Förslag till ändring i Allemansrätten- ridning

Sv: Förslag till ändring i Allemansrätten- ridning

Nej jag orkar inte börja om från början, du får tro vad du vill.
 
Sv: Förslag till ändring i Allemansrätten- ridning

Jag förstår dig, det måste vara tungt att hitta på allt ihåligare argument varje gång;)

Nu när vi ändå är på den här nivån (nej, jag orkar inte heller börja om). De ihåligaste argumenten och förslagen med de sämsta konsekvenserna för hela svenska folket står du väldigt bra för själv.

Ägande av mark (dvs innehav av lagfart för en bit yta på vårt gemensamma jordklot) är ingen envåldsrätt till marken. Så vill hela svenska folket ha det utom en grupp i LRF, någon enstaka annan markägare och ett par ytterligare idioter.

Allemansrätten tillåter inget av de mängder av missbruksvarianter som tagits upp i tråden och därför behövs heller ingen lagmässig reglering för att lösa de problem som tagits upp.

Att just du betraktar PRO's höstutflykt till skogen för att plocka svamp som missbruk är upp till dig och en åsikt du är mycket ensam om, även i de grupper som jag nämnt ovan.
 
Sv: Förslag till ändring i Allemansrätten- ridning

Nu när vi ändå är på den här nivån (nej, jag orkar inte heller börja om). De ihåligaste argumenten och förslagen med de sämsta konsekvenserna för hela svenska folket står du väldigt bra för själv.

Ägande av mark (dvs innehav av lagfart för en bit yta på vårt gemensamma jordklot) är ingen envåldsrätt till marken. Så vill hela svenska folket ha det utom en grupp i LRF, någon enstaka annan markägare och ett par ytterligare idioter.

Allemansrätten tillåter inget av de mängder av missbruksvarianter som tagits upp i tråden och därför behövs heller ingen lagmässig reglering för att lösa de problem som tagits upp.

Att just du betraktar PRO's höstutflykt till skogen för att plocka svamp som missbruk är upp till dig och en åsikt du är mycket ensam om, även i de grupper som jag nämnt ovan.

Du ville behålla allemansrätten så som den en gång var när den var hävdvunnen.
Fine, då bevisade jag gång på gång att detta bara var en schimär. En ide som SaP tog fram under det obskyra trettiotalet.
Till detta bevisade jag att det fanns lagparagrafer i svensk lag från 1700tal och 18ootal som förbjöd insamlande av bär o svamp i skogar där man inte hade ägarens lov.

Vad mer begär du, än att som företagare gratis få nyttja en annan företagares resurser?

Naturligtvis finns där gråzoner som just denna utredning ska klara upp.
Att om pro går ut i skogen tillsammans för att plocka bär o dricka kaffe, inte skulle möta ngr större hinder.

Men om lilla my och hennes turridningsbolag tjänar pengar på att ta ut turister i skogen då..är det ju en helt annan femma. Men det drabbar ju inte dig, för du är ju inte så dryg och sniken att du liksom jag (en självisk dryg markägare eller idiot som du som vältaligt beskriver det)vill ha betalt för eget arbete o egna resurser. ELLER?:banana::rofl:
 
Senast ändrad:
Sv: Förslag till ändring i Allemansrätten- ridning

Eftersom du inte äger rätten att ta betalt för vistelser på marken inom allemansrätten, så är det inte DIN resurs som förbrukas/används. Det är VÅR gemensamma. Det är här det tar stopp. Du tror att lagfarten innebär envåldsmakt över markplätten, och det gör den inte idag och inte imorgon heller. Och förekommer skador eller störningar är det inte inom allemansrätten. Nu är inte en störning definierad som att du ligger i din säng med grönt ansikte och vrider dig för att en företagare besöker din mark en gång om året med några turister och tjänar pengar på det.

Eftersom föreningar som PRO och andra ofta köper sina resor av kommersiella aktörer som planerar och genomför det i praktiken, så är det precis det du vill hindra. Med dina förslag kommer allmänhetens möjligheter att vistas i naturen kraftigt att försämras. Vilket är helt emot rådande opinion.

Du är ekonomiskt avundsjuk på att du inte fattade (ville fatta?) vad du investerade i när du köpte din mark och vad som fortfarande tillhör oss alla, trots att du har ett papper som heter lagfart och innebär vissa rättigheter.

Det finns dessutom fler undantag än just allemansrätten. Exempelvis får man ansöka om gruvprospektering på annans privatägda mark och det är bara tillträdesytan till underjorden man sedan behöver komma överens med markägaren om.
 
Sv: Förslag till ändring i Allemansrätten- ridning

Men om lilla my och hennes turridningsbolag tjänar pengar på att ta ut turister i skogen då..är det ju en helt annan femma. Men det drabbar ju inte dig, för du är ju inte så dryg och sniken att du liksom jag (en självisk dryg markägare eller idiot som du som vältaligt beskriver det)vill ha betalt för eget arbete o egna resurser. ELLER?:banana::rofl:

Om dina resurser eller ditt arbete krävs för att genomföra aktiviteten är det självklart att avtala det med dig. Men marken är inte enbart din resurs, bara för att du har lagfarten.
 
Sv: Förslag till ändring i Allemansrätten- ridning

Om dina resurser eller ditt arbete krävs för att genomföra aktiviteten är det självklart att avtala det med dig. Men marken är inte enbart din resurs, bara för att du har lagfarten.

Det är ju därom de lärde tvistar.

Och det är därför jag är FÖR en utredning som anpassar det mischmasch som kallas allemansrätt till dagens krav.

För att använda din argumentering emot dig.
En väg är inget som bara dyker upp. Det krävs planering och resurser för att få till en väg och som du så passande säger "-Om dina resurser eller ditt arbete krävs för att genomföra aktiviteten är det självklart att avtala det med dig" så har du ju ingenting emot att jag kräver ersättning för dessa investeringar:rofl::rofl:7
PS samma sak är en stig, den har kommit till pga männsklig verksamhet, så....
 
Sv: Förslag till ändring i Allemansrätten- ridning

Om någon kommer till dig och säger att de ska bedriva verksamhet på din mark och för det behöver de en väg/stig som inte finns, eller att de genom sin verksamhet försämrar din möjlighet att använda vägen (mer underhåll? frekvent användande som begränsar ditt bruk av vägen etc) är det självklart att de ska avtala det med dig.

Om din väg inte skadas/påverkas, är det inom den rätt vi alla har att använda marken - inget som har med din lagfart att göra. Ingen kan ställa krav på att du anlägger eller underhåller vägen, men om den finns där har man rätt att använda den för att gå på.

Det är liksom svårt att kunna vistas på markplätten om man inte får stå på den, oavsett om du investerat 0 kr eller 1 miljon kronor i markbearbetning just där den enskilde använder sin allemansrätt. Däremot finns det en stor acceptans för att man inte vill ha människor/ryttare på vissa partier av marken - om man samtidigt tydligt anvisar en alternativ rutt som är likvärdig i form av möjligheter att passera. Om man bara vill hindra människors lagliga rätt att vistas i naturen är förståelsen med rätta liten.
 
Sv: Förslag till ändring i Allemansrätten- ridning

Jaha men du får passa dig så du inte blir förklarad personan non grata (sorry stavningen) för att du lyfter fram samma fakta som jag;)

Jag vill ha 210 pga av hjort o älg.

Jag lyfter fram det som är sant- det är inte sant att man till varje hägn med plantering måste fixa öppningar-som du skrev.

Och vill ha 210?, menar du att du inte får bidrag för ditt 1 ha plantering med 210 stängsel?- för om du får bidrag, vilket borde röra sig om 30 000 kronor så "vill man inte ha" utan måste ha 210 staket.
 
Sv: Förslag till ändring i Allemansrätten- ridning

En sak jag undrat över när jag läst din beskrivning av er verksamhet är varför ni brytt er om att träffa avtal och få den stora markägaren medgivande trots att ert nyttjande av dennes marker ryms inom allemansrätten som den ser ut idag?
 
Sv: Förslag till ändring i Allemansrätten- ridning

Eftersom du inte äger rätten att ta betalt för vistelser på marken inom allemansrätten, så är det inte DIN resurs som förbrukas/används. Det är VÅR gemensamma. Det är här det tar stopp. Du tror att lagfarten innebär envåldsmakt över markplätten, och det gör den inte idag och inte imorgon heller. Och förekommer skador eller störningar är det inte inom allemansrätten. Nu är inte en störning definierad som att du ligger i din säng med grönt ansikte och vrider dig för att en företagare besöker din mark en gång om året med några turister och tjänar pengar på det.

Eftersom föreningar som PRO och andra ofta köper sina resor av kommersiella aktörer som planerar och genomför det i praktiken, så är det precis det du vill hindra. Med dina förslag kommer allmänhetens möjligheter att vistas i naturen kraftigt att försämras. Vilket är helt emot rådande opinion.
Det är ju det jag skriver, att det tål att diskuteras. Bussbolaget tjänar en hacka

Du är ekonomiskt avundsjuk på att du inte fattade (ville fatta?) vad du investerade i när du köpte din mark och vad som fortfarande tillhör oss alla, trots att du har ett papper som heter lagfart och innebär vissa rättigheter.
Jag visste att staten betraktade äganderätten över skog o mark som ngt man kunde behandla som man vill, då. Men idag har lite andra spelregler så jag tar chansen och puschar för en revidering. Kanske inte tillbaka till de regler som rådde före sap;s allemansrätt men en bit på väg...
Det finns dessutom fler undantag än just allemansrätten. Exempelvis får man ansöka om gruvprospektering på annans privatägda mark och det är bara tillträdesytan till underjorden man sedan behöver komma överens med markägaren om.

Sorry men prospekterar du en gruva äger markägaren även en viss % av avkastningen:eek:

Så till allemansrätten som du är så bergfast kompetent över.

Enda stället det står ngt om just allemansrätt är:
2 kap. 18 § regeringsformen stadgas, att oberoende
av det skydd som grundlagen ger den enskildes
äganderätt ”alla skall ha tillgång till naturen
enligt allemansrätten”. Allmänhetens rätt har alltså
numera (sedan 1994) stöd i grundlagen. Men
inget sägs om vad den rätten närmare är för något.
Inte heller annan lagstiftning ger klart besked om
detta."

Var hittar du information i lagstiftningen vad som ingår i allemansrätten???

Eftersom det inte finns ngn är det då inte lämpligt att vi fixar till det då och ser till att det skrivs in, vad som gäller?
Var i svensk lagbok kan jag läsa vilka regler som gäller, vad som är tillåtet...du som vet hahaha....:rofl:
 
Sv: Förslag till ändring i Allemansrätten- ridning

Jag lyfter fram det som är sant- det är inte sant att man till varje hägn med plantering måste fixa öppningar-som du skrev.

Och vill ha 210?, menar du att du inte får bidrag för ditt 1 ha plantering med 210 stängsel?- för om du får bidrag, vilket borde röra sig om 30 000 kronor så "vill man inte ha" utan måste ha 210 staket.

Sorry vad jag menade var att man inte var skyldig till öpningar i ett hägn för plantering.
Men i en hage ex. så är jag inte skyldig att ha öppningar som passar hästar endast människor.

Vad det gäller 210 ok . och den totala summan hamnar på ca 100 000.
- ev bidrag
 
Sv: Förslag till ändring i Allemansrätten- ridning

Om någon kommer till dig och säger att de ska bedriva verksamhet på din mark och för det behöver de en väg/stig som inte finns, eller att de genom sin verksamhet försämrar din möjlighet att använda vägen (mer underhåll? frekvent användande som begränsar ditt bruk av vägen etc) är det självklart att de ska avtala det med dig.

Om din väg inte skadas/påverkas, är det inom den rätt vi alla har att använda marken - inget som har med din lagfart att göra. Ingen kan ställa krav på att du anlägger eller underhåller vägen, men om den finns där har man rätt att använda den för att gå på.

Det är liksom svårt att kunna vistas på markplätten om man inte får stå på den, oavsett om du investerat 0 kr eller 1 miljon kronor i markbearbetning just där den enskilde använder sin allemansrätt. Däremot finns det en stor acceptans för att man inte vill ha människor/ryttare på vissa partier av marken - om man samtidigt tydligt anvisar en alternativ rutt som är likvärdig i form av möjligheter att passera. Om man bara vill hindra människors lagliga rätt att vistas i naturen är förståelsen med rätta liten.

Nu finns vägen och stigarna där pga gårdens tidigare ägares aktiviteter.
Det är alltså inga naturfenomen utan resurser som människan skapat och som ingår i gårdens pris vid köp.
och du sade ju själv att om det var skapade resurser så var ok att ta betalt varför vill du ändra dig nu? för att galoscherna inte passar.?
 
Sv: Förslag till ändring i Allemansrätten- ridning

En sak jag undrat över när jag läst din beskrivning av er verksamhet är varför ni brytt er om att träffa avtal och få den stora markägaren medgivande trots att ert nyttjande av dennes marker ryms inom allemansrätten som den ser ut idag?

Då har du inte läst mina inlägg på det sätt som avsågs. Det är inte alls i linje med mitt resonemang.

Vår verksamhet ryms definitivt inte inom allemansrätten. Vi bedriver turridning med många turer i veckan. De marker vi använder i huvudsak (dvs ofta) både skadas, markägare kan störas i sitt bruk och behöver underhåll till viss del orsakat direkt av vår verksamhet. Därför har vi skriftligt avtal med markägaren. I det regleras ex.vis ekonomi, restriktioner för ritter under storjakter och att vi ska komma överens med arrendatorer om lämpliga ridvägar m.m.

Sedan finns det ganska många små markplättar, med olika markägare, där vi behöver passera enstaka gånger om året, där ingen som helst skada eller störning finns. Där har vi inte skriftliga avtal, med vissa av dessa markägare har vi dock muntligt OK.

Jag menar att det för de allra flesta regelbundna verksamheter KRÄVS avtal med markägare för de marker som nyttjas regelbundet- samtidigt som man kanske är beroende av att kunna utnyttja 100 små markplättar till med olika ägare i väldigt ringa omfattning för passage. Men att vi INTE ska kräva avtal för marker som används i väldigt ringa omfattning, där är allemansrätten applicerbar - oavsett om det är i kommersiell status eller inte.
 
Sv: Förslag till ändring i Allemansrätten- ridning

Nu finns vägen och stigarna där pga gårdens tidigare ägares aktiviteter.
Det är alltså inga naturfenomen utan resurser som människan skapat och som ingår i gårdens pris vid köp.
och du sade ju själv att om det var skapade resurser så var ok att ta betalt varför vill du ändra dig nu? för att galoscherna inte passar.?

Du får gärna bereda tillträde till marken genom att varje gång någon vill använda sin rätt att passera plocka undan vägen och återställa marken till sitt ursprungliga tillstånd, sedan anlägga vägen igen. Du som markägare får gärna anvisa hur man ska passera på bästa sätt. Men inte hindra tillträde eller kräva ekonomisk kompensation.
 
Sv: Förslag till ändring i Allemansrätten- ridning

Läs resten av den publikation du klippt text ifrån, så får du god vägledning.
 
Sv: Förslag till ändring i Allemansrätten- ridning

Men, allmänt, hur stor skada lider en jordbrukare av att ett turridningsföretag rider sönder vägar som används i jord och skogsbruket? I de flesta fall ingen, med de maskiner som används idag så tror jag inte ens den som kör kan märka det.
 
Sv: Förslag till ändring i Allemansrätten- ridning

Men, allmänt, hur stor skada lider en jordbrukare av att ett turridningsföretag rider sönder vägar som används i jord och skogsbruket? I de flesta fall ingen, med de maskiner som används idag så tror jag inte ens den som kör kan märka det.

Jag tycker att det kan klassas som avsevärd störning att flera gånger i veckan ha ridsällskap som rider förbi samma platser. Jag tror att de allra flesta turridningsföretag vill rida delvis på andra marker än de bäst anlagda vägarna, på platser där det faktiskt uppstår skador vid frekvent ridande. Även på bra anlagda vägar blir det skador av häst om samma väg frekventeras ofta, vilket skapar större underhållsbehov. Jag tycker att det kan klassas som avsevärd störning för jaktmöjligheterna om det ständigt dyker upp hästar med ryttare på passet. Genom att avtala det här har vi också en mycket positiv markägare som hjälper till att ordna saker som behövs för verksamheten.

Allemansrätten handlar inte bara om skada.

Jag tror att det är väldigt få kommersiella aktörer som kan påstå klara sig helt inom allemansrätten. Jag tror också att det är väldigt många kommersiella aktörer som är helt beroende av allemansrätten för många små markplättar som man inte frekventerar ofta, men som för helheten är avgörande för att kunna erbjuda produkten. Och därmed förenkla tillträdet till naturen för alla.
 
Sv: Förslag till ändring i Allemansrätten- ridning

Läs resten av den publikation du klippt text ifrån, så får du god vägledning.

Var i svensk lag bok står det sa du?
För det är väl svensk lagbok och dess paragrafer som reglerar allemansrätten eller?

Om inte så är det väl på tiden att vi fixar till så att det blir det.
 
Sv: Förslag till ändring i Allemansrätten- ridning

Du får gärna bereda tillträde till marken genom att varje gång någon vill använda sin rätt att passera plocka undan vägen och återställa marken till sitt ursprungliga tillstånd, sedan anlägga vägen igen. Du som markägare får gärna anvisa hur man ska passera på bästa sätt. Men inte hindra tillträde eller kräva ekonomisk kompensation.

Så du menar att om jag inte kan flytta en resurs så får alla använda den om den inte blir skadad?
Jaha så tennisbanor, ridpadockar, golfbanor etc ska inte längre få ta betald då:devil:
 

Liknande trådar

R
  • Låst
Ridning Det är konstigt att så många ryttare sätter sig över lagar och bestämmelser. I Frösunda i Vallentuna där jag har mark, trampas stigar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 951
Senast: ameo
·
J
Hästmänniskan Det har skrivits mycket om allemansrätten i detta forum. Jag ska göra det ännu en gång. För mej handlar det om en rakbana som min...
Svar
16
· Visningar
2 724
Senast: Jaba
·
Träning Nu är jag evigt trött på att folk rider hursomhelst o varsomhelst i naturen. Vi bor i ett hästhatar- distrikt o det ger en del ryttare...
Svar
19
· Visningar
1 682
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp