Bukefalos 28 år!

Alla vi som pluggar i Lund!

Sv: Alla vi som pluggar i Lund!

Åh, du fattar inte hur mycket ett sånt erbjudande är värt för mig! Inser att medryttare är allt för tidskrävande, men att det kommer vara tufft att klara sig utan att ens ha någon tillgång till hästar.
När jag bodde i Malmö i 1½ månad för några år sedan så var jag tvungen att åka till ridskolan där i Malmö och sitta och titta och lukta och njuta.
Helst ska du ha en distanstränad arab som jag kan kan få stjäla några timmar ut i skogen... ;) Hehe, nä, men det är fint att veta att möjligheten iallafall finns! :)
 
Sv: Alla vi som pluggar i Lund!

Jag har också fler hästar än jag kommer hinna med i höst (3 st som ska vara igång som det ser ut nu och jag vet inte riktigt hur det ska gå till :crazy: ), dock lite svårare att ta sig ut till mig :angel:

Har ingen distansarab men fälttävlansdjuren skulle säkert må bra av några timmar i skogen :D
 
Sv: Alla vi som pluggar i Lund!

Någon distanstränad arab kan jag tyvärr inte uppbringa. Själv har jag tre ponnyer och det finns andra hästar i stallet som jag säkert kan låna vid tillfälle :)

Såg nu att du kommer från Kalmar. Det gjorde även jag när jag flyttade till Skåne för fyra år sen :D
 
Sv: Alla vi som pluggar i Lund!

kl

Jag ska också börja plugga i Lund i höst, civilingenjör i bioteknik :)
 
Sv: Alla vi som pluggar i Lund!

Kl.
Även jag har kommit in i lund på civilingenjör i lantmäteri :)
Har dock inte bestämt mig ännu om jag ska gå den eller inte, funderar på att vänta ett år, tog studenten i våras. Börjar dock bli dags att bestämma sig!
 
Sv: Alla vi som pluggar i Lund!

Jag kommer förmodligen läsa i Lund i höst, om inget dyker upp på jobbfronten.. Blir isåfall en kurs i idrottspsykologi! :)
 
Sv: Alla vi som pluggar i Lund!

Vad kul! :) Jag var också osäker, vill egentligen bli veterinär men kom inte in på den utbildningen, och tog också studenten i våras. Men civilingenjör är ett av de få yrken jag kan tänka mig utöver veterinär, så tänkte att det var lika bra att prova, det är ju bara att hoppa av om man inte trivs :)
 
Sv: Alla vi som pluggar i Lund!

Jag bestämde mig inte för om jag skulle ta min plats förrän i sista stund heller. Det var liksom först "jag kan ju tacka ja till platsen så kan jag se hur det känns senare i sommar", sedan "jag kan ju åka dit på uppropet och se hur det verkar" sedan "jag kan ju prova några veckor" och nu har jag gått två år alltså, så någonstans på vägen bestämde jag mig väl för att det fick duga ;)
 
Sv: Alla vi som pluggar i Lund!

Är lite så jag resonerar också! Men det enda som får mig att tveka egentligen är huruvida jag kommer klara matten eller inte. Kemi har jag aldrig haft några svårigheter med, men har aldrig varit något mattesnille. Har fått VG i alla matte-kurser i gymnasiet, men har gått G på vissa prov :down: Så jag är rädd att jag inte kommer klara av matten och behöva hoppa av på grund av det! :nailbiting:
 
Senast ändrad:
Sv: Alla vi som pluggar i Lund!

Jag tackade också ja och tänker jag får se vad som händer känner mest att jag kanske borde vänta ett år eftersom jag tog studenten så pass nyligen... Men vet inte om jag egentligen behöver det
 
Sv: Alla vi som pluggar i Lund!

Själva linjen vet jag inte vad jag känner för, har inget drömyrke utan har flera olika jag kan tänka mig så finns många utbildningar jag kan tänka mig att gå
 
Sv: Alla vi som pluggar i Lund!

Det är många som kommer direkt från gymnasiet, minst halva klassen (när vi började iaf) på min linje. Om du tycker det spelar någon roll.
Jag tog ett år och jobbade med hästar, men sedan hade jag ett "bonusår" från grundskolan också. Det går ju också att ta sabbatsår mitt i, jag funderar på att göra det efter tredje året, där ska man ändå välja inriktning och "splittras" lite från klassen :).
 
Sv: Alla vi som pluggar i Lund!

Jag tackade också ja och tänker jag får se vad som händer känner mest att jag kanske borde vänta ett år eftersom jag tog studenten så pass nyligen... Men vet inte om jag egentligen behöver det

Det där är väldigt olika. Jag behövde fem år mellan studenten och universitetet och brukar rekommendera alla som frågar att ta åtminstone ett år. Känna på arbetslivet, resa, göra det som faller en in. De flesta jag känner som gick direkt från gymnasiet till universitetet hoppade senare av utbildningen.

Men som sagt, alla är vi olika. Jag tror huvudsaken är att inte stressa med pluggandet. Jag kommer vara 28 när jag tar min examen och kommer ändå ha åtminstone 37 år som yrkesverksam.
 
Sv: Alla vi som pluggar i Lund!

Ja finns ju sabbatsår också, detta är skitsvårt... Snart skiter jag i utbildning ;) tiden får utvisa vad det blir
 
Sv: Alla vi som pluggar i Lund!

Väldigt lugnande inlägg faktiskt! Iaf jag blir stressad utav att alla beslut ska tas nu och man ska helst veta vad man ska bli under grundskolan
 
Sv: Alla vi som pluggar i Lund!

Samma här, jag jobbade ett par år mellan gymnasiet och universitetet, det är jag jätteglad för. Både mer livserfarenhet men också lättare att ta sig tillbaka in på arbetsmarknaden jämfört med de yngre på min utbildning, jag har ju redan arbetslivserfarenhet.

(Min man började plugga vid 24, kommer vara klar vid 29. Han är inte äldst på utbildningen även om det är en hel hög födda på 90-talet)
 
Sv: Alla vi som pluggar i Lund!

Jag tror det är både fördelar och nackdelar med att ha uppehåll, det beror nog lite på typ av utbildning också!

Just på civilingenjörslinjerna som är så himla "pluggiga" med mycket uppgifter man helt enkelt måste sitta och plöja sig igenom tror jag man har fördel om man kommer direkt från gymnasiet, man är mer "inne" i det då. Jag tyckte jag tappade jättemycket bara på det året jag gjorde annat, och hade det ganska tufft med att komma igång igen. Och då har jag ändå alltid haft väldigt lätt för det innan.

Men samtidigt funkar det ju inte bra om man är för skoltrött heller!
 
Sv: Alla vi som pluggar i Lund!

Jag är 24 (fyller faktiskt 25 i år :p) och hade personligen inte varit motiverad för studier direkt efter gymnasiet.
Nu har jag lagt ett år på komvux och kommit in i pluggandet igen, för jag tror att Gabby_Ossi definitivt har en poäng i att det kan vara enklare när man redan är inne i det i jämförelse med att kanske ha haft ett jobb som inte kräver speciellt mycket fokus eller ens ansvar, men i grund och bottan så handlar det nog om att verkligen vilja studera och inte så mycket om ålder.
 
Sv: Alla vi som pluggar i Lund!

knapp

Knuffar upp tråden lite genom att först tacka Flixon och Septicemia för en väldigt trevlig helg. Vi måste hålla fler Buketräffar!

Sen måste jag jubla lite över att jag nu har bostad fixad :banana: Är en oerhörd lättnad att veta att man har någonstans att ta vägen om en månad.

Hur går det för alla er andra i tråden? :)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vet att det finns en tråd för de som redan studerar men jag tänkte att det kanske finns intresse för en för oss som fortfarande...
Svar
12
· Visningar
1 188
Senast: Araminta
·
Tjatter Wohooo! Äntligen är sommaren slut och vi får gå tillbaka till skolan! Alla antagningsbesked har skickats ut och ett gäng förväntansfulla...
52 53 54
Svar
1 066
· Visningar
25 236
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 598
Senast: Barbabelle
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 321

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp