Jag ändrar inte min personlighet ett dyft för att jag dricker. Jag är precis samma person oavsett, tråkigt att du uppfattar dig som löjligare och enfaldigare när du är onykter.
Ja, det är ju olika. jag har haft vänner som var exakt samma personer som riktigt berusade. En mycket god vän blev lugn och glad och log bredare och bredare tills han slocknade :D
Andra ändrar sig till det gladare eller till det bråkigare. Som sagt - själv tycker jag bara att jag blir fånig.
 
:eek:Varför blanda ihop stall och alkohol över huvud taget?

Just det här med fester är en sån sak som gör att jag inte går i skolan fysiskt. Det här stökiga, oordningssamma och gärna med alkohol inblandat förstår jag inte vad som är så roligt och "häftigt". Jag vill inte ändra den åsikten, ser inget positivt med det. Den yngsta jag träffar är 23 (i stallet), och det är inget problem för mig.

Alkoholen var inte I stallet, men det var "stallfest" som i att stallgänget träffades och hade fest. Hästarna var inte bjudna alltså ;)
 
@Voeux
Jag funderar lite på det du skriver om att du inte kan dricka bara ett glas vin för att du sedan inte kan tacka nej och blir sugen på mer. I mina öron så låter det absolut som att man kanske har en lite problematisk relation till alkohol då. Jag menar absolut inte att det handlar om någon form av beroende eller att du skulle konsumera för mycket. En problematisk relation kan man ha helt oavsett mängd och frekvens. Om jag var du så hade jag nog funderat lite på varför jag kände att jag var tvungen att dricka mer om jag började dricka?

Min partner hade en problematisk relation till alkohol ett tag. Vi drack absolut inte ofta, kanske var 4e månad eller nåt sånt, men när han väl drack så blev han arg, otrevlig och grälsjuk. Helt annat problem än vad du har alltså. Efter andra gången så sa jag till honom att det fick vara nog, tills han löste sitt issue så ville jag inte vara med om han skulle dricka. Så han drack inte på 1,5 år och gissningsvis så har han jobbat på vad det nu var som bubblade upp till ytan, för nu kan han dricka och blir aldrig arg eller otrevlig längre.


Nu har du ju slutat dricka alkohol, men jag tänker att du kanske börjar igen någon gång, och då kan det kanske vara bra att ha i bakhuvudet. Framförallt inlägget där du oroade dig för om du kanske hade sagt något konstigt som du inte kom ihåg osv gjorde att jag reagerade, så ska det ju inte behöva vara bara för att man har varit ute.

Det är viktigt att tänka på att alla bryter ner alkohol olika fort. Om ett vinglas är tillräckligt för att du ska tappa kontrollen så kanske du skulle beställa typ ett halvt shotglas med vin istället och sippa försiktigt på när du väl dricker?

Alla är vi olika och det är ok. Jag dricker nästan aldrig, mitt "problem" är helt tvärtemot ditt, jag måste dricka mängder för att bli påverkad. Så ska jag gå ut och dricka så blir det så hiskeligt dyrt om jag vill känna något att det inte är värt det istället.

Ja, det är absolut problematiskt. Jag har bara skrivit om att jag är normalkonsument i tråden, men i mina ögon finns det absolut utrymme för en hel del problematik inom ramen för normalkonsumtion och jag är inte befriad från dem. Alkohol är ju trots allt en drog, med allt som kommer därtill. Ett glas vin ger mig sug efter ett till och i kombination med att hjärnan blir lite fussy så struntar jag i om jag i förväg bestämt mig för enbart ett. Det blir plötsligt sekundärt. Det tar stopp efter 2-3 glas så det fortsätter inte så sedan, som det gör för många med värre problematik. Men det stannar inte heller vid ett glas nej. Varför det nog är enklare att avstå helt än att beställa ett halvt shotglas :D

Vi får se om jag fortsätter dricka sedan eller inte, men det är kul att testa lite nya saker i livet :)
 
Ja jag vet inte, folk verkar bli mer avslappnade och kunna ta kontakt med människor lättare och så. Den effekten skulle jag vilja komma åt, men då krävs det som sagt enorma mängder alkohol. Och så gott tycker jag inte att alkohol är att jag vill hiva i mig det.

Jag ändrar inte min personlighet ett dyft för att jag dricker. Jag är precis samma person oavsett, tråkigt att du uppfattar dig som löjligare och enfaldigare när du är onykter.

Jag har inte lyckats träffa en enda människa som inte varit löjligare, enfaldigare och mindre intressanta att umgås med när de är berusade/onyktra. Inklusive mig själv. Det finns de som själva gärna vill se sig som oförändrade under drogsessioner, men har som sagt ännu inte träffat denna person.

För att förtydliga betyder inte det att jag vägrar att umgås och dricka gott med vänner. Däremot undviker jag med stor emfas sammanhang där onykterhet och alkohol är den huvudsakliga samlande faktorn.
 
Jag har inte lyckats träffa en enda människa som inte varit löjligare, enfaldigare och mindre intressanta att umgås med när de är berusade/onyktra. Inklusive mig själv. Det finns de som själva gärna vill se sig som oförändrade under drogsessioner, men har som sagt ännu inte träffat denna person.
Det är inte något som jag själv har hittat på utan något jag har fått höra av andra vid rätt många tillfällen :)

Men troligen har det med att göra att det krävs såna mängder innan jag faktiskt blir påverkad att jag helt enkelt inte har varit påverkad. Jag drack en hel baileys, 700 ml på typ 3 timmar för några veckor sedan och var i princip opåverkad. Blev liiite påverkad under typ 30 min när jag tog en shot med starksprit. Alla andra var bakis dagen efter, men inte jag. Tvärtom, jag har inte varit så pigg och fått så mkt gjort på förmiddagen på länge.
 
Det är inte något som jag själv har hittat på utan något jag har fått höra av andra vid rätt många tillfällen :)

Men troligen har det med att göra att det krävs såna mängder innan jag faktiskt blir påverkad att jag helt enkelt inte har varit påverkad. Jag drack en hel baileys, 700 ml på typ 3 timmar för några veckor sedan och var i princip opåverkad. Blev liiite påverkad under typ 30 min när jag tog en shot med starksprit. Alla andra var bakis dagen efter, men inte jag. Tvärtom, jag har inte varit så pigg och fått så mkt gjort på förmiddagen på länge.

Det du nämner är starka riskfaktorer för att utveckla skadligt bruk. Hög/snabbt ökande tolerans samt inga negativa effekter av alkohol.

Jag är likadan, och har alkoholproblem i släkten. Så redan som ung tvärvromsade jag när jag insåg toleransen blev otäckt hög.

För det är just tolerans. När jag drack regelbundet (fest på helgen typ) så hade jag en enorm tolerans. Idag när jag knappt dricker alls känner jag av en cider om jag dricker den "halvsnabbt".

Jag har heller aldrig blivit bakfull. Någonsin. I normalfallet blir jag inte dålig av att bli för full heller, jag bara somnar tillslut. Mår inte minsta dåligt normalt ens om jag dricker för mycket alltså, och har extremt få gånger ens blivit för full. Är jag förkyld och dricker blir jag tokdålig dock (drängfull och kräks)

För mig var det förvisso förenkla de att slippa baksmälla, men jag har aldrig sett varken hög tolerans eller inga negativa effekter som positivt. Just för jag alltid vetat att de egenskaperna är rena autobahn I risk ökning för ett missbruk.

Så mitt råd är att när du har toleransen du nu har, ta en vit månad och backa ner toleransen. För säkerhets skull. Det läskiga med beroende är ju att när man märker det är det för sent
 
@voex Vad dricker du? Ser du skillnad vad du dricker? Det är välkänt att rödvin ger värre biverkningarna än vitt vin.
 
@voex Vad dricker du? Ser du skillnad vad du dricker? Det är välkänt att rödvin ger värre biverkningarna än vitt vin.

Vin mest. Rött, vitt, rosé, mousserande. Öl då och då! Nästan aldrig starksprit. Vin triggar mig att dricka mer än vad jag planerat, i högre grad än vad öl gör, annars märker jag ingen större skillnad. Sprit ger mig mer huvudvärk bara (men jag tror att det främst beror på att jag enbart dricker sprit kvällar då större mängd alkohol konsumeras).
 
Senast ändrad:
Ja, det är absolut problematiskt. Jag har bara skrivit om att jag är normalkonsument i tråden, men i mina ögon finns det absolut utrymme för en hel del problematik inom ramen för normalkonsumtion och jag är inte befriad från dem. Alkohol är ju trots allt en drog, med allt som kommer därtill. Ett glas vin ger mig sug efter ett till och i kombination med att hjärnan blir lite fussy så struntar jag i om jag i förväg bestämt mig för enbart ett. Det blir plötsligt sekundärt. Det tar stopp efter 2-3 glas så det fortsätter inte så sedan, som det gör för många med värre problematik. Men det stannar inte heller vid ett glas nej. Varför det nog är enklare att avstå helt än att beställa ett halvt shotglas :D

Vi får se om jag fortsätter dricka sedan eller inte, men det är kul att testa lite nya saker i livet :)

Kanske ska tillägga också att vi har en historia av alkoholism i släkten och har alkoholism i familjen (idag nykter). Det är ju svårt att veta hur mycket ärftlighet spelar in här, men att jag har svårt att enbart ta ett glas förvånar mig inte.
 
Det du nämner är starka riskfaktorer för att utveckla skadligt bruk. Hög/snabbt ökande tolerans samt inga negativa effekter av alkohol.

Jag är likadan, och har alkoholproblem i släkten. Så redan som ung tvärvromsade jag när jag insåg toleransen blev otäckt hög.

För det är just tolerans. När jag drack regelbundet (fest på helgen typ) så hade jag en enorm tolerans. Idag när jag knappt dricker alls känner jag av en cider om jag dricker den "halvsnabbt".

Jag har heller aldrig blivit bakfull. Någonsin. I normalfallet blir jag inte dålig av att bli för full heller, jag bara somnar tillslut. Mår inte minsta dåligt normalt ens om jag dricker för mycket alltså, och har extremt få gånger ens blivit för full. Är jag förkyld och dricker blir jag tokdålig dock (drängfull och kräks)

För mig var det förvisso förenkla de att slippa baksmälla, men jag har aldrig sett varken hög tolerans eller inga negativa effekter som positivt. Just för jag alltid vetat att de egenskaperna är rena autobahn I risk ökning för ett missbruk.

Så mitt råd är att när du har toleransen du nu har, ta en vit månad och backa ner toleransen. För säkerhets skull. Det läskiga med beroende är ju att när man märker det är det för sent
Min "tolerans" är inte uppövad på något sätt.
Min tolerans backas inte ner för att jag inte dricker. Oftast så dricker jag typ 4-5 ggr om året om jag har ett riktigt blött år för att vara mig. Och oftast så består konsumtionen då av ungefär ett shotglas av Baileys för att det är lite smågott att smutta på. Så nej, jag skulle verkligen inte säga att jag är i riskzonen. Men jag tackar för omtanken :)

En vit månad har jag med andra ord ganska många månader om året ;)
 
Min "tolerans" är inte uppövad på något sätt.
Min tolerans backas inte ner för att jag inte dricker. Oftast så dricker jag typ 4-5 ggr om året om jag har ett riktigt blött år för att vara mig. Och oftast så består konsumtionen då av ungefär ett shotglas av Baileys för att det är lite smågott att smutta på. Så nej, jag skulle verkligen inte säga att jag är i riskzonen. Men jag tackar för omtanken :)

En vit månad har jag med andra ord ganska många månader om året ;)

Så du menar att det inte är skillnad om du dricker ett shotsglas bailey's eller en flaska bailey's? Alltså skillnad I upplevd berusning?

Var det så du menade så väldigt intressant, och himla ovanligt. Men då är det ju ingen fara om du dricker ett shotsglas 4 gånger per år och nån större konsumtion per år.
 
Så du menar att det inte är skillnad om du dricker ett shotsglas bailey's eller en flaska bailey's? Alltså skillnad I upplevd berusning?

Var det så du menade så väldigt intressant, och himla ovanligt. Men då är det ju ingen fara om du dricker ett shotsglas 4 gånger per år och nån större konsumtion per år.
Det beror nog på hur fort man dricker antar jag. Jag har ju inte provat att svepa en Baileys :rofl: Men dricker jag i eh normal hastighet (för att vara mig) så blir jag som högst lite varm och lugn i kroppen. Jag vet att jag behöver dricka ungefär 3 shot/timme på krogen om jag ska fortsätta vara påverkad. Då är jag alltså inte jättefull utan väldigt lagom salongsberusad. Ingen aning om hur mycket alkohol det är i sådana dock.

Antalet gånger jag har druckit så pass i mitt liv kan jag nog räkna på mina händer dock.

Jag gissar att orsaken till detta är samma som att många smärtstillande är som sockerpiller för mig, eller att jag får biverkningar som ingen någonsin har hört talas om på andra saker.

Extremt opraktiskt. Framförallt när jag var sjukskriven för ledsmärtor och låg o flåsade och svettades av smärtan, eller när jag krossade två ryggkotor. Jag hade mycket hellre varit normal och faktiskt kunnat få smärtlindring.
 
Det beror nog på hur fort man dricker antar jag. Jag har ju inte provat att svepa en Baileys :rofl: Men dricker jag i eh normal hastighet (för att vara mig) så blir jag som högst lite varm och lugn i kroppen. Jag vet att jag behöver dricka ungefär 3 shot/timme på krogen om jag ska fortsätta vara påverkad. Då är jag alltså inte jättefull utan väldigt lagom salongsberusad. Ingen aning om hur mycket alkohol det är i sådana dock.

Antalet gånger jag har druckit så pass i mitt liv kan jag nog räkna på mina händer dock.

Jag gissar att orsaken till detta är samma som att många smärtstillande är som sockerpiller för mig, eller att jag får biverkningar som ingen någonsin har hört talas om på andra saker.

Extremt opraktiskt. Framförallt när jag var sjukskriven för ledsmärtor och låg o flåsade och svettades av smärtan, eller när jag krossade två ryggkotor. Jag hade mycket hellre varit normal och faktiskt kunnat få smärtlindring.
Inte kanske helt vetenskapligt. Men är du rödhårig?
 
Det beror nog på hur fort man dricker antar jag. Jag har ju inte provat att svepa en Baileys :rofl: Men dricker jag i eh normal hastighet (för att vara mig) så blir jag som högst lite varm och lugn i kroppen. Jag vet att jag behöver dricka ungefär 3 shot/timme på krogen om jag ska fortsätta vara påverkad. Då är jag alltså inte jättefull utan väldigt lagom salongsberusad. Ingen aning om hur mycket alkohol det är i sådana dock.

Antalet gånger jag har druckit så pass i mitt liv kan jag nog räkna på mina händer dock.

Jag gissar att orsaken till detta är samma som att många smärtstillande är som sockerpiller för mig, eller att jag får biverkningar som ingen någonsin har hört talas om på andra saker.

Extremt opraktiskt. Framförallt när jag var sjukskriven för ledsmärtor och låg o flåsade och svettades av smärtan, eller när jag krossade två ryggkotor. Jag hade mycket hellre varit normal och faktiskt kunnat få smärtlindring.

Jo snabb förbränning påverkar säkert. Jag behöver högre doser smärtlindring än jag "borde" sett till kroppsvikt etc. Och kan inte omvandla kodein till morfin.

Dock så om jag dricker en shot bailey's Eller en flaska bailey's på 3 h för att ta ditt exempel så märker jag skillnad i påverkansgrad. Nu. Skulle jag dricka regelbundet skulle jag dock inte märka någon skillnad på de två. Därav nyfikenheten om du inte märkte skillnad ens när du drack sällan
 
Jo snabb förbränning påverkar säkert. Jag behöver högre doser smärtlindring än jag "borde" sett till kroppsvikt etc. Och kan inte omvandla kodein till morfin.

Dock så om jag dricker en shot bailey's Eller en flaska bailey's på 3 h för att ta ditt exempel så märker jag skillnad i påverkansgrad. Nu. Skulle jag dricka regelbundet skulle jag dock inte märka någon skillnad på de två. Därav nyfikenheten om du inte märkte skillnad ens när du drack sällan
När jag drack den flaskan så var det nog åtminstone 2-3 månader sedan jag drack något, tror jag iaf.

Men jag vet ju att det ändå finns en risk för beroende, framförallt som jag inte känner något. Så om jag någon gång dricker 2 ggr på en månad så brukar jag vara noga med att låta det gå längre till nästa gång :rofl:

Min pappa är likadan, på honom kan det vara delvis uppövat dock, även om det inte var speciellt ofta han drack. Jag minns när jag var liten (typ 13) och det var en fest och han halsade ur dunken med HB och tog många klunkar innan han ställde ner den :eek: Normala människor hade ju mått piss av en sån sak gissar jag.

Jag har blivit ordentligt full 2-3 ggr i mitt liv, och det ser jag ingen poäng med riktigt.
 
Jag har absolut druckit för mycket i min ungdom, sedan hade jag ett uppehåll där jag i princip inte drack nånting alls på många år (fick barn osv). Har nyligen börjat ta ett glas vin på kvällen ett par gånger i veckan för att det är så himla gött bara. Känner dock att detta beteendet lätt skulle kunna eskalera, nu dricker jag aldrig mer än 2 glas men man höjer ju toleransen rätt snabbt. Så försöker vakta lite på mig själv.
 
Det är inte något som jag själv har hittat på utan något jag har fått höra av andra vid rätt många tillfällen :)

Men troligen har det med att göra att det krävs såna mängder innan jag faktiskt blir påverkad att jag helt enkelt inte har varit påverkad. Jag drack en hel baileys, 700 ml på typ 3 timmar för några veckor sedan och var i princip opåverkad. Blev liiite påverkad under typ 30 min när jag tog en shot med starksprit. Alla andra var bakis dagen efter, men inte jag. Tvärtom, jag har inte varit så pigg och fått så mkt gjort på förmiddagen på länge.

OT men var tvungen att räkna och en flaska Baileys innehåller ca 2500 kcal. O_o Det är ungefär ett dagsbehov av energi som du fyller med alkohol.

Vin mest. Rött, vitt, rosé, mousserande. Öl då och då! Nästan aldrig starksprit. Vin triggar mig att dricka mer än vad jag planerat, i högre grad än vad öl gör, annars märker jag ingen större skillnad. Sprit ger mig mer huvudvärk bara (men jag tror att det främst beror på att jag enbart dricker sprit kvällar då större mängd alkohol konsumeras).

Kanske ska tillägga också att vi har en historia av alkoholism i släkten och har alkoholism i familjen (idag nykter). Det är ju svårt att veta hur mycket ärftlighet spelar in här, men att jag har svårt att enbart ta ett glas förvånar mig inte.

Känner helt igen mig! Jag har tyckt att alkoholproblem har funnits i min familj under uppväxten även om det inte är något de vuxna velat kännas vid. Nu när jag själv är vuxen så märker jag att alkohol är svårt när det kommer till begränsning, framför allt vin och drinkar. Öl blir jag oftast mätt av (och inte så berusad pga den lägre alkoholhalten, kanske delvis därför det är lättare att begränsa sig). Starksprit dricker jag väldigt väldigt sällan.

Jag har dragit ned på drickandet en del för att jag tycker att jag blir piggare, framför allt vardagsdrickandet. Förr kunde jag dricka 1-2 glas några kvällar i veckan men jag tyckte att det blev en "slippery slope". Hade jag öppnat en flaska så kunde jag ju lika gärna ta ett glas även en annan dag alt så var jag "tvungen" att dricka för att flaskan inte skulle bli dålig.

Mina svårare stunder nu är i sociala sammanhang t ex vid restaurangbesök eller på en uteservering. Då ångrar jag ganska ofta det sista glaset. Har börjat med att ta en alkoholfri drink som avslut och det fungerar ganska bra. De är ofta väldigt goda!
 
Känner helt igen mig! Jag har tyckt att alkoholproblem har funnits i min familj under uppväxten även om det inte är något de vuxna velat kännas vid. Nu när jag själv är vuxen så märker jag att alkohol är svårt när det kommer till begränsning, framför allt vin och drinkar. Öl blir jag oftast mätt av (och inte så berusad pga den lägre alkoholhalten, kanske delvis därför det är lättare att begränsa sig). Starksprit dricker jag väldigt väldigt sällan.

Jag har dragit ned på drickandet en del för att jag tycker att jag blir piggare, framför allt vardagsdrickandet. Förr kunde jag dricka 1-2 glas några kvällar i veckan men jag tyckte att det blev en "slippery slope". Hade jag öppnat en flaska så kunde jag ju lika gärna ta ett glas även en annan dag alt så var jag "tvungen" att dricka för att flaskan inte skulle bli dålig.

Mina svårare stunder nu är i sociala sammanhang t ex vid restaurangbesök eller på en uteservering. Då ångrar jag ganska ofta det sista glaset. Har börjat med att ta en alkoholfri drink som avslut och det fungerar ganska bra. De är ofta väldigt goda!

Känner igen mig mycket i det du skriver! Jag har också haft perioder med mer vardagsdrickande. Kanske inte de senaste åren, men tidigare var det ofta vin på vardagarna och ibland som en "tröst" efter en tung dag på jobbet. Då börjar det bli lite svajigt. Det har blivit mindre sen jag blev sambo. Han dricker inte på vardagar och inte alltid på helger heller, utan det är mest om vi lagat någon god middag som han uppskattar ett glas vin eller två, men inte mer. Det gör ju också att min egen konsumtion minskat, det känns helt enkelt inte så fräscht att korka upp en flaska vin på en tisdag för att man haft en dålig dag och bli lite dimmig. Eller bli den som sveper en hel flaska på lördagsmiddagen och blir sluddrig när han fortfarande är skarp och inte vill ha mer än ett glas. Så det har absolut påverkat mitt problematiska drickande i helt rätt riktning. När jag bodde tillsammans med mitt ex så var han också lite mer "vin hjälper mot allt!" och kunde hälla upp ett stort glas till mig när jag kom hem och vad ledsen över nåt som hänt på jobbet. Det var ju väldigt gulligt av honom och han ville bara väl, alltid, men det gör ju inget gott i längden för någon som redan har en liten dragning till att ta ett glas för mycket.
 
OT men var tvungen att räkna och en flaska Baileys innehåller ca 2500 kcal. O_o Det är ungefär ett dagsbehov av energi som du fyller med alkohol.





Känner helt igen mig! Jag har tyckt att alkoholproblem har funnits i min familj under uppväxten även om det inte är något de vuxna velat kännas vid. Nu när jag själv är vuxen så märker jag att alkohol är svårt när det kommer till begränsning, framför allt vin och drinkar. Öl blir jag oftast mätt av (och inte så berusad pga den lägre alkoholhalten, kanske delvis därför det är lättare att begränsa sig). Starksprit dricker jag väldigt väldigt sällan.

Jag har dragit ned på drickandet en del för att jag tycker att jag blir piggare, framför allt vardagsdrickandet. Förr kunde jag dricka 1-2 glas några kvällar i veckan men jag tyckte att det blev en "slippery slope". Hade jag öppnat en flaska så kunde jag ju lika gärna ta ett glas även en annan dag alt så var jag "tvungen" att dricka för att flaskan inte skulle bli dålig.

Mina svårare stunder nu är i sociala sammanhang t ex vid restaurangbesök eller på en uteservering. Då ångrar jag ganska ofta det sista glaset. Har börjat med att ta en alkoholfri drink som avslut och det fungerar ganska bra. De är ofta väldigt goda!
Snarare 3 dagsbehov med min ämnesomsättning. Bra jävla märkligt det där. Omsätter alkohol i en rasande fart. Men kalorier? De sparar vi på så mycket det bara går.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Sanningen är väl att de flesta människor verkligen inte kan dricka mer än halva flaskan utan att bli totalt plakata. Min egen gräns går...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 625
Senast: Trasten
·
Fordon Att man inte kör bil efter att man druckit får vi väl hoppas att alla vet. Men, hur lång tid är er gräns för när ni tycker det känns ok...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
9 479
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Sitter och funderar på vad det innebär att leva en "hälsosam livsstil"? En bekant till mig har skrivit flera inlägg på FB om hur hon...
11 12 13
Svar
251
· Visningar
13 627
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Vad föredrar ni att dricka för alkoholfritt på fest? Jag ska köpa med mig alkoholfritt för egen del till en fest på lördag och funderade...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 128
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp