Bukefalos 28 år!

Alla goda ting är tre? Jag behöver råd...

Sv: Alla goda ting är tre? Jag behöver råd...

*kl*

Jag skulle var försiktig med att "räkna med" att Grima inte lever så länge till. Dels för att det ändå kan bli 3-5 år vilket är rätt länge. Men också för att det liksom... undermedvetet sätter en negativ press. Bättr att räkna med att Grima lever länge och verkligen känna att man klarar tre hundar en längre tid, än en begränsad tid.

Någon nämnde det här med att skaffa barn. Alla funkar olika men min generella rekommendation, baserad på egen erfarenhet, är att planerar man skaffa barn snart så vänta med att skaffa hund. Ett barn kan omöblera ens prioriteringar ganska rejält på ett oförutsägbart sätt. Dessutom tar barn mycket tid och det är skönt att ha lite marginal så man får iaf 5 min vila om dagen själv.... :-)

Ja absolut, se mitt tidigare svar till line_n. :)

Vill även inflika att i dagsläget är Grima lika pigg och glad som när jag tog hem henne och inga särskilda försiktighetsåtgärder har vidtagits utöver att hon inte får träna just skydd. Jag kommer att göra allt för att hålla henne fräsch så länge det bara går, jag vill absolut inte kompromissa med dom jag har för en till stjärna om detta skulle bli av, precis som du inflikar så vill jag verkligen ha tid för alla tre som individer, och det är min intention om det blir en till familjemedlem

Angående barn så är det inte aktuellt på några år, och kanske inte alls faktiskt. Vi får se vad tiden utvisar, men jag är 26 snart 27 och kan tänka mig att vänta 3-5 år i sådana fall :)
 
Sv: Alla goda ting är tre? Jag behöver råd...

Nackdelarna:

Vi bor i en tvåa och det blir trångt.

Det blir dyrare (såklart)

Problem med hundpassning (tillräckligt svårt att få passning med en stor hund)

Tiden (både plus och minus), jag vill ha tid till varje individ och jag jobbar 8-17 varje dag (hemma ca 18.30)



Bah - inne vilar de ju mest. :D Jag hade som max en schäfer och två labbar i min studentetta på 26 kvadrat. Hundar drällde överallt... :love: Men ja, visst är det bekvämare med mer yta, även om det funkar (och blir mer lättstädat) när det är mindre.

Angående kostnad så blir det ju dyrare ja. Men det går att beräkna, och göra en budget i förväg.

Hundpassning är skitsvårt. Har ingen lösning på det - om det inte finns släkt och vänner som kan ställa upp.

Angående tiden så är det ju bara du som kan bedöma om det funkar. Men är hunderiet din största hobby så...satsa, skulle jag säga.




Fördelar:

Jag får förhoppningsvis göra precis det jag alltid har velat, tävla IPO och ev svenskbrukset. Just nu känner jag inte riktigt att jag har min hobby kvar och jag kan förhoppningsvis satsa "på riktigt".


Tips..? Jag står verkligen med en fot i varje läger nu, frustrerad!



Beräkna kostnader och tidsåtgång tycker jag. Inte bara i huvudet, utan gör en prelinimär kalkyl på papper. Då är det lättare att få översikt.

Men i grund och botten är det ju den egna känslan och viljan som är det viktigaste - vill du verkligen tävla och satsa så kommer du också att kunna lösa de praktiska frågorna. :laugh:
 
Sv: Alla goda ting är tre? Jag behöver råd...

Ja jag såg det, det var ett litet generellt svar då jag såg att det var fler i tråden som antydde att man kunde se Grima som gammal. :)
 
Sv: Alla goda ting är tre? Jag behöver råd...

Jag säger med KÖR!

Jag var i nästan samma sits som du i somras, ville träna och tävla. Flatten blev åtta, började tyck det var jobbigt med kraven och pressen som blev med tävling. Det blev en jobbig spiral där både han och jag mådde dåligt och det blev bara pannkaka om vi tränade. Inget var kul och flatten var mest bara med mig i skogen när jag jobbade.

Farhågorna här var: kostnaden, hundvakt och platsen i bilen (sambon har en pbgv).

När en Malletik skulle omplaceras så gick det snabbt och hon flyttade in i sept. och är kvar än. ;) De få gångerna vi behöver hundvakt så löser det sig. Kostnaden verkar också kunna hålla sig hyffsat nere (jag pluggar än så förhoppningsvis blir den biten bättre efter sommaren när jag förhoppningsvis får ett jobb). Då basseten är mindre då åker han i liten bur i baksätet de gånger alla tre ska med.

I övrigt så är det kul att träna hund igen, flatten gillar att krav och prestation har släppts och mallen kan jobba i oändlighet. Även jag mår bättre då jag nu kan hålla på med det som jag verkligen tycker om! En aspekt att inte förbise!

Har du koll på att du klarar det kostnadsmässigt så bara kör, inte så ofta man fastnar för en kombination som man inte vill missa :)

Kostnaden på två stora, försäkring ca 500 kr sammanlagt, ca 1000 kr i mat. (Nu byter vi till färskfoder och jag hoppas kunna halvera kostnaden.)
 
Sv: Alla goda ting är tre? Jag behöver råd...

Kostnaden på två stora, försäkring ca 500 kr sammanlagt, ca 1000 kr i mat. (Nu byter vi till färskfoder och jag hoppas kunna halvera kostnaden.)

Förlåt för OT, men vad för färskfoder ska du ge då? Mina plutt-whippar på 10 resp. 13 kg äter under soffsäsongen för 700 kr/månad (ger Nordic special 2 kg-förp (29 kr/kg)). Under springsäsongen kostar de närmare 800 kr/månad.
 
Sv: Alla goda ting är tre? Jag behöver råd...

Nu är det ju lätt att sitta här och säga att det är klart du ska köra på för det måste du ju avgöra själv men hade det varit jag skulle jag nog inte tvekat allt för länge:D.
Det är väl dels för att jag är så jävulst petig på föräldra djuren så det är för mig grymt svårt att hitta en planerad kull som jag känner att jag vill satsa på men även för att jag nu sitter här med två jämthundar (sambons) som visserligen är änglarna själv men jag vill ju träna lydnad och svenskskydd! Ibland tror jag att jag ska hämta hem första bästa hund bara för att ha en "riktig hund" att träna med. Men nu sitter jag i lite sämre sista än dig.
Pluggar heltid plus jobb och veckopendlar mellan Åre och min hemkommun (20mil änkel resa) så här är det inte läge att skaffa ny hund verken ekonomiskt eller tidmässigt plus att ena jämten är en 11 år gamal tik som vi har kommit överens om att hon ska få gå vidare innan vi börjar planera för ytligare en hund. Men ibland har jag längtan så jag känner mig smått hysterisk över att inte få göra något.

Så har du möjlighet så skaffa en till hund du. Valpen kan ju få lite bra beteenden från dina andra hundar och det kan vara skönt att ha en till hund att lägga ner tid på när din andra äldre hund ska pensioneras helt och passa på innan den äldre blir så pass gammal att det känns besvärande att ta hem en valp. Så skulle jag ha resonerat iaf :D

Lycka till och hoppas vi snart får se bilder på ett nytillskott här på buke :D
 
Sv: Alla goda ting är tre? Jag behöver råd...

Förlåt för OT, men vad för färskfoder ska du ge då? Mina plutt-whippar på 10 resp. 13 kg äter under soffsäsongen för 700 kr/månad (ger Nordic special 2 kg-förp (29 kr/kg)). Under springsäsongen kostar de närmare 800 kr/månad.

Byter till Fodax då det är det enda som är hyffsat smidigt att få tag i här, så halverad kostnad kanske det inte blir men jag hoppas på billigare. Har inte fått hem första leveransen än så kan inte säga hundra vad mängd/summan landar på.

Kollar man enligt rekommendationen (för enkelhetens skull) så räknar jag med ca 1,5 kg på mina tre hundar/dag. Högt räknat går det då åt 4 st 12,5 kgs påsar/månad vilket ger 210 kr x 4 = 840 kr. Köper jag fler än 16 påsar blir det en annan siffra 4 x 157,50 = 630 kr. Om nu detta fungerar i praktiken men jag hoppas det!
 
Sv: Alla goda ting är tre? Jag behöver råd...

Men två schäfrar och en westie är typ två hundar. Schäfrarna kan tränas samtidigt. Medan lör den ena i några minuter så väntar den andra och det funkar både i lydnad och spår och då kan westien också köras. I skyddet körs då en hund och sen tar man alla tre på promenad. Då kan man anpassa sig efter den långsammaste hunden eftersom de yngre förmågorna redan fått jobba ur sig. Vid fysträning tar man den unga hunden först och sedan när den ska varvas ned så hämtar man resten och promenerar av dem alla.

Om Grima tacklar av så kan hon vara hemma med husse när de yngre fysträning och så får hon hänga med när det ska promenerar eller spåras.

Det går också alldeles utmärkt att ge hundarna egentid på en promenad där alla är med. Man platsar två och kör lite tricks med en och så får de turas om.
 
Sv: Alla goda ting är tre? Jag behöver råd...

Ja jag såg det, det var ett litet generellt svar då jag såg att det var fler i tråden som antydde att man kunde se Grima som gammal. :)

Fast snackar vi arbetande hund så börjar en åttaåring bli gammal. Den kommer inte kunna jobba med samma intensitet så länge till.

Är det mer hobbyträning så behöver det inte vara någon ålder att tala om. Det håller jag med om. :)

Jag börjar gå med mina på seniorkontroller när att de blir 7-8 år, lite beroende på individ.
 
Sv: Alla goda ting är tre? Jag behöver råd...

Men två schäfrar och en westie är typ två hundar. Schäfrarna kan tränas samtidigt. Medan lör den ena i några minuter så väntar den andra och det funkar både i lydnad och spår och då kan westien också köras. I skyddet körs då en hund och sen tar man alla tre på promenad. Då kan man anpassa sig efter den långsammaste hunden eftersom de yngre förmågorna redan fått jobba ur sig. Vid fysträning tar man den unga hunden först och sedan när den ska varvas ned så hämtar man resten och promenerar av dem alla.

Om Grima tacklar av så kan hon vara hemma med husse när de yngre fysträning och så får hon hänga med när det ska promenerar eller spåras.

Det går också alldeles utmärkt att ge hundarna egentid på en promenad där alla är med. Man platsar två och kör lite tricks med en och så får de turas om.

Ja det var väl typ det jag skrev.
 
Sv: Alla goda ting är tre? Jag behöver råd...

Som tävlingshund är hon gammal.

Vilket inte betyder att hon flyttar ut i trädgårdsbon. Hon lever ju fortfarande med familjen och "kostar" plats, tid och energi. En del äldre hundar behöver dessutom extra fysträning m.m. för att hålla formen. Man lägger mer tid på att leva ihop med hunden än vad man gör på att träna och tävla med den.

Hon må vara gammal som tävlingshund men hon kommer ju inte försvinna för det...
 
Sv: Alla goda ting är tre? Jag behöver råd...

kl

Jaha, då har senaste dagarna bestått av att räkna på den ekonomiska biten och lösa det där med tiden.. Era :devil:-vlar! :D
 
Sv: Alla goda ting är tre? Jag behöver råd...

Kalla inte oss jävlar! ;)
Vi hjälper dig att besluta om du ska nå fram till din dröm - drömmar är ju till för att gå i uppfyllelse?! ;)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras En till som har hamnat i träsket med att välja ras... :angel: Har haft flatcoated retriever i 20 år och stormtrivs med rasen och har...
2
Svar
29
· Visningar
5 062
Senast: YorkWann
·
Hundhälsa Hej, Jag hoppas kunna få bolla lite svåra tankar med er. Jag och min man har två hundar av spetsras: en 3,5-årig och en 8-månaders, båda...
2
Svar
21
· Visningar
2 946
C
Hästhantering Jag köpte min första häst för 10 mån sen. Ett islandssto som blir 11 år i år en häst som jag käpte med hjärtat och inte hjärnan om man...
Svar
12
· Visningar
1 756
Senast: Cosmic
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 463
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp