Allemansrätten på grusväg....

Nikki o Fabian

Trådstartare
Jag är lite sur över ett möte med en tant igår.

Jag kom körandes med min häst på en grusväg, kom upp för en backe där jag saktar av till skritt för att vi ska emellan några hus som ligger på var sida om vägen, då kommer en tant som börjar med att fråga vart jag ska, bort på vägen svarar jag, men där är det ju golfbana svarar hon, jo jag vet men det finns en skyllt som säger att du beträder området med egen risk sen ska jag bara förbi där och in på vägen som går längs med åkern. Jaha säger hon, men då möter du ju spelarna, ja det kanske jag gör men min häst bryr sej inte om dom. Nähe men det här får du inte vara säger hon. Jag undrar så klart varför med tanke på att jag red den vägen dagen innan fast från andra hållet utan att någon sa något trots att jag mötte en som jobbade på golfbanan, då frågar hon om jag inte såg skylten ang genomfart nedanför backen.Ingen aning svarar jag för jag har inget körkort. Det här är iaf privat mark så du får lov att vända här säger hon. Ok visst säger jag och ber om ursäkt trots att jag ville säga nått helt annat:devil: men jag var inte säker på om han hade rätt eller inte så därför valde jag att hålla mej.

Grejjen är att när jag kom ner för backen igen, på väg hem då, så kollade jag skyltarna och det som fanns allra längst ute vid stora bilvägen var en avlång skylt med gul grund och rött band runt som blir som en pil och med röd text står det Husby(som en enskildväg skylt fast med röd text(har jag för mej att texten var), sen en 30 skylt och en sån där T-skylt att det blir återvändsgränd, tror den gäller för dom som ska till golfparkeringen. Längre in på vägen(nedanför backen) finns en rund skylt, gul med svart ram och diagonalt svart sträck över skylten och en bil på ena sidan sträcket och en motorcykel på andra, inget om någon häst.

På kartan på eniro börjar vägen som en bredare väg med svarta konturer för att sen vid backen bli ett tjockare vitt streck utan svart kontur, strecket leder mellan några hus o bort till yttligare några hus, förbi golfbanan och sen längs med några åkrar för att sen gå ihop med en likadan större väg som jag beskrev i början, till ett område som heter Ormsta.

Så vad gäller, får jag köra igenom där?
Det är en vanlig grusväg utan bommar och ridförbudsskyltar.
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

Kan ju lägga till att jag läst om allemansrätten på nätet och ang enskilda vägar så får man rida/köra där om man inte förstör vägen. Men jag hittar ingen skylt i min körkortsbok som ser ut som enskild väg skylten med röd text.
Är det nån special skylt?
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

Är lite osäker, men häst och vagn räknas väl som fordon???
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

Var det en sån här?
http://www.korkortsprovet.com/123.gif

"Förbud mot trafik med motordrivet fordon
Märket anger förbud mot trafik med andra motordrivna fordon än moped klass II. Avser förbudet även moped klass II anges detta på en tilläggstavla."

Så länge du inte har en motordriven häst ( ;) ) får du alltså rida och köra där, så länge inte vägen tar skada.
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

Ja, häst o vagn räknas ju som fordon. Men det gör ju även cykel och den FÅR ju köra in där det hänger en skylt som förbjuder körning med bil/motorcykel. Som ovanstående skriver står det för "förbjuden väg för motodrivna fordon" och det kan man ju inte påstå att häst med vagn är. Det finns skyltar som förbjuder ridning samt häst med vagn och då är det en häst med ryttare eller häst med vagn ritad på skylten överstruken med ett streck.

Jag tror att du har rätt att köra samt rida med din häst där så länge du inte förstör naturen, dvs allemansrätten gäller. Annars ska det sitta en skylt om "privat väg" eller "förbjuden genomfart" och det såg du ju ingen.

Enskild väg är INTE desamma som privat väg.
Träffar du tanten igen hävda vänligt men bestämt att du har enligt allemansrätten rätt att köra där, men att du självklart är försiktig så att du inget förstör.
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

Så länge du inte har en motordriven häst ( ;) ) får du alltså rida och köra där, så länge inte vägen tar skada.

Alla hästar har väl en inbyggd motor?!? ;)

Vad det gäller rätt eller fel så är det förmodligen så att du FÅR köra på grusvägen (vägen längs åkern är mer tveksam). Frågan är dock om det är så begåvat att reta upp sina grannar?
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

Spelar ingen roll ifall vägen är privat.. Iaf inte när det gäller ridning! Man får rida där ändå.. Vi har precis haft en sådan tvist med grannar och de hade satt upp ridning förbjuden skyltar men kommunen tvingade dom att ta ner de skyltarna då det strider mot allemansrätten och gjorde de inte det skulle det bli böter!
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

Är det fordonstrafik förbjuden så får man inte köra där med häst och vagn - hade du ridit eller promenerat så kan de inte hindra dig så lätt för där gäller allemansrätten. Sen att det är många som kommer och gormar om privat väg och sätter upp allehanda hinder för att de TYCKER att man inte får rida där det är en helt annan femma.

Men - hur vågar du ge dig in i området om du riskerar komma i vägen för golfbollar?:eek:
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

Är lite osäker, men häst och vagn räknas väl som fordon???

Fordon ja, men inte motorfordon som man kan förbjuda. Även häst och ryttare räknas som fordon.

Till TS. Jag kan inte se någon anledning till att du inte fick lov att vara där. Du kan alltid kontakta vägföreningen och prata med dem för att få grönt ljus.

Hälsning Maja
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

Även om man skrittar river hovarna upp ytan så hårddrar man det åstakommer hästarna mer skada än bilar .
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

Fordon ja, men inte motorfordon som man kan förbjuda. Även häst och ryttare räknas som fordon.

Till TS. Jag kan inte se någon anledning till att du inte fick lov att vara där. Du kan alltid kontakta vägföreningen och prata med dem för att få grönt ljus.

Hälsning Maja

Finns en skylt också som förbjuder all fordonstrafik inte bara motorfordons trafik. Så det beror ju på vilken skylt det är som finns på vägen.
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

Men - hur vågar du ge dig in i området om du riskerar komma i vägen för golfbollar?:eek:

Ingen fara (hoppas jag) man går lixom inte mellan banorna utan i kanten av en bana några 100 meter innan vägen gör en 90 graders sväng ut mot åkrarna.
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

Spelar ingen roll ifall vägen är privat.. Iaf inte när det gäller ridning! Man får rida där ändå.. Vi har precis haft en sådan tvist med grannar och de hade satt upp ridning förbjuden skyltar men kommunen tvingade dom att ta ner de skyltarna då det strider mot allemansrätten och gjorde de inte det skulle det bli böter!

Vart fick ni reda på det som var det rätta då?
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

Alla hästar har väl en inbyggd motor?!? ;)

Vad det gäller rätt eller fel så är det förmodligen så att du FÅR köra på grusvägen (vägen längs åkern är mer tveksam). Frågan är dock om det är så begåvat att reta upp sina grannar?

Äh för min del får dom sura hur mycket dom vill, det struntar jag i. Men jag vill veta med säkerhet att jag har rätt innan jag beger mej dit igen in på vägen.
Men jag funderar på att rida dit o fota alla skyltar o lägga ut här så kanske det är lättare för er att se.
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

Hästarna tar lös gruset sen flyter det bort av regn .regnet kommer själv och är en naturkraft .ryttaren använder en annans väg som äg underhåller .allemansrätten säger att man ej får göra skada ,ridning/körning gör skada ,alltså förbjudet .Solklar tolkning.Gäller privata vägar ,skogsvägar åkervägar och liknande .
 
Senast ändrad:
Sv: Allemansrätten på grusväg....

Nej, häst och ryttare räknas inte som fordon i detta fallet.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 343
Senast: Jadzia
·
Juridik & Ekonomi Igår blev jag (nå, min bil med mig i) rammad av en traktor. Jag körde på vår lilla, lilla grusväg och fick syn på mötande ekipage...
2
Svar
25
· Visningar
3 512
Senast: Fibusen
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
3 806
Senast: Vallmo
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 530
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp