Allemansrätten på grusväg....

Sv: Allemansrätten på grusväg....

Varför är det inte en del av gårdsplanen? Och viktigare, varför är det inte en del av tomten?

Varför krångla till det med hur vägar går och vart osv?
En enskild, privat väg som går över en tomt har man inte rätt att färdas på enligt allemansrätten, vare sig till fots eller till häst. Detta eftersom man måste anta att detta inte kan göras utan att störa friden för dom som bor där. Då spelar det ingen roll hur försiktigt du rider eller kör bil där, du har inte rätt att göra det!

LIA

Jag har ställt frågan till Naturvårdsverket - får se vad de svarar. Jag tycker i alla fall att det är en betydlig skillnad på en väg som går förbi ett hus och en väg som slutar/går genom en gård - men det är min uppfattning.

Jag jämför med de vägar som går förbi dels mitt hus, dels andra hus längs vägarna "hemmakring" - det är mycket tydligt vad som är väg och vad som är tomt - om så vägen stryker förbi husets gavel. Det är nog definition "tomt" som är problemet - jag tolkar det som att själva vägen inte är "tomt" (om den inte slutar på/går genom gårdsplanen - då slutar vägen när man kommer inom synhåll från huset - men det är min uppfattning). Din uppfattning är att tomten sträcker sig ut på vägen eftersom den är inom synhåll från huset.

Enligt de länkar jag angett har man rätt att både gå, rida och köra på enskilda vägar som inte har statsstöd. Vägägaren kan förbjuda motorfordonstrafik utan att ha något tillstånd från länsstyrelsen/kommunen men vägägaren kan inte förbjuda ridande/gående - då måste de ansöka om detta hos länsstyrelse/kommun - tydligen är det ovanligt att det ges tillstånd för detta förbud. På annat ställe står det att man inte skall störa och gå för nära tomt/boningshus - men det står inte att detta gäller även när vägen går förbi huset - detta har jag bett om ett förtydligande av. Vi får se vad jag får för svar.
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

Jag vill gärna se bildbevis på att man vart tvungen att sladda vägen pga hovavtryck !!! *hostar bullshit* (och pratar då om en NORMAL grusväg, inte "skogsängsvägar" efter evigt regnande)



Det är nog jag som ska hosta bullshit. Du verkar inte ha särskild koll på vägar och underhåll, inte heller hur skador uppkommer.

En sak till,avtrycken som blir efter hästhovar kan göra att den avrinning som man vill ha på vägen inte fungerar som tänkt.
Vattnet stannar kvar och gör vägen mindre stabil.
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

Det är nog jag som ska hosta bullshit. Du verkar inte ha särskild koll på vägar och underhåll, inte heller hur skador uppkommer.

En sak till,avtrycken som blir efter hästhovar kan göra att den avrinning som man vill ha på vägen inte fungerar som tänkt.
Vattnet stannar kvar och gör vägen mindre stabil.

Jodå har FULL koll på grusvägar, vi har även såna i Stockholm, och även där jag nu bor och bott tidigare (då som markägare/vägägare)... Har ALDRIG sett hål i väg efter hovavtryck !
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

Varför är det inte en del av gårdsplanen? Och viktigare, varför är det inte en del av tomten?
Varför krångla till det med hur vägar går och vart osv?
En enskild, privat väg som går över en tomt har man inte rätt att färdas på enligt allemansrätten, vare sig till fots eller till häst. Detta eftersom man måste anta att detta inte kan göras utan att störa friden för dom som bor där. Då spelar det ingen roll hur försiktigt du rider eller kör bil där, du har inte rätt att göra det!

LIA


Väg som går igenom en gårdsplan är fortfarande en VÄG.
Ägde en gård 94-02 där vägen gick på vår gårdsplan, vägen en enskild väg (i vårt fall med statligt stöd från början men det är ju som tidigare framkommit oväsentligt). Den vägen kunde vi inte hindra folk att åka på, för att åka 1 km vidare på den (den gick inte längre) där den slutade i skog och därmed kan svamp/bärplockare åka ut till skogen utan att vi kunde stänga av vägen !!!
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

Knapplån

Nu verkar det som att vissa tycker det blir märken/skador på vägen, andra inte.

Kan inte ni med trasiga vägar lägga in bilder så vi får se?

Mvh Lena
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

Varför är ni så fixerade vid ordet väg? :confused:
Varför tror ni att en väg ger er rätt att störa friden där folk bor? :confused:

Allemansrätten ger ingen rätt att störa boende vid deras bostad, även om det går en enskild och privat väg över tomten.

Om man får statligt stöd för väghållning är det skillnad.

LIA
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

Din uppfattning är att tomten sträcker sig ut på vägen eftersom den är inom synhåll från huset.
Låt bli att lägga ord i min mun! Jag har aldrig yttrat mig om avstånd eller synfält, annat än då jag skrev att fixa gränser eller avstånd inte finns i det här fallet. Vad som gäller är att dom boende inte ska utsättas för ofrid.
I sakens natur ligger att man kan komma närmare ett boningshus utan att störa om man inte syns, men det trodde jag alla begrep. Naturligtvis påverkar också orsaken till varför man närmar sig ett boningshus.

Att ha ett förbud gällande att komma inom synhåll vore orimligt, om du tänker efter. :idea:

Slutligen, för femtielfte gången, så har jag aldrig sagt att det inte är tillåtet att gå, rida eller köra häst på enskilda vägar, inkl sådana som inte uppbärs understöd för. Det är när man kommer i kontakt med boningshus som begränsningen uppkommer.

LIA
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

Jodå har FULL koll på grusvägar, vi har även såna i Stockholm, och även där jag nu bor och bott tidigare (då som markägare/vägägare)... Har ALDRIG sett hål i väg efter hovavtryck !
Nej, du har ingen kontroll alls på det!

Vem som helst som sett hästar föras fram på grusväg, t o m i skritt, vet att dom efterlämnar spår. Spår innebär här påverkan av ytskiktet och jag försäkra dig, att en häst som körs i trav eller rids i galopp kan lämna spår i form av gropar. Som jag redan skrivit, är det skillnad på grusväg och grusväg och dom är olika känsliga för olika typer av påverkan. När skada på ytskiktet väl uppstått, kan vägen om man har otur förstöras ganska snabbt i o m att potthålen växer.
Har dessutom redan berättat om travhästarna som formligen rev sönder en grusväg där jag tidigare bodde.

Även till Lena2005:
Tyvärr har jag ingen tidsmaskin så jag kan avbilda det sorglliga skick den vägen var i, innan vi stängde den för travarna.

LIA
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

Nej, du har ingen kontroll alls på det!

Vem som helst som sett hästar föras fram på grusväg, t o m i skritt, vet att dom efterlämnar spår. Spår innebär här påverkan av ytskiktet och jag försäkra dig, att en häst som körs i trav eller rids i galopp kan lämna spår i form av gropar. Som jag redan skrivit, är det skillnad på grusväg och grusväg och dom är olika känsliga för olika typer av påverkan. När skada på ytskiktet väl uppstått, kan vägen om man har otur förstöras ganska snabbt i o m att potthålen växer.
Har dessutom redan berättat om travhästarna som formligen rev sönder en grusväg där jag tidigare bodde.

Även till Lena2005:
Tyvärr har jag ingen tidsmaskin så jag kan avbilda det sorglliga skick den vägen var i, innan vi stängde den för travarna.

LIA

Spår på vägarna?
Vägarna omkring mig är allt från hårda grusvägar, där u inte ser ett enda spår, lite mjukare grus/ sandvägar där jag tydligt kan se hovavtryck likväl som jag ser spår om grannen varit ut på promenad med ett eller flera barn.
De spåren syns kanske ett dygn sen är de borta, det är inget som förstör vägen.
Sen finns gyttjiga jordvägar ( efter allt regn nu), där vill jag inte ens rida. Det är halt och hästen riskerar att trampa av sig skorna i leran.
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

* Men det verkar i alla fall som att antingen är en väg allmän eller enskild - privat väg finns inte med så vad som är skillnad på privat väg och "övriga enskilda vägar till bebodda fastigheter" vet jag inte - finns kanske inga privata vägar, man kan antagligen gå/rida på alla vägar där det inte finns lagliga förbudsskyltar, så länge man inte är vårdslös och förstör samt att man håller behörigt avstånd om vägen slutar vid/går genom en gård.


http://susning.nu/Enskild_v%E4g
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

Jodå har FULL koll på grusvägar, vi har även såna i Stockholm, och även där jag nu bor och bott tidigare (då som markägare/vägägare)... Har ALDRIG sett hål i väg efter hovavtryck !

Menar du att det är en omöjlighet att det blir söndertrampat, t.o.m hål i vissa grusvägar av hästtramp?
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....


Ok - susning.nu har tydligen bättre koll än Vägverket, på Vägverkets hemsida stod inget om privata vägar. Men en privat väg är också en enskild väg ("Om vägen tillhör eller hålls av en enskild fastighet, kallas den ibland privat väg". http://susning.nu/Enskild_v%E4g) så Vägverket gör nog inte den skillnaden, inte heller allemansrätten. Där står heller inget om privata vägar. Då borde alltså samma regler gällar för privata vägar som för enskilda vägar.
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

Varför är ni så fixerade vid ordet väg? :confused:
Varför tror ni att en väg ger er rätt att störa friden där folk bor? :confused:


Allemansrätten ger ingen rätt att störa boende vid deras bostad, även om det går en enskild och privat väg över tomten.

LIA

Men du fattar ju inte vad en VÄG är :eek: En väg är en VÄG inte TOMT. En infart/uppfart är på "tomtmark" , därmed inte väg, men även där kan de ju vara så att en uppfart är så lång och "skyddad" att den går att rida på utan att störa (fast man tom är inne på en tomt, men med så "lång" infart handlar det nog iaf oftast om en gård där med) där det sen går en ridstig/stig in i skogen från uppfarten.
Så varför jag inte ger upp är för att du kan inte skylla på att man "stör" när man rider på en VÄG som går igenom en gård , för så ser hela Stockholmsområdet ut med dess gårdar ute på "landsbygden". Jag kan ge dej hundratals exempel på alla gårdar runt omkring där du kör "genom" gårdar för att ta dej nånstanns, ibland bara ut i skogen. Där du aldrig kan bli "dum i huvudet förklarad" av såna som du för att man rider/kör/cyklar/går igenom.

Att DU inte vill bli störd hemma har jag föstått men det är inget du har så mkt att säga om då en väg inte är och kommer aldrig bli jämställd med tomtmark !



Om man får statligt stöd för väghållning är det skillnad.

LIA

Nej, väghållningen sköttes privat, det är inte inblandat i om det är enskild väg eller inte, utan om den har eller HAR HAFT statligt stöd = enskild väg (ej privat, men som sagt nu så gör inte allemansrätten nån skillnad på enskild/allmän/privat väg ALLA får du rida på !!!!)
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

Menar du att det är en omöjlighet att det blir söndertrampat, t.o.m hål i vissa grusvägar av hästtramp?

Jag pratar om en "normal" grusväg, nej där blir den inte söndertrampad med hål som följd.
På förra gården vi ägde, hade vi en granne med just en sån där "skör" grusväg som blev en "benbrytare" om du red i mitten, dvs red du i mitten kunde du få halvmeterdjupa spår om du hade velat (vilket man absolut inte vill då man som sagt brutit benen på hästarna hur lätt som helst), men i hjulspåren fick du ALDRIG hål efter hovar och där var det typ 1bil/år som körde och sen min syster och jag som red minst 3 dagar i veckan.... ALDRIG att den förstördes av den ridningen i varierande gångarter.

Men jag har ju tydligen ingen koll, måste ha mina glasögon för syns skull :idea:
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

Privata vägar är en underordning till enskilda vägar.
Enskilda vägar kan även delas upp i "med eller utan statsbidrag". Se din egen länk! "… statsbidraget till enskild väghållning är en ersättning för att vägarna hålls öppna för främmande trafik/genomfartstrafik och därmed utgör en del av vägnätet. Vem som helst får alltså åka på dessa vägar."

Även: "… Sveriges vägnät består av 9 800 mil statliga vägar, 3 700 mil kommunala gator och vägar och cirka 28 400 mil enskilda vägar."
Alla vägar i Sverige, förutom statliga och kommunala, är således enskilda vägar.

En intressant fråga i det här sammanhanget är var den undre gränsen för att få kallas "väg" går någonstans. Som bekant är det i stort sett förbjudet att framföra motorfordon i naturen, så när slutar en sträcka att vara natur och istället bli en väg?

LIA
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

Men du fattar ju inte vad en VÄG är En väg är en VÄG inte TOMT. En infart/uppfart är på "tomtmark" , därmed inte väg, men även där kan de ju vara så att en uppfart är så lång och "skyddad" att den går att rida på utan att störa (fast man tom är inne på en tomt, men med så "lång" infart handlar det nog iaf oftast om en gård där med) där det sen går en ridstig/stig in i skogen från uppfarten.
Så varför jag inte ger upp är för att du kan inte skylla på att man "stör" när man rider på en VÄG som går igenom en gård , för så ser hela Stockholmsområdet ut med dess gårdar ute på "landsbygden". Jag kan ge dej hundratals exempel på alla gårdar runt omkring där du kör "genom" gårdar för att ta dej nånstanns, ibland bara ut i skogen. Där du aldrig kan bli "dum i huvudet förklarad" av såna som du för att man rider/kör/cyklar/går igenom.

Att DU inte vill bli störd hemma har jag föstått men det är inget du har så mkt att säga om då en väg inte är och kommer aldrig bli jämställd med tomtmark !
Jag har bott i Stockholmsområdet en stor del av mitt liv, mitt exempel med travkörningen på grusväg kommer just därifrån, och jag besökte genom mitt jobb många fastigheter på landsbygden, så inte har jag brist på kunskap om hur där ser ut. Vart ville du komma med det exemplet?
Allemansrättens regler gäller på samma sätt i Stockholmsområdet som i övriga Sverige, även om du tror något annat.

Resten av innehållet i ditt inlägg orkar jag inte kommentera ännu en gång.

LIA
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

Jag pratar om en "normal" grusväg, nej där blir den inte söndertrampad med hål som följd.


Men nu är det ju så att markägaren själv kan bestämma sin egen grusvägs underlag, det kan ju vara så att den tål hovtramp dåligt, men är vägen för den del onormal då?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 343
Senast: Jadzia
·
Juridik & Ekonomi Igår blev jag (nå, min bil med mig i) rammad av en traktor. Jag körde på vår lilla, lilla grusväg och fick syn på mötande ekipage...
2
Svar
25
· Visningar
3 512
Senast: Fibusen
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
3 806
Senast: Vallmo
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 530
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp