Allemansrätten på grusväg....

Sv: Allemansrätten på grusväg....

Vi ska kanske undvika att komma i diskussion om storleken på "normal villaträdgård", men jag hade i tankarna en på över 1000 m2. :)

Citat:
Ursprungligen postat av LIA
Att man får rida på vägen så länge man inte kommer för nära bebyggelsen är ju klart, men om man sedan hindras från att fortsätta förbi husen, vad är då vitsen med det vägvalet?? Tanken är väl att fortsätta vägen fram?

Vi har en väg vi rider på som slutar vid en större 90-väg. Där rider vi fram och tillbaka, tar ca 10-15 minuter att trava fram och tillbaka. Det var en sådan väg jag tänkte på när jag skrev att man kan rida en bit. Kanske inte optimalt men när det är ont om bra vägar så blir det så.
Varför inte fortsätta på/över 90-vägen? Att vara hänvisad till samma 15 minutersrepa varje ridtur skulle få i alla fall mig att fundera över mitt hästliv.


I just TS fall så var ju vägen en fd genomfartsväg - den gick mellan två större vägar. I och för sig främst för att husägarna skall ta sig ut till större vägar, men för många år sedan kanske det var enda vägen? Många grusvägar är gamla, (mest sådana jag rider på) de finns där för att folk skall kunna ta sig fram, inte bara de som bor där utan besökare och resenärer också.
Tycker det blir fel att blanda inte ihop gårdagens nyttjande med dagens. Idag sköter och underhåller privatpersonen den privata, enskilda vägen för sitt eget (och kanske grannarnas) behov. Viktigt att inse!
Vill kommun eller stat tvinga fram ett allmänt nyttjande av en väg, oberoende av boendes rätt till hemfrid, ska man också ta över ansvar och skötsel av den. Jag talar inte om just TS väg nu.

LIA
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

Vad menar du? Att lagar och regler plötsligt inte gäller för att sådana som du kommit på att ni vill rida där?

LIA

Men lagen säger ju att jag får rida där, jag har ju hört mej för hos folk som ska veta, folk som jobbar med sånt.
Så för det här paret i huset efter "min" väg så får dom stå sitt kasst.
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

knapplån

Hela tråden får mig att tänka på varför "Grannfejden" finns till.
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

Vi ska kanske undvika att komma i diskussion om storleken på "normal villaträdgård", men jag hade i tankarna en på över 1000 m2. :)

Som alltid har man olika referensramar - men så är det ju :). En normal villaträdgård är för mig 600-800 kvm, för min man minst 1500 kvm (det upptäckte vi när vi skulle köpa hus). Det är väl här mycket av missförstånden uppstår - man utgår från oilka saker.

Citat:
Varför inte fortsätta på/över 90-vägen? Att vara hänvisad till samma 15 minutersrepa varje ridtur skulle få i alla fall mig att fundera över mitt hästliv.

Vägen tar slut vid 90-vägen, det skall gå att ta sig över och förbi/genom en kohage, men då måste man rida lite längs med 90-vägen och där finns ingen vägren. Nu är det ju inte den enda ridvägen häromkring - vi har lite olika rundor, jag brukar mest använda den för att förlänga en av rundorna med 10 min trav. Men när man bor mitt i jordbrukslandskapet så finns det inte så mycket att välja på - därför är det skönt att vi tillåts rida på de flesta vägar här.

Tycker det blir fel att blanda inte ihop gårdagens nyttjande med dagens. Idag sköter och underhåller privatpersonen den privata, enskilda vägen för sitt eget (och kanske grannarnas) behov. Viktigt att inse!
Vill kommun eller stat tvinga fram ett allmänt nyttjande av en väg, oberoende av boendes rätt till hemfrid, ska man också ta över ansvar och skötsel av den. Jag talar inte om just TS väg nu.

LIA

Jag tyckte att jag läste någonstans i tråden (inte säker på vem som skrev) att vägarna var byggda för andra ändamål än ridning - och det stämmer ju, men de är ju i alla fall byggda för länge sedan för att man skall ta sig fram och det är det man som ridande behöver vägarna till. Finns naturligtvis nyanlagda väger, men inte där jag bor.

Sen kan jag hålla med om att stat och kommun borde gå in med bidrag om vägen till stor del utnyttjas av icke-boende, om det sedan är ridande, svampplockare, bärplockare (som kör bil till svamp- och bärställena) eller någon annan spelar ju ingen roll.

Lite mer anlgda ridvägar hade inte skadat - jag hade gärna betalat för att få lite fler olika ridvägar, men hur det skulle fungera vet jag inte. Hästskatt? Skattemärke på tränset som visar att jag får utnyttja ridvägarna?
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

Man ska ju inte väcka den björn som sover, men visst kan det finnas ett visst fog för tanken att hästfolk ska vara med och finansiera speciella ridvägar. Dom kan trots allt inte riktigt jämföras med gång och cykel-vägar som i första hand är till för kommunikation mellan olika platser, utan är mer att jämföra med sporthallar och liknande.

Fast nu kom vi en bit utanför det här med allemansrätt och hänsyn. :) Jag tror att vi i det ämnet tycker ganska så lika.

LIA
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

Vad menar du? Att lagar och regler plötsligt inte gäller för att sådana som du kommit på att ni vill rida där?

Mitt inlägg som du citerar gäller principen och inte just din ridväg.

LIA

Detsamma gäller väl alla galningar som vaktar asfaltsvägar och andra allmänna vägar.
De ska väl också följa lagar och regler, har man rätt att rida där och inget förstörs så kan inte de heller skapa sina egna lagar och regler.
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

Man ska ju inte väcka den björn som sover, men visst kan det finnas ett visst fog för tanken att hästfolk ska vara med och finansiera speciella ridvägar. Dom kan trots allt inte riktigt jämföras med gång och cykel-vägar som i första hand är till för kommunikation mellan olika platser, utan är mer att jämföra med sporthallar och liknande.

Fast nu kom vi en bit utanför det här med allemansrätt och hänsyn. :) Jag tror att vi i det ämnet tycker ganska så lika.

LIA

Hästen är inte bara en hobby utan används också för kommunikation mellan olika platser.
Men hästen används även för friskvård och rekreation och då är det självklart att även ridleder och vägar borde skötas kommunalt likt skidspår.
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

Detsamma gäller väl alla galningar som vaktar asfaltsvägar och andra allmänna vägar.
De ska väl också följa lagar och regler, har man rätt att rida där och inget förstörs så kan inte de heller skapa sina egna lagar och regler.
Om vi ska vara noga, så har inte vägens beläggning med saken att göra, för t ex så kan även en enskild-privat väg vara asfalterad.
Givetvis ska även dom vid vägar boende rätta sig efter dom lagar och regler som finns. Jag har ingenstans sagt annat.
Vad jag vänt mig emot är den okunskap samt inställning när det gäller hänsyn till andra, som några gett prov på i tråden.

LIA
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

Hästen är inte bara en hobby utan används också för kommunikation mellan olika platser.
Den tiden torde vara sedan länge förbi i Sverige, möjligen med något enstaka undantag.

Men hästen används även för friskvård och rekreation och då är det självklart att även ridleder och vägar borde skötas kommunalt likt skidspår.
Vet inte hur det ser ut i övriga landet, men i kommunerna härikring är det föreningar som sköter skidspår, motionsspår etc, vanligen med visst kommunalt bidrag.

LIA
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

Ingen fara (hoppas jag) man går lixom inte mellan banorna utan i kanten av en bana några 100 meter innan vägen gör en 90 graders sväng ut mot åkrarna.

kan tillägga att jag ridit längsmed en golfbana i över 20 år utan att ens vara i närheten av att få en boll i skallen...givetvis så måste ju också golfarna tänka sig för att kanske inte smacka på å slå precis när det passerar en häst men dom flesta golfarna här visar hänsyn en mkt "trafikerad" väg av promenerande, hundrastande, löpande, barnvagnspromerande, ridande och körande människor...

kontakta som någon sa markägarn å hör dig för....
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 343
Senast: Jadzia
·
Juridik & Ekonomi Igår blev jag (nå, min bil med mig i) rammad av en traktor. Jag körde på vår lilla, lilla grusväg och fick syn på mötande ekipage...
2
Svar
25
· Visningar
3 518
Senast: Fibusen
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
3 806
Senast: Vallmo
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 531
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp