visningar
13 911
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Vad föredrar ni att dricka för alkoholfritt på fest? Jag ska köpa med mig alkoholfritt för egen del till en fest på lördag och funderade...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 174
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp